søndag 20. april 2014

Påskecamp anno 2014. Stikkord: hardt med fart men gøy!

Siden ryggen var litt vrang sist uke så starta jeg uka med to hviledager – likevel har jeg denne uka økt både intensiteten og mengden. Ukestotalen ble 54.23km – og til å være meg så er det mye på en uke!

Her ser du livsnyteren og påskeharen :-)

Mandag: hvile
Tirsdag: hvile
Onsdag: 41min morgenjogg (6.7km) + 2 runder på SRM på kvelden (totalt 8.6km)
Skjærtorsdag: 10Km rolig restitusjon (i1) på sti (1t8min)
Langfredag: kortintervall: 4x800m+2x400m (totalt 10.4Km)
Påskeaften: 45.5Km rolig (i1) sykkeltur (1t54min)
1. Påskedag: 18.5km rolig (i1) langtur (1t50min)
Som om ikke høypulsøkta på onsdag var nok: langfredag skulle jeg ”henge på” Tim på kortintervaller på NIH banen. På planen hans sto 5x800m. Og jeg tenkte ”hvorfor ikke?”. Litt fart og moro er jo bare gøy – og litt variasjon er som kjent alltid bra. Og jeg var ikke snauere enn at jeg proklamert at dragene mine skulle gå i 4:00-4:10-fart. Og jeg tror ganske bestemt at det må ha vært den beskjedne nordlendingen i meg som snakka ;-) Tim bare smilte og sa: ”det kommer til å bli hardt – bare så du er klar over det – men du klarer det!”. Og han fikk selvsagt helt rett i absolutt alt!
Jeg fikk ikke monitorert drag nummer to - surra med klokka ;-)
Jeg hang på påskeharen på de to første dragene – i sånn cirka 500m – så måtte jeg se ryggen hans sige sakte men sikkert fra meg. Tim løp dragene i fart tilsvarende 3:49min/km – så hva annet kunne jeg vente? Jeg snek meg likevel inn 9 sekunder bak han – på 3:10min (som tilsvarer 3:58min/km). Etter to drag valgte jeg å la påskeharen løpe til fordel for litt lengre pause. Fart er gøy, men brutalt, og særlig når man ikke er vant til å løpe med høy fart! Mer er det ikke å si om den saken. De to neste dragene gikk litt tråere (3:20min) – og i den grad 4:10-fart kan kalles trått da. Etter disse fire dragene følte jeg meg i grunn godt fornøyd men syntes det var litt forsmedlig å gi meg etter fire når Tim skulle løpe fem.... Så jeg løp derfor 2x400m som avslutning (som begge gikk unna i 3:53-fart). Og neste gang, da er det ingen unnskyldning; da skal jeg løpe 5x800m (og da selvsagt i 4:00-4:10-fart) – basta bom!! ;-)
Dagens outfit - mer enn varmt nok!!
Så, nå er det en dag igjen av påskeferien men påskecampen er definitivt over for min del! Det er som kjent viktig å ikke overdrive treninga – ikke sant? Det var det selvsagt livsnyteren som sa! :-)

Har du fått trent bra i påska eller??

19 kommentarer:

  1. Åå, dere er så spreke ass!... Så rask du er! Selv om du ikke alltid klarer å holde følge med Tim, men altså hallo, han er jo laget av noe helt annet enn sin bedre halvdel (som så tydelig er av dame-karakter, hihi...)
    Du kan nok trygt si deg ferdig med årets påskecamp, og nyte siste rest av påskegodtet du forhåpentligvis har fått deg ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - jeg har fått i meg mye godt i påska - vekta påstår 1kg i overvekt etter denne uka ;-)

      Og det er jo en viss forskjell på meg og Tim som du sier. Feks det faktum at han løp 163Km denne uka mens jeg løp 54.... og det faktum at han knuser meg med ~7min på 10Km.... så jeg sammenligner meg slettes ikke med han altså ;-) Gøy var det dog å ha han som hare selv om jeg måtte slippe etter 500m og selv om jeg bare greide å henge med på to drag før jeg måtte sørge for å få lang nok pause. Ja, ja, jeg får forsøke å gruse han på sprint! ;-)

      Slett
  2. Har henta inspirasjon hos deg og de gode ukedosene med joggesko på beina, vet du. Samla over 40 kilometer denne uka, mye for meg siden det har blitt mange andre aktiviteter og. Farten din på løpebana høres skummel ut! Bruker selv en venninne som helårshare :)

    SvarSlett
    Svar
    1. BRA! :-) Og det har sine fordeler å løpe med de som er hakket vassere - så jeg får kanskje vurdere å legge inn en søknad om helårskontrakt med årets påskehar ;-)

      Slett
  3. Inspirerende å være så disiplinerte som dere.
    Jeg har fått trent mer enn vanlig i påska - alltid godt å trene når man har overskudd.
    Men det har ikke gått helt etter planen. Når det er så deilig vær så blir det ofte litt roligere tempo, ja til og med noen små stopp for å nyte omgivelsene man vanligvis løper forbi.
    Har flere ganger denne uka planlagt tempo og slit, men jeg har også en livsnyter i meg :)

