torsdag 1. mai 2014

Prosjekt "Challenge armhevinger"

Første April våkna jeg med følgende ord snurrende rundt oppi toppetasjen: ”jeg skal ta armhevinger hver dag!”. Så da var det bare å begynne da! :-)
Klar ferdig kjør!
Why??? Var det bikinisesongen jeg så komme i det fjerne? Eller var det det faktum at guttungen begynner å bli tung å løfte opp på garasjetaket når jeg stundom må løfte han opp for å fiske ned tennisballen etter at han har tryllet frem et kanonskudd i ren Mc Enroe klasse? Eller lader jeg rett og slett opp til skisesongen?

Svaret på disse spørsmålene er kjedelig nok nei, men, uansett motivasjon: litt styrke i overkroppen er alltid kjærkomment.

Nei, etter en kort passiar med min iboende hobbypsykolog fant jeg fort ut at dette handler minst om styrke og mest om ”å gjennomføre”. Det handler i hovedsak om å gripe utfordringen for deretter å gjennomføre! Så, at utfordring som grodde frem fra underbevisstheten min og som slo ut i full blomst morgenen 1. April var ”å ta armhevinger hver dag” var således ikke nøye planlagt. Ei heller hadde det altså sitt utspring i disse klassiske ”100-dagers prosjektene”. Jeg hadde bare ikke noe bevisst forhold til det som kom, men, viktigst av alt: da tanken først var der så valgte jeg bevisst å ta utfordringen!

Det handler altså om å gjennomføre.....
Hvor mange repetisjoner, hvor mange serier, på knærne eller strake, smalt eller bredt: samma det vel! Stikkord: variasjon er uansett alltid bra!

For spesielt interesserte: frem til dag fjorten tok jeg armhevingene på knærne – nå er jeg sterk nok til å ta minst 2-4 serier med 12-15 repetisjoner strake. Etter 21. April (den dagen verden falt i hode på meg) har jeg derimot gått tilbake til å ta dem på knærne igjen – og det kommer jeg nok til å fortsette med til jeg er litt mindre svimmel og har fått tilbake litt mer energi i kroppen.

En typisk armhevingsøkt i April har vært en av følgende varianter: 3-4 serier av 12/15 repetisjoner (strake) eller 2-4 serier av 20/30 repetisjoner på knærne. Noen dager – når jeg er sliten, lei eller bare trenger en hviledag så tar jeg bare en serie av 20 eller 30 repetisjoner på knærne. Bare for å ha gjort det for greia er jo å ta hver dag – ikke å ha progresjon og øke antallet repetisjoner hver dag! Fra dagboka ser jeg at jeg har hatt behov for en slik ”hviledag” med kun en serie armhevinger sånn cirka hver 5-7 dag.

Status challenge armhevinger: 1650 armhevinger i April. Så nå sier jeg bare: velkommen Mai du skjønne! ;-)

14 kommentarer:

  1. Ha ha, herlig opplegg. Jeg våknet også med en slik utfordring en dag. Jeg tenkte: Du Bjørn, kaffemaskinen bruker minst ett minutt på den koppen. Du står her helt stille og venter eller du bare prater vekk tiden. Ta ARMHEVNINGER! Som drømt, som gjort. Jeg drikker to kopper per dag, en før lunch og en etter. Og da har jeg en ubrytelig regel: Ned på gulvet, ta pushups helt til maskinen er ferdig. Og det har gjort underverker: Nå er jeg oppe i 50, still counting. Litt flaut er det jo, men kollegaene mine har vendt seg til det, tror jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. hahahaha - sjukt bra!! Så det er altså ikke bare jeg som får åpenbaringe i løpet av natta ;-)

      Jeg digger når folk benytter slik dødtid til å gjøre diverse øvelser! Vi nordmenn er så trauste og opptatt av å ikke skille oss ut (for det er jo som kjent dritflaut) så når noen gjør litt crazy ting som å ta armhevinger mens de venter på kaffe'n så sier jeg bare: tommel opp! Tøft! ;-)

      Slett
  2. Triceps-pushup er veeeldig tungt, klarer du de strake også?
    Ikke noe mer fiskebollearm og fuglebryst på deg nå;-) Jeg underviste saltimer på sats etc før, og en kjempetynn dame kom til meg etter timen og sa hun ikke kunne ta pushups for da fikk man så store brystmuskler. Gratulerer med dagen, tenkte jeg da.

