tirsdag 29. april 2014

NEI til meningsløs lisens og Schjongs5er’n

Jeg anmoder alle som er mot beskatning av løpsglade mosjonister om å melde seg på Schjongs5er’n! Forhåndspåmeldingen er nå stengt men det er fullt mulig å etteranmelde seg på løpsdagen (søndag 4. Mai) mellom kl.11-12.

Når du melder deg på så skriver du i feltet for klubbnavn: #neitillisens
Kort fortalt
Jeg var en av de som sa jeg skulle være med å arrangere et protestløp til Sentrumsløpet (det kan du lese om HER) – for å vise vrede mot innføring av mosjonslisensen. Sentrumsløpet med BUL som teknisk arrangør valgte nemlig å skru opp prisen på påmeldingen i år som et direkte resultat av NFIFs lisensvedtak. Og BUL er ikke alene om dette – flere arrangører (klubber) bukker nemlig under for forbundets vedtak. I praksis betyr lisensvedtaket at du som deltar på løp – som feks. Råskinnet og Sentrumsløpet – må betale mer. Og dette merbeløpet går rett i lomma til NFIF. NFIF påstår som kjent at denne skatten skal gå til blant annet å styrke barne og ungdomsidrett. Jeg sier bare som sønnen min på 7år innimellom sier: ”bla bla bla bla bla bla bla”; renispikka tøv og propaganda! Alt om lisens (skandale)saken kan du lese HER 
Tilbake til protestløpet: tanken om å arrangere et protestløp var god – gjennomføringskraften var derimot ikke like god. ”Tiden strakk ikke til” sa Frode – jeg sa meg helt enig, og Frode presenterte plan B: vi løper det lisensfrie løpet Schjongs5er’n under fanen #neitillisens!

Alt om Schjongs5er’n kan du lese om HER 

Siden helsa mi brått skranta sist uke så måtte jeg se meg nødt til å se an formen litt men jeg er nå 99% sikker på følgende: JEG LØPER SCHJONGS5ER’n – gjør du??

25 kommentarer:

  1. Men hva med spleiselaget da :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette har ingenting med spleiselag å gjøre - dette har med grådighet å gjøre! Bakgrunnen for lisensen er en forsikring - løpere skal tvinges til å betale en forsikring for å delta på et løp - dette er etter min mening helt meningsløst! Har du som løper behov for en forsikring når du løper et løp?? I dont think so! Og hadde det vært valgfritt så hadde jeg kunnet forstått det: da kunne hver og en vurdere om de ville betale disse ekstra kronene for en forsikring ved påmelding - men vi har ikke noe valg! Vi påtvinges å betale forsikringen om vi vil eller ikke - helt meningsløst! På sykkel og ski kan jeg forstå poenget med en lisens - på løp kan jeg bare ikke se at den vanlige mann i gata har behov for en forsikring. Etter min mening er det derfor ren kynisme fra NFIF: de skor seg på at løpsbølgen er på oppsving og melker mosjonistene!

      Slett
  2. Jeg er klar for SCHJONGS5ER’n. Det er 17 løpere som nå har meldt seg på med #NeiTilLisens bak klubbnavnet. Pluss SIlja og pluss Espen som ble klar over aksjon etter at han hadde meldt seg på.
    Det betyr 19 personer og det er sikkert flere som er imot lisensen men dom ikke var klar over aksjonen da de meldte seg på. Vi kjenner også til flere andre som gjerne skulle vært med, men som hadde andre gjøremål på søndag.
    Bli med DU også! Trøbbel med transport? Silja og undertegnede bidrar sikkert med å få folk ned eller å koble med andre som kjører.

    Ville du kjøpt en mobil hvis leverandøren forlangte at du skulle kjøpe en mobilforsikring som kostet deg 20% av utsalgsprisen av mobilen? Hadde det vært lisens på SCHJONGS5ER’n –så hadde prisen blitt 180.- isteden for 150.

    Saken er at Friidrettsforbundet vil melke mosjonsløpene nå som det er løpsbølge og skaffet seg inntekter på mosjonistenes vegne. Hva har Friidrettsforbundet gjort for mosjonistene?

    Organisasjonen Kondis har hatt terminlister i alle år (noe som friidrettsforbundet skal lage og som et er et av "tilbudene" i lisensen) for løp i Norge. I år med over 1600 løp, dette har de gjort gratis for arrangører og løpere. Kondis måler løyper for arrangørene, gratis. Kondis leverer mange hundre bildereportasjer fra mosjonsløp (og andre kondisjonsidretter). Sjekk hva kondis.no hadde av reportasjer fra løp i inn og utland sist helg og se så hva friidrett.no hadde. Hvorfor skal mosjonistene betale penger til Friidrettsforbundet når det er Kondis som driver all service for mosjonistene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Navnet "Friidrettsforbundet" blir en selvmotsigelse med tvangsgebyr og lisens.
      Denne type skattelegging som man ender opp med å bli tvunget til å betale, er alt annet enn "fri idrett". Jeg skrev spleiselaget med henblikk på topper i andre næringer som melker sin kunder. Der begynner det å skje ting, både fra myndighetshold og forbrukermakt som reagerer. Det er viktig å si i fra. License to run virker helt høl i huet.

