onsdag 4. desember 2013

Årets adventskalender Luke 1-4


La oss snakke litt om årets adventskalender....
Ikke bare sjokolade i lukene i år... men litt!
Luke 1: kort joggetur (5.66km), kraftig hodepine og magesjau (total shut down!)
Luke 2: 9km løping, hodepine og tannverk!
Luke 3: 5km rolig morgenjogg, hodepine og TANNVERK!
Luke 4: avtagende hodepine og tannverk, 8.5km rolig jogg + 50min styrke

La oss først snakke litt om innholdet i luke 2, 3 og 4 – for det er faktisk litt interessant. Siste 5 årene har jeg nemlig fått kraftig tannverk i desember – men aldri så tidlig i desember som i år! Uansett: jeg maler fanden på veggen hvert år og ringer tannlegen. ”Neida, det er ikke noe feil med tanna” sier han etter å ha studert røntgenbildene og banka vilt rundt i tanngarden min. Så banker han litt mer på tennene mens jeg gurgler ”jaaaa!!” på spørsmålet ”gjør dette vondt?”. Selvsagt gjør det vondt når han banker på tanna – jeg greier jo ikke tygge brødskiva pga smerten i den hersens tanna! Så klart det er vondt når du deljer til med ”hammeren” må du vel forstå! Så klemmer han litt inni munnen og masserer kjeven mens jeg vrir meg i stolen av ubehag før han rolig konstaterer (i år også!): ”det er stressrelatert – musklene i kjeven er stramme og det er årsaken til smerten i tann og hode”. Greit! Jeg er i grunn bare veldig gla for at det ikke var hull (i år heller!) og at rotfyllingskrisen (med dertil tilhørende regning!) dermed kan avblåses (i år også!) –  diagnose: ”bare” stress!
Foamrulla 30min i går - veldig god anti-stresseffekt!
Så kommer vi til det mest interessante med historien: hvordan kan det ha seg at jeg får disse stress symptomene når jeg overhodet ikke føler at jeg verken stresser eller har FOR mye å gjøre??? Min subjektive følelse tilsier at ”ja, det er hektisk men ikke mer enn vanlig” og jeg forbinder ikke på noen måte vår hektiske hverdag med negativt stress – slettes ikke! Så hva skylles denne inkongruensen mellom egen opplevelse og kroppens respons?? Hvorfor sier kroppen (alltid!!) stopp lenge før hodet mitt?? Det har jeg aldri forstått. Snedig!

Nå er tannverken på retur og jeg kan sikkert tygge brødskiva igjen i morgen – men jo da, jeg skal ”stresse ned” litt fremover! Og magen – som har vært hel kul umulig i flere uker og som toppa seg helt på søndag – den tror jeg endelig er friskmeldt nå!

Så da er spørsmålet: hva gjemmer seg i luke 5?? VINTERN???!!! ;-)

6 kommentarer:

  1. Må le av deg altså. Humor humor! trengte det nå, så takk for den! :) Bra kalender må jeg si. En annen ting: ser at du har mye fra Skigo - kjenner du til boblejakkene, hvordan er størrelsene på disse? ser noen fine på supersport.no, men er usikker på str. Er de "vanlige"..?

    SvarSlett
    Svar
    1. Galgenhumor - hehe ;-) Nei jeg kjenner ikke størrelsen på disse jakkene - men de har showroom på Alnabru så du kan ta turen innom der å prøve hvis du har anledning. HVIS jeg skulle finne på å ta turen innom Skigo i løpet av desember så skal jeg prøve en for deg; vi bruker vel ca samme størrelse, Small, tror du ikke?

      Slett
  2. Uff, bra at magen er bedre i alle fall! Bare en hypotese når det gjelder tannverk - er det glatt ute hvor du løper? Kan tenke at du løper litt annerledes i glatt føre som kan muligens gi spenning i kroppen og gir utslag på tennene?? Og da spesielt i starten av sesongen når du må tilpasse deg? Det er snodig hvordan en stram muskel kan påvirke helt andre steder i kroppen. Her må det bli litt detektivarbeid!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt poeng! Ikke vært glatt ute nei men jeg hadde jo en uke med nesten bare inneklemte økter (tidsklemme) - og slike økter har jo en tendens til å bli løpt med skuldrene tett oppunder ørene ;-) Så det er nok en sammenheng mellom "ikke vært helt frisk siste tretti døgn" men kjører likevel full pinne - burde sikkert slækka litt ned på det generelle tempo i november da jeg hangla så lenge.... pyttskitt - nå er tanna bare litt vond så det går riktig vei!

      Slett
  3. Bra du sa. Alnabru er jo ikke langt unna.
    Aldri S her i huset....M eller L på meg:)

    SvarSlett
  4. Hmm, kanskje den magen din også blir/er påvirket av det "stresset" som du har? *bare en tanke*

    SvarSlett