lørdag 28. desember 2013

Langtur og langturmat

Vi er ikke så flinke på havregrøt her i huset – i alle fall ikke til frokost. På en måte så misunner jeg de som digger graut til frokost – for det er jo så lettvindt, mettende og samtidig næringsrikt. Smart mat er det også – for man kan faktisk holde ganske lenge med bare en middels porsjon grøt i magen. Min utfordring er vel i grunn at jeg ikke digger frokost. Og tanken på grøt blir bare helt feil for meg.
Frokostbrød - må være murstein!

Hvis jeg skal trene klokka seks og kommer hjem fra jobb 16-16:30-ich så lager jeg noen ganger en porsjon havregrøt før trening. Fordi det går fort å lage og enda raskere å spise. Og fordi jeg føler at jeg får mer energi av en porsjon havregrøt enn brødskiver, fordi jeg føler at det metter mer, og fordi det fungerer helt uproblematisk for meg å løpe en time etterpå.

Som en god erstatning for havregrøt til frokost har guttungen – og etter hvert også jeg – lagt vår elsk på havrelapper. Guttungen er nemlig lik mora si: han er ikke noen frokostfantast han heller! Og de dagene når ingenting frister drar mor frem jokeren: ”skal jeg steke lapper??”. Svaret på dette spørsmålet er alltid ja! 
Med syltetøy og brunøst; nam!!
Oppskriften jeg bruker:
2 (-3) egg
en halv boks cottage cheese
havregryn
Denne gir cirka 5-6 lapper. Miks i en blender og stek. Blir røra for løs: ta i mer gryn. Blir den før tykk: en skvett melk.

I helgene er dette helt perfekt: steker lapper til frokost før trening og spiser restene etter økta! Genialt! I dag ble det varme lapper før trening og kalde lapper etterpå. Anbefales!

Dagens trim: 17km rolig/moderat langtur med Siri og Tim – helt herlig!!


1 kommentar:

  1. Lappene høres nam ut - må prøve oppskrifta di:-)
    Og takk for turen - håper å få til flere!

    SvarSlett