søndag 12. januar 2014

Realitetsorientering.no - den svei ;-)


Etter HK marsjen i februar 2012 har jeg gått to skiturer. Det vil altså si at jeg snart har hatt to (2!!!) års skitørke – katastrofe! I februar 2012 gikk jeg altså HK marsjens 23Km løype (som i følge min og andres GPS målte 25Km) på 02:02:45 – en tid som holdt til klassepremie.
Flott med premier som kan fylles med snop!
I år – etter to års skitørke – melder jeg meg altså like godt på 5.3-mila i HK (hæ? JA!). Og her kommer altså realitetsorienteringen inn i bildet:
Tim: du vet at det er 28 dager til HK marsjen?
Silja: mmmhum ja.... 
Tim: og du mener fortsatt at du skal gå, eller???
Silja: ja – jeg er jo påmeldt så hvis det blir renn så skal jeg gå ja.
Tim: du vet at 5mil på ski er langt når du ikke har trent?
Silja: jaaaaaa – men jeg kan jo bare ta det som en tur da! Bruke 6-7timer....?
Tim: .....det er uansett langt når du ikke har trent Silja.....

Jeg tenker: ”jeg hører hva han sier men jeg ville liksom ikke helt tror på det..... men det er kanskje greit å ta en skitur eller to i forkant da?? Sånn at jeg kanskje forhindrer at jeg pådrar meg en senebetennelse i armene om ikke annet....”

Adelheid er også påmeldt marsjen og har innsett alvoret litt tidligere enn meg og har faktisk begynt å forberede seg litt. Hun har forstått at trening gir mening! Avtale med Adelheid ble derfor gjort og kl.07:30 i dag satt jeg i bilen retning Mylla – klar for å bryte skitørken!

Skituren var fin men etter så lang tørke så ble det mye bakglatte ski og trått føre. Vel, altså: skiene var selvsagt ikke bakglatte og føret var heller ikke trått (bare litt sånn innimellom) men med meg på toppen av skiene – ja da ble det både trått og bakglatt! For teknikken satt naturlig nok ikke. Farten var lav samtidig med at pulsen var alt annet en lav, temperaturen var -14C og det peip i brystet: i det hele tatt som forventet – eller kanskje faktisk litt verre enn forventet!!?
Morgenstemning
Så etter gårdagens lille realtistsorientering fra min mann og etter dagens egeninnsats i skisporet innser jeg at mannen hadde rett (filler'n!): det er ikke bare-bare å gå 5mil på ski uten grunnlag! SÅ her må det faktisk trenes om det skal gås renn om fire uker! Om jeg tar det som en tur og bruker 7t eller går som best jeg kan: jeg kommer ikke unna – jeg må faktisk trene. AMEN! :-)
Ser det ikke helt fantastisk ut? Foto: Adelheid
Selv om det var tøffe tak for meg i dag så var det helt fantastisk å være ute (og det kuldegradene til tross) så det var absolutt verd det. Vi nøt naturen og koste oss, fikk med oss soloppgangen (ja vi var faktisk så tidlig ute i løypa i dag) og jeg fikk bøttevis med energi til å oppgradere rommet til minstemann etterpå. Herlig! Nå venter en ny uke og nye muligheter! Trolig blir det gjensyn med Bislett til uka iført løpeskjørt!

Oppsummering uke 2:
Mandag: 1250m morgensvømming. Kveld: 10.4km løping hvorav 9.8km på terskel (i3/4)
Tirsdag: hvile
Onsdag: 7.3km rolig morgenjogg (i1)
Torsdag: 11x400m intervall (totalt 10.4km)
Fredag: hviledag
Lørdag: 10.6km rolig løpetur (i1)
Søndag: 17.4km moderat skitur

20 kommentarer:

  1. Det positive med at Tim hadde rett, må jo være det at du faktisk får litt tid på å forbedre deg litt til rennet (?) Så du slipper å ha det helt forferdelig vondt når du går der (evt. etterpå) ;)
    Uansett, så må du ha lykke til med "oppkjøringen" de neste 28 dagene! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. VELDIG godt poeng Guro - han burde jo ta barnpassoppdrag fremover nå på stak arm så jeg får gått på ski ;-)))) Det er jo veldig kort tid igjen nå og uten snø i nær omkrets så må jeg altså påregne å bruke 5-6t bare for å få gått 2mil på ski (inkl. kjøringa) - så det blir ikke så lett å få til så mange slike økter pr uke... Nei, jeg får bare være godt fornøyd om jeg rekker 4 turer til før rennet!

      Slett
  2. Jeg har sjekket yr.no for deg (og for meg, sannheten er at jeg nesten bor der). Det lover jo bra mht snø og temp utover i den kommende uka? Da er det bare deg det står på.Når jeg leser om spilloppene du har vært gjennom før så tenker jeg at dette går bra, jeg. Du driver jo stort sett med spillopper...

