onsdag 14. mai 2014

SRM #384: two down – two more to go!

Å løpe #allin på en runder’n på Sognsvann Rundt Medsols (SRM) var ikke noe jeg gledet meg vilt til i dag. Jeg hadde vegring – for jeg vet jo veldig godt hvor vondt det er å løpe #allin i 3258m rundt dette hersens vannet! Derfor var det fristende å bare utsette års-debuten på en runde en uke til.... eller to uker til.... eller allerhelst utsette det til oktober! Det var fristende å bare lene meg tilbake å lure meg unna med: ”jeg må bare trene litt fart førts”. Men så er det jo slik at jeg vet så inderlig godt at det beste bare er å hoppe i det og få det overstått! Bryte sirkelen og bare komme i gang med blodslitet.
Two down - two more to go!
Så i dag skulle jeg bare stikke hull på komfortbobla og bare få det overstått. Selv om målet for dagen mest var å komme ut av komfortsona så var dagens tidsplan likevel ganske så ambisiøs: jeg skulle forsøke å tangere persen på 13:56 selv om jeg slettes ikke var sikker på om formen var god nok. Jeg tok derfor en kikk på skjema til 13:55 før start (vha SRM kalkulatoren):
Fasiten ble ikke så helt gæern:
1km: 4:11min
2km: 4:24min
3km: 4:23min
258m: 56sek
Totaltid: 13:54 og pers med 2sek; LOL! :-)
Pers er pers - men skjørt er kun løpeskjørt!
At jeg mangler fartstrening merka jeg godt på første kilometeren: jeg greide ikke presse opp farten skikkelig i starten og falt veldig raskt inn i en behagelig rytme. Og jeg føler fortsatt at beina er superfine og at det er pusten som er den begrensende faktoren.... så jeg har absolutt litt å jobbe med.

Så, nå har jeg altså persa på 1 og 2 runder på SRM, så nå gjenstår det bare å ta kål på tiden på 3 og 4 runder også i løpet av sesongen. Game on! ;-)


Det var perfekte forhold i dag og mange satte pers – moro!!! :-) Ses vi neste onsdag eller!!??

11 kommentarer:

  1. Snakk om å legge planer og følge dem til punkt å prikke :)

    Misunner deg å perse! Grattis! Flott vær å perse på. Sterk avslutning iallfall med 56 sek - da må du hatt bra tempoøkning der. Sliter selv med pusten, er alltid litt andpusten og heseblesende sånn på vårparten :) Heldigvis blir det bedre om sommern.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg avslutter alltid sterkt men jeg tror jeg har blitt enda et lite hakk tøffere på SRM-spurten i år..... Så selv om jeg åpna bak skjema så forsto jeg da jeg passerte 2km og 3km på skjema at jeg hadde sjans til tangering; siden jeg vet jeg avslutter hardt! Kalkulatoren esimerer jo siste spurt til 13.5km/t og jeg vet jo at jeg har løpt siste 500 med snitt på 4:10-4-blank fart på to runder i år - ergo så løper jeg nesten litt motsatt enn hva kalkulatoren tilsier....

      Anyway: håper du blir mindre pesete i pusten utover sommeren! For min del er det nok mye pollen som er årsaken til pustproblemene men selvsagt: det er også uvant å løpe med så fort og med så høy puls - så det er mye snakk om øvelse også for min del! Har du planer for pers utover sommeren?? :-)

      Slett
  2. Så bra Silja! Det er alltid gøy å klare de målene man har satt seg, så grattis! ;D

    Jeg er nok også litt for forsiktig i løp, og lar alle andre løpe forbi meg med én gang (noe som av og til kan lønne seg óg, for jeg tar dem igjen hvis løpet er "langt nok"). Men jeg burde nok blitt flinkere til å presse meg selv. Eller, hodet er vel kanskje det som trengs å "presses" mest ;p

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt må øves på! også det å være tøffere i løp må øves på. Jeg har nok lagd meg en liten uvane med å "safe" litt og det var derfor jeg bare måtte kline til i går - for å kjenne på det og for å kjenne på hvordan det SKAL føles når man presser. Og det var smart for da fikk jeg kjenne at jeg faktisk ikke greide å presse maks selv om jeg prøvde.... og med den erfaringen så fikk jeg litt mer innsikt i hva jeg skal jobbe med videre. Erfaringer fra løp er kjempebra og der er SRM (og sikkert også det onsdagsløpet du deltar på) veldig fine løp å øve seg i!

      Slett
  3. Ja - målt i antall perser og gode løpstider så har det vært en svært god sesongstart! Jeg er derimot ikke helt fornøyd med at jeg ikke rekker å løpe så mye for tiden - alle disse korte løpene krever mer restitusjon så da må nødvendigvis antall kmtotalt pr uke jekkes litt ned - men pyttskitt: det får vel være en grei pris å betale mens jeg sanker nye bestenoteringer ;-)

    SvarSlett
  4. Pers er pers, uansett! Og veldig fint skjørt. Jeg tror jeg må vurdere om jeg trenger et som er rosa.

    Guttungen og jeg har planlagt 2x SRM i løpet av sesongen. En gang før ferien og en gang etter. Så skal vi sjekke om vi greier å forbedre tida vår. Akkurat nå trener vi orientering på onsdager, men det kommer en sesongpause fra midten av juni. Da gleder vi oss til å komme til Sognsvann.

    SvarSlett
    Svar
    1. Juhu - det blir gøy ;-) Håper vi ses da!!

      Slett
  5. Grattis med pers!! :-) Hvis du fortsetter å perse med 1 og 2 sek av gangen så kan det bli MANGE perser i løpet av sesongen!! Beste Sergej Bubka-stil; var det ikke han som satte 35 verdensrekorder eller noe sånt ved at han alltid bare la lista 1 cm høyere enn sin forrige rekord? ;-)
    Hva tror du at du kan klare? 10 SRM-perser på en sesong?

    SvarSlett
    Svar
    1. haha - det har jeg ikke tenkt på før; kanskje 10 perser på en SRM sesong skal bli mitt nye mål for i år? ;-) Nei - jeg får vel fokusere på pers på alle distansene først (for meg betyr det 1 tom 4 runder) og så får alt annet bli ren bonus. Jeg har også en tanke om å senke tiden på to runder betraktelig - det kommer til å bli grisehardt - men siden jeg vurderer det så betyr det at jeg anser det som litt realistisk - og da blir det ditto moro hvis jeg greier det! Ellers må jeg jo prøve å nærme meg din PB på 1 runde - tror ikke jeg slår den med det første men kanskje jeg kan tangere i løpet av sesongen? Vi får se! Kanskje jeg også skal gå for 5 runder? Nei nå ble det mye jabbel her ;-)

      Slett