søndag 17. november 2013

Uke 46: stikkord: dasspapir i lomma og hodet under armen!


Ja så var det vel på tide å oppsummere uka da....
Et par bein klar for treningstur
Mandag: 9km rolig (i1)
Tirsdag: 5km transport til spinning + 50min spinning intervall
Onsdag: -
Torsdag: 8,5km rolig (i1)
Fredag: -
Lørdag: 19km løping hvorav ~10km i sone 3
Søndag: -

Te kurerer gruff? Neppe! Men godt er det!
Kroppen er ikke i slag for tiden. Jeg har vært kvalm og magen har vært urolig, og det kjennes ut som jeg også har en forkjølelse som ligger å lurer.... Ikke helt den beste treningsuka med andre ord men så lenge jeg runda 40km totalt med løpesko så får jeg være veldig godt fornøyd. For det er slettes ikke synd på meg altså; jeg har jo fått trent – og det er jo det viktigste – det var bare litt tyngre å komme seg i tøyet og ut på tur denne uka når jeg mest bare ville ligge på sofaen! Jeg zooma meg derfor inn på annenhver dag med trimmings og hvilings – det funka – så får vi bare se om ikke formen bedrer seg til uka!

Over og ut – og god treningsuke! Jeg kommer som alltid sterkere tilbake – lover! ;-)

12 kommentarer:

  1. Jada, du KJEM STERKARE TILBAKE!
    Det virka som ei bra veke som redusert veke?
    Samtidig kjem du ikkje ut av formen, og ein dag på og av er ein veldig snill måte å halde kroppen i gang på.

    Fortsatt god bedring!

    SvarSlett
    Svar
    1. Saken er jo at hvis jeg har to-tre dager uten trening så kommer dørstokken snikende med en eneste gang. Og jeg synker lengre og lengre ned i sofaen.... Derfor er det faktisk mye bedre for meg å trene annenhver dag enn ikke å trene i det hele tatt hvis jeg er litt uggen i formen; eller om jeg bare orker litt trening så er det mye bedre enn flere dager med treningstørke! Det er rart men denne dørstokken vokser enormt på veldig kort tid altså. Akkurat som "jo mer man trener jo mer vil man trene". Sprøtