søndag 24. november 2013

Uke 47: Trening på overtid og "all time high" med løpesko!

Jeg starta og avslutta uka med å transport/morgen-jogge til jobb. Jeg vet at mange foretrekker (og noen til og med ELSKER) å løpe om morgenen – jeg elsker ikke morgentrening! Og det er vel bare så vidt mine to ”transport til jobb” økter denne uka kvalifiserer som morgentrening; men all trening med oppstart før kl.08 kan vel godkjennes som morgenløping, eller?
Fredag morgen transport
Mandag: 11.3km morgenjogg/transport (65min; sone 2)
Tirsdag: 10km rolig (66min; i1)
Onsdag: -
Torsdag: kortintervall 2x(6x1min) totalt 10km
Fredag: 10.6km morgenjogg/transport (62min; i1)
Lørdag: - (20min lynshopping)
Søndag: 
20min styrke + 13km moderat/progressiv langtur
Og all time high ukestotal: 55.45km! ;-)
Merke: aner ikke. Pris: aner ikke. Desperat husmor? JA ;-)
En butikk, 20min, resultat lynshopping: fem plagg! Halleluja!
Alle øktene denne uka (med unntak av dagens) har vært ”ikke optimale” i den forstand at det har vært hektisk både før og etter – hvilket betyr at jeg sliter med å bevare roen underveis i økta. Ofte har jeg kun 1t til rådighet og jeg ønsker jo å løpe minimum 1t pr økt (eller minimum 10Km). Og da er det ikke alltid like lett å holde hodet kaldt og pulsen lav. Mandagsøkta bar preg av stresspuls hvor jeg hovedsaklig løp i sone 2. Tirsdagsøkta (rett etter jobb) greide jeg derimot å bevare roen og fikk en fin time i sone 1. Da hadde jeg 75min til trening før gemalen skulle avsted og jeg greide da å innstille meg på 1t rolig løping fremfor å benytte de 75 minuttene til det fulle. Så det handler vel litt om å ikke gape over for mye – ikke prøve å skvise all safta ut av sitronen hver gang. Og det gjelder vel å ha et par alternative økter som jeg vet jeg kan greie på en time uten at det blir for mye mentalt stress – og det gjelder vel også å være fornøyd med en løpeøkt på 8-9km selv om jeg gjerne skulle løpt minimum 10Km.... rett og slett ikke bli for kravstor til treningsmengden de ukene hvor tiden er knapp!
Johaug votter - jeg ønsker meg VELDIG masse disse til jul ;-)

Torsdag hadde jeg også ca 1t til rådighet (mens guttungen var på besøk), og i mangel av fantasi så ble det i grunn bare fjas! Hva er liksom to serier av 6x1min intervall?? Jeg kunne like gjerne løpt 4x4min – tidsmessig hadde det tatt like lang tid (20min). Så selv om jeg er prinsipiell motstander av 4x4min så hadde jeg sikkert fått bedre treningseffekt av 4x4min enn 2x(6x1min)! Pytt pytt – alt kan ikke være like perfekt alltid og litt trening er ubestridt MYE bedre enn ingen trening! Amen!

En annen ulempe med slik tidsklemme og transport trening er at jeg løper på asfalt. For beinhinna har det gått overraskende bra men ryggen – ai ai – den er ikke akkurat happy! Jeg velger å se det positive i det: en små-krank rygg er nemlig den aller beste motivasjon til å gjenoppta styrketreninga. Og er det noe jeg trenger før skisesongen så er det å styrke rygg og overkropp: så aldri så galt at det ikke er godt for noe.
Testa Gemini jakka fra Løpeskjørt i dag - DRITdigg!
Så neste uke satser jeg på å få tilbake hvilepulsen på 42 samt noen kvalitetsøkter i sone 3. Gleder meg!

2 kommentarer:

  1. Det er imponerende at du får til å trene såpass mye i en travel hverdag! Og ja, all trening som starter før 8 (før 9 vil jeg si) er morgentrening. Lykke til med hvilepuls og kvalitetsøkter denne uka:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sist uke var litt mer utfordrende logistikkmessig enn normalt men ellers var det ikke så veldig mye mer hektisk enn det pleier å være - så at det ble "all time high" sist uke var i grunn imponerende ja! Og lærdommen var vel at "et sted går grensa" og "å skvisa inn mest mulig trening er ikke alltid like vellykket". Og konklusjonen ble: fire løpeøkter i ukedagene kan bli i overkant mye og at tre løpeøkter er et mer håndterlig antall.... ;-)

      Slett