søndag 16. mars 2014

Uke 11: magevirus – ikke helt etter planen men....

I den grad jeg kan skryte på meg at jeg har en plan....
Ikke helt i vater men smilet henger likevel løst...
Guttungen lå nede med magevirus (oppkast og diaré) hele uka.... og jeg kjente kvalmen komme snikende tirsdag morgen – men jeg håpte at det kun var psykisk; for man blir jo unektelig kvalm av å tørke spy.... ikke sant?

Det viste seg likevel å være ønsketenkning! For på terskeløkta tirsdag kveld responderte AS kroppen slettes ikke. Og jeg forsto umiddelbart at noe var helt feil! Beina var numne og jeg hadde kun ett gir og ett tempo – i grunn veldig fasinerende for det føltes som om jeg sto helt stille selv om tempo lå rundt ~4:40-5:00min/km (i en meget snill løype skal sies!!). Magen var i opprør og etter 9km var jeg mer enn godt fornøyd (les: død!) og jogga hjem. Og etterpå ble jeg sittende på do.... nøff said! ;-)

Torsdagsøkta føltes like surrealistisk og fortsatt ”hang jeg bare med” mens beina jobba. Og det var etter denne økta at storslegga virkelig klubba meg i hodet. Natt til fredag gikk jeg i skytteltrafikk mellom senga og toalettet, og fredag lå jeg strak ut med influensasmerter i hele kroppen. Au!

Så kort oppsummert: uke 11 var en skikkelig kvalm og bedriten uke!

Oppsummering uke 11
Mandag: 14km rolig langtur
Tirsdag: 11km løping (hvorav 9km på terskel)
Onsdag: hvile / kvalm
Torsdag: 10Km løpeøkt på terskel
Fredag: nede for telling / syk
Lørdag: blek men fattet
Søndag: tja...

Ukas opptur: blogginnlegget til Ingrid. Jeg likte godt innlegget hennes hvor hun skrev om ”å ha en grov plan”, ”evne til å justere etter forholdene”, ”sette seg mål”, ”ikke dvele ved mål som ikke ble oppnådd men gå videre og prøve igjen”, ”ikke henge seg opp i uviktige detaljer” – ja rett og slett bare jobbe målrettet og riste av seg nederlagene. That’s my spirit!
Kakeoppskrift: angry birds
Ukas andre høydepunkt: bursdagskaka til guttungen. Han tegnet like godt en oppskrift, vekka meg kl.06:30 lørdag morgen med "mamma du må bake kaken nå!!" og bidro selv med å lage sukkerpasta-figurene; for i år skulle han ha angry birds.
Så – nå legger jeg uke 11 bak meg og sprinter (eller kanskje snarere krabber jeg baklengs) inn i en (forhåpentligvis mye lettere) ny uke! To uker igjen til halvmaraton i København – iiiikkkkk ;-)

30 kommentarer:

  1. Håper formen kommer krypende tilbake i løpet av denne uken!
    Det er ikke moro når kroppen ikke vil det vi vil.

    Må si at den kaken er forseggjort, ingen tvil om innsatsen og arbeidet som er nedlagt med sukkerpastaen!

    Jeg er også fan av å ha grove mål, selv om jeg ofte kan havne utpå detaljorineteringskjøret. Det går ofte over har jeg sett, når jeg blir for overveldet av alle detaljene og går tilbake til bare å jobbe målrette. Har lært utrolig mye dette året gitt. Jeg går stadig videre, hva som egentlig er målet har blitt dynamisk, tror det egentlig er å ha en bra løpeår...

    Blir spennende med halvmaraton om to uker, ser dere er en del som skal dit! Håper du får med deg kroppen på de planlagte økten, eller i allef all får nok trening til at du følere at formen er sånn noenlunde i vater :D

    Ha en flott uke Silja :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Tone Yvonne ;-)

      Jeg gleder meg til København - det blir jo veldig spennende for det er mitt første store gateløp i utlandet og det er mitt andre halvmaraton....og i tråd med det du sier så er denne konkurransen tross alt bare et delmål - for det største overordnede målet er jo fortsatt å bygge en solid base. Så veien mot halv i København er jo det som er viktig - det er jo alt arbeidet jeg legger ned nå som er med på å heve nivået mitt og det er jo DET som er viktig her; ikke sluttiden i København ;-) MEN, jeg gleder meg veldig masse altså for det blir unektelig en ny erfaring og det er jo i seg selv spennende!!

      Ha en flott løpeuke du også! ;-)

      Slett
  2. Typisk! Men det er vel uungåelig å bli smittet. Håper formen er bedre før ny uke tar til.
    Det er veldig lurt å være tilpasningsdyktig og kunne omformulere og redefinere mål. Hvis ikke kan veien bli tung og bare motbakker. jeg synes jeg lærer og blir bedre hele veien!

