søndag 29. desember 2013

2013 oppsummert – den usensurerte versjonen!

Advarsel: dette er et langt innlegg som tar for seg alle sorgene først – så hvis du bare vil lese solskinnshistoriene: scroll ned!!
Smask ;-)
I januar startet jeg på en behandling som jeg visste at ikke kom til å være forenelig med prestasjonsfremmende (hard) fysisk trening. Det jeg derimot ikke var forberedt på var alle bivirkningene jeg skulle slite med pga. dette preparatet – de skulle jeg få slite med i langt tid etter at behandlingen ble avsluttet i mars....

En bivirkning av denne medisinen var hoste – og denne hosten utviklet seg til astmatisk bronkitt med påfølgende ribbeinsbrudd og kostokondritt (en betennelsesreaksjon i musklene mellom ribbena som følge av den mekaniske slitasjen som hosten medførte). Det måtte en to ukes kortisonkur til for å ta knekken på hosten. Og jeg har faktisk aldri vært så sjuk i hele mitt ikke-gravide liv. Jeg måtte feks. ta pause og legge meg mellom dusj og påkledning om morgenen – før jeg tilbrakte resten av dagen på sofaen. Og jeg hadde terskelpuls (170) og måtte ha tre pauser den ene gangen jeg gikk trappa opp til loftet. Disse episodene minnet meg kraftig på hvor utrolig takknemlig jeg er for at jeg ikke har noen kroniske sykdommer (og da inkludert kroniske lungesykdommer)!!

Og dette var altså bare en av flere (fæle) bivirkninger som resulterte i at jeg i Mars måtte avbryte behandlingen. Seks uker hadde jeg da ligget nede (sykemeldt) og kun eksistert...

I April/mai skulle vi gjøre et siste forsøk på å bli gravide – hvilket innebar hormonbehanling, delvis og periodevis treningsforbud og ikke rent lite ubehag. Siden AS kroppen allerede var helt ute av synk så gjorde ikke dette saken så mye bedre: opptreninga ble ikke enklere for å si det slik! Og vi ble faktisk gravid – det bare varte ikke så veldig lenge. Dagen før Bislettmila fikk jeg bekreftet at HCG verdiene var på full farte nedover og prosjektet barn ble da skrinlagt.

Så var det bare å se fremmover og forsøke å stable kroppen på bena igjen.

Så, når alt dette er sagt så er det ditto mer hyggelig å se på hva jeg faktisk fikk deltatt på denne sesongen. For selv om jeg pådro meg betennelse i lårene (og dermed ikke fikk utrettet så mye på tirathlon fronten) så fikk jeg jaggu deltatt på veldig mye moro likevel denne sesongen!

Sesongen oppsummert i bilder
Sesongen starte med 5Km formtest i Fredrikstad – og ut fra forholdene var jeg mer enn godt fornøyd med resultatet: 23:10min.
Anna tok teten i Fredrikstad - jeg halset bak ;-)
Uka etter gikk jeg (i likhet med resten av den norske delegasjonen) på en kjempesmell i Rotterdam. Jeg sprakk etter 3km og siste 7km var bare en eneste langdryg lidelse.
Det lyser lidelse lang vei ;-)
I år fikk jeg (endelig!) kniva til meg en plass på OSI kvinner sitt elitelag i HK stafetten. Og vi dro til med en 11. plass og dermed den beste plasseringa på flere år. Moro!
OSI damer
Jeg løp det nostalgiske løpet Bislettmila for andre gang – første gang var i 2005 (da var målet å løpe 10Km sammenhengende – det greide jeg). Det var i varmeste laget for meg i år (også) så jeg løp halvnaken også denne gangen.
Tone løp bra i varmen!
Hege, Apa, Siri og Jeanette - før start
Årets høydepunkt var helt klart 16Km i Zermatt (1100 høydemeter og godt over 2000meters høyde). Min lengste løpeøkt i antall minutter: 2t18min (og 17.16Km på egen GPS). Og helt klart en uforglemmelig opplevelse! Anbefales!
Zermatt med Matterhorn i bakgrunn - sjukt bra!
Løypeprofilen
På andreplass når det gjelder høydepunkter: 10Km i Chamonix. Også har var det noen høydemeter som skulle tilbakelegges!
10Km i Chamonix - sliten.no
To ganger har jeg persa på Sognsvann Rundt Medsols denne sesongen – begge gangene på en runde og siste gang (endelig!) sub-14 (13:56min).

I år var også året jeg skulle få se makspulsen min (for første gang på mange år). Det skjedde under innspurten på 5Km i Skiløpet – herregud for en spurt!

