fredag 9. mai 2014

Sunn snacks og "store" overarmer

Sunn snacks er ikke alltid synonymt med lavt kaloriinnhold – snarere kan det være tvert om!
Et selektert utvalg snacks

På kontoret – der jeg bor en del av døgnets timer – har vi mye snacks stående. Jeg har en kurv med frisk frukt og bær, nøtter, energibarer, og diverse tørka frukt og bær. De andre jentene supplerer med kjeks. Jeg er svak for kjeks, jeg kjøper det sjeldent, men, når pakken først står der så spiser jeg! Og aller best liker jeg salte kjeks. Forskjellen på de andre jentene og meg er at de kan nøye seg med en kjeks, en bit sjokolade eller en neve gresskarkjerner i løpet av arbeidsdagen..... og resten av setningen skjønner dere: jeg nøyer meg ikke med bare en!!!! 
Ostepop er ikke sunn snacks altså - den bare snek seg med på bildet ;-)
Kanskje ikke så rart at jeg har gått opp en kilo i April? For jeg tviler på at 1650 armhevinger i April har ført til økende muskelmasse tilsvarende en hel kilo.... tvilsomt! Vel, så har jeg (ref. Tim!) store overarmer men SÅ store og muskuløse at de kan forklare +1kg er de neppe! ;-)
En halv kilo på hver arm?? ;-)
Uansett: når vi nå snakker om småspising og sunn snacks: visste du at gresskarkjerner og tørka aprikoser inneholder masse jern? Nei? Da vet du det nå! Så – aldri så galt at det ikke er godt for noe....det var bare denne ekstra kiloen da....;-)

Jerninnhold pr 100g:
Tørka aprikoser: 4.1mg
Gresskarkjerner: 8.8mg
Cashewnøtter: 6mg
Mandel: 3.7mg
I tillegg er disse proppfulle av magnesium, folat, kalium, kalsium, vitamin A (tørka aprikos) og E (mandel, gresskarkjerner).

Til sammenligning pr 100g:
Brokkoli: 0.7mg jern (47mg C-vit)
Spinat: 2.3mg jern (37mg C-vit)
Rå rødbet: 0.9mg jern (2mg C-vit)
Syltet rødbet: 0.3mg jern (3mg C-vit)
.....................

For tiden går det mye i blåbær; en kurv om dagen er bra for magen ;-) Hva er dine beste tips til hverdagssnacks??



Tallene er forøvrig hentet fra matvaretabellen: http://www.matvaretabellen.no/

14 kommentarer:

  1. Bra utvalg å ha på kontoret da!:) Der jeg jobber, har jeg en sjef som er litt over middels opptatt av trening, og han kjøper inn x ant kg (ja vi snakker kg) proteinbarer av alle mulige varianter. Så for meg er det altfor lett å stikke bort til skapet der de ligger....i lengden er det vel strengt tatt begrenset hvor sunt det er ..ha ha! Ellers er ostepopp en klar favoritt - fett OG salt! mmmmmm!
    Den kiloen tror jeg ikke du skal bekymre deg så mye for altså, og de overarmene er flotte!
    Så over til ditt spm: har ingen sunne snacksvarianter til hverdags, nei..(yyyyberallergisk mot nøtter nemlig...:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ostepop kjøper jeg aldri men etter svimmelhetsanfallet var jeg superkvalm den første uka - og da kjøpte jeg ostepop og jaggu er jeg enig med deg: det smaker jo dritgodt ;-) Og selvsagt bekymrer jeg meg ikke for +1kg - det var bare litt morsomt sett i sammenheng med at jeg har begynt å ta armhevinger ;-)

      Slett
  2. Veldig bra innlegg, heilt etter min smak (bokstaveleg talt! :D).

    Eg har dei siste vekene tenkt meir på kosthaldet mitt (med tanke på nytt styrketreningsopplegg og at eg skal bygge musklar, då treng kroppen meir enn berre pasta ris og ostesaus).

    Mitt opplegg er sånn omtrent at mat skal helst vera gjenkjennbar (altså mest mogleg ubehandla) - med unntak av yogurt og f.eks.majones, eg er jo ingen fanatiker heller, og raus i mine opplegg.

    Men så var det godteri da.
    Tidlegare så tenkte eg at det var godt å unne seg laurdagsgodter helst smågodt for eg elskar jo vingummi i alle fargar og former.
    Men det finst faktisk masse godt som også er søtt (og kaloririk) men samtidig sunnare, slik at et kroppen kan faktisk KOSE seg med godteriet den også, og ikkje berre hodet mitt.

    Tørka frukt er kjempegodt.
    Tørka epleringer er min absolutte favoritt - det går ned ein pose på under 10min.
    Så dei kjøper eg sjeldent ;D

    Til kvardagssnacks når eg sit og les og hjernen krev snacks og tilgang til sukker, så har eg funne ut at både rå søtpotet og kålrot er jo kjempegodt!
    Ein må jo kutte det opp, men ein kan jo ete ganske mykje med god samvittighet!
    Så innbiller eg meg at det er godt mot spenningshodepine og anspenthet, for tyggemuskulaturen blir jo satt på prøve, og kjevemusklanen blir jo ganske møre etterpå :D

    Eg har funne ut at eg set meir pris på slike snacks etter at eg kutta ut meir pasta og ris og raske karbohydratar.
    Når søtsuget ein sjeldan gong slår til for fullt (f.eks etter eit lite balansert måltid med mykje fisk) så er det ei handfull rosin som hjelper.