    Og kaka er bare fantastisk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde et lite håp om å slippe å bli syk men det viste seg å være ønsketenkning på høyt nivå ;-) Og ikke ante jeg at ungen skulle ligge strak hele uka - en uke er jo temmelig lenge!! Så mye tyder på at dette var vår dose med mageinfluensa.... måtte det bli lenge til neste dose!!! Jeg er fortsatt ikke i vater så det er bare å ta tiden til hjelp.

      Og kaka ble en suksess ja!

      Slett
  3. Åi, DEN STILIGE KAKA!
    Snill mamma du er altså.
    Du får har god bedring og god opplading til halvmaraton da - godt du fekk unnagjort magesjauen nå og ikkje om ei veke eller to ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nettopp - det var også min første tanke også: "like greit å bli ferdig med det NÅ og ikke om en uke!" ;-)

      Slett
  4. Huff, magevirus er den store skrekken! Jeg tenkte å spørre deg (for ser du har hatt en inlegg om lyskesmerter) om noen råd ang. smerter i lysken. Jeg startet for et par mnd siden å trene mot 10 km under 50 min, men har løpt mest intervaller og tempoøkter på mølle. Hatt kun to økter på ca 1 mil ute, den siste i går. I dag våknet jeg og kom nesten ikke ut av senga, store stikkende smerter i venstre lysken. Det "gikk seg litt til", og jeg gikk en rolig langtur, men kjente smerten noe hele turen. Jeg fosøkte å starte og løpe litt på turen, men det var ganske smertefullt. Kjenner smerten ekstra godt om jeg sitter og bøyer overkroppen ned mot bena. Mitt spm er hva kan dette være? Og ikke minst: må jeg stoppe å løpe for en periode? (-noe jeg virkelig ikke ønsker!). Takk ellers for en svært informativ, saklig og glad blogg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Standardsvaret vil alltid være at hvis du er i tvil: gå til lege og aller helst gå til en med idrettskompetanse (hvis du bor i Oslo kan du for eksempel gå på NIMI på Ullevål stadion).

      Ellers høres dette veldig ut som det samme jeg opplevde i november 2011 da jeg overbelastet lysken min. Det var ekstremt vondt de første dagene (første ukene) og så var det veldig vondt i ganske lang tid etterpå.... jeg våknet om nettene av smerten men på dagtid gikk det forholdsvis greit. Dette varte fra november til April (5 mnd). Etter den akutte fasen (1-2uker) forsøkte jeg å løpe korte økter (4-6km) og jeg hadde alltid 1-2 hviledager mellom hver økt. Jeg prøvde å trene styrke men mange øvelser var vonde for lysken så jeg tok det veldig lett og provoserte aldri. Så jeg kuttet ned på lengden på øktene men jeg prøvde å holde hjulene i gang. KANSKJE hadde jeg tjent på å ta 3-4uker løpefri i den akutte fasen - men det viktige her er jo å roe ned smerten i starten før du prøver deg på lett løping igjen. Dernest gjelder det jo å juster belastningen ut fra smerten. Jo flinkere du er til å tilpasse jo bedre - og om du skal ta en lengre løpefri pause må du nesten kjenne på selv og vurdere men i den akutte fasen lønner det seg alltid å roe ned. Så gjelder det å trappe sakte opp igjen over tid.

      Slett
    2. Ja - og så må jeg jo legge til følgende: selv om det høres likt ut som det jeg slet med så kan det være noe HELT annet du har pådratt deg - så derfor må jeg bare gjenta det første jeg skrev: hvis det ikke er noe forbigående som går over av seg selv innen en ukes tid så gå til en lege og sjekk det!!! Lykke til ;-)

      Slett
  5. Så kjip uke! :-(
    MEN, du kommer jo uansett til å løpe bra i København, vi har trua på deg:-)))
    Jeg har holdt meg frisk, selv om de tre andre i familien er rimelig forkjølet. Jeg håper jo liiiittt på å bli smittet, så jeg kan slippe løpe i København og heller nyte en helg uten barn (og med god mat og vin i fokus). På den annen side blir jeg veldig skuffet om jeg ikke får løpt, så da får jeg mest håpe at kroppen står i mot forkjølelsen.

    BARE 2 uker igjen!

