mandag 26. mai 2014

#DEN FØLELSEN!

I dag noterte jeg årets sjette og lengste økt på sykkel: 56Km (2t15min).

Gult er kult ;-)

Til å være meg så er det både lenge og langt men det viktigste er verken tid eller lengde. Det viktigste er følelsen! For underveis i dag var det bare veldig – veldig – veldig gøy! Jeg hadde nemlig superkrefter og da er det GØY!


Hvor kom disse superkreftene fra?? Jeg aner ikke! Kanskje fordi jeg spiste masse sjokolade på jobb i dag? Eller kanskje fordi jeg hadde proppfulle glykogenlager etter helgas kakekalas.....? Samma kan det være: det var gøy, jeg hadde masse krutt i kroppen og på slutten begynte jeg å fable om røkelaks.... røkelaks liksom?? Nuvel – jeg sier bare: #denfølelsen ;-)
Måtte jo bli røkelaks til kvelds i dag da +egg og kremert brødblings!

Oppsummering uke 21
Mandag: hviledag
Tirsdag: 7km rolig løpeøkt
Onsdag: 2 runder på SRM (totalt 9,7km)
Torsdag: hviledag
Fredag: 7km rolig morgenjogg, 10km rolig kveldsjogg
Lørdag: hviledag
Søndag: 13km rolig langtur
Skikkelig tung dag så tiden er absolutt godkjent!
Ny uke = nye muligheter! Skal du noe spennende denne uka??? :-)

14 kommentarer:

  1. Altså veit du superkreftene dine kom sjølvsagt frå det fantastiske blogginnlegget mitt som du hadde lest like før ;) ;)
    Men du, så bra da!
    Eg kom meg altså faktisk også ut på sykkelen, og noterte meg 59km (heilt klassisk - 59,11km - kunne det ikkje vera 60km??).
    Bruka rundt 2t45min, men inkluderar da gså to korte stopp for mat (min måte å skape meining på under ein sykkeltur: stoppe ved landhandelen for å kjøpe banan - min vesle støttte til små butikkar på bygda).
    Og eg kosa meg også undervegs, for vêret var jo nydeleg, og det kjendest som ein liten seier over meg sjølv at eg kom meg ut.

    Og for meg, så er ein sykkeltur på nærmast seks mil lang den også.
    Eg er nok litt lat på sykkelsetet.

    Om eg skal noko spennande denne veka?
    Heilt sikkert, men det veit eg enda lite om.
    Treningsplanen er på kjøkkenskapet er degradert til pynt.
    Men eg skal ut og fly.
    På familietur.
    Det kunne ha blitt noko heilt utruleg spennande som ein "fleirelengdes klatretur" med broren min i Alpene, men av tidsmangel blir det nok berre fylling av energilagre saman med familie og masse mat i konfirmasjon.

    Kos deg med # DEN FØLELSEN! Hurra! Gøy!! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja blogginnlegget ditt hadde nok en positiv effekt!!! GARANTERT! :-) Og jeg pleier aldri å stoppe underveis i trening men i går måtte jeg ha 3min stopp for å kjøpe en flaske vann - og jeg ser at lange sykkelturer kan være kjempekjekt hvis jeg legger inn matpauser (som du beskriver) - da tror jeg at jeg kan sykle mange fler timer gitt ;-) For det er jo kjempekoselig å være ute i mange timer på sykkel - det er liksom ikke bare trening som står i fokus - i alle fall ikke for meg!

      Slett
    2. Eg trur absolutt at det kan vera eit triks for å få til lange sykkelturar.
      Saman med ei venninne som var slik halvproff landeveissyklist sykla eg nokre lengre turar, og der var det absolutt lov å stoppe og kjøpe is og kaffe. For så å kanskje ta ein ekstra liten omveg tilbake ;)
      Det trur eg at me kan unna oss med god samvittighet på slike lange sykkelturar.
      Det gir også kanskje eit ekstra puff for å koma ut?
      Det gjer det for min del. Litt som for deg - det er nok ikkje berre rein trening i fokus her.

      Slett
    3. Tror nok bare det har med mental innstilling å gjøre for min del ja. For jeg har alltid vært skrudd sammen til å tenke TRENING når jeg trener fordi jeg har hatt så knapt med tid og da skal jeg være effektiv og trene mest mulig. Og siden jeg alltid har løpt, gått på ski og sykla så kort så har jeg verken hatt behov for eller sett poenget med pauser. Skjønner hva jeg mener? Så "å være ute mange timer eller hele dagen" er nytt for meg og jeg skjønner jo nå at en måte å få til slike lange økter på er ved å legge inn PAUSER! Og da gjerne en skikkelig rast med mat og drikke. Tror jeg kan greie å få til en slik økt eller to med tiden - jeg må bare innstille meg på det mentalt på forhånd.

