fredag 8. november 2013

Ull er gull!

Jeg digger ull og det beste med høsten og vinteren er det faktum at jeg kan subbe rundt i heimen i bare ullstillongs og ullgenser – digg!! 
Guttungen var i det kreative hjørnet da han tok dette bildet ;-)
Bortsett fra å subbe rundt i heimen så bruker jeg selvsagt ull til trening om høsten og vinteren. Til trening har jeg alt fra Devold, Ullvang, Kari Traa, Ullmax, Norheim, Dæhli, Icebreaker – you name it – og selv om alle disse merkene duger så er det noen jeg synes duger bedre enn andre og jeg har derfor noen klare favoritter i samlinga min.
Icebreaker - en favoritt!
Jeg er generelt mest opptatt av funksjonalitet, kvalitet og at treningstøyet skal føles behagelig, men litt passform er heller ikke dumt! Og selv om det ikke alltid er en sammenheng mellom pris og kvalitet – billig kan nemlig også være bra!! bare så det er sagt! – så betaler jeg nok litt ekstra for komfort altså. Jeg innrømmer det!

Så kall meg gjerne en ullsnobb – men det er faktisk fysisk smertefullt å fryse! Og jeg kjenner at det skaper en mental sperre for meg noen ganger – det er ikke uten grunn at kulda har en særdeles negativ effekt på den berømte dørstokken i form av tanker som "orker jeg virkelig å utsette meg for smerten?" – og slike tanker er ikke bare en dårlig unnskyldning for ikke å trene – det er faktisk en høyst reell problemstilling for meg! Og kanskje for deg også??
Mitt første skirenn, temp. -20C (FOTO: Heming Leira/kondis)
I kolleksjonen min har jeg altså alt fra tynne ullsingleter (kjøpt på Cubus) til tykke høyhalsa ullgensere (Ullmax) som den jeg har på meg på det kreative bildet helt øverst – med andre ord tøy som duger til ulike temperaturer, aktiviteter og værforhold. Og skal jeg gå skitur i minus 20C – ja så drar jeg gjerne på et dobbelt lag ull under skiklærne – fordi jeg trenger det! ;-)

Icebreaker er desidert best i mine øyne. Terningkast 6+. Det koster litt ekstra, men det er utvilsomt verd penga; veldig deilige, holdbare og solide plagg. Kari Traa er en god nummer to hos meg; mye pga fargekombinasjonene, designet og det varierte utvalget, men også fordi disse plaggene er solide. Begge disse merkene koster litt så kanskje vente til januarsalget?
Kari Traa topp og kapribukse

Tøyet jeg har fra Devold, Ullvang, Dæhli, Ullmax og Norheim begynner å dra på åra men mye duger fortsatt veldig bra. Disse merkene er litt mer trauste og tradisjonelle etter min smak, men så skal jeg jo ikke bruke det til gallamiddag heller da..... 

Nå har også Skigo kommet med en ullkolleksjon for folk i farta. Og selvsagt måtte jeg bare ha! For i forbindelse med lanseringen av kolleksjonen ble disse settene solgt ut til en meget fin introduksjonspris på supersport.no. Jeg er alltid litt skeptisk til å handle på nett (redd for å at det ikke skal passe og så er jeg for lat til å returnere), så jeg bestilte kun ett sett pr hode – og det angrer jeg på nå – for disse plaggene var deilige og ble selvsagt også revet vekk på null komma nix (men det kommer nok mer med tiden).
Skigo ulltøy - digger!
For voksne og barn
Så langt har jeg kun testa overdelen fra Skigo da jeg gikk rulleski sist helg – funka utmerket! Ulla var myk, akkurat passe varm, klødde ikke, størrelsen passa og passformen var bra! Dette er tynn og myk merionull så på de kaldeste dagene så må i alle fall jeg ty til noen av de tykkere variantene av ull som jeg har liggende i skuffen fra tidligere. Nå gjenstår det bare å se hvordan holdbarheten er. Hvis holdbarheten også er god så snakker vi nok pallplass for Skigo altså.
Ullsnobberi til hverdags = hverdagssnobberi ;-)

