mandag 10. mars 2014

Ingalåmi 2014

Lørdag var det dags for debut på Ingalåmi (15Km).
Løypeprofilen tilsa 5km med berg-og-dal i starten og deretter 10km lett terreng – les: staking! Målet var å få en hard treningsøkt og å ha det GØY! Og jeg gledet meg helt vilt. Så for å få en hard økt var taktikken enkel: kjøre hardt fra start opp bakkene første 5km, for deretter å kjempe med ski og staver i håp om å overleve stakepartiet siste 10Km. Og slik ble det også. 
Makrell i tomat og vivag.... say no more! ;-)
Første halvdel var moro og jeg passerte noen løpere. Pulsen var høy og innsatsen helt formidabel – helt perfekt for en hard økt! Siste halvdel ble derimot en interessant kamp med ski og staver. Eneste alternativet i dette partiet var å stake og tro meg: jeg staka! Det var bare det at det føltes som at jeg sto helt stille.... så jeg greide bare delvis å holde intensiteten opp og fra passering midtveis ramla jeg ned fra fjerde til åttende plass i min klasse. Så som forventet så var det altså i lettpartiet på siste halvdel at jeg falt helt gjennom. Og det er helt greit!! Til neste år så kan jeg kanskje vurdere 1) glide skiene før start! og 2) trene staking.... kanskje til og med også trene litt mer ski enn to økter på 7km i forkant? Nåja, vi får nå se på det da ;-)

Men det var kjempegøy altså! Jeg koste meg glugg i hjel i finværet og fikk hardøkta slik som jeg skulle.
Fantastisk vær!
Ingalåmi er jo et jenteskirenn og det i seg selv var jo en interessant opplevelse. Jeg meldte meg på i pulje 1 (forventet sluttid: 40-80min). Og jeg var freidig nok til å legge skiene mine i rekken bak de aller raskeste sånn ca 30min før start. Jeg trodde jeg var ute i god tid og skulle bare varme litt opp da jeg plutselig hører speaker si at det er på tide å gå inn i startfeltet for nå skulle pulja snart rykke frem til neste sperring. Jeg rakk akkurat å få med meg skiene før horden med spreke damer ble sluppet frem ett hak (~30m) i startfeltet. Og damene løp frem til neste sperring! Ti minutter senere ble også denne sperringa fjernet og det var på tide med en ny spurt frem til selveste startstreken: og da var det ingen kjære mor! Full spurt og kamp om de beste plassene lengst fremme. Litt merkelig opplegg men jeg hang meg på og fikk en god plassering i startfeltet. Aldri før har jeg vel vært omringet av mer hormoner og starten var et eneste bikkjeslagsmål med fare for stavbrekk, damer som tråkka på skiene, flere som nesten tryna og damer som skrek ”hold høyre – dere som går så sakte – hold høyre” i første bakke. Diskusjonene gikk høylytt bak meg – krangling på høyt nivå – men jeg lot meg ikke affisere av det. Jeg hadde mer enn nok med å fokusere på å ikke bli velta overende av de som var aller ivrigst til å skifte spor – for noen gav tydeligvis blanke og gikk i hytt og pine. Jeg fikk ufrivillig besøk av en dame som bare skifta spor rett oppi skiene mine så jeg holdt på å tryne. Som jeg sa: interessant opplevelse! :-)
Neste år må jeg ha Skigodress - kan ikke mikse Skigo og swix (kardinaltabbe!!!) - flaut ;-)
Positivt
INGEN dokø! Helt sant!
Godt plasserte drikkestasjoner (to stykk).
Fin løype.
God stemning i løypa og ved start/mål området.

Negativt
Lang kø for å få smørehjelp. Det kostet 50Kr for smørehjelp – prisen kan jeg for så vidt leve med men den lange køen var ikke bra altså. Jeg fikk lagt på klister og fikk beskjed om å komme tilbake etter skitest om skiene ikke satt. Etter en testrunde var jeg på vei tilbake for å få lagt på mer klister men da var køen så lang at jeg bare måtte innse at ”that’s not going to happen”! Med så mange startende kvinner som alle hadde satt sin lit til folka på smøreservice så var smøreapparatet ikke helt proporsjonert.

