søndag 19. januar 2014

5Km formtest og ukesoppsummering!

I juleferien bestemte jeg meg for å gjøre en innsats for å komme i form til halvmaraton i slutten av mars. Jeg gikk faktisk så langt i min iver at jeg tok en kikk på et program...
Lørdagens formtestere - Anna, Tim, Therese, Marit, Kåre (og A som heller spiser banan)
JEG – jeg som aldri før har så mye som kastet et sideblikk på et program!! Jeg følte meg nesten på grensa til litt seriøs et lite øyeblikk der..... men jeg innså to dager senere at jeg aldri i verden ville komme til å greie å forholde meg til et program. Ikke fordi jeg er prinsipielt imot og negativ til å følge et konkret opplegg, men kun fordi min jobb og livssituasjon ikke er helt kompatibel med et rigid program. Så selv om det virket veldig forlokkende så slo jeg det fra meg; det er viktig å være realistisk samt legge lista ut fra livssituasjonen – ellers er faren stor for at i alle fall jeg roter meg bort på veien!
Lørdagens kjærestepar!
Så jeg valgte "same procedure as every year" mitt eget hjemmesnekrede program som jeg vet jeg greier å følge!

Uansett, det jeg la merke til, og som var helt i tråd med mitt eget opplegg, var at det skulle løpes en 5Km formtest helt i starten av programmet (i uke 3). I sesongen ville jeg valgt å teste formen i et 5Km gateløp. Nå er vi jo ikke akkurat i sesongen så jeg valgte Bislett – og jeg valgte å invitere med resten av verden. For jeg tenke som så: skulle jeg ha noen som helst sjanse til å presse meg så måtte jeg ha selskap – det nytter nesten ikke å pine seg i ensom majestet!

Lørdagens gruppeklem! Hvem er denne mannen? ;-)
De som dukket opp var Marit, Anna, Kåre, Tim, Vemund, Therese, Siw-Mette og ”NN” (tror det var et par til som jeg ikke helt vet hvem var....?).

Mitt mål var å løpe alle runder under 2:35min – tilsvarende 4:44min/km (runden er 546m) og håpet var å løpe alle runder under 2:30min (tilsvarende 4:35min/km).

Fasiten ble som følger: 2:28 – 2:29 – 2:31 – 2:30 – 2:30 – 2:30 - 2:32 – 2:32 – 2:25. Så gassa jeg litt opp siste 86m og endte med tiden 22:47 (snittfart på 4:33min/km). OG DET ER JEG VELDIG GODT FORNØYD MED!

Lørdagens strekk!
Det var ikke akkurat veldig vondt og jeg følte meg helt fin underveis. Og siden jeg har følt meg litt rufsete i halsen siste uka og litt sånn ”på grensa” småsjuk så var det derfor ekstra tilfredsstillende å greie målsetningen uten å måtte jobbe og slite for det.
Lørdagens pulskurve - helt normalt til å være meg!!
Det er likevel ikke til å legge skjul på at det er en smule risikabelt med en slik hardøkt når kroppen er litt på grensa; så etter økta droppa vi derfor IKEA og satte kursen hjemover. For denne mannen har nok dessverre kryssa grensa og fått seg en heftig forkjølelse så han la seg like godt på sofaen under dyna etter hjemkomst. Lurt!!
Lørdagens "Tim-kræsj-boom-bang"!


Oppsummering uke 3
Mandag: 1350m svømming (31min)
Tirsdag: 9,828m løping (terskel, sone (3-) 4)
Onsdag: 4.2km jogg + 30min styrke + 4.2km jogg hjem igjen
Torsdag: 6.5km rolig (i1) transportjogg
Fredag: 17.2km Ski (i3) (~1t42min)
Lørdag: 10km løping inkl. 5Km formtest (i5)
Søndag: 18.3km rolig (i1-2) på ski med fokus på teknikk (1t47min)


Så da er det bare å ønske uke 4 velkommen og håpe at helsa holder! Har du hatt en bra treningsuke?

14 kommentarer:

  1. Kjempebra formtest det! Tommel opp for den!! Og ser ut som en bra treningsuke for deg!
    Jeg har hatt en bra treningsuke, men syns jeg lettere får melkesyre i beina når det er kaldt ute og på langsommere hastigheter enn jeg er vant til når det er mildere. Dette er vel sikkert normalt?
    God bedring til Tim og håper at gruffet i halsen din bare forsvinner i løse lufta :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er i grunn kjekt å lage en ukesoversikt - da så jeg plutselig at jeg utilsiktet hadde trent hver dag.... og det med en kropp som har vært "på grensa!".... så i morgen blir det nok hviledag gitt!

      Det kan godt hende at man får melkesyre raskere i kulda - og det er ikke sikker at det er kulda i seg selv sin skyld.... jeg vet ikke, jeg vet bare at pulsen gjerne blir litt høyere i kulda. Vi kler oss mer (---> vi veier dermed litt mer--> ekstra vekt gir økt belastning) og på snødekke må vi også jobbe mer for å holde samme fart. Ergo ville jeg tror at totalbelastningen blir litt større og at vi da generelt jobber litt mer når vi løper ute i kulda om vinteren. Og da kan jeg også se for meg at vi kan få mer syre på hastigheter vi vanligvis ikke ville merka syre. Jeg bare tenker høyt jeg nå.... ;-)

      Slett
  2. Det vil altså si at alle rundene var bedre enn forventet? Det er jo bra, din spreking! :)
    Jeg liker ikke heller å følge et spesifikt program, tror jeg hadde følt at jeg ble låst litt fast hvis jeg skulle fulgt ett sånt. Litt sånn at jeg hadde vært litt motstander av det, bare av prinsipp, hehe...
    Men, som du jo sier, så er det jo greit å ha ett som man kan "se litt på", og så eller bygge seg sitt eget treningsprogram ut ifra dét, litt sånn på gefühlen av og til ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - alle rundene gikk bedre enn målestningen og nesten alle gikk bedre enn hva jeg på forhånd turte håpe på - så da må jeg bare være godt fornøyd!!!