    Fin uke til deg, hilsen
    .janickeløken

    SvarSlett
    Svar
    1. Så sant jeg nå friskner til i løpet av uka (og ikke pådrar meg den forkjølelsen som alle rundt meg sliter med i tillegg) så skal det nok gå helt greit. Om jeg ikke får finpussa på formen så gjør ikke det noe - det er jo tross alt ikke de to siste ukene som er viktigst men alt jeg har gjort i de 10 ukene forut før siste innspurt som er viktig ;-) Og dette er jo livet - så om et løp går i dass så er det tross alt bare ett lite komma i det store regnestykket - sånn er det bare! Hvordan ligger du an med treninga Janicke?? ;-)

      Slett
    2. Takk som spør:-)
      Jeg har kommet dit at jeg tror jeg kommer meg gjennom uten å "dø" underveis, hadde en laaaaangtur på 2 timer hjem fra jobb for 2 uker siden, og beina hang på helt til slutt:-) Jeg håper få til to litt "lengre" turer (60 - 90 min) + 2 intervalløkter til før vi drar. Det blir garantert vondt på slutten, men får tenke happy thoughts:-) Estimert sluttid: mellom 2.13.00 og 2.16.00 - ekstremt bra selvinnsikt eller hva?
      Hvor skal dere bo på hotell?

      .janickeløken

      Slett
    3. Det siste først: jeg aner ikke.... her i huset er det nemlig mannen som tar seg av alle de praktiske detaljene rundt reiser - jeg har ikke tid! Min oppgaver er 1) sørge for å rekke flyet og 2) pakke min egen koffert. Så kvelden før avreise spør jeg det viktige spørsmålet: "når går flyet?" ;-) Sånn er det, hehe. hvor skal du bo?

      Det er lenge siden jeg løp 20km og det er lenge siden jeg løp langtur - så sist ukes 14km var på sin plass! Så jeg kommer nok til å få veldig vondt i beina på slutten og dagene etterpå.... ugg ugg, det får vi vel leve med ;-)

      Tvi tvi med siste innspurt!!! Husk at det skal være gøy ;-)

      Slett
    4. Vi skal bo på Absalon hotell:-) Hermer etter familien Løpeskjørt:-)

      Klart det blir gøy!

      Slett
    5. Jeg tror det var her vi også skulle bo men jeg tror Tim endte med å bestille overnatting på et annet hotell - jeg skal sjekke! Satser på at vi ses ;-)

      Slett
  6. Om ikke du føler deg helt klar når dagen kommer så er det så fint med sånne byer som Køben (og ikke minst Berlin og Stockholm) at de alltid er klar for DEG. Når alt går på skinner arrangementsmessig så skal det litt til at vi som deltagere holder tilbake. Har løpt halv i Køben selv for noen år siden, veldig trivelig, akkurat som byen selv.

    SvarSlett
    Svar
    1. En liten uke med sykdom skal ikke få stoppe meg vettu ;-) Så med mindre det blir veldig mye mer sykdom fremover nå så skal det ikke være noe problem å løpe! Og så langt tror jeg ikke den siste uka har påvirka formen så masse i negativ retning - så jeg er ikke bekymret for løpet riktig ennå.... og en fin tur blir det jo uansett!! ;-) Livet med barn er uforutsigbart - sånn er det bare! Så det gjelder å være innforstått med at ikke alt går etter planen alltid og det gjelder også å gjøre det beste ut av situasjonen!

      Slett
  7. Uff da, det virker som du skal få all dritten du Silja... Ja, sjukdomsdritten altså. Håper du føler deg bedre i dag, og at du får begynt å trene litt mer (enn forrige uke) denne uken, sånn at halvmaratonen ikke blir såå hardt! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe - livet med barn vet du Guro: det skal noe til for å holde seg frisk med barn som drar med seg alt mulig ;-) Så lenge jeg er frisk siste uka før så tror jeg det skal gå greit - jeg har jo en god base for å gjennomføre 21Km på en grei tid, så om jeg ikke får lagt siste krona på verket disse ukene så spiller det ingen rolle ;-) Jeg gleder meg uansett jeg!

      Slett
  8. Hva du rekker altså....bedritne uker eller ei!Lo nok en gang (unnskyld!) av ordene dine - liker at ting liksom skrives rett frem, at du kaller en spade for en spade....knegg knegg!
    Bort med virus og magevondter, det har du IKKE tid til. Anyway, det fine med deg, er at du er en optimist, og du gjør det beste ut av alt. Jeg er HELT sikker på at konkurransen om 2 uker går så det knaker - i din favør! den kaken var forresten impressive!

    SvarSlett
    Svar
    1. Knegg knegg ;-) Det deilige med å bli voksen er at jeg tar ting med knusende ro - lar meg ikke stresse en meter! Så nå sitter jeg potte forkjøla med sår hals (og fortsatt litt kvalm) i sofaen og jobber, ser på ungkaren, spiser potetgull (ja jeg vet det er mandag men jeg er jo tross alt syk.... og kvalm), drikker te og tar livet med knusende ro! Halv i København er tross alt bare en konkurranse og jeg tror fortsatt at jeg har gode sjanser for å gjøre et godt løp der - amen! :-)

      Slett
  9. Håper du er frisk nå!

