søndag 4. mai 2014

#NeiTilLisens – Schjongs5ern og ny 5Km PB

Før løpet i dag var min 5Km pers 22:44 (fra Oslo Maraton i 2005). Nå lyder den på 22:26. Og hva er vel bedre enn å innkassere en ny rekord iført #NeiTilLisens t-skjorte?
Dagens løp
Kort sagt var løypa variert. Første ~1,5km gikk i skogen og der var det for smalt til å kunne foreta så veldig mange forbiløpinger. Og det føltes som det gikk sakte på stien men jeg fokuserte på å bevare roen; vel vitende om at det ikke var joggefart (første km gikk på ~4:20) og vel vitende om at snart ville vi komme ut på asfalten og da kunne racet virkelig starte.
Rett etter start og rett før vi løper inn i skogen - trangt om plassen (FOTOR: Ringsport)
Det var bare det at da jeg kom ut på veien og skulle begynne å løpe så var motoren min ganske kaputt gitt – så da var det liksom ikke så mye mer å hente. Neste gang klokka piper ser jeg tallet 4:35min og jeg tenker at jeg bare får forsøke å holde og heller avslutte sterkt – og som tenkt så gjort – de to neste kilometerne gikk begge på 4:37min. Ikke akkurat 5Km tempo men jeg var bare ikke i stand til å løpe fortere i dag – mest pga elendig dagsform – jeg greide bare ikke pushe!
Typisk meg - løper nesten alltid alene mellom to felt ;-) (FOTO: Ringsport)
Det var skikkelig god stemning langs løypa med hornmusikk halvveis og mange som heia. Siste ~1km var lik som starten med ulent skogsunderlag. Jeg hadde planlagt å avslutte sterkt med en langspurt men mål kom litt brått på – jeg mista rett og slett litt oversikten inni skogen. Jeg hadde vel mer enn nok med å fokusere på underlaget. Så da jeg plutselig så Tim stå å heie i en sving spurte jeg ”hvor langt er det igjen?”. Han var ikke forberedt og svarte med stor usikkerhet ”æææææ 200m??”, men da jeg passerte han og kom rundt svingen så jeg at det var mer snakk om 80m. Så den planlagte langspurten ble brått til en fryktelig-fryktelig kort spurt. Pyttskitt! Det holdt jo til pers så da er det vel greit da :-)
Kort-kort-kort spurt ;-) (FOTO: Espen Ringom/Kondis)
Nå har jeg ikke fått trent som normalt (og dermed langt fra optimalt) siste ukene men jeg mener selv at den fysiske formen kun har fått en liten ripe i lakken. Det er kroppen som har vært på bærtur – og selvsagt påvirker det yteevnen – men selv om jeg ikke har vært i stand til å yte så er ikke det ensbetydende med at formen har tapt seg nevneverdig etter jeg gikk ned for telling for to uker siden. Det er jo ikke sånn at all form bare forsviner som dugg for sola om man ikke trener som normalt en uke eller to. Så konklusjonen etter dagens løp er 1) jeg er ikke i så veldig mye bedre form enn dette pr dags dato 2) dagsformen var alt annet enn god i dag 3) formen har ikke tapt seg krise-mye, og 4) ut fra forholdene så var dette bra og lover godt for resten av sesongen! Amen :-)
Mmmmm NAM frukt ;-)
Etter løpet var det tid for premieseremoni, uttrekkpremier og masse deilig frukt – digg! Stemninga og atmosfæren var god og tiltross for kun to toaletter i damegarderoben så var det ingen kø.... Det var godt å være tilbake i tralten igjen og jeg kan med rette anbefale dette løpet! :-)

Alt om løpet kan du lese om på kondis.no HER

11 kommentarer:

  1. Gratulerer med pers :-) Og dette på grus og etter _den_ sykdomsperiode! Dette blir nok ikke den siste persen i sesongen ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Grunnlaget fra i vinter er på plass så det som mangler (og som sto på planen fremvoer) var å øve på fart. Men så "ramla jo verden i hodet på meg" for to uker siden og da har jeg ikke fått kommet i gang med fartstrening enda. MEN, etter dagens testløp så tror jeg at jeg kan komme i gang med litt fartstrening snart ;-)

      Løpet var forøvrig ca halvparten på sti og halvparten på asfalt (og jeg løp faktisk tregest på asfalten - haha)

      Slett
  2. Gratulerer med pers Silja! Schikkelig gøy! Ikke minst med tanke på de siste ukene. Dette fortjente du!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanx dude ;-) Og vel blåst selv Heming - det er bare å fortsette å trene - jeg vil gjerne ha en duell på SRM mot slutten av sesongen!!!

      Slett
    2. Ja, Heming må være med å løpe SRM :)

      Slett
  3. Grattis! Skulle vært der men slett med skade. Flott T-skjørte! #neitillisens

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Det bestilles opp flere #Neitillisens t-skjorte så det vil være mulig å få tak i om du er interessert - Frode fikser og det kommer mer info. om dette. Vi planlegger å markere oss ved flere anledninger fremover så om du er løpbar så skal du nok få sjansen til å stille til start i et "neitillisens protestløp" - mer info. om dette kommer også ;-)

      Slett
  4. Synes du skal være fornøyd med DET løpet Silja! Må ikke unnskylde et så bra løp!
    Det ser ut til at 2014-sesongen vil innebære mange gode løp og perser for deg.
    Jeg jobber hardt for å sette pers selv :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er godt fornøyd ut fra forutsetningene og ut fra det faktum at jeg ikke har kommet i gang med å pushe farta - det ville vært urealistisk å håpe på så veldig mye raskere tid i dette løpet! Det jeg mener å si er bare at jeg tror jeg skal greie å løpe litt raskere etter hvert - for basisen er der, jeg må bare får litt tid på meg til å finpusse farta ;-) For 4:30min/km er jo mer 10Km fart enn 5km fart... om du skjønner hva jeg mener!

      Slett
  5. Gratulerer med ny pers, igjen! Så deilig at all den harde treninga du dreiv med i vinter gir avkastning! Det blir spennende å følge deg utover i sesongen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og takk!

      Ja - jeg får virkelig betalt for terskeløktene jeg løp i forkant av København halvmaraton :-) Å løpe i 4:40-fart koster liksom ikke så mye nå - og sånn pleier det ikke å være så tidlig i sesongen; digg! Må bare finpusse på farten 4:30-4:00 for det har jeg ikke øvd så mye på enda!

      Slett