onsdag 16. april 2014

Sognsvann Rundt Medsols: one down – three more to go!

I dag skulle jeg løpe 3 runder på Sognsvann Rundt Medsols (SRM). Med lave skuldre skulle jeg cruise gjennom og ikke anstrenge meg så alt for mye.
Jaggu sa jeg smør! Vel, så var skuldrene lave men farten var alt annet en lav: jeg rasa nemlig av sted og passerte første kilometer på 4:20min. Ikke akkurat riktig tempo for 3-runder men pyttskitt: det fine med SRM er jo at man selv kan bestemme hvor mange runder man vil løpe.... så med en slik åpningsfart bestemte jeg meg for at 2 runder var en mye bedre plan.
Dette er altså rundetidene jeg skal bryne meg på i år.
Ut på runde to var jeg helt ensom. Det er ulempen med SRM: de fleste står av etter en runde. Det kan kanskje føles vanskelig å holde trøkket oppe når man løper i ensom majestet: man kan fort miste fokus. Å kjøre showet helt alene er derfor noe man ikke har vondt av å øve på i ny og ne. Nuvel, jeg koste meg i min ensomhet mens jeg forsøkte å finne ut hvordan jeg lå an tidsmessig i forhold til bestenoteringen på to-runder’n. Jeg måtte fort gi opp matematikken – utrolig at det skal være så vanskelig å plusse sammen et par tall når pulsen overstiger 180??

Da det gjensto circa 1.6Km kom Per Magnus forbi. Han gav følgende beskjed ”heng deg på så skal jeg lose deg i mål!!”. Jeg tenkte ”særlig at jeg greier å holde farten hans” men svarte likevel ”ja!”. Per Magnus er en skikkelig nordnorsk gentleman som holder ord: tiltross for at han lett løper to runder på 28-tallet så valgte han altså å heller lose meg til mål. Og han gjorde harejobben helt perfek! Så, tusen takk Per Magnus! Det var virkelig kjekt med følge siste strekket ;-)
Dagens topp tre på to runder
Så, i dag sletta jeg altså den gamle rekorden på to runder, persa med 30sek. One down – three more to go – og hvilken av persene jeg skal prøve å slette neste gang vet jeg ikke – jeg får tenke litt på saken.
Står han og sover eller? ;-) (FOTO: Heming Leira)
Det var ikke mer enn 105 som løp Påske-SRM i dag men det var likevel en særs koselig utgave av SRM. Jeg fikk sagt hei til og skravla med mange kjente – ingen nevnt ingen glemt! Håper vi ses neste onsdag også :-)

14 kommentarer:

  1. Svar
    1. haha - alt er relativt :-) Jeg er veldig klar over hvor i løpehirarkiet jeg befinner meg - men til å være meg så er det i alle fall raskt! Med sub-45 på mila i oktober så burde jeg jo greie å holde fart tilsvarende 4:35min/km i mer enn to runder.... men ikke i går! Jeg er uansett knakende godt fornøyd med å kunne løpe i en slik fart på grus, og med en skrott som har vært alt annet enn snill siste uka ;-)

      Slett
    2. Med en slik fart på grus kan man tenke seg hvordan det vil gå på bar asfalt :)
      Da gruser du meg i allefall!

      Slett
    3. haha - siden jeg ikke vet hvem du er så kan jeg ikke uttale meg om det siste - derimot kan jeg si meg enig i at farten på asfalt bør være litt raskere ja! :-)

      Slett
  2. Gratulerer med splitter ny pers! Og så tidlig i sesongen. :-)

    SvarSlett
  3. Grattis, så moro med pers! Håper jeg kan joine deg på en runde eller 4 en dag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, gjerne, men jeg tror nok du fort løper fra meg Marit!!! ;-)

      Slett
  4. Det var en solid pers, det :-D. Og imponerende fart!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel, jeg må være så ærlig å si at jeg aldri har løpt allin på verken to, tre eller fire runder før. Så tiden 30:15 på to runder var fra en kontrollert terskeløkt. Så, med all in så ville (og burde) jeg nødvendigvis kunne løpe raskere.... så, utfordringen nå blir å slå denne tiden; DET blir IKKE lett for jeg hadde ikke mye igjen i går gitt, haha ;-)

      Slett
  5. Så kult at du persa! Gratulerer! :)
    Og så bra at du fant deg en snill mann som kunne lose deg "trygt frem til mål", hihi...

    Regner med dere er i full gang med påskecampen allerede? Har du/dere foressten løpt den påskemaratonen som "Løplabbet" arrangerte?

    Fortsatt god påske! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var veldig snilt gjort av PM å lose meg til mål! En ting er jo når folk (inkl. meg selv!) sier "heng på" og løper videre i sitt tempo, en helt annen ting er å gjøre som PM å si "heng på" og så løp han som hare for meg i mitt tempo - sånn at jeg faktisk greide å henge på! DET er en skikkelig gest det!

      Ja campen er i full gang - så jeg tror jeg må ha en hviledag i morgen, hehe ;-) Tim løp påskemaraton med Løplabbet; jeg løper som kjent ikke sååååå langt så jeg var hjemme og koste meg med lillegutt i steden for; helt greit for meg det altså ;-)

      Fortsatt god påske til deg også Guro!!

      Slett
  6. Grattis igjen! tror jeg må teste en slik runde altså. Og ja, holder nok med en!
    Har faktisk vurdert DEG som hare - en gang i fremtiden. Er oppsatt på å løpe RASKERE, og har startet treningen mot akkurat dette. Må ut av "langsombobla" mi nemlig!
    Du er rett og slett en stor inspirasjon for meg hva løping angår. Over & ut.

    SvarSlett
  7. Takk for skryt Janne! ;-) Det vil være en stor ære å få være hare for deg en dag Janne! Jeg stiller selvsagt uten protest - vi må bare booke en dag som passer for begge så kjøyr vi! ;-)

    SvarSlett