lørdag 14. desember 2013

Luke 14: 11Km blodsmak i lekegrinda!

Jeg løper alltid sammenhengende terskeløkter – aldri intervall. Intervall er bare noe jeg bedriver når jeg 1) har fryktelig dårlig tid 2) dårlig fantasi 3) trenger variasjon 4) en kombinasjon av punkt 1 tom 3. Årsken til at jeg styrer unna tradisjonell intervall med pauser er rett og slett så enkelt som at jeg ikke føler at jeg vet hvordan jeg skal løse oppgaven – og da føles det mye bedre for meg å løpe sammenhengende økter som jeg føler at jeg har stålkontroll på enn å løpe intervaller med følelsen av å ha null kontroll! En dag SNART skal jeg finne løsningen på intervallproblematikken – og da blir det mer intervaller fremover for meg også! Lover ;-)
Dagens pulskurve
I dag var planen å løpe en sammenhengende terskeløkt, ~18 runder i sone 3 i lekegrinda på Bislett. Det var stinn brakke og jeg fløy i sikksakk.

Jeg skal ikke skylde på mye folk og trått føre i dag – for i dag var det helt klart andre faktorer som gjorde sitt til at pulsen gikk i taket litt vel tidlig i økta. Høy sjampisføring (på enda høyere hæler) til sent på kveld i går får ta størsteparten av skylden. På en god andre plass finner vi dog: en alt for hard åpning!
Mat må man ha!
For det er veldokumentert at når man først har åpna for hardt (for hardt i forhold til generell fysisk form eller i forhold til dagsformen) så er det bortimot fysisk umulig å kompensere for dette underveis! Etter 7 runder valgte jeg derfor å ta en to minutters timeout. Og i løpet av tenkepausen kom jeg frem til at ”HEY, i dag gjør jeg et unntak. I dag legger jeg rett og slett inn noen pauser underveis og tillater meg selv å løpe med høyere puls enn hva jeg vanligvis gjør”. Og da ble fasiten: 7 runder i ~4:55min/km fart (pause=2min) + 4 runder i ~4:47min/km fart (pause=1:18min) + 2 runder i ~4:40min/km fart (p=50sek) + 4x1 runde (fart 4:30-24min/km) med 45-50sek pause . Siden jeg trappet ned på draglengden så økte jeg også farten bittelitt, og korta ned pausene. Så avslutta jeg med å jogge tre runder.

Og etterpå var jeg ikke akkurat veldig sliten – men jeg er overbevist om at hadde jeg valgt ”stick to the plan” og løpt uten pauser – ja så hadde jeg vært daukjørt LENGE før 18 runder, og det hadde blitt brutalt vondt på slutten om jeg i det hele tatt hadde greid å gjennomføre 18 runder...!


Luke 14: 10920m inne på Bislett (sone 3-5)!


Er du av typen som ALLTID løper som planlagt eller rekalkulerer du underveis??


11 kommentarer:

  1. Etter en sånn kveld som du hadde i går, hadde jeg aldri løpt en sånn økt. Imponert!

    Jeg er veldig glad i intervalløkter. Fordi da trenger jeg ikke å tenke. Jeg finner nemlig aldri opp intervalløktene mine selv. Men: jeg har blitt veldig flink til å endre øktene mine underveis hvis jeg kjenner at dagsformen sier at jeg bør gjøre noe annet enn det jeg er i gang med. Det kjennes mye lurere enn å gjennomføre kun for å sette et kryss i treningsdagboka. For meg er det helt klart en av fordelene ved å ikke følge et fast program.

    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - det er vel derfor jeg aldri har fulgt programmer - fordi det føles bedre å ha full frihet til å følge dagsformen og kroppens rytme - om du skjønner! Og selv om jeg ikke har et program som sier "i dag skal du løpe intervall og på fredag langtur" så har jeg jo en tanke om hvilke økter jeg skal gjennomføre i løpet av en uke - jeg bare fordeler dem utover uke som jeg selv vil. Det passer best for meg ;-)

      Slett
  2. Godt å høre at også du i ny og ne valser i høye hæler og drikker boble-vann:-)
    Jeg pleier å 'stick to the plan', men føles kroppen helt morken, så får planene vike og plan B iverksettes. Ellers er jeg ganske realistisk med tanke på hva kroppen orker etter en lang kveld. Stort sett unngår jeg å løpe, eller bare kosejogger 'dagen derpå'. Orker ikke hjertebank på hjertebank...
    Forøvrig er jeg enig med Løpemammaen; på intervalløkter trenger jeg ikke å tenke så mye, bare fokusere på å jobbe. Derfor er det viktig for meg å ha en helt klar plan, hvis ikke blir det bare surr. Ikke særlig god på å holde orden på antall runder, snittempo og sånn når jeg blir sliten fysisk. (Ha ha, prøv å løse likninger på slutten av et hardt løp liksom. Kanskje det blir det neste? Maraton + sjakk?)

