lørdag 28. juni 2014

10Km Mont Blanc - et katastrofeløp!

10Km Mont Blanc anno 2014 ble offer for en gigantisk arrangørtabbe: alle i første pulje løp feil allerede etter 1km! De neste puljene ble holdt igjen og arrangøren ventet til mange av løperene fra første pulje var tilbake før de startet løpet på nytt (ca 1t etter første start). Med vond legg var ny start ikke aktuelt for min del....
Ferdig løpt - ikke akkurat veldig sliten men full av sprell ;-) FOTO: Runar Gilberg/kondis.no
Været var perfekt: overskyet og akkurat passe temperatur. Smerten i leggen var ”innafor” og jeg var klar for løp. Jeg åpna kontrollert – første kilometer gikk på 4:42min. Og det var her det gikk galt for allerede etter 1km løp vi feil! Først tenkte jeg at løypa var blitt lagt om litt men da vi fortsatte flere kilometer i ”ny trase” så tenkte jeg at de måtte ha lagt om hele løypa. Det gikk litt opp og ned og etter ca 4km – midt i en lang motbakke stopper hele feltet opp. Jeg ser at løperene forran har snudd. Bad sign! ”Hvor mye for langt har vi løpt?” tenker jeg mens jeg rolig jogger nedover igjen. ”Og hvor urettferdig blir ikke dette for de raskeste for nå kommer jo vi tregeste plutselig først i rekka.....”. Ikke bra! Et stykke nede i bakken tar noen av og inn på en smal sti – noe som resulterte i definisjonen på flaskehals. Ti meter inn på stien og alle stopper IGJEN! Hva nå?? Folk er usikre på hvor vi skal og ingen vet om dette er riktig sti (selvfølgelig var det feil sti).  Feltet begynner etterhvert å bevege seg igjen oppover stien og det går SAKTE. Alle går, det er fullstendig kork og det er umulig å passere.

O
g det var her, etter knappe 4km at jeg innså at løpet var kjørt. Jeg skrudde bryteren i hodet fra konkurrans modus til ”gjøre-det-beste-ut-av-situasjonen” modus og tenkte at jeg fikk ta det som en god treningsøkt og heller løpe raskt på slutten i de bredere partiene. Noen stakkars sjeler forsøkte å løpe forbi på stien men det var for smalt – vi hadde ikke noe annet valg enn å følge strømmen som rusla rolig oppover. Game over!

Dagens ben
Så kom det et utforparti (på sti) hvor jeg satte opp farten og fresa forbi en hel bøling – for selv om løpet var kjørt så kunne jeg jo unne meg litt moro i de partiene hvor det var mulig. Etter noen kilometer ser jeg at jeg for sikkerthetskyld har kommet borti pauseknappen på klokka – great! Ikke ante jeg hvor vi var men jeg ante altså heller ikke hvor langt eller lenge jeg hadde løpt. Jeg fikk starte klokka igjen og jeg ser nå at det også kommer løpere inn på ”vår sti” fra alle mulige kanter. Vel nede har arrangøren sperret veien med bord og satt opp drikke. Jeg stopper og spør hvilken vei vi skal løpe nå og ”hva skjer??”. Ordet ”kansellert” forstår jeg – løpet er avblåst men vi får lov til å fullføre: ”race for fun if you like”! Selv om jeg feilaktig har pausa klokka så kjente jeg igjen området og vet at det nå er ~3km igjen til mål. Så jeg bestemmer meg for å løpe siste strekket med litt flyt og fart for å få en god økt. Og med ~4:18min på nest siste kilometer så kan vi vel konkludere med at jeg ikke hadde fått tatt ut så mye underveis og at valget om en siste ”lang-intervall” var greit for kvaliteten på økta.

Tilbake ved start får jeg vite at de andre puljene har blitt holdt igjen pga alt kaoset og at det vil bli avholdt en ny start for de som ville løpe en gang til. Flott (not!). Joda, det var flott for de som var i stand til å løpe en gang til men for meg var det derimot ikke aktuelt med 10Km til. Jeg skjønner også at Tim og hans felt hadde løpt en helt annen sløyfe enn den sti-sløyfa jeg hadde løpt. Jeg vet ikke enda eksakt tid og lengde på min runde men Tim fikk nøyaktig 10Km. Så jeg løp ~10Km på ~51-53min. Uansett: kansellert eller ei – det viktigste var at jeg hadde det GØY (og at leggbenet ikke var alt for vondt underveis!). Så etter en uke med kun to løpeøkter (en på 20min og en på 30min) var det unektelig utrolig digg å få rørt litt på kroppen. Så selv om dette utvilsomt var helt katastrofalt for arrangøren så er jeg kjempegodt fornøyd med å ha fått en fin økt i flotte omgivelser i Chamonix – amen! ;-)

12 kommentarer:

  1. Herrejesus for en gigatabbe av arrangør! Utrolig kjipt for dem dette løpet var viktig for! Hadde vært interessant å se hvor dere løp sammenlignet med hvor dere skulle løpt. Apropos kork så var det helt stopp flere steder på crossen også, og ca 80% av løpet var kø (som egentlig føltes digg, for man måtte bare følge i den farten som var satt, umulig å komme forbi). Men samme her, en flott tur og morsom opplevelse!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er og blir katastrofe men folk taklet det veldig bra så det ut til! For de som hadde dette som sitt store mål så er det selvsagt helt fryktelig men så må det også sies at de aller-aller beste ikke hadde noe problem med å ta runden en gang til - det var nok litt verre for oss andre litt mer vanlige og dødlige. Vinner på både dame og herresiden var like første og andre gang - så det ble sånn sett rettferdig.....