      Jeg følte at programmet jeg så på var veldig bra men at det ble litt for mye i forhold til hva jeg kan greie å få til rent tidsmessig pr uke. Jeg kan greie en terskeløkt, en rolig (kort) langtur og en kort tempoøkt pr uke men så veldig mye mer enn det sliter jeg med å få til regelmessig. Så korte intervaller og fart prioriterer jeg altså bort. Sånn er det; jeg må velge det jeg trenger mest og så må noe rett og slett bare utgå for min del; jeg får ikke tid til alt! Så jeg må bare lage meg mitt eget regime som jeg vet at jeg greier å gjennomføre i praksis :-)

      Slett
  3. Veldig kjekt med formtest! Det var der jeg skulle vært ja, ble rolig lørdag og venninnekaffe i stede. Etter fredagens løpe-hjem-fra-jobb, så måtte det bli pause i går.

    Program ja ;-) holder en uke, max to! Nei, en uke! Som du sier livet har for mange elementer til den type trening. Overordnet plan og en tanke om antall km pr uke hjelper vel ganske mye eller? Jeg lever i håpet :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. JA - en overordnet plan med en tanke om #Km i uka holder i massevis! Jeg har tre økter som jeg prøver å gjennomføre hver uke, eller i alle fall regelmessig, og så må alt annet bare bli ren bonus! Og så vil jeg gjerne løpe 4mil pr uke men jeg griner ikke om det i perioder (sånn som nå) blir mindre! Jeg prøver jo å få klemt inn litt styrke, en svømmeøkt, en spinningøkt, og ski - så da kan jeg bare ikke tror at jeg skal greie 5 løpeøkter i uka OGSÅ, det ville være naivt! ;-)

      Slett
  4. Har stor sans for ditt hjemmesnekrede og tidvis improviserte treningsprogram. Du er veldig allsidig - der har nok jeg og andre hobby-løpere mye å lære! Litt ski her og svømming der gir god allround styrke

    Og grattis med vel gjennomført 5k! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk ;-) Vi er veldig ulike så det handler om å finne det som funker for hver og en av oss!

      Om jeg liker det eller ikke så er det utvilsom slik at det som fungerer for meg er "å bestemme selv" - å være herre over egen skute! Det er jo både på godt og vondt det, men så lenge jeg vet at jeg er skrudd sammen slik, rent mentalt, ja så vet jeg også å forholde meg til det. Så, så lenge jeg får bestemme helt selv hva jeg skal gjøre og når jeg skal gjøre det - ja så fungerer det best for meg. Andre igjen er skrudd sammen slik at de har mest nytte av å forhold seg til et program som forteller dem nøyaktig hva de skal gjøre til enhver tid. Og det er ikke noe galt med det!! Ganske fasinerende i grunn hvor ulike vi er ;-)

      Slett
  5. Ser på tiden din at du svømmer som en fisk!

    Bislett høres herlig ut, skal prøve ut bana jeg og på lørdag, det blir spennende :-) Blir nok ikke i ditt tempo, akkurat. Men kanskje, eller nei, helt sikkert seinere i år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fiske-komplimentet ;-) Jeg øver ikke mer enn en gang pr uke så da blir det som det blir.... men jeg er i grunn godt fornøyd og mest fornøyd med at jeg kommer meg i bassenget! Jeg pleier ikke starte svømminga før enn i April/mai (og kanskje ikke før enn i Juni) så dette er jo en helt strålende start på 2014 ;-)

      Skal du løpe på Bislett på lørdag formiddag? Hvis jeg får organisert litt barnepass så kommer jeg innom og løper litt jeg også! Skal sjekke med gemalen hvilke planer vi har - kanskje vi ses!

      Slett
  6. Ja, prøv på det, bloggerne Janne og Tor Arne og ei til blir med på lørdag. Ikke lagt planer mht økta, men håper å få opp farten litt....

    SvarSlett
  7. JA! Jeg har hatt en kjempebra treningsuke! He, he :-) Neida, jeg har som vanlig ikke trent, MEN jeg har gått på ski!! Både lørdag og søndag! Så det er jubel i busken og kryss i taket her i gården :-)
    For øvrig - grattis til deg med bra testløp!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra - at du har gått på ski i helgen!!! Vi får se å få gått en tur sammen snart da; du henger fint med selv om du ikke har trent på lang tid!

      Takk - jeg er veldig godt fornøyd med testløpet selv om dette strengt tatt er 10Km fart og ikke 5Km fart. For selv om jeg etterhvert bør løpe 5km litt raskere enn dette så er det er jo tross alt i starten av opptreninga og da er jeg superfornøyd med at jeg i det hele tatt orka å løpe 5km sammenhengende i 4:33-fart! Det er ikke gjort på en dag å gå fra fire månedere med løping i sone 1 til sone 4/5 løping så dette er jeg godt fornøyd med ;-)

      Slett