Som medarrangør av MIM (Motbakkecupen i Maridalen) var det i år min tur til å slenge meg med til toppen – og jeg valgte Skjennungstua opp. Helt sykt bra stemning. Dette løpet tar utvilsomt tredjeplassen i kategorien høydepunkter i 2013.
Marianne, meg og Adelheid - dronningene av motbakkeløp ;-)
Så avslutta jeg også årets sesong med ny 10Km PB på Hytteplanmila: 44:49min. Da kan man jaggu ikke klage!
Triathlon sesongen ble kort. Jeg måtte stå over Trollveggen Tri i juli og valgte å stå over Oslo Tri i august. Jeg deltok et par ganger på Bogstad treningstri og dristet meg til å delta på sprint triathlon i Tønsberg i august.
Kristin og meg før start i Tønsberg Tri

2013 var også året jeg ikke gikk en meter på ski!!! TRAGISK! Jeg fikk gått noen turer på rulleski med Adelheid da – det må vi ikke glemme!

Se og bli sett ;-)
Men, alt i alt har det utvilsomt vært et innholdsrikt år!

29 kommentarer:

  1. Jøss, da sier jeg at du har klart imponerende mye med den dårlige starten på året du fikk! Krysser fingrene at 2014 blir litt roligere, sånn sett. Godt nyttår :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - jeg kunne valgt å furte over at første halvdel av året gikk helt i dass - ELLER så kunne jeg velge å fokusere på det positive: jeg valgte helt klart det siste! For livet er som kjent så mye mer enn bare løping. Og der andre ikke vil delta fordi de ikke vil stå på en liste med en tid langt under pari så velger jeg å delta med den formen jeg er i - for jeg skammer meg ikke over å være i dårligere form i perioder. INGEN er i toppform året rundt, år etter år osv. Selv ikke Northug ;-) Og det er lov å delta i perider hvor formen er dårligere (så sant man kan og vil)! Det viktigste er jo at man har lysst til å delta.

      Så fikk jeg jo kroppen til å spiller mer på lag igjen utover høst og det var så utrolig deilig! At jeg satte ny PB på mila i oktober var feks. helt underordnet - det var gleden over å kjennne at kroppen begynte å fungere igjen som utgjorde den store gleden for min del! For etter den sjauen jeg hadde vært gjennom i vår så fikk jeg atter en påminnelse om at "å være i god fysisk form" og "å kunne trene" slettes ikke er en selvfølge!!!

      Vel, vel - vi får ta 2014 som det kommer og satser på at det blir et godt treningsår ;-)

      Slett
  2. Da starta du året omtrent som jeg avslutta mitt. Jammen har det vært mange tøffe tak for deg, Silja. Tipper at gleden over å bevege seg har gjort til at du har taklet dette lettere enn hva du ellers ville ha gjort. Selv om det du har vært gjennom aldri blir lett. I tillegg til at det er umulig for andre å sette seg inn i. Forstår jeg det riktig, du har og vært gjennom IVF?

    Løpene i terrenget i Mellom-Europa frister veldig, det må/skal bli mindre asfalt-løping på meg. Hvilken måned går Zermatt-løpet nå igjen? Driver og booker neste sommer, har allerde booka bort fire uker, du vet, reisinga mi krangler med treninga.... :) Men PRØVER å kombinere endel og.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - når man har vært under kjelleren rent formmessig så vet man å sette pris på å kunne bevege seg! ;-) Derfor tror jeg neste alle kan ha godt av en liten tur innom kjelleretasjen en gang (eller to) i livet - for å få litt perspektiv på ting.... men nok moralpreken ;-)

      Ja vi har hatt vår dose med IVF og hadde egentlig avsluttet prosjektet etter at det holdt på å gå riktig galt i januar 2012. Så jeg vet godt hvordan du har hatt det i høst Line! Det er tøffe tak for kroppen. Det er samtidig også ren luksus at vi har tilgang til slik behandling i Norge, og vi velger det jo også selv, så jeg er selvsagt takknemlig for at vi fikk mulighet til å prøve! Og jeg var innstilt på å sette treninga på vent både under behandling og etterpå (hvis jeg ble gravid). Så selv om IVF behandling ikke er noen dans på roser for verken kropp eller sinn (om noen skulle tro det) så blir det litt som med trening: vi er (og må være) villig til å ofre en hel del for å nå målet! ;-)

      Løpet i Chamonix er sist i Juni og Zermatt er i slutten av august. Det finnes sikkert mange andre fine løp rundt om i verden også altså - vi bare forelsket oss hodestups i disse ;-)))

      Slett
  3. Litt av et år du har hatt! Jeg er også imponert hvordan du har snudd det og fokusert på det positive. Jeg har tenkt litt på om dere ikke har hatt lyst på flere barn, og tenkt at med så mye snakk om og fokus på trening og løp/tri så har det sikkert ikke vært aktuelt. Begynte å følge bloggen din først i vår, men nå skjønner jeg i alle fall hvordan det henger sammenhengen... Lykke til i tiden framover og kos dere masse med gutten deres. Livet blir ikke alltid slik som man hadde tenkt, godt å se at du gjør det beste ut av det! :) mange som har noe å lære der. Ønsker deg et godt nytt år!