      Vel, vel, for min del så spiller det liten rolle - jeg omstiller meg veldig fort ut fra situasjonen og gjør det beste ut av det - mer får jeg liksom ikke gjort. Og det var jo gøy ;-)

      Slett
  2. Wow! ja her får arrangøren MYE å bryne seg på....for ikke å snakke om dere utøvere! Relativt mange ville ha blitt "knust" av noe slikt! Rot altså....! Du gjør som du alltid gjør, finner en løsning og gjør det beste ut av det - og det med et SMIL! respekt! vil tro at dere uansett fikk en bra tur i flotte omgivelser! det ser i alle fall veldig forlokkende ut å teste dette - en gang.....
    Gratulerer! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var selvsagt dumt at det ble slik og jeg hadde jo gledet meg veldig til dette løpet. Det faktum at jeg stilte til start med en legg som slettes ikke burde utsettes for belastning tilsier jo at jeg gledet meg mye og veldig gjerne ville løpe..... men når det nå ble helt katastrofe så nytter det liksom lite å surmule.... så da valgte jeg å heller kose meg å nyte turen vel vitende om at det kom til å bli min siste løpeøkt på ubestemt tid ;-)

      Slett
  3. Jøss, dette var virkelig en katastrofe! Og så mange som har reist dit for nettopp dette løpet! Beundrer positiviteten din - og kjempebra at leggen ikke var noen plage. Dere fikk i hvert fall en fin tur til et vakkert sted, og dette kan aldri bli feil!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var jo synd at det ikke ble er ordentlig løp men hva skulle vi gjøre??? For meg, med en invalid legg, så var det umulig å løpe en gang til.... og om leggen hadde vært bra så hadde det vært vanskelig å motivere seg for 10 nye km med full fres og innsats. For selv om jeg ikke var sliten etter de første 10Km så er det mentalt krevende å omstille seg til et nytt løp på så kort tid. Vel, vel, jeg valgte derfor å se positivt på det: det ble en fin økt og det ble siste løpeøkta for en stund - for nå må leggen hvile ;-)

      Slett
  4. Gratulerer med bra gjennomført! Syns tiden din var bra til tross for feilløping og skade. Det var jo skikkelig tabbe av arrangørene. Klart man ikke gidder å motivere seg på nytt til en ny 10 km. Det hadde ikke jeg gjort heller, selvom jeg ikke var skadet.
    Utrolig synd med den leggen altså, hvil deg godt nå. Og kos dere der i Chamonix :))
    Neste år kunne jeg også tenkt meg å være med på noe sånt! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk ;-) Jeg løp bra og det er jo uansett viktigst - mye viktigere (tross alt!) å løpe, kjenne at formen er god etc enn å stå på en resultatliste med en tid.... og siden jeg ikke hadde løpt mer enn 50min tilsammen sist uke så var det utvilsomt mest digg for meg bare å røre litt på kroppen! Nå blir det løpsfri til jeg får sjekket hva som er feil med leggen og så får jeg ta det fra der - skader er alltid kjipe men heldivdis for meg så er det sååååå mange andre ting jeg kan gjøre som jeg synes er GØY (sykle, svømme, går i fjellet, rulleski, trene styrke etc). Det gjør at et lite skadeavbrekk ikke er så mentalt ille lell ;-)

      Slett
  5. Hei! Vi løp i samme gruppe. Stod i starten og var glad vi hadde gult startnr og kunne starte først... var ikke så flaks allikevel gitt :( Vi så på det som god trening og la det bak oss, for jammen er det fint her i Chamonix :) fortsatt fin ferie! Hilsen Jenny og Roy

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Hyggelig at du legger igjen en kommentar Jenny! ;-)

      Ja vi fikk i alle fall bevist at å stille først ikke alltid er like bra nei.... ;-) Godt at også du greide å se på det som god trening og nøt "løpet", for som du sier så er det tross alt veldig fint her i Chamonix! Satser på at det samme ikke skjer igjen neste år ;-) God ferie videre til dere også!

      Slett
  6. Uff, kjedelig når et løp ender sånn og ikke minst når man har reist ett stykke for å delta! Det virket som du fikk et ok løp likevel, selv om det ble helt feil og å løpe omigjen ikke var ett alternativ. Chamonix er for meg nesten et mytisk sted som i flere å bare var ett merke på en genser jeg hadde.
    Drømmer om å reise dit og gå/løpe i Alpene - ser så fantastisk ut! Kos dere videre om dere fortsatt er der :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Neste år Tone Yvonne - da blir det Chamonix på deg! ;-)

      Slett