tirsdag 4. februar 2014

Skiformen(?) og progresjon i 10Km terskeløkta

”Anonym” etterlyste en oppdatering på hvordan jeg ligger an i forhold til Holmenkollmarsjen. Så har kommer den:
Oppsummering uke 5
Mandag: hviledag
Tirsdag:
10Km terskeløkt (5:02min/km) (magen slo seg vrang midtveis men jeg fullførte)
Onsdag:
hviledag (magetrøbbel)
Torsdag:
Forsøk på progressiv langterskeløkt men magen satte en stopper etter 8km
Fredag:
hviledag (magetrøbbel)
Lørdag:
12.6km rolig løpeøkt (i1)
Søndag:
18.6km rolig langtur (i1)

Måtte ty til storeslem etter økta på tirsdag for å komme gjennom arbeidsdagen - bra for magen!
Så sist uke var det altså mye magetrøbbel og mange hviledager OG: ingen skiøkter. Så jeg noterer fortsatt kun tre (3!!!) skiturer så langt i år. Alle kveldene denne uka vies til retting av eksamensoppgaver – så det betyr altså at det ikke er tid til ski denne uka heller.... og på lørdag er det altså 5-mila – jeg sukker høyt. Så jeg ligger altså åpenbart og udiskutabelt KJEMPEGODT an til HKmarsjen!!! Amen ;-)
Grønn nytelse fra UB kan aldri bli feil - NAM!! Viktig å fylle på med næring!!
Men før jeg vender tilbake til jobbinga igjen så kan vi jo ta en rask liten kikk på utviklinga i den ukentlige 10Km terskeløka. Det skal jo være progresjon over denne økta og i starten vil det naturlig nok være relativt mye progresjon og forbedring å spore. Det vil likevel være naivt å tro at man skal løpe raskere for hver uke. Så på noen tidspunkt underveis her så må jeg forvente at det flater litt ut og at farten ”stagnerer” litt i noen uker. Det er jeg helt inneforstått med. På denne økta er altså distansen konstant (10Km) og pulsen skal være i terskelområdet (forenklet vil det altså si at pulsen også skal være konstant). Forbedring av form vil dermed synes i form av at man etter som ukene går greier å løpe samme distanse med samme puls RASKERE! Og det er jo dette som er målet med treninga vår, ikke sant? Hjertet er den begrensende faktoren i den forstand at makspulsen ikke kan trenes høyere; vi har dermed et begrenset antall hjerteslag å benytte oss av – taket er liksom satt. Derfor er poenget med treninga å evne å løpe raskere på samme puls og da snakker vi i denne sammenheng om terskelpulsen. Så det er altså det jeg øver på: jeg øver på å løpe raskere med puls rundt terskel. 
Dagens Bislett selfie


I dag hadde jeg tenkt å løpe samme fart som sist uke, ~5:02min/km, men kroppen ville det annerledes og tok styring fra start. Og jeg anså det som svært uhensiktsmessig å forsøke å bremse flytfarten som kroppen falt inn i. For etter to runder var nemlig farten satt til 4:55min/km og det føltes veldig, veldig bra!! Jeg bestemte meg derfor umiddelbart for å følge kroppens anvisninger og ikke overstyre det som virket å være dagens naturlige flytfart. Og det viste seg å være en helt riktig avgjørelse. Pulsen holdt seg der den skulle gjennom hele økta, steget var lett og fint, kroppen likeså og jeg bare fløyt fint gjennom økta. Så her snakker vi altså: lytt til kroppen, stol på det den formidler, ta sjansen og grip dagen! Min erfaring er at jeg sjeldent taper når sjansen byr seg og jeg griper den!! Dette var altså dagens visdomsord fra meg! ;-)

Utvikling 10Km terskeløkt
Uke 2: 5:16min/km
Uke 3: 5:10min/km
Uke 4: 5:02min/km
Uke 5: 5:02min/km
Uke 6: 4:55min/km
Now - back to work!!!! Ser det ikke kjempegøy ut ? ;-)