    SvarSlett
  4. Takk - og godt nyttår til deg også!

    Det er jo slik at man oftest presenterer solskinnshistoriene - og det er ikke noe galt med det! Jeg er ikke bedre enn andre i så måte - slettes ikke! Derfor tenkte jeg at det var på tide å balanser det hele litt; rett og slett skrive litt om de tingene som ikke gikk helt på skinner i år.

    For meg er det viktig å understreke at jeg på ingen måte verken ønsker å unskylde eller bortforklare mine under-pari resultater i år - det er et poeng for meg å si at jeg faktisk er kjempestolt over å ha greid 48:02min på Bislettmila og 23:10min i Fredrikstad i år (selv om det var langt under pers). Jeg var ikke i bedre form en det (og det sa jeg også høyt) og jeg hadde ikke behov for å forklare resten av verden hvorfor formen var som den var...

    Vel, vel - det er som kjent bare en liten del av livet som presenters i en blogg og livet blir som du sier ikke alltid som man hadde tenkt ;-) Jeg gleder meg veldig over gutten som jeg har og gråter ikke over at det ikke ble flere barn - slik ble det og det kan vi ikke få gjort noe med!!

    SvarSlett
  5. Blir vel riktig å kalle ditt år innholdsrikt.
    Husker så godt den lange sykdomsperioden din i vinter - og brått var du BACK AGAIN! helt rått å observere fra sidelinja. Zermatt kunne jeg tenke meg - for en fantastisk natur å løpe i! Ser ellers at du også har hatt din dose tyngre utfordringer. Ref IVF. Kjenner LITT til dette selv. Fantastisk egenskap du har, det å klare å snu det negative til det positive. Og som jeg har sagt tidligere - du har alltid en FORNUFT i det du driver med. Fornuft overfor deg selv, og fornuftige kommentarer (les hjelp) til andre med-bloggere! Og vet du: 2014 blir THE YEAR for deg! Bare gode opplevelser:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel - jeg må si at det jaggu kosta blod å forsøke å komme tilbake i form i vår .... det var nesten vondere enn å ligge syk... huff, orker ikke tenke på det!

      Tim blir av og til litt gæern av "fornuften" min: "du har alltid en mening med alt du foretar deg.... " osv osv :-) Nuvel - det er vel den analytiske hjernen min som står bak all fornuften, hehe

      GODT nyttår til deg Janne!! Det kommer invitasjon til Bislettøkt snart så bare begynn å forbered deg!!

      Slett
  6. Tøffe deg! Både som har hatt en kjip start på året og som i tillegg skriver om det. :)
    Satser på at 2014 blir enda bedre, selv om prosjekt gravid ikke ble noe av.

    Stor klem fra meg. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Tone ;-) Godt nyttår til deg og dine!!

      Slett
  7. Noen år er brattere enn andre, og det er fint å lese at 2013 også brakte mange lyspunkter. Veldig spennende med terrengløp i Mellom-Europa, skal legge meg de på minnet. Når 2015 målet er nådd;-) blir det nok mer løp, har allerede peilet meg inn på Marcialonga løpet - og de du nevner skal nok også inn på "ønskelista". Lykke til med 2014.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja noen år er virkelig brattere enn andre men ser jeg 2013 litt på avstand så er det absolutt ikke verre enn at livet går videre - og så lenge det går videre uten alt for store varige mén så skal jeg jaggu ikke klage!! Så lenge man blir frisk igjen så er det viktigst av alt ;-)

      Marcialongaløpet - huummm - det må jeg sjekke ut!! takk for tipset ;-)
      Lykke til med 2014!!

      Slett
  8. Det står respekt både av innstillingen din og ikke minst det du greide å få til av nye personlige rekorder på høsten. Du er tøff Silja!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanx Siri ;-) Ja det var en bragd å stable kroppen på beina på høsten - og da det betalte seg i form av ny PB på mila (og PB på kortløypa på Nøklevann) - ja så var det absolutt verd innsatsen!