Ullsokker har jeg også et arsenal av; mye Ullmax (til hverdagsbruk på kalde dager) og Ullvang (til ski og uteaktiviteter om vinteren). På sommeren sykler jeg alltid med ullsokker men løpesokker i ull har jeg dog ikke mange av. Sokkene som jeg fikk til testing fra Løpeskjørt var derfor kjærkomne!
Ullsokker fra løpeskjørt - funker til rulleski også ;-)
Så, da tror jeg at jeg godt rustet for denne vinteren også! GOD helg :-)


11 kommentarer:

  1. Ull er gull sier nå jeg. Med to av tre barn hengende store deler av uka i en ishall er ullsesongen her i huset lang, og deilig:) Å ja man kan aldri få nok, det eneste negative med ull er at det ikke kan i tørketrommelen!
    Riktig god og varm helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ishall ja - ja da hadde sesongen blitt lang her i huset også sånn som jeg fryser ;-)

      Vi har ikke tørketrommel så vi slipper det problemet, hehe, men, du har helt rett: det eneste negative med ull er at det ikke kan tromles!

      Slett
    2. Jeg har fra Devold og det kan jeg tromle. :) Selv om jeg ikke gjør det likevel, så er det veldig greit å ha muligheten. :)

      Slett
    3. OJ - det var jeg ikke klar over!!! Kult ;-) Vi har som sagt ikke trommel men hvis vi en dag får tørketrommelså vet jeg at vi må kjøpe Devold! ;-)

      Slett
  2. Preaching to the choir, og når jeg tenker meg om etter å ha sittet timesvis med stoppenål å lappet sammen hva møll og sentrifugering årlig gjør med gullet, - fortjener jeg egentlig ei sånn snobbetrøye, tror jeg må ønske meg til jul. Hele skrittet hadde forsvunnet i en devoldbokser, den jeg ikke fant når jeg skulle pakke bort i vår - har blitt liggende i en haug i mørket og møllen har hatt fest.
    (sånn er det å bo på landet, har flere naboer som har egne frysere til oppbevaring av ull -)

    SvarSlett
    Svar
    1. haha -nå fikk jeg meg en god latter ;-) Men er det møll som lager hull sier du - jeg trodde det var vaskemaskinen jeg ;-) Hvis du har mistet hele skittet så synes jeg du kan unne deg en ny ja - haha - er det mulig å miste skrittet? Jeg har sett at noen har mista rumpa men skrittet??? hahahahha

      Slett
    2. Hahahaha, ler høyt av skrittet som forsvant!

      Slett
  3. Ullsnobb:) he he! Jeg er helt nazi når det gjelder ullsokker til barna. Her er det ikke minusgrader ennå, men skal si deg at det går i ull for alle fysiske anstrengelser ute. Kari Traa sitt showroom, ligger vegg i vegg med kontoret der jeg er til daglig, så jeg tar ofte en snik-titt...de har SÅ mye fint! Supersport.no har også mye bra synes jeg. Skigo skal testes, helt klart! Jepp, Ull er gull!

    SvarSlett
    Svar
    1. NAJS - vegg i vegg med kari - jøsses du er heldig!!! ;-)

      Slett
  4. Jeg er også dedikert ull-fan! Begynte å like vinter først da jeg oppdaget ullen og fant ut at man ikke trenger å fryse! (og det var noe jeg første gang kjøpte kun fordi det skulle være hensiktsmessig å ha på barna om vinteren).

    Takk for tips om gode produsenter. Det er mye som skal stemme for det perfekte ullplagg. Jeg har en del å hente der, vet jeg. Har sett på Icebreaker tidligere, men prisen har stoppet meg... Kanskje jeg burde unne meg allikevel? Er jo jul snart!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjøper ofte på salg - da er samvittigheta liksom litt mer til å leve med. 600kr for en ullbh fra icebreaker føles ille men da jeg fant den på salg til 200kr var det ikke noe å diskutere. Og så lenge jeg vet at plaggene varer i mange sesonger så kan jeg også betale litt ekstra.

      Slett