onsdag 15. januar 2014

Planketesten: failed!

Vel så har vi endelig fått litt snø men fortsatt er det ikke nok snø til at jeg kan ta på skiene utafor stuedøra – så i påvente av mer snø og skitrening så øver jeg på å løpe i skiklær (det kan jo tenkes at det er positivt for skiformen – man vet aldri...) for endelig er det kaldt nok at jeg kan kle meg i årets utgave av Skigo overtrekksdress. Denne overtrekksbuksa er en tykkere utgaven sammenlignet med den jeg fikk i fjor og den virker å være bitte-litt høyere i livet også – det liker jeg! Dagens outfit:

Og så øver jeg på styrke – for styrke kan aldri bli feil og styrke er garantert bra for skiformen. I dag deltok jeg på 30min coretime på Elixia. Og la meg si det slik: det var FLAUT! Planken i sånn cirka 15sekunder – need I say more??? Vel så er jeg litt rufsete i halsen om dagen og vel så hadde vi kjørt 7000 situps før vi kom til plankeøvelsen men ærlig talt: når jeg kneler i planken etter 15sekunder!!!????? Jeg har bare to ting å si om den saken 1) jeg angre på at jeg har skulka stryketreninga i vinter og 2) det kan kun bli bedre! Så kan jeg jo bare håpe på litt bedre holdning i sporet enn dette (LOL):

Det er vel riktig å si at jeg var rimelig kjørt her ;-)
I dag ville jeg mest bare ligge på sofaen og spise denne
men i stedet for ble det: 30min transportjogg til Elixia, 30min styrke og 30min transportjogg hjem igjen. Så jeg gir meg selv derfor tommel opp for innsatsen tiltross for at jeg slettes ikke besto planketesten!

24 kommentarer:

  1. Det er jo bare helt fantastisk de dagene man ikke har lyst til å gå ut av døra, men likevel klarer det! Desto bedre er det å synke ned i sofaen etterpå. Og kanskje unne seg litt godsaker... mens vi håper på mer snø her i lavlandet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ikke sant! Jeg sank vel mer ned i senga etterpå - iført ulltrøye, ullstillongs, pledd og dyne - og sov som en STEIN i natt! Registrerte ikke at minstemann var oppe og vandret i natt (også) - jeg som vanligvis våkner av at han snur seg i senga i naborommet registrerte ikke noen verdens ting - DA var jeg skikkelig skutt da!!! :-)

      Slett
  2. Det er jo det som er så fint med små "nederlag"; man er på tur oppover mot noe bedre! :) Jeg gir deg også tommelen opp for å orke transportjogging, det er skikkelig stress. Dørstokkmila er dobbelt så lang/høy med sekk på ryggen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det fine med å være helt ute av form er at man merker STOR forbedring på kun kort tid - og det er som kjent veldig motiverende!!! ;-) Noen øvelser i går gikk veldig lett (sånn som de 7000 situps'a) mens andre øvelser virkelig gav meg et pek i hvor jeg står for tiden! Huffamei!

      Å løpe med sekk til saltime går bra men jeg merker stor forskjell når jeg løper til spinning: spinningskoene veier en del mer enn salskoene - da er det litt mer pes ;-)

      Slett
  3. Hihi, Silja daaa ;) Du måå bli flinkere til og ikke skulke styrketreningen, selv om du (sikkert) synes det er aldri så gørrkjedelig :)
    Men for all del, to tomler opp for at du kom deg til Elixia, innkludert to transport-etapper! Det er jo knallbra :D

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe - vel - det har rett og slett vært for bra vær i vinter så jeg har løpt mer - og da har jeg ikke orka/hatt tid til å prioritere styrketreninga..... huffamei!! Vanligvis er det jo tid til stryrke i vinterhalvåret men uten blant annet skitrening så har det ikke blitt mye styrke gitt - kan angre på det nå ELLER: jeg kan ta opp kampen (jeg velger det siste)!

      Slett
  4. Planken trenes fort opp igjen dersom man gjør den jevnlig, heldigvis:) Og man har ikke alltid tid til å prioritere alt av både styrke, kondisjon, tøying osv, vi skal jo tross alt ha et liv ved siden av treningen også. Jeg beundrer dem som transportjogger - DET er noe jeg burde blitt flinkere til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg innrømmer glatt at jeg ikke greier å trene ALT gjennom hele året - neppe er det hensiktsmessig heller.... men det er nå en annen side av saken! Så jeg får bare leve med at jeg noen perioder stinker på enkelte grener og øvelser ;-)

      Slett
  5. Hvis du som meg blir inspirert av å gjøre ting for så å krysse av at det er gjort, anbefaler jeg plankeutfordringen Imke la ut på bloggen sin i fjor høst. Det funka for meg. Hvis jeg ikke husker feil, starta den på 15 sekunder. Etter 30 dager greide jeg 5 minutter. Jeg er usikker på om det var gleden ved å sette dagens kryss som drev meg, eller den raske progresjonen, men det funka :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje det hadde funket for meg også men når det gjelder planken så tror jeg ikke dette er veien å gå for min del - det frister bare ikke! Men om jeg fikk en sjokolade i premie for hver dag - ja da kan jeg nok greie å finne motivasjon hahaha ;-)