    PS Svømmer du på Tøyenbadet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har helt rett - jeg driver mest med spillopper!!!! Men etter i dag ble jeg litt bekymret for at 5mil spillopper var å dra spilloppene litt langt.... men vi får se! Og så kjenner jeg at jeg er litt sår i halsen nå så KANSKJE jeg bare var litt rusten fordi jeg har litt rusk i halsen?? Det ville jo vært en fin(ere) forklaring enn "dårlig skiform" - hehe ;-) Akkurat nå vet jeg ikke helt hvilken forklaring på dagens økt jeg helst vil ha.... ;-)

      Nei jeg svømmer ikke på Tøyenbadet men jeg tenker at jeg skal innom der etterhvert så jeg får brynt meg litt i 50m bassenget - blir mye vendinger i 25m basseng altså!

      Slett
  3. Oi, ja 5 mil er langt både på ski (og uten). Men husk at du er i veldig god fysisk form da, og du har tross alt nesten 4 uker på deg. Det klarer du fint :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis det var skiføre her så ville det vært uproblematisk men når jeg er avh. av å kjøre til Mylla - ja da blir det straks litt mer logistikk og da vet jeg ikke hvor mange mil jeg greier å få gått de neste ukene. MEN, tiden får vise og så blir det som det blir. Vi må jo få snø her også ellers blir jo rennet avlyst.... vi får bare vente å se!

      Slett
    2. Ja, dere får flytte oppover hit en periode. Kort vei til fine og varierte skiløyper!! :)))) Masse fordeler med å bo på "landet" .

      Slett
  4. Da jeg kom hjem var det bare 14 grader i leiligheten. Så da kræsjet jeg. Men etter et par timer under dyna, kom både innetemperaturen og kroppstemperaturen seg. Det er spådd mer snø denne uka. Jeg øyner håp for skitrening framover. :-)
    Takk for turen i dag. Jeg hadde det i hvertfall fint. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oj - 14C inne er litt lite ja.... Takk for flott tur; vi får satse på at værgudene gir oss mer snø så vi kan få til flere turer fremover; JEG trenger det i alle fall ;-)

      Slett
  5. 53 km på ski i februar blir bare vakkert. Jeg tar med sjokolade, kakao og skift i sekken - så går HK-marsjen bra den. Bare gled deg til jeg skal skravle deg gjennom 53 km.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tar med GoPro kamera ;-) Og hvis du skal skravle meg gjennom rennet - da må du gå med brekket på i bakkene for jeg greier ikke henge på deg sånn som tilstanden er nå!

      Slett
  6. Det vil komme en god del snø fremover så jeg har veldig godt håp om at man kan spenne på seg skia allerede fra Sognsvann om kort tid. Det blir aller tiders! Bare vent og se noen dager så skal du få se :)

    Ellers bruker jeg tiden til å jogge og trene opp kondisen.
    Men jeg trenger tips for å bli sterkere i staking.

    En fast rutine med armhevinger hver kveld bør vel gi resultater til 8. februar?
    Eller er det andre måter å trene opp stakemusklene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Værmeldingene i vinter har jo vært helt på bærtur - så jeg tror ikke noe før jeg får se det! Nå meldes det om snø denne uka men så skal været slå om igjen til helgen - blir ikke skiføre av slikt. Æsj! Nei - vi får bare vente og se!

      Jeg får kanskje trå til med litt muskelarbeid på kveldene jeg også - har jo skulka alt som heter styrketrening i vinter; ikke bra!!! Der er flere øvelser man kan gjøre for å styrke overkroppen. Jeg vil jo tro at øvelser rettet mot triceps må være vel så viktig som biceps og brystmuskulartur om man skal få futt i skistavene..... sukker - nå agrer jeg på at jeg har skulka styrketreninga gitt ;-/

      Slett
  7. Ah, det er godt å se det ikke bare er jeg som driver med selvportretter i det speilet der!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var en hyllest til deg og Matilde ;-) Jeg sparte trutmunnene - den dras kun frem ved spesielle anledninger - kanskje ikke før etter 10x1000m intervall i 4-blank fart (hvilket neppe blir med det første, haha) ;-)

      Slett
  8. Med den grunnformen din så tipper jeg rennet vil gå unna som bare det! Og med Tim på øret og goodiebagen som venter i mål - det kan jo bare gå bra :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel - grunnformen har jeg jo prioritert de siste årene så jeg vet jo at jeg kommer meg gjennom rennet - spørsmålet er bare hvor mye krefter jeg svir av i bakkene i starten nå som teknikken er elendig, armene svake etc etc. Har jo ikke øvd skimuskulaturen så der vil jeg slite litt.... og brenne en hel del krutt. Vel, vel, det er fortsatt 4 uker til og litt forbedring kan jeg kanskje forvente under forutsetning av at jeg får øvd litt da ;-)

      Slett
  9. Ai - er det faktisk bare fire uker igjen?! Jeg trodde jeg hadde mye bedre tid... Må. Ha. Snø. NÅ! Hvordan skal man ellers forberede seg? :o

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel, jeg hadde god tid men det var FØR vinteren viste seg å skulle bli mer vår enn vinter.... og man får jo ikke øvd uten snø.... og nå har vi brått veldig dårlig tid; huff huff, ikke bra :-/

      Slett
  10. Jeg vil også gå på ski!!! Men jeg skjønner at ikke dere kan drive å dra på ei utrent gammal røy som meg ;-) He, he! Sees etterpå!!

    SvarSlett