Det burde stått drikke rett etter målgang – men det gjorde det altså ikke. Jeg fikk vite senere at der var drikke ”ett-eller-annet-sted” i nærheten men helt klart ikke nært nok til at verken jeg eller flere med meg kunne se det.

Kaotisk start. Det er mange som går 15Km under 80min (eller rettere sagt: det er også mange som tror det gjør det!!) så denne pulja kan med rette deles opp for å gjøre starten litt mindre utfordrende og hektisk....   
Jenter på tur = øl og smågodt!
På kondis.no kan du lese fra Ingalåmi og se 50 fine bilder: HER

Så – misforstå meg rett: det var kjempegøy og jeg har null problem med å anbefale rennet, og jeg stiller veldig gjerne til neste år også (med forhåpentligvis litt bedre preppa ski og kanskje også med litt mer skitrening)!! :-)


18 kommentarer:

  1. Jenter på tur ja.....jeg ser ingen rødbeter på det bordet der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Rødbeter? Nei, det er for de med lav selvtillit og manglende tro på seg selv - vi er så høye på oss selv at vi ikke behøver dop vettu ;-)

      Slett
  2. Ahhh!!! Inga!! :-) Neste år er jeg tilbake - jeg lover! I år ble logistikken som du vet for vanskelig. Eller for DØLL - rett og slett.
    Uansett - grattis med bra innsats til deg!! 8.plass i klassa er respektabelt med såpass lite skitrening!

    Men kjære Silja - - nå må du snart lære deg å smøre skiene dine sjøl. Du må i hvert fall ikke betale 50 kroner og stå i kø for å få smøring av enkleste sort! Fysj. Neste år lover jeg som sagt å være der, så da kan du heller be meg! Jeg krever ikke 50 kroner - bare et halvt glass rødvin og en bamsemums ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva skal man med menn om de ikke skal brukes til å smøre ski??? ;-) Jeg sto ikke i kø altså - jeg spaserte rett inn i smørebua da jeg kom (for vi kom tidlig, før køen!) og tro meg: maskinprepping med klister er noe helt annet enn om jeg skulle kline på med kister fra tube! Helt klart verd 50kr! Det var bare det at mannen som preppa skiene mine var usikker på hvor langt/kort han skulle legge klisteret og da jeg hadde testa skiene, og skjønte at jeg måtte ha mer klister, DA var det kø og jeg måtte altså ruse til starten. MEN, jeg skal selvsagt lære meg å smøre ski, og, jeg skal trene mer ski neste vinter; LOVER! :-)

      Er forøvrig helt enig med deg i at det var en respektabel plassering med tanke på at jeg har gått 2 turer av 7km siste to ukene før (for de tre øktene jeg gikk i januar teller ikke - for skitrening er som kjent som all annen trening: ferskvare!). Anyway: det er jo mest moro når man "bare gjør det" uten så mye styr i forkant ;-) Gleder meg til neste år!!

      Slett
  3. Denne er litt morsom - hvordan hadde dere taklet denne :)

    https://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_1799647081&feature=iv&src_vid=Vn2DBh-hZwU&v=aYAwn1-_ISc

    SvarSlett
    Svar
    1. Seriously - are you real? ;-)

      Slett
  4. 10 kM staking og bare bittelitt skitrening i år og anstendig plassering. Det må jeg si er knallbra. Nesten like bra som køfrie doer:)