      Slett
    4. Ja det trur eg også at du får til.
      Det er nok ein eigen mental modus på lange sykkelturar som eg for min del må slå på. viss ikkje, kan det fort bli overkill, og det gjorde eg nok mykje i starten. Nå skal dei lange rolege sykkelturane bli ROLEG, og kos.
      For treningseffekten sin skyld er det jo alltid nokre bakker å finne undervegs ein kan tråkke opp, eller legge inn nokre sprint.
      Det kan bli nokre ganske fine turar ut av det!
      Og med god treningseffekt.

      Jaha gult er kult, ikkje berre om hausten, og du blir i alle fall sett, bra!

      Slett
    5. Nettopp ;-) AMEN!!! Jeg går for lengre økter med kos og trening som fokus etter hvert som sommerferien åpner opp for litt mer fritid! ;-)

      Slett
  2. "Den Følelsen" er DEN beste følelsen å ha, helt klart! Av og til så klaffer bare alt liksom, og da er det neimen ikke lett å vite akkurat hvorfor. Men, kanskje det er like greit og ikke alltid vite alt ;)

    Jeg syns du syklet veldig langt da, selv om det kanskje ikke er så langt som "de proffe" sykler (?)
    Ikke at dét har noe å si, så lenge du har kost deg på tur. Det er dét som teller! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes også det var veldig langt - og fatter ikke de som sykler fra tidlig morgen til sene kvelden.... hva er de lagd av???

      Slett
  3. Ja, foressten; jeg skal noe spennende denne uken. Jeg skal ut og sykle tur på den nye sykkelen min, og DET blir spennende! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Kult! Ja det blir spennende det!!! Tipper du blir veldig godt fornøyd jeg ;-)

      Slett
  4. Superkrefter og "Den Følelsen" opplever man av og til - og det er bare digg!
    Når man jogger er kroppen bare såå lett og har en ekstra turbo. Det er bare å skru opp tempoet og man blir ikke noe særlig mer sliten. Herlig følelse!

    Selv kjenner jeg det på kroppen allerede når jeg våkner at "this is it!" de gangene det skjer.
    Godfølelsen holder ofte gjennom hele dagen.

    Og som deg har jeg spurt meg selv hvor superkreftene kom fra akkurat den dagen.
    Var det noe jeg spiste? Var det søvnkvaliteten? Eller var det en spesifikk kombo av mat, søvn og hormoner :)

    Skulle likt å ha visst dette eksakt!
    For da kunne men styrt inn mot flere slike dager.
    For de kommer relativt sjelden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel - i fare for å si noe som kan oppfattes feil så må jeg jo si at jeg personlig har såpass mange hviledager (og trener såpass lite mengde) at jeg har flere dager med overskudd og positive treningsoppelvelser enn jeg har tunge økter. Så dermed kan jeg oppleve økter i kategorien "den følelsen" relativt ofte..... eller sagt på en annen måte: jeg opplever nesten aldri å ha økter hvor jeg er HELT kaputt (det kan jeg nesten telle på en hånd i løpet av et år) mens til sammenligning har jeg mange fler økter med ekstra turbo. Så hva som gjør at man har disse øktene hvor man føler at man har et ekstra gir vet jeg ikke men jeg holder en liten knapp på at hvile (og totalbelastning) er en viktig faktor.

      Slett
    2. Jeg er enig med deg i det. Hvile gir overskudd. Men når jeg jeg opplever "superkrefter" så er det snakk om noe HELT ekstraordinært for min del. Noe helt utenom det vanlige - la oss kalle det for "the flying feeling"... :D

      Jeg heller opplever aldri å være helt kaputt. Er relativt godt trent mosjonist. Hviler jeg nok får jeg bra med overskudd - men det er bare av og til at jeg får denne ekstraordinære flying feeling. Den kan også komme uten særlig hvile i forkant. Faktisk i perioder med mye overtidsarbeid og en hektisk hverdag. Vanskelig å forklare the flying feeling, men digg er det :)

      Slett
    3. Ja du har rett! Når jeg tenker meg om så får jeg også disse superkreftene noen ganger når jeg minst venter det - når det har vært hektisk, mye jobb etc..... så ja, det har ikke bare med hvile å gjøre. Sikker overdose med sukker ;-)

      Slett