    SvarSlett
    Svar
    1. Matematikk + løping med høy puls = katastrofe!

      Jeg pleier å sjekke rundetidene på forhånd; skal jeg løpe i feks. 5-blankfart så tilsvarer det x:xx på runden og da er det bare å holde denne rundetiden i X antall runder. VELDIG enkelt! Da er eneste utfordring å treffe rett på farten fra start. Og det pleier jeg å greie fint men i dag var jeg nok litt urolig i kroppen og ting gikk litt for fort - men pytt skitt! Løpt er løpt ;-)

      Slett
  3. Igår lot jeg faktisk en crossfitvenninne anbefale en mølleøkt for meg. Jeg gjorde som hun sa, skrinla egne planer, og fikk gjennomført en liten, søt løpeøkt som var litt annerledes enn hva jeg ellers ville ha gjort. I jula håper jeg at Lillesøster kan komme med impulsive forslag, og jeg henger meg på! Fin måte å variere treningen på, det å være impulsiv :-)

    Veldig fornøyd med buffen, superfin farge, tusen takk! Den får sin debut ikveld siden jeg har vært mest borte fra heimen denne uken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg har stor tro på å tillate oss å være impulsive ;-)

      Slett
  4. Ja takk, begge deler; jeg liker å ha og å følge en plan, men ikke for en hver pris. I likhet med deg har jeg en tanke om hva jeg vil at uka skal inneholde, og så tilpasser jeg underveis. Jeg har også gjerne en plan om den enkelte økta, men er fleksibel der også. Nå om vinteren følger jeg en plan mer enn om sommeren. Både fordi det er lettere å bare gjøre noe man har bestemt seg for, og fordi jeg ikke løper så mye ute etter innfall/lyst (i skogen). Og så har jeg en tendens til å ta de tøffere øktene i ukedagene, sånn at jeg bare kan koseløpe (og drikke vin) når det er helg! Intervall på mandager eller tirsdager har nesten blitt fast, fordi det er så fint å state uka med ei kvalitetsøkt (og god samvittighet).

    Den økta di så forresten ganske brutal ut på pulskurven! Mye tøffere enn "vanlig" intervall:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel - det er dette som utgjør problemet med intervaller for min del: pulsen går til himmels - og man skal jo som kjent ikke løpe så hardt når man løper intervall. Løper jeg derimot sammenhengende uten pause så greier jeg å holde pulsen i sone 3 (på de lange terskeløktene) og i sone 3-4 (på de korteste terskeløktene). Så derfor har jeg landet på at de sammenhengende øktene passer meg best. Det er noe med disse pausene - pausene gjør at jeg orker å løpe raskere og da blir pulsen der etter. Vel, vel - jeg skal som sagt se på saken og finne en løsning - det er i alle fall planen ;-)

      Slett
    2. Så snedig! For meg er det motsatt med pulsen - lettere å holde den nede med pauser, på tross av høyere fart. Jeg er ikke lærd innen trening, men litt sånn halvhøy puls under intervall er vel ikke så farlig? Så lenge det ikke er sone 5 flere ganger i uka liksom:)

      Slett
  5. jeg er IKKE A4 når det kommer til puls - min puls er sær og generelt HØY - så jeg strever nok en hel del mer enn andre; derfor har jeg også brukt litt tid på å investere i kunnskap rundt dette. Så jeg tror nok det er mer normalt det du opplever i henhold til puls og pauser!! Jeg er ellers enig med deg i det du skriver - så lenge man ikke løper til utmattelse x-antall ganger i uka så er det nok ikke så farlig! Jeg har dog valgt å gå ned på intensiteten da jeg merka at jeg ikke kunne ha så mange harde økter uten å bli syk - men, jeg vil jo også gjerne øve litt på farten og da må immunforsvaret tåle høyere intensitet. Vi får se - jeg finner nok ut av det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Lurt å kjenne på kroppen og være litt snill med immunforsvaret i alle fall. Så lenge det føles rett, og funker over tid, er det sikkert ikke så farlig hvordan pulsen oppfører seg! Jeg har konkludert med at jeg trener såpass lite at det skal godt gjøres å gjøre noe veldig feil når jeg løper på følelsen :)

      Slett