søndag 6. april 2014

Uke 14: restitusjon, hvile, sår hals, armhevinger, rekonvalesens og stiløping

Siden jeg hadde olympisk støle legger etter halvmaraton valgte jeg å dra frem sykkelen. Lårene virket tilnærmet uberørte så sykling var god knall! Tirsdag kjente jeg at det murra litt i halsen så jeg valgte å gå en tur. Jeg gikk 4.5Km motbakke før jeg veksla mellom å gå og småjogga ned igjen. Og ikke overraskende våkna jeg onsdag morgen med skikkelig sår hals. Så da ble det tre dager hvile og intensiv behandling med Samahan til halsen føltes fin igjen (fredag).
Kurerer gruff!!

Mandag: 25Km rolig restitusjon (i1) på sykkel
Tirsdag:
1t16min restitusjons gange/småjogg (9.23Km) – 2x12 armhevinger
Onsdag: syk – 2x15 armhevinger
Torsdag: syk – 2x15 armhevinger
Fredag: syk – 3x15 armhevinger
Lørdag: 5Km rolig jogg (i1) – 2x20 armhevinger
Søndag: 1t50min rolig (i1) stiløping (16Km) – 3x20 armhevinger
Gleder meg til mer av dette fremover!!

Tirsdag våknet jeg og bare ”jeg skal ta armhevinger hver dag”. Hæ? Hvor kom den ideen fra? Jeg så slettes ikke den komme for å si det slik!! Det virket bare veldig logisk og overbevisende. Så uten at jeg har tenkt videre over saken så tar jeg altså armhevinger hver dag. Litt sånn Forest Gump.... men heldigvis våknet jeg ikke og bare ”jeg skal ta armhevinger hver dag i hundre dager”. Det forteller meg bare at sånne 100-dagers prosjekter – det er ikke logisk i min verden ;-)

Så, nå venter jeg bare på at jeg en dag skal våkne og bare ”nå gidder jeg ikke mer armhevinger – nå får det være nok”. I mellomtiden så fortsetter jeg bare å ta armhevinger....

12 kommentarer:

  1. Nå synes jeg du har vært syk nok altså. Og armhevinger hvet dag? 20 stk på tærne x3 hørtes dødens ut. Jeg klarer meg lenge på knea med slike antall :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tar dem selvsagt på knærne Marit ;-) Tok ti strake i går kveld med minstemann - det var mer enn nok det, hahaha. Jeg har heldigvis ingen krav til disse armhevingene - jeg kan ta så mange eller få jeg vil, strake eller på knærne..... ja, i det hele tatt NO STRESS!

      Slett
    2. Jeg som så for meg at du tok armhevinger på strake tær og med klapping mellom hver av dem ;-) Ønsker deg mest av alt god bedring og krysser fingre og tær for at det går din vei nå. Frisk som en fisk i påsken vibber sendes over til deg:).

      Slett
  2. Du har hanglet en stund nå gitt. Håper kroppen din har tenkt å spille på lag med deg. I mellomtiden får du ta armehvinger ;) Man får noen sånne hang-ups inne i mellom. Jeg kjører tåhev 5-7 morgener i uken mens jeg pusser tenner om morgenen, hjelper veldig på merker jeg. Så hva man enn gjør, så er det ikke bortkastet :) Så lenge kroppen befaler og ikke adlyder, så lytt - Håper virkelig den får overskudd snart. Ønsker deg en riktig god mandag og en flott uke :0)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel - jeg hadde vært syk og var kvitt hosten dagen før halvmaraton: hva kan man forvente da? Når immunforsvaret svekkes av trening og man løper konkurranse med et immunforsvar som allerede er nede - da ber man om bråk da!!! ;-) Så jeg ble altså ikke overrasket over at jeg fikk en liten smell etter Køben. Jeg var forberedt på at det kunne skje. Så fremover nå er det kun en ting som er viktig: sørge for å gi immunforsvaret tid til å styrke seg. Så det blir mest rolige økter fremover og så får jeg ta det gradvis med de litt hardere øktene....

      Kanskje tåhev blir det neste? Det er i alle fall en svært bra øvelse for løpere! God treningsuke til deg også! ;-)

      Slett
  3. Ja nå ble jeg inspirert til å ta armhevinger. Gjett hva jeg gjorde i dag? :))
    Gleder meg også til å løpe i terreng, på stier og i det hele tatt på variert underlag. Det er en herlig tid vi går i møte. Nå tar jeg ferie 1 uke - skal prøve å få inn noen mil i beina på sykkel. Håper ellers at du kan holde deg unna all sykdom - nok er nok!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bare å begynne å gjøre det så går det liksom bare av seg selv etterhvert! ;-) Kult at du skal på ferie - med sykkel!

      Slett
  4. Hei og hopp! Tror jaggu jeg må ta noen armhevninger i morgen. ;) Og hvordan var det på stiene i marka? All snø borte? Har holdt meg på grus- og asfaltert vei til nå, men kjenner at jeg savner glatte stubber, lyng og sti. Ellers håper jeg alt er tipptopptommelopp med deg :) Hilsen hun som akkurat blåste liv i blogginga igjen ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heeeeeeeeeeeeiiiiiiiiiiii ;-) SÅ BRA at du har blåst liv i bloggen igjen; du er ikke glemt - du er savnet!!! :-)

      Jo - det var overraskende lite snø på stiene i marka men jeg holdt meg mest rundt om i songsvannsområdet. Løp opp mot ullevålsetra og der var det litt snø men det gikk helt fint å løpe på altså. Så det er ingen grunn til ikke å innta marka - marka har offisielt åpnet ;-)

      Slett
  5. Armhevinger ja. Sukk.
    Kan jo alltid begynne med en hver dag. Så sannelig. Får jeg motivert kroppen til mosjon idag, skal jeg sannelig begynne. 1 idag. 1,5 imorgen. Jeg sliter med alle mulige ting for tiden som jeg innbiller meg kommer av dvask kropp og gelekjerne. I tråd med et tidligere innlegg du skrev om kjernemusklatur og belastningskader, så jeg tenker på dette - hver eneste dag - men har ennå ikke kommet så langt at jeg gjør noe med det. Går vel som vanlig rundt og venter på rockbottom.
    God bedring! Igjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. "dvask kropp og gelekjerne" - jeg ler ;-) Sånn kan man jo også si det. Vel, jeg bare starta, litt sånn "just do it"! Og jeg tror det er viktig å bare starte og starte med noe som er gjennomførbart. Armhevinger er gjennomførbart hjemme i stua - og det er ingen regel for hvor mange etc. Eneste kravet er: å gjøre det! Det funka for meg! Lykke til ;-)

      Slett
  6. Er selv (allerede) med på en push-up-utfordring om dagen, 30 hver dag i hele april. Da er jeg motivert til å kjøre på i hundre dager jeg og, takk for inspirasjon!

    SvarSlett