    Den kaka var skikkelig fin. Jeg har aldri jobbet med sukkerpasta, men skal snart i ilden. Har lovet minstejenta Barbiekake på fireårsdagen. Har du lagd mange sånne kaker? Jeg kjenner at jeg blir litt stressa av å tenke på skuffelsen hvis jeg ikke presterer.

    Lykke til med trening den siste tida!

    SvarSlett
    Svar
    1. Har aldri lagd sukkerpasta før men det var i grunn veldig lett. Den blir fort tørr men med konditorfarge så ble den akkurat passe til at det gikk å lage figurer uten at den smuldret. Så du må i alle fall bruke sukkerpastaen med en gang ellers blir den tørr og ubrukelig. Jeg fant en oppskrift på nettet som var veldig grei - ser at der finnes flere varianter men den jeg brukte var med gelatin, melis, glukose (jeg brukte lys sirup) og mat fett. LYKKE til - det kommer nok til å gå som en drøm skal du se ;-)

      Slett
  10. Bra innstilling!
    Blir pottis her i kveld også.....ikke en eneste uke uten! og gjerne midt i uka! Mmmmm!

    SvarSlett
    Svar
    1. Pottis hver uke - wow! :-) Her i huset er det ikke pottis så ofte - men når jeg først kjøper så er det rasende godt da! ;-)

      Slett
  11. Huff, de magevirusene er noe skiiiiit, bokstavelig talt. Og det tar tid før kroppen er i lage igjen. Oi, tiden går fort til Køben nå, det blir så spennende å høre hvordan det går. Har du noe tidsmål?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja dette var virkelig heftige saker - ny runde med oppkast i natt, vondt i kroppen, hovne lymfeknuter i halsen, snørr, slimhoste, vondt å svelge og hjemme fra jobb i dag :-/ Takk gud for at der finnes paracet i stikkpilleform!!!! Hva gjorde man før i tiden før disse vidunder medisinene??

      Tidsmålet ville jeg ikke tatt stilling til før 5 dager før løpet og jeg ville basert det på siste ukas formindikasjoner. Jeg setter nemlig realistiske mål ut fra form og forumutvikling - noe annet ville blitt litt tullete.... Nå som jeg ikke får trent denne uka så må jeg bare se an og sette et tidsmålet jeg TROR blir realistisk (ut fra tidligere treninger etc) og så må jeg bare prøve og se. Det er vanskelig å vite hvor mye denne sjauen har påvirka formen i negativ retning....

      Men ut fra innsatsen frem til jeg ble syk så ville jeg sagt at et sted mellom 1:50-1:45 ville vært realistisk og at 1:45-1:40 kunne vært innen rekkevidde om jeg hadde fått finpussa på formen. Så får vi bare se på løpsdagen hvilken vei pila peker - jeg tar det hele med knusende ro enn så lenge ;-)

      Slett
    2. nja - jeg tror jeg må moderere meg litt: kanskje ikke så fort som 1:40 men kanskje 1:42 ;-) Men det var altså under perfekte forhold og maks innsats i forkant - jeg er ikke helt der nå altså - så det får bli en annen gang, hehe

      Slett
    3. Huff, for et ekkelt og langvarig virus. God bedring med det, håper du blir raskt frisk nå!
      Og jeg tror under optimale forhold at du kan være god for enda bedre tider også. Sånn helt ærlig talt :))

      Slett
    4. Ja både mor, far og barn fikk det skikkelig hardt i år i både mage og luftveiene, mens superTim, han er fortsatt frisk som en fisk ;-) Anyway, ang. kapasitet på halvmaraton så vet jeg ikke hva jeg kan forvente da jeg har liten erfaring (har jo kun løpt ett halvmaraton). Og jeg synes jeg mangler mange nøkkeløkter akkurat nå i forhold til å prestere tidsmessig bra. Men det spiller liten rolle for sesongen er jo knapt begynt! Men, uansett hvordan man snur og vender på det så er jeg i utgangspunktet ikke en langdistanseløper - så uansett hvor mye jeg trener så jobber naturen mot meg - så i et slikt perspektiv så er jeg bare rasende godt fornøyd med å i det hele tatt løpe 21km ;-) Det er vanskelig å omvende muskulaturen til å skulle løpe langt når den er mer konstruert for å løpe kort.... men, jeg gjør det jeg liker og jeg liker prosjekt "i form til Kjøbenhalv" ;-)

      Slett