16 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja og når fremgangen er så målbar at man ser det så tydelig er det jo ekstra moro ;-) Alltid veldig moro og motiverende i starten når progresjonen er størst - å se at ting fungerer gir guts til å fortsette det gode arbeidet. Trening virker :-)

      Slett
  2. Det er jo kjempeutvikling på noen få uker! :-) Kjedelig med magetrøbbel da, håper det er over nå!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er veldig motiverende med så stor fremgang men som sagt: i starten går det alltid raskt og så må man forvente at det flater litt ut etter hvert. Jeg var litt betutta da jeg ikke greide løpe raskere enn 5:16min/km første uka - jeg var bekymret for at jeg ikke skulle greie å nå ønsket terskelfart i løpet av de 12 ukene jeg har til rådighet før halv i Køben. For jeg vet ærlig talt ikke hva jeg kan forvente: hvor mange sekunder er det realistisk å greie å press terskelfarten i løpet av 12uker?? Jeg vet ikke, men nå vet jeg at jeg har greid ca 20sek på 5 uker. Så da får jeg satse på at jeg kan snike et par sekunder til de neste 5 ukene ;-) Det er i grunn litt morsomt med slike eksperimenter - får jo litt mer erfaring!

      Slett
  3. Stiller dere til start på lørdag? Synes jeg aner at dette ikke er helt 100 % sikkert, eller?

    Jeg kjører forresten 10 km rolig tur i arbeidstiden i morgen kl. 09.00 om du vil være med. Siste beinstrekk før HKM for min del.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tim stiller ikke - det er det eneste jeg med sikkerhet vet! Jeg har ingen problemer med å gjennomføre - så jeg bekymrer meg derfor kun for skiene! Jeg synes ikke det er forlokkende lesning ang. forholdene, særlig det de sier om forholdene mot slutten av løypa, og jeg stiller derfor det upopulære spørsmålet: er det verd turen!!?? Svaret på dette har jeg ikke tatt stilling til enda - det avhenger av hvordan værforholdene blir de neste dagene :-)

      Jeg gir deg en pling om det er aktuelt med løping kl.09 i morgen! Takk for invitasjonen!! Alltid en gled å trene med deg ;-)

      Slett
  4. Flott oppdatering - takk for den :)
    Ser iallfall at du øver deg på å bruke skilua i siste bilde :D

    Misunnelsesverdig fremgang - skulle ønske det var meg!

    Jeg stiller det samme spørsmålet angående Holmenkollmarsjen - er det verdt det når forholdene er blitt slik de er blitt og med attpåtil fare for våt nedbør på lørdag?

    Ser at løypesjefen og representanter for HKM denne uka har vært veldig aktive med å fortelle hvor "bra forholdene" er i løypetraseen nå. Jeg mistenker dem litt for å "overselge" situasjonen for å unngå frafall og avmeldinger. Høy deltagelse er viktig. Men jeg håper de har rett, selvom jeg har mine tvil.

    Jeg kunne egentlig tenk å være med men har som mange andre slitt med forkjølelse den siste tiden. Mulig jeg rekker å bli bra til lørdag, men er det bra for kroppen å stille opp på den korte løypa rett etter sykdom?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet som sagt ikke hvor mye fremgang man kan forvente og hva som er realistisk å fovente - og jeg mistenker at der ikke finnes noe fasitsvar på dette: det er vel høyst individuelt hvor fort/sakte man forbedrer formen, ikke sant?

      Nei, været får vi ikke gjort så mye med så det er bare å vente å se hva dagen bringer ;-)

      Slett
    2. Ang å gå renn rett etter sykdom kan jo være så-som-så det. Jeg gikk jo HKM rett etter å ha hatt magetrøbbel og omgangsyka men det er jo ikke det samme som forkjølelse.... det er vel bare et svar: du må kjenne på kroppen og vurdere om du føler deg sterk nok og om du tør utsette immunforsvaret for påkjenninga....