      Slett
    2. Heming: takk for at du fyller på med informasjon!!! Dette med at noe av lisenspengene skulle brukes av NFIF til å utarbeide terminlister (når KONDIS allerede har en terminliste i særklasse) var noe jeg ble mektig provosert av. På den annen side så bidrar jo bare slike utspille til at NFIF selv avslører sin egen grådighet; og det er jo bra for oss i opposisjonen! Og hvis jeg ikke tar helt feil så er vel argumentet med terminlista noe de har "dysset litt ned" med tiden.... de innså kanskje hvor meningsløst det ble!

      Anonym: da er vi enig da! ;-) Så da håper jeg du stiller med NEITILLISENS på søndag!

      Slett
    3. Jeg har veldig lyst. Men jeg har konfirmasjon søndag etter og jeg har ikke engang begynt forberedelsene. Så jeg vet ikke om tiden strekker til. I så fall dukker vi plutselig opp.

      Slett
  3. Veldig bra, Silja. Vi sees til søndag.

    PS: Last ned og skriv ut eget #NeiTilLisens-startnummer her:
    http://ge.tt/6sDFxse1/v/0?c

    Jeg forsøker også å lage noen få protest-trøyer som jeg tar med. Håper jeg rekker det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Herlig Frode! Jeg printer ASAP ;-) Og takk; formen er på vei opp igjen - sakte men sikkert - må jo henge i stroppen for å orke crossen om drøye to måneder!

      Slett
    2. God å høre. Jeg har ikke tenkt for mye på Crossen enda. Det kan straffe seg. Ugh. Men først er det Schjongs5er’n!

      Slett
  4. Hei Silja :-)
    Finnes det en liste over alle lisensfri løp? Har bare hørt om en tidligere i år, og det var Holmestrand

    SvarSlett
    Svar
    1. Man finner listen over lisensfrie løp på db.kondis.no. Sjekk denne linken:
      http://goo.gl/EU6RdE
      Merk: Felt "NFIF-lisens" er satt til "Nei".

      Listen blir stadig lenger, etterhvert som løpsarrangørene oppdaterer.

      Slett
    2. Ah - flott! Takk Frode! ;-)

      Slett
  5. Hei! Nei - jeg er redd det ikke foreligger en slik liste men hvis du ser på kondis.no sin terminliste så ser du at for hvert løp så står det nå en rubrikk som heter "NFIF lisens". Her er det meningen at man skal kunne finne informasjon om hvorvidt et løp er lisensbelagt eller ikke. Sjekker du ut lenken under så ser du at for eksempel Sognsvann Rundt Medsols ha lagt inn "NEI" i denne rubrikken. Forhåpentligvis vil informasjon om lisens komme for øvrige løp også - med tiden! Det man kan gjøre inntil alle løp er oppdatert med denne informasjonen er å spørre arrangøren direkte om man er usikker! Det kommer jeg til å gjøre ;-) Er de løp du er usikker på om er lisensbelagt kan du også gjerne spørre meg (eller Heming, Kondis, Frode etc) så er jeg overbevist om at du får svar! ;-) Sjekk ut linken og se hvordan det skal se ut: http://db.kondis.no/arrangement.php?id=17884&vfylke=&vkommune=&fradato=30.04.2014&tildato=&helgene=&fdistanse=&skip=&karusell=&stafett=&barna=&damer=&motbakkelop_sok=&multisport_sok=&lokalreporterer_sok=&arrangement=&side=1

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal for øvrig sjekke ut dette med om der finnes en liste - jeg ble litt usikker plutselig - for jeg mener også at jeg har hørt snakk om en liste.....

      Slett
  6. Jeg er så glad for mobilisering. Det er så mange ildsjeler som arrangerer løp og at NFIF vil mele kaka er usmakelig. Får jeg tid, skal jeg komme å heie:-) Kneet mitt har slått seg helt vrangt, så jeg får ikke løpt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper vi ses Marit og håper kneet ditt blir bedre!!! :-)

      Slett
  7. Yes! Dette var et bra tiltak mot lisensen! Me like ;)
    Jeg skal ikke være med i det løpet (av naturlige avstands-grunner, hehe...), men det løpet som jeg var med på forrige onsdag, som går hver onsdag på Bryne, er også et lignende løp. Gratis deltagelse, som igjen vil si null lisensavgift. Det kostet 20kr i fjor å delta, bare sånn for "syns skyld" (tror jeg), men de valgte og heller ha gratis deltakelse i år, og ta de pengene igjen som betaling for evt. drikke i år ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Flott! ;-) Og da er du altså med oss i ånden om ikke annet Guro ;-)

      Slett
  8. Dette hadde jeg faktisk ikke fått med meg. Ikke rart du ikke var å se sist lørdag:)
    Bra engasjement og definitivt for en bra sak. Dette må jeg rett og slett lese mer om.
    Får ikke deltatt på søndag, men ser ut til at du , Frode m.fl klarer å mobilisere til løpende kamp. Tommelen opp!

    SvarSlett
  9. Digger!! Skulle gjerne deltatt i protestløpet. Løp med #NeiTilLisens-plakat på ryggen i Sentrumdløpet, og kommer til å fortsette med det (bare synd man stadig får spørsmål om tv-lisens, men da er det min oppgave å drive folkeopplysning ;-)). Vi gir oss aldri i denne kampen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Man kan presisere litt, for å unngå forvirring:
      http://img.chronicles.no/2014/04/neitillisens.html

      ((:

      Slett