søndag 15. desember 2013

Luke 15: lang rolig langtur - balsam for sjela!


”Godt med alt som er gjort” sa hun og begynte å steke smultringer klokka 00:30.
Klar - ferdig - spis!
For sånn går det når man finner ut klokka 15:30 lørdag ettermiddag at bacalao festen ikke begynner verken klokka 18 (som var tidspunktet jeg hadde notert i almanakken min) eller klokka 19 (som var tidspunktet jeg håpte på da jeg for sikkerhet skyld sjekka invitasjonen klokka 15:30 i går) men klokka 16!!! Vips så var det bare å kaste smultringdeigen i kjøleskapet, slenge treningstøyet i vaskemaskinen, hoppe i kjolen og ringe vertinna for å innrømme tabben og gi beskjed om at ”jo da, vi er på vei, vi kommer plutselig!!”.
Å bomme på tiden er kanskje ikke så uvanlig i førjulsrushet men det sikreste tegnet på at jula nærmer seg er: å glemme å ta parkeringslapp – heldigvis slapp jeg bot begge gangene – kun FLAKS! :-)

I dag var det deilig å bare surre rundt uten mål og mening i asfaltjungelen. Etter noen kilometer på holkeføre fant jeg bar asfalt. Og så bare løp jeg – rolig – på bar asfalt – til jeg til slutt fant ut at det kanskje var på tide å vende nesa hjemover igjen for å ta fatt på husvasken. Da kikka jeg på klokka – 14km sto det – greit – så spant jeg opp bakken og hjem igjen på holka og noterte 17 stressfri(!!!!) kilometer – uvurderlig HERLIG!!

Luke 15: 17km rolig langtur (1t47min).

Nå skal det vaskes og bakes pepperkaker – ha en strålende tredje søndag i advent :-) 


10 kommentarer:

  1. Spreking! Du får det til å høres ut som "ingenting" at du bare "plutselig" hadde lagt bak deg 17km, din flinkis... :) (hihi, du skulle heller valgt 15km, så hadde det "passet" med datoen i dag ;) )
    Vi har bakt her hjemme vi også i dag, kakemenn var det som kom ut av formene hos oss. Og det lukter DEILIG! :)

    Ha en fortsatt fin adventsøndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå er siste brettet med pepperkaker i ovnen ;-)

      Jeg tenkte minimum 15km i dag og maks 20km - så 17km ble i grunn perfekt! Og ja, i dag så var det å løpe 17km faktisk som "ingenting" - deilig ;-)

      Slett
  2. Wow! 17 km er bra! Jeg skal løpe halvmaraton i slutten av mars, så må komme meg opp på slike distanser etterhvert. Jeg synes bare det er vanskelig å motivere seg til sååååå laaaaange turer alene. Trikset er kanskje å løpe sammen med noen så går kanskje tiden fortere:-) Har gått litt trått med løpinga den siste måneden, men er skikkelig god på styrke om dagen så er ikke helt slappfisk:-)

    Fiiiin uke til deg.

    Hilsen
    .janickeløken

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er helt enig - det er KJEMPEvanskelig å motivere seg til lange langturer!! Som regele løper jeg i kuperte nordmarka og jeg merket stor forskjell på dagens økt (som var relativt flat og på asfalt) og de vanlige langturene mine i marka: jeg følte meg aldri sliten underveis eller etterpå! Det var jo såååå mye enklere. Og med dagens flotte vær i tillegg så gikk det faktisk veldig greit å løpe alene. Når jeg løper i marka med Tim så er det han som snakker - jeg har mer enn nok med å løpe - men det hjelper veldig at han er med og skravler :-)

      Jeg skal også løpe halv i mars - det blir mitt andre halvmaraton - spennende!
      Ha en flott uke du også!

      Slett
  3. Du har vært kjempeflink i dag, både med løping og baking :)) Det er noen måneder siden jeg kom over 15 km på turene mine... Men det er så deilig når langturene bare gjør godt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er en stund siden jeg også løp så langt - har blitt mye 60min i sone 1 siste tiden, så det var liksom på tide å få en litt lengre økt igjen ;-) Og utrolig deilig å ikke føle seg veldig sliten etterpå - det gjorde liksom bare godt!

      Slett
  4. Asfaltjungelen er det lenge siden jeg har beveget meg i. Hælen streiker om dagen..vel vel..
    Utrolig bra at du klarer å løpe slike distanser (så ofte!) - jeg kjeder meg så lett. Sukk:)
    Har du ellers faste dager der du er på Bislet? hadde vært gøy med noen runder der på nyåret igjen. Skal også delta på den styrketimen via SATS rett etter jul - er du fornøyd? bra "opplegg"?

    SvarSlett
    Svar
    1. En skrikende hæl er ikke bra.... håper du får kustus på den!
      Vel, jeg løper ikke så langt så ofte altså: mer en gang i måneden. Og hadde det ikke vært såpass mildt og løpbart så hadde jeg neppe løpt så langt igjen før til våren.... Har ingen faste dager for verken Bislett eller annen trening - men jeg er med på en løpedate - så det kan vi få til ;-)

      Jeg kunne skrevet en hel avhandling om tema "Siljas mening om STAS sin time styrke for løpere" men jeg kan fatte meg i korthet: timen er bra men jeg er ikke fan av å kombinere utholdenhet (kondisjon) med styrke. Men hvis du liker typiske saltimer som kombinerer kondisjon og styrke så vil du like denne timen.

      Slett
  5. Da tar vi en date på nyåret:)
    Hm....skeptisk....jeg liker ikke sal-timer, så da spørs det vel...
    Er uansett nysgjerrig og med på en nyhet eller to. Ser an.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig enkle øvelser så man trenger ikke være ballerina for å delta - det er et stort pluss for oss løpere! Så du trenger ikke frykte den biten liksom. Jeg har prøvd timen to ganger og det er selvsagt stor forskjell på instruktørene - men det skal også sies at jeg løp ca 10km før den første timen (det kommer jeg ikke til å gjøre flere ganger!) mens jeg var godt uthvilt før andre forsøk (anbefales). Så hvis du tester så vil jeg råde deg til å telle det som en kondisjonsøkt og ikke løpe eller sykle før timen; kort oppvarming kan du selvsagt løpe men ikke ta denne timen som økt nummer to samme dag liksom!

      Slett