      Slett
  5. Elsker rettebunker...NOT, men kan innimellom gi en god latter om ikke annet:) HKM utgår i år for meg, ser ingen grunn til å bare gå for å gå liksom, men bøyer meg i støvet over både trening, progresjon og jernviljen din:) Lykke til!!

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe - jeg heller også mot DNS i år gitt - for jeg ser heller ingen grunn til å gå bare for å gå. I alle fall ikke etter denne helvetesuka og ikke når vi har en bråte ting som skulle vært gjort (som feks en tur innom IKEA....).

      Du har en god porsjon vilje du også Tone - så du kommer nok ordentlig tilbake i farta på alle arena'r igjen du også skal du se!!! :-)

      Slett
  6. Har bare lyst til å gi deg et kompliment sånn på morgenkvisten. Det hender jeg skriver i blogger, bla din, spør om råd og tips o.l. Noe av det viktigste med en blogg synes jeg er å ta vare på leserne sine, vise at en bryr seg. Opplever stadig vekk bloggere som ikke gidder å svar på kommentarer i det hele tatt. Der er du superflink! Selve definisjonen på en som bryr seg om de som skriver til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kompliment Line!! Det varmer ;-) Jeg har også tenkt at mange blogger/bloggere er enveiskjørte - og slik ønsker ikke jeg at det skal være i min blogg! Det er klart at det fort blir mye meg-meg-meg i en blogg - det ligger liksom litt i sakens natur. MEN; det går an å dele tips, råde, tanker og følelser, og det går an å inkludere leserene! Og å svare på kommentarer er for meg en selvfølge! Jeg vet at jeg noen ganger misser å svarer på en kommentar eller to men så lenge jeg vet at det er unntaket og at hovedprinsippet mitt er å svare alle som best jeg kan så kan jeg leve med et par slike glipper i ny og ne! Og jeg skjønner at de som får 170 kommentarer kanskje ikke orker å svare alle; jeg får tross alt et håndterlig antall kommentarer fra hyggelige mennesker og da er det bare veldig hyggelig å svare tilbake ;-)

      Ha en fin dag Line; håper vi ses snart!!! ;-)

      Slett
  7. Det ser ut som din terskeltrening er helt perfect for deg. Du har noik rett i det å høre på kroppen. Hvor løper du de øktene? ute? Jeg har litt problemmer med jevn tempo ute fordi der jeg løper er det mest oppover på veien tilbake (bor liksomt på toppen av Konnerud) så hvis jeg skal holde tempo går pulsen helt i vøæret. Jeg løper bare de rolige økter ute for tida. og... jeg har vart åp ski!!!

    SvarSlett
  8. For å kunne holde jevn puls på disse øktene må jeg holde jevn fart - og for å kunne holde jevn fart må jeg løpe flatt. Så om sommeren løper jeg rundt sognsvann; det er flatt nok for meg til å holde kontroll på pulsen. Nå som vær og føret er litt trøblete så løper jeg disse øktene på Bislett. Mølle er også et veldig godt alternativ for de som 1) har mølle lett tilgjengelig og 2) de som ikke hater mølle. Disse øktene er gull verd for meg men i tillegg må jeg også øve på å løpe denne typen økter i mer kuperte løyper. Bislett og mølle tillater at du kan trene veldig spesifikt og kontrollert i det pulsområdet du ønsker, og det er kjempebra! Men det i seg selv er ikke nok. Virkeligheten er jo sjelden padde flat så for å tilvenne systemet å løpe konkurranser med varierende løypeprofil så sverger jeg til å også løpe sone 3 økter i mer kuperte løyper (i tillegg!).

    SvarSlett
  9. Så kjempefin fremgang du har! Det lover godt for vårens konkurranser :))

    SvarSlett