tirsdag 4. mars 2014

Periode III - veien til formen, siste innspurt!

Nå påstår kalenderen at det kun er fire (4!) uker igjen til halvmaraton i København. Tredje og siste periode banker på: "formtopping"! (eller er det egentlig panikktrening??).
Skal bare hvile meg litt her jeg....
Periode I (uke 1-4): booste formen
Periode II (uke 5-8): arbeidsperiode
Periode III (9-12): formtopping


Og hvordan har jeg så tenkt å toppe formen de siste ukene? Helt ærlig??? Jeg har ikke filla peiling! ;-) Fasiten blir vel (som alltid): ”ett-eller-annet-fritt-etter-innfallsmetoden” tenker jeg. Og det verste er at det pleier å funke også; *fnis* ;-)

Jeg skrev vel at innholdet de siste ukene ville avhenge av status etter de to første periodene. Og at innholdet ville avhenge av hva jeg følte at jeg trengte å øve mer på frem mot konkurransedagen. Og greia er vel at jeg fortsatt trenger å øve på sånn cirka det meste.... så jeg må nok bare gjøre noen valg og prioritere de øktene jeg mener blir viktigst i det totale regnestykket – vel vitende om at store underverker ikke kommer til å skje de siste fire ukene; men litt finpuss kan jeg jo alltids klare! OG: så må man ikke glemme å ha det litt gøy på veien. Så i dag ble det spinning intervall og til helga skal jeg gå skirenn
(selv om mannen mumlet noe om "burde du ikke prioritere å løpe frem mot Køben?"). Jeg kan aldri bli så seriøs at jeg slutter å leke AMEN!!
Dead or alive?? ;-)
Det eneste jeg med sikkerhet vet er at jeg skal fortsette å løpe den ukentlige 10Km terskeløkta. Den er nemlig en fin indikator på formutviklinga!

Og så vet jeg at jeg må skru opp intensiteten litt mer. Starting from yesterday: da løp jeg 10Km i sone 4 med Tim som harepus. Og det var en fin start. For jeg trenger å venne meg til å kjenne litt på hvordan det er å løpe med konkurransepuls igjen. I oppkjøringa mot feks. Hytteplanmila inngikk nemlig konkurranser som en del av menyen. På denne tiden av året, og med kun fire uker igjen til raceday, så kommer det ikke til å bli så mange konkurranser. Så jeg ser mer for meg at det blir noen tempoøkter fremover.... og som du nå sikkert skjønner: jeg har ikke alle detaljer på plass og veien kommer altså til å bli til mens jeg løper! Så hvis du har noen tips å dele om formtopping så er det altså NÅ du skal fylle kommentarfeltet.... ;-)

12 kommentarer:

  1. Struktur struktur struktur - kunne ønske jeg hadde LITT av dette selv:)
    men du; 10 km i sone 4!! rått - hvordan klarer du det..??! interessant dette med terskeløkter altså - jeg har mye å "lære" der. Vurderer faktisk nå mange kortere løpekonkurranser (på 5km), der jeg kan øve på nettopp dette - for ytterligere bedring av den såkalte grunnmuren før IM..
    Jeg har trua altså - på deg og Køben-strabasene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel - jeg løper jo 10Km konkurranse med høyere puls enn på trening - så 10Km i sone 4 blir FOR MEG en mellomting mellom konkurranse og terskeltrening. Når jeg løper sone 4 økter så løper jeg som regel 5-6Km (da kaller jeg det tempoøkt) men denne økta valgte jeg altså å gjøre litt hardere ved å gjøre den lengre enn vanlig. Jeg måtte liksom bare kjenne litt på hvordan det var å løpe med litt høyere puls igjen ;-)

      Å kunne løpe med puls så nært makspuls som mulig over tid er noe man må øve på - man må faktisk øve masse på det! Og husk at jeg har øvd mye på å løpe med høy puls - så jeg tipper det mest er snakk om at "øvelse gjør mester" - også for deg Janne ;-) Hvor høyt ligger du pulsmessig på for eksempel 10Km konkurranse??

      Slett
  2. Jeg er én av dem som IKKE har peiling på formtopping, eller annen "seriøs" konkurransetrening for den saks skyld. Men sånn som du har trent i forrige uke f.eks, så virker det ihvertfall som at du får løp nok. Og du kan sikkert fint ta deg en (alternativ-)tur på ski til helgen (og ja, jeg vet at Tim vet ganske mye mer enn lille, uvitende meg om akkurat dette ;p) ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. jeg har ikke særlig god peiling på formtoppin jeg heller Guro ;-) og alternativ trening blir sjeldent feil - om man ikke bytter ut ALL løpetrening med alternative økter da hehe. Så et lite skirenn og litt annet snacks innimellom må jeg tilalte meg! ;-)

      Slett
  3. Aldri hatt formtopp tror jeg ;-D Bare flax i ny og ne!
    Du har jo stålkontroll på dette. Spennende å se hvordan det går i Køben, er din andre halvmaraton dette?

    SvarSlett
    Svar
    1. Flax er bra ;-) Jepp - det blir mitt andre halvmaraton.

      Jeg har hatt en fin reise så langt og det er som kjent det viktigste - så hvordan det går i køben er sånn sett ikke særlig viktig MEN, selvsagt er det moro om det går bra da!!! Det legger jeg ikke skjul på! Jeg mener bare å si at å jeg ikke kan tilalte meg å se meg blind på målet og glemme reisen for vi vet jo alle hvor fort ting kan snu.... du vet: to uker med influensa rett før og vips må man vinke farvel til målsetninger! Så vel vitende om at ting kan snu fort så blir det dermed viktigere for meg å ha mange gode ting å se tilbake på som feks. 5Km testen vi hadde; det var en høydare i oppkjøringa mi! ;-) Vi må få til flere slike økter sammen Anna!!

      Slett
    2. Ja, det må vi få til. Det var veldig bra, og ga håp for hele den kommende sesongen. Og så må vi ha en date i bassenget. Det sitter dog litt lenger inne for min del ...;-)

      Slett
  4. Guro: jeg er heller ingen ekspert på dette med formtopping og slikt altså :) Det blir som det blir...For meg som liker å trene, så er egentlig det å trappe ned foran en konkurranse det verste som fins!

    SvarSlett
  5. Hei!
    10km i sone 4 er impornerende må jeg si:-)
    Jeg må si meg enig med Tim, nedtrapping er vanskelig. Jeg er da "redd" for at jeg egentlig burde ha løpt mer, selv om jeg egentlig vet at hva man trener de siste par ukene før raceday egentlig betyr lite med tanke på resultatet.

    Masse lykke til med formtoppingen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Eline! :-)

      Jeg har ikke problemer med å trappe ned - heldigvis! Jeg har dog fokus på å holde kroppen i aktivitet de siste dagene før for ikke å gå fullstendig i dvale. Det kan være vanskelig å beregne hvor mye aktivitet som er nok/nødvendig, eller sagt motsatt: hvor lite aktivitet man kan ha før kroppen ramler helt sammen. Det verste som finnes er jo å stille til start å kjenne at kroppen absolutt ikke vil være med på moroa..... det kan jo skje - men stort sett greier jeg å justere dette. Så "frykten" for at hvile får motsatt effekt er jo absolutt til stede selv om jeg som regel pleier å komme godt ut av det. Så jeg får bare håpe at jeg fikser denne gangen også ;-)

      Slett
  6. Jeg lurer på om jeg skal toppe formen med litt xenon.

    SvarSlett
    Svar
    1. LOL! Da hadde jeg nok heller gått for rødbet - det er lettere å få tak i og dessuten lovlig ;-)

      Slett