    Får prøve å skru opp farten i morgen - er jo under 1 uke til Sentrumsløpet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Disiplin er bra men jeg er også tilhenger av å lytte til kroppen! Så kanskje det er det du har gjort i påska - lytta til kropp og hode? Jeg er også tilhenger av at folk må finne sin egen fasit for vi er alle skrudd sammen forskjellig. Noen er feks avhengig av 100% disiplin og må se på hver økt som en arbeidsoppgave - andre, sånn som meg, må ha en fin balanse mellom disipin og fri utfoldelse etter innfalsmetoden for at hode og kropp skal henge med. Jeg ser ikke noe galt med verken eller men jeg ser helt klart hva som funker for meg og hva som ikke funker for meg ;-)

      Og hvis du løper et par økter med litt trøkk i nå siste uka så tenker jeg du er klar for sentrumsløpet :-)

      Slett
  4. Jepp:-) Lavlandspåske og "treningscamp" her også. Og fornøyd med å komme meg bort fra asfalt og inn i skogen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Skog is the new sexy - asfalt er såååååå 2012 ;-) Så bare keep on rocking the trail tracks Ingrid!! :-)

      Slett
  5. Her har det blitt trening :D gjort ting jeg ikke har prøvd før Turorientering. Mye 3 km her og der og 12 km i tidvis ikke løpbart terreng, så turorienteringen gikk i sone 1 og hvilesonen :) flott tur, teknisk utfordrende terreng. Hadde tre tilfeller av nesten overtråkk, så gåtur i dag og hvile av høyre legg i morgen også. Er dårlig på hvile... Skogen er helt klart det nye! God det er mye av den rundt Oslo :)
    Men ikke alle har hatt Treningscamp med påskeharen, må si det hørtes bedre ut enn å få påskeegg :D Må jo være rask, sier seg selv det ;)
    Nyt siste fridag, er jo meldt nok en dag med strålende sol :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kult - turorientering er bra!!! ;-)

      Slett
  6. God påske - til deg - mannen - barnet - og - hunden?
    Selv har jeg hatt en påske at det mer stillesittende slaget, dvs, jeg har jo løpt litt og gått tur med hunden men kortspilling, vindrikking og smågodtspising har nok dominert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hunden er ikke vår - den er naboens! ;-)

      Slett
  7. FRI fra jobb og andre sysler øker motivasjon og overskudd, og da er det så digg å trene! Synes du fikk gjort mye i påsken, jeg! Dagens spm: Jeg stiller i sentrumsløpet på lørdag. I påsken fikk jeg langturen på sykkel, tok "vasking" av bein i dag under en 8 km løp i sone 2. Tenkte en tøff intervall før lørdagen (løp), burde denne være onsdag eller torsdag?..ka du tru..? for å liksom booste formen....:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Silja er indisponibel, så da svarer jeg - at intervall onsdag er greit. Ikke kjøre deg helt dønn ned i senk bare. Husk at du skal ha litt selvtillit også :) SRM er forsåvidt et alternativ du kan gjøre : løp 1 runde litt sånn halvveis rolig, også kan du kjøre en hardere runde. Eller du kan kjøre noen 1000 metre feks. Det viktige er uansett å unngå strekk og slikt, fordi du løper for fort. Lørdag blir som det blir uansett. Du kommer langt med et smil om munnen og en rolig åpning :) Lykke til fra både Silja og meg

      Slett
  8. Hallois Tim:) takk for svar! Resten av uka blir i knapphetens tegn...er på jobbreise (uten mulighet for trening), lander onsdag kveld, så da får jeg komme meg ut i skogen her rett etter dette - det blir da raskeste mulighet..og skjønner at torsdag da blir litt for tett på.. Stiller dere forresten? jeg kommer absolutt med et smil, og jeg starter ALLTID rolig.....men drømmer om en bra tid! (alt er relativt..ha ha!) Fornebuløpet blir også en mulighet. Hils den indisponible da:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Silja løper ikke....Jeg skal sef, jeg har jo løpt det 28 ganger!!!! Men ikke stress med å trene onsdag hvis du er seint hjemme. Da løper du heller torsdag - med fokus på flyt i beina. Ikke press deg helt, bare leke litt med fart - og kjenne at du har goe bein. Det viktigste er å gjennomføre . Det bidrar til å øke sinnets munterhet :)

      Slett
  9. 28 ganger..ja det kalles vel rutine! :)

    SvarSlett
  10. Hvilken tid er det disse lever i da... - menn bør ikke løpe i tights.
    Hørt noe så tullete :)) Bør vel ikke trille barnevogn eller lage mat heller da kanskje.

    http://www.osloby.no/sprek/Klemmer-til-i-tights-7546120.html#.U1rQXJ04XQ4

    SvarSlett
    Svar
    1. Huffda - interessant holdning.... En ting er sikkert: mote og trender varierer i ulike miljøer. Jeg ser forøvrig ikke noe galt i å ha tights under skjørt eller shorts men å si at de skjuler tightsen fordi de mener at herrer i tighs er femi..... herregud! ;-)

      Slett