mandag 9. desember 2013

Luke 9: hviledag & ROTFYLLING!

Etter en uke med tannverk og psyko hodepine var min toleransegrense egentlig kraftig oversteget og jeg måtte bare krype til korset igjen. For som jeg etter hvert begynte å mistenkte så var det ikke "bare stress" som forårsaket årets desembertannpine: tannfestet var nemlig betent og tannen død! Så fra å være hoppende glad for å ha ”spart” utgiftene til rotfylling sist uke så var jeg i dag mer enn hoppende glad for å kunne betale meg smertefri: koste hva det koste ville! Amen!
Bare LITT nede for telling i formiddag...
Årsaken til denne plutselig bortgang vites ikke – men tannlegen påstår at dette ikke er uvanlig hvis man har fått et støt eller lignende mot munnen. Dette visste jeg jo fra før. For jeg har jo allerede en hel gjeng med tenner i underkjeven som måtte rotfylles etter en real sykkelvelt for noen år tilbake.... men å be folk i farta redegjøre for eventuelle mindre (hverdags)uhell som kan ha forårsaket et støt mot kjeven er jo som å be en full mann redegjøre for nattens eskapader! Klin umulig. Så hvilken kilevink som har forårsaket at denne tannen tok kvelden aner jeg ikke.... men samma kan det være. Jeg bare gleder meg til å kunne tygge mat igjen. Har blitt mye suppe, grøt og smoothies siste uka.

Luke 9: 40min (4km) gange til tannlegen!
Luke 8: 10km jogg (1t7min) + 1t aking & snømåking
Luke 7: 7km jogg (44min) + 30min styrke
Luke 6: 10.68km jogg (1t9min)
Luke 5: 30min gange + 15min foamrulling
Luke 4: 8.5km jogg (52min) + 50min styrke for løpere
Luke 3: 5km jogg (30:35min) + 35min foamrulling + 10min styrke
Luke 2: 9km løping
Luke 1: 5.66km jogg + 15min styrke

13 kommentarer:

  1. Dyrt ble det nok, men et er jo verdt det hvis man blir smertefri! God bedring, håper du er raskt oppe i løpeskoene igjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - det koster men i går var jeg så desperat at jeg hadde betalt hva som helst for å bli kvitt smerten ;-) Jeg må gå med en midlertidig fylling (med antibiotika) frem til 6 januar, så jeg regner med at det flyr enda et par tusenlapper til når den endelige fyllinga skal på plass på nyåret. Ja, ja, nå bare gleder jeg meg til å kunne tygge mat og spise normalt igjen; blir jo ikke akkurat feit av suppe og grøt!

      Slett
  2. Huff! Sympati - rotfylling er ikke for pyser.
    Utnytt hvilepausen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja tro meg - hviledagen i går måtte utnyttes til det fulle i dag - så i dag løp jeg en terskeløkt med superlette ben på slapseføre - DIGG! Har blitt mye sone 1 siste tiden så det var godt å kjenne at jeg ikke har logga helt av liksom.... jeg kan fortsatt få opp pulsen!

      Slett
  3. Ingen tar skade av noen dagers avbrekk i treningen. - Men det er jo utrolig deilig å komme i gang igjen! Takk for super buff som kom i posten i går!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kos deg med buffen ;-) Jeg løp kun rolige økter sist uke da jeg hadde tannverk og løp ikke på mandag (da var jeg fullstappa av ibux og slettes ikke i slag verken før eller etter tannlegebesøket) - så mandagens hviledag gjorde sitt til at jeg hadde superlette ben i går ;-) Skal dog ta det litt pent disse dagene - til jeg er sikker på ta jeg er over kneika og slipper antibiotikakur!!

      Slett
  4. What?
    Slag mot kjeven kan utløyse skade på tannrøter???
    Ok, la meg sjå om eg ikkje finn ein fin sykkelhjelm med kjevebeskyttelse, type Motorsykkelhjelm :D :D

    Men eg er heilt einig når det gjeld tannpine: Få det bort, øyeblikkeleg!
    Ein blir jo litt satt ut av tannlegebesøk (eg får alt som går an a lokalbedøvande meiner tannlegen, neste blir vel full narkose, hahaha), sjølv om eg "berre" har hatt syreskadar og ingen rotfylling (sjå så flink eg er til å prate om tannlegebesøk, eg er nemleg litt "nykurert" av tannlegeskrekken min :P)

    Huff - god bedring til tanna, og deg sjølv, enda godt du fekk ordna opp i dette tross alt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldigvis har jeg ikke tannlegeskrekk ;-) Selv om bedøvelsen ikke virka denne gangen så var det bra for psyken :-)

      Slett
  5. Virka ikkje bedøvelsen?? Hjelpe meg. Hos meg tek den lang tid for å virke, dessutan er ein nerv visstnok litt 'på sida', slik at tannlegen må stikke seg fram :P

    Kanskje hadde bedøvelsen din placeboeffekt?
    Det hjelpar det òg ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var noe med at siden tannen (nerven) var død så var det ikke nerven i tanna som lagde smerten - men betennelsen i tannfestet - og da hjalp ikke bedøvelsen. Det var uansett verd placeboeffekten hehe

      Slett
  6. Uff, så uheldig!

    Hyggelig å lese at du er på beina og ute og løper igjen. Kos deg med resten av adventskalenderen din.

    SvarSlett
  7. Det hørtes vondt ut! Godt at du har kommet deg:-)

    TUSEN TAKK for den kjempe fine buffen! Den var på under dagens joggetur - kjempe god!

    Hilsen
    Eline

    SvarSlett
  8. Føler med deg:( masse god bedring!

    SvarSlett