lørdag 1. februar 2014

To gode plankeøvelser for svake skuldre!

Det er fristende å si at jeg skal trene styrke HVER dag i februar – men jeg tror jeg skal moderere meg og ikke legge lista riktig så høyt!!

Jeg har nemlig lenge har hatt vondt i hofteleddbøyerene, hoftene og ryggen – og eneste måten å redusere disse vondtene er 1) tøye og 2) styrke elendigheta med enkle øvelser. For selvsagt er det en sammenheng mellom disse smertene: stram baksiden/setemuskulatur gjør at jeg bruker forsiden mer og dermed sliter ut/overbelaster hofteleddbøyerene. Dette fører til at ryggen begynner å bråke siden disse bøyerene fester bak i ryggen. Bla bla bla – alt dette er ikke akkurat nye kunnskap for meg men mer "same old story"!

Dessuten mangler jeg stabilitet i høyre skulder. Så jeg har nok å ta tak i og jobbe med!

Og i forhold til skuldra er det blant annet to plankeøvelser som jeg har hatt god nytte av: den vanlige sideplankeøvelsen og en litt mer avansert utgave av den tradisjonelle planken. Og i likehet med mange andre øvelser så velger jeg å gjøre sideplanken på Bosu.
Denne siden går greit - motsatt side er ikke like lett...
Den siste øvelsen kan du se på videoen under. Her ser du at jeg må ta betenkningstid og at jeg må bruke hver eneste hjernecelle for å overbevise stabiliseringsmuskulaturen om at den skal greie oppgaven når jeg løfter venstre arm – du ser at det er mye mer bevegelse og at jeg sliter med å holde posisjonen hver gang jeg løfter venstre – for når jeg løfter venstre arm så er det altså høyre siden som må jobbe – og den siden er svak! Sjekk ut øvelsen du også – om så bare for variasjon! Good luck!
video



14 kommentarer:

  1. Så kul øvelse! DEN skal jeg teste ut på min neste styrkeøkt! Tusen takk for tipset ;D

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne øvelsen gir deg litt mer utfordring enn bare å stå i planken; det vil du merke når du gjør den. Er du like sterk i begge sidene så vil du mestre den helt fint men er du som meg (med sideforskjell) så vil du merke enda mer hvor utfordrende denne øvelsen faktisk er og hvor mye det krever av stabiliseringsmuskulaturen! Lykke til ;-)

      Slett
  2. Tror du gjør det lurt i og ikke satse på hver dag i én måned. Det er slitsomt :P
    Kul øvelse! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe - jeg kommer definitivt ikke til å trene styrke hver dag; det virket bare veldig forlokkende et lite øyeblikk ;-) Styrke er bra og jeg er for tiden svak - så jeg må i alle fall skjerpe meg! ;-)

      Slett
  3. Spot On for meg dette..jeg har en venstre side som ikke akkurat spiller på lag om dagen. Hofta tror jeg at jeg kan trene kontinuerlig resten av livet...alltid noe som skranter der..nuhvel....takk for bra visning!

    SvarSlett
    Svar
    1. Sideforskjeller er no hærk! ;-)

      Slett
  4. Skulle gjerne blitt med deg på den ambisjonen der, jobber stadig med å få inn styrkeøktene...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er ikke lett å motivere seg men etter ta jeg kjøpte Bosu så ble det lettere å gjøre øvelser hjemme! Og så lenge jeg kan gjøre LITT hjemme så er det mye bedre enn ingenting!

      Slett
  5. Nå må det snart bli en rapport om forberedelsene til Holmenkollmarsjen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enkelt: jeg retter eksamensoppgaver på kveldstid etter arbeidstid - det får være forberedelser god nok frem til lørdag ;-)

      Slett
  6. Hei! Jeg sliter også med hofteleddsbøyerne, relativt nytt for meg, hva anbefaler du av øvelser? Tøye baksiden visste jeg ikke kunne hjelpe for dette, men skal jammen begynne med det! Gjerne tips om gode styrke og tøyeøvelser for å bedre dette, det hadde vært helt fantastisk. Kristine

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal se hva jeg kan riste opp av øvelser - både styrke og tøyeøvelser. jeg er svak i baksiden mer enn jeg er stiv så det er trolig mest derfor jeg sliter ut forsiden. Det er også noen som hevder at løpssteget/teknikken kan være verd å ta en kikk på hvis man sliter med hofteleddet - men jeg er ingen ekspert på akkurat det.... vi vet jo hvordan vi skal løpe teknisk men det er jo ikke like lett å løpe teknisk riktig likevel....

      Slett
    2. Her kan du se en tøyeøvelse. Du kan også bare ligge å la benet henge over bordkanten (hvis du ikke har noen til å presse benet ned). En anne ting er å gjøre avspenningsøvelser - jeg gjør det ofte ved å veksle mellom å trekke opp og stramme i hofteleddet for så å slappe av - vanskelig å forklare den øvelsen men prøv og si fra om du ikke får det til så kan jeg prøve å demonstrere den! http://siljaifarta.blogspot.no/2011/12/turner-ikke-akkurat-i-taklampa-for-tida.html

      Slett
  7. TAaaaaaakk!!! :)

    SvarSlett