    SvarSlett
  5. Du imponerer stadig altså! Gratulerer! Tør ikke tenke på hvor god du blir med mer trening! Kjenner meg igjen i beskrivelsen av dette, men det er litt bedre på 30 km synes jeg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sikkert jeg blir så veldig mye bedre med mer trening men det er jo lov å håpe/tro at jeg kan bli LITT bedre med litt mer staketrening om ikke annet ;-) Ja, de som gikk 30Km sa at starten var helt ok og det virket som at det gikk greiere der. De startet forøvrig også i pulje 1 så hvordan det fortonte seg i de bakre rekker aner vi jo ikke.... og jeg vet heller ikke hvor mange som var i pulje 1 på 30km vs 15km - det kan jo hende det være færre...? Tempo på 15km versus 30km er vel en tanke høyere fra start så det betyr vel nødvendigvis også at det blir litt mer kamp om plassene på 15km (vil jeg tro!). men det var kjempegøy og det er jo viktigst!!! ;-)

      Slett
  6. Ajajaj! Dette var virkelig en kaotisk start, virker det som! Jeg er jammen glad for at jeg ikke var med, tror jeg hadde fått "litt" panikk i startområdet, og ellers. Men hva annet kan man forvente, med en hel bøling av KUN damer på ett sted! Hihi... ;)

    Kult at du fikk såpass bra plassering da, til tross for heller lite (?) trening i forkant :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var interessant å starte med kun damer - og så mange damer!!! Er glad jeg var freidig å sto langt fremme for det må jo ha ligget an til trafikk-kork lengre bak....

      Jeg er ikke så opptatt av plasseringer men er veldig godt fornøyd med å kunne gjennomføre 15Km med kun to skiøkter i forkant på 7km - det betyr at jeg kan overleve som løper i skisporet og at jeg kanskje kan få en enda morsommere tur neste år om jeg går litt mer ski i forkant! ;-)

      Slett
  7. Så bra innsats i skisporet! Og gratulerer med fin plassering :))
    Hørtes veldig kaotisk ut i starten, hvor mange spor er det i starten da?
    Du har riktig innstilling når du skriver at målet er å ha det gøy, for det er jo det som er meningen. Det er så mange som tar alt på ramme alvor og blir sinte dersom noen er i veien for dem - de kan jo umulig ha det gøy da?

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt usikker på hvor mange spor det egentlig var i starten men det gikk ikke mange minuttene (max 2min) før det kun var to (-tre) spor.... og det var da jeg hørte damene kjefte på hverandre ;-) Og jeg kan jo tildels forstå frustrasjonen. Et man god og har amisjoner så er det alltid unødvendig å tape tid i starten - derfor skrev jeg som jeg skrev at pulje 1 med rette kan deles opp i minst 2-4 puljer! På den annen side så er det noe med å innstille seg ut fra situasjonen: er det en stor pulje så må man bare belage seg på at det blir slik - og da nytter det lite å kjefte på hverandre..... Jeg så feks flere av de som sto forran meg komme i mål mange minutter bak meg; og jeg vet jo at flere av de som sto bak meg kom før meg i mål. Og sånn blir det når pulja er gigantisk - det nytter liksom ikke å surmule av den grunn (det mener nå jeg da). ;-)

      Slett
  8. Skirenn og jentetur høres gøy ut!

    Gratulerer med fin plassering. Som den nysgjerrigperen jeg er, har jeg kikka på resultatlista. Jeg synes ikke du skal være så beskjeden. Du gikk jo fra 90 damer. Med det treningsgrunnlaget :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. haha - nå fikk du meg til å sjekke resultatlista også ;-) Vel - det komiske er jo at jeg hadde blitt nummer 4 i klassen 30-34år og nr 7 i kl.25-29 mens i de eldre klassene, kl.40-44, 45-50 og 50-55år ville jeg blitt nr.12-13. Så de eldste er fortsatt de sprekeste! ;-) SÅ da burde jeg jo ha verdens beste motivasjon til å trene mer jo eldre jeg blir; amen! ;-)

      Slett
  9. Gosh, dette så tøft ut!
    Spreking! :) jeg har ikke gått en eneste meter på ski i år........

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke for sent Janne ;-)

      Slett