      Slett
  6. Se her Silja - skiløyper fra Sognsvann er ferdig preparert i dag!

    http://www.skiforeningen.no/marka/showloype.cgi?id=118

    Som jeg lovet deg for noen dager siden ville det om kort tid bli mulighet å spenna på skia allerede fra Sognsvann, og du trodde ikke på værmeldingene :)
    Nå trenger man ikke lenger kjøre bil i flere timer for å komme seg på ski.

    Må høre på meg, jeg er sannspådd :)

    SvarSlett
    Svar
    1. haha - Flaks ;-) Neida - men en ting kan du bare lære deg med en eneste gang: jeg forholder meg til virkeligheten og tar liksom ikke av før jeg ser at spådommer faktisk inntreffer og når det kommer til yr.no - ja så har jo denne vinteren bare vært et eneste stort bevis på at man ikke kan stole på spådommer! En ting er jo langtidsvarsel men yr har jo ikke greid å spå riktig vær samme dag en gang..... Det er fortsatt to dager til helga så jeg har fortsatt hvilepuls når vi snakker skiløyper på Sognsvann - det kan i teorien fortsatt slå om til spurtregn! ;-) Vel, nok om det - ingenting ville gledet meg mer enn om dagens værmelding viser seg å være rett og det faktisk er mulig å gå ski fra Sognsvann i helgen!!!

      Slett
    2. Men det er mulig å gå på ski fra Sognsvann NÅ!! :D
      Det kryr av folk i skiløypene og parkeringsplassen ved Sognsvann er stappfull.
      Bare tenk for stappfullt av skiløpere det vil bli til helgen :)

      Slett
    3. haha - ja jeg tviler ikke på det ;-) kanskje til og meg JEG vil befinne meg i løypa til helga - tiden vil vise ;-)

      Slett
    4. Just Ski Go!! :)

      Slett
  7. Bra jobba!

    Jeg har selv trent ulike typer plankeøvelser i dag. Helt grusomt… Men forhåpentligvis veldig nyttig!

    SvarSlett
    Svar
    1. ..og btw: Skigo har så mye fint tøy! *ønsker meg*

      Slett
    2. Ja Skigo har mye fint og bra tøy! ;-)

      Jeg tror det er nyttig! Jeg føler meg i alle fall mye bedre rustet når jeg trener jevnlig - jeg er nemlig merkbart svakere i den ene siden og mangler blant annet stabilitet i en skulderen, og når jeg gjør sideplanken blant annet så styrker jeg disse skjevhetene og jeg føler at holdningen blir bedre, også når jeg løper..... så jeg føler at jeg løper bedre når jeg får jevnet ut sideforskjellen og når jeg får styrket holdninga. Så jeg er pro styrke og planken og alt det der - jeg bare sliter med å prioritere det gjennom hele året liksom :-/

      Slett
  8. Jeg har også skjevheter i stabiliseringsmusklaturen her og der. Spesielt er høyre side av hofta svakere enn venstre. Det gjør igjen at jeg lettere pådrar meg løpekne og beinhinnebetennelse i høyre ben. Dermed er det bare å jobbe på med styrketreningen. Som deg er jeg nødt til å prioritere det hele året! Vi får heie på hverandre ;) Dessuten - en slik plankeutfordring hadde kanskje vært noe for min del. Finnes sittert flere app'er for slikt…

    SvarSlett
  9. Samme her - høyre side suger!!!! Big time ;-)

    SvarSlett
  10. Må le:) The Plank......vel..jeg vet ikke hvor mange sekunder jeg hadde klart......huff altså. Trener den biten (core generelt) altfor lite. SkiGo ruler!

    SvarSlett
  11. Hehe, ja det er lett å hoppe over styrken.... Og planken er kjempetung. Men jeg kjenner jo at kroppen responderer bra på styrketreninga. F.eks: etter at jeg begynte med tåhev igjen, har jeg blitt merkbart sterkere i leggene. Jeg kjenner det når jeg løper. Men jeg har litt lett for å "glemme" noen øvelser, egentlig mest fordi jeg har andre ting å gjøre når jeg har kommet hjem fra løpeturen og da er det lett å skippe styrken....

    SvarSlett
  12. Skjenner ikke hvorfor det er så vanskelig å motivere seg til å trene styrke? Har skikkelig problemmer med det selv, hvis jeg tar 10 min styrke så er jeg ordentlig stolt av megselv, planken er omtrent det eneste jeg gjør og jeg kom til å klare det så vidt i 60 sec, mens barna mine klarer over 3 min!!! flaut. Nå kommet i hvart fall snø så lykke til i skisesongen

    SvarSlett