    Mine favoritter er altså rå søtpotet, kålrot og tørka epleringer.
    Gulrot skulle eg gjerne ha knaska, men den toler eg ikkje.
    Vanleg frukt som eple, pærer har eg funne ut blir litt for søte, og blodsukkeret mitt køyrer berg-og-dal-bane etterpå, så eg held meg til rå grønsaker nå,
    det fungerer best for meg.
    Nøtter er gode, men sjølv om eg ikkje er allergisk, så får eg fort vondt i magen. Så det blir det sjeldan.

    Ja - hehe, den kiloen trur eg heller ikkje noko på. Det er tilfeldig. Godt hydrert var du.
    Men flotte overarmsmuskulatur har du.
    Digger det bildet der eg!
    Snart skal eg også få meg større musklar.
    Jobbar med saka ;)

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje jeg skulle prøve å lage epleringer i ovnen?? Det blir sikkert dritdigg! Takk for tips ;-)

      Slett
    2. Ja du får prøve å lage tørka epleringer i ovnen. Det prøva eg ein gong. Om hausten, når det var epletid. Eg hengte også epleringer opp til tørk.
      Teknisk funka det fint, men reint praktisk blei det slik at det lukta så godt og smakte så godt at eg åt opp alt samen med ein gong :D

      Men men kanskje har du bedre sjølvkontroll enn meg?
      Lykke til! ;)

      Slett
    3. Selvkontroll når det gjelder godis? JEG? NEPPE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ;-)

      Slett
  3. Pøh. 1 kilo er vel strengt tatt omtrent det samme som null!

    De gresskarkjernene har jeg også gumlet mye på, slurp! Store overarmer er kult. Ja til sterke damer! Når blir det håndbakkonkurranse med din mann? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. 1kg blir fort til to - som blir til tre...osv ;-) Neida - det er nok bare sommerkiloene som kommer litt tidlig i år - jeg pleier nemlig alltid legge på meg 2-3kg om sommeren! Tror jeg må ta en håndbakkonkurranse med Tim snart ja - det skal jeg jaggu gjøre ;-)

      Slett
  4. Oliven med feta, paprika i olje med feta i, sukkerter, moreller, avocadå med salt, pepper og avogtil sitron, clementiner, tørket aprikos, tørket mango. Boblevann med Soda Stream maskin (stiller sultbehovet). Dessuten prøver jeg nå å kutte yoghurt med smak (skal visstnok inneholde mye sukker), og heller prøve yoghurt naturell og heller ha litt tørket frukt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg visste det: dette avslører at du går for duell ;-)))) hehe, neida, takk for tips!

      Ønsker meg en sånn Soda stream maskin - vet du har nevnt det tidligere..... og yoghurt er egentlig noe svineri - men heldigvis spiser jeg ikke det lenger og hvis jeg spiser yoghurt så spiser jeg Skyr.

      Slett
  5. Jeg er (ekstremt) glad i de såkalte "sunne" naturgodisene som de selger i Sverige. Heldigvis så bor vi såpass langt borte fra det landet, at det ikke blir så ofte handlet inn. Men, de gangene vi er der, DA lever kroppen min farlig! Haha...
    (Og nei, det er ikke mest tørka frukt som havner oppi posen der. Det er mer de med sjokkis på, og det er derfor jeg skriver "sunt" ;) )

    Ellers er jeg veldig glad i de små tomatene som vi får kjøpt her lokalt (på Wiig). Alle småtomater er kjempegode på smak, og jeg kan gå og putte en (eller nei, flere) i munnen hver gang jeg er innom kjøkkenet. Heldigvis så er ikke dette de verste kaloribombene da, så jeg tror ikke det gjør noe akkurat ;)

    Kokos er jeg også veldig glad i. Dét er godt det, med fersk "oppkutt" kokos! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. små tomater er digg! definitivt deilig å momse små tomater ;-)

      Slett
  6. Gud-hjelpe-meg!! Her var det mye sunne folk! Hvis jeg har lyst på godteri så spiser jeg godteri jeg! :-) Kall meg gammeldags eller en enkel sjel - men jeg er faktisk ikke redd for hverken sukker eller e-stoffer!!

    Jeg prøver imidlertid å holde meg strengt til verdens beste ernæringsråd som jeg har fått av en vaskeekte, kjempedyktig ernæringsforsker (med doktorgrad og greier) - nemlig: Litt av alt & alt med måte!! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Temaet var "sunn hverdagssnacks og store overarmer" - jeg skrev vel ikke at jeg spiser tørka aprikoser i stedenfor sjokolade eller annet godteri; gjorde jeg vel? ;-) Nei, at jeg spiser frukt, bær osv osv er en side av saken. Den andre siden av saken kjenner du jo til: jeg spiser også usunn snacks som sjokolade HVER dag..... men det var altså ikke tema i dette innlegget :-) Så, jeg er nok dessverre ikke i nærheten så sunn som det kunne virke fra dette innlegget!

      Slett