    Herlig opplegg av bjull over:-)))))

    God helg.

    .janickeløken

    SvarSlett
    Svar
    1. Den dagen jeg får strore brystmuskler av å ta armhevinger.... ja det gleder jeg meg i grunn til å se ;-) Kanskje jeg endelig kan fylle en B-cup da? fnis ;-)

      Jeg greier så vidt 10 strake triceps-pushups men så blir det 6-7 på de to neste seriene. Så jeg er ikke der jeg en gang var på triceps altså, men, så har jeg nettopp startet å ta denne smale varianten så jeg forventer jo at jeg skal komme opp i litt flere strake av triceps-pushups også om noen uker :-)

      Slett
  3. High Five - det er alltid noe å finne på!
    Jeg går litt ut/inn av disse "challengene" (vet at du ikke har en Challenge..men anyway..)
    Styrke i overkropp skal man ikke undervurdere, så jeg får skjerpe meg. Holder meg til kne-varianten.
    Håper ellers at formen din er stigende
    God helg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Formen er stigende - tungt - men det handler om å akseptere - akseptere at jeg blir mer sliten av mindre i en periode nå :-) SÅ lenge jeg greier å forholde meg til det så går det bra!

      Knevarianten teller like mye som strake! Basta bom! SÅ dermed er det ingen unskyldning for ikke å ta ;-)

      Slett
  4. Har forlenga kontrakta med meg selv til å gjelde ett år. Bli med, da! Men tar kun tredve for dagen. Bare crossfit-pushups gjelder, smale, ikke så smale som dine på bildet. Knær i gulvet er ikke lov. Snart løper vi med armene istedenfor med beina!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ah - så bra ;-) Min kontrakt er uten utløpsdata enn så lenge.... ;-)

      Slett
  5. Ja dei armhevingane dine har eg følgt med på!
    Tøft!
    Gratulerar med 1650 armhevingar i april, hjelpe meg, for eit tall: 1650!

    Når eg er ferdig med 5x5 programmet mitt (eg skal i alle fall halde på med det fram til juli) skal eg også gå i gang med armhevingar, som eg ein gong i tida var i stand til å ta.

    Ha ei riktig god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du tenker at du fort greier 30 reps på knærne x 30 dager pr mnd. så har du brått 900 på en måned. Og når du tar 3 serier av 10-30reps. så blir det fort svimlende mange.... Jeg tenkte at jeg etterhvert også skulle ta morgen og kveld men så langt har det blitt kun en gang om dagen - greit med realistiske ambisjoner i starten :-)
      GOD helg til deg også!

      Slett
    2. Takk!
      Ja det er sant det! Når eg tenker meg om så blir det f.eks 5x5 = 25knebøy pr økt hos meg, dette 2dg/veka = 50, 4veker/mnd = 200knebøy i månaden høyrest heller ikkje så verst ut sånt sett?
      Jepp - realistisk i starten, så får det heller ta av etterkvart - lurt ;)

      Slett
  6. Sånne prosjekter er morsomme. Og så blir man veldig fort sterkere. Det er gøy. Min kjære har hatt en litt annen variant av prosjektet ditt. De siste ukene har han tatt 20 pushups hver gang han har vært på do. Det har ført til at han har redusert kaffedrikkinga si. Ble litt mye med over 200 pushups om dagen. Heller det enn å redusere antallet pushups, liksom. :-)

    SvarSlett
  7. Så morsom (og sikkert en veldig fornuftig) utfordring! Jeg mener å ha lest at flere såkalte "eksperter" sier at armhevinger/pushups er en veldig god øvelse å ha med i styrkeprogramet sitt, fordi det er en så allsidig øvelse som trener så mange deler av kroppen. Så da er det jo bare å pushe på videre, hihi... ;)

    Så nå blir du en ordentlig sterkis dame ;D

    SvarSlett