      Slett
  9. Gratulerer med en innholdsrik løpesesong, Silja. Det var leit å høre at prosjekt gravid ikke gikk etter plan, kudos til deg for åpenheten.
    Jeg blir desto mer imponert over prestasjonene dine når jeg i ettertid hører hva kroppen din gikk gjennom! Du er rååååå!!!

    Mitt år har også vært innholdsrikt på andre plan enn løpefronten (nytt hus, nytt barn, ny jobb!), og nå skal 2014 bli mitt beste løpeår så langt! Gleder meg til å fortsatt hente inspirasjon fra deg & bloggen din!

    Godt Nyttår!

    .janickeløken

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykke til med løpsåret 2014 - jeg tipper du kommer til å få en knakende bra sesong! Noen sesonger må man bare sette trening og konkurranser på sidelinjen til fordel for andre ting i livet. Jeg tror det kan være like så bra for da tror jeg vi holder koken lenger, at vi holder motivasjonen oppe lenger og gjør oss mer sultne på å prestere når vi først kommer igang igjen.

      Godt nyttår Janicke!!

      Slett
  10. Jeg blir imponert over hvor flink du er til å ta gode valg for deg selv. At du greier å komme deg på beina igjen etter en sånn vinter og vår. Ikke bare fordi du har løpt fort i høst, men fordi jeg tror på deg når du skriver at du ikke sørger over det som ikke er noe å gjøre noe med. Jeg mener selvfølgelig ikke at man ikke skal kjenne på det som er leit, men livet blir fort så mye bedre hvis man fokuserer på det man har. Sterkt jobba, Silja.

    Jeg ønsker deg og dine et godt nytt år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Laila! Jeg er helt enig med deg: når man har kjent på det triste litt så er det ikke til å legge under en stol at livet blir mye bedre om/når man greier fokuserer på det man har heller enn å kveler seg selv med tanken på det man aldri fikk....

      Det faktum at jeg har en sønn gjør nok situasjonen veldig mye lettere for meg.... det er nok helt klart mye enklere å akseptere at jeg ikke kan få flere barn enn om jeg hadde måttet akseptere at jeg aldri skulle kunne få noen barn. Så jeg er veldig takknemlig for at jeg har ett barn og mitt fokus er helt klart 110% på han jeg er så heldig å ha fått ;-)

      Godt nyttår til deg og dine!

      Slett
  11. Jeg har jo allerede skjønt at du er tøff, men oi! Utrolig at du fikk så mye ut av 2013 med en så utfordrende start! Kroppen er rar og fantastisk. Det ser ut som alt ligger til rette for at 2014 skal bli et bra løpeår

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - kroppen er def. ingen maskin - det har vi vel fått erfare alle som en iløpet av livet ;-) Godet nyttår til deg også Ane! ;-)

      Slett
  12. Ja, jammen har du hatt et innholdsrikt år. Både positive og negative ting som har opptatt deg i året som snart er forbi. (Btw. dritkult bilde av deg der oppe i fjellet da!).
    Synd at det ikke lyktes med graviditeten deres, jeg føler med deg. Alltid kjipt når slike ting ikke "ordner seg"... <3
    Men, når du ser på alt det andre du har fått til (klart, det kan jo ikke sammenlignes med de andre, kanskje mer viktige "livskvalitetene), så har du jammen fått noen gode resultater. Både her og der på treningsfronten! :)

    Ønsker deg en kjempefin nyttårsfeiring, og et riktig så godt nytt år! Så får vi bare håpe at det kommende året blir et fantastisk år! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Viktig å være fornøyd selv om ting ikke alltid er helt tipp-topp liksom. Og viktig å ikke gi opp i første motbakke - men det er slikt man lærer i løpet av livet ;-)

      Godt nyttår til deg også Guro!

      Slett
  13. For å starte så dårlig ble det et godt år likevel. Nå lykke til og la 2014 bli enda bedre!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så lenge totalen er på plussiden så kan man ikke klage. Godt nyttår til deg Ania!

      Slett
  14. Takk for all moro i 2013. Godt nytt år. Satser på færre fartsdumper i året som kommer. :-)

    SvarSlett
  15. Livet har mange nyanser av grått (svart) gitt. Men så er det også alle de andre fargene, og det er vel det som får sånne tøffe damer som deg til å stå på videre.
    Håper 2014 vil bringe mye regnbue-farger, på alle kanter :-)

    SvarSlett
  16. wow, silja, du er og forblir fantastisk! heia 2014 - måtte livet smile hver eneste dag, om ikke 24/7 så i hvert fall litt hver eneste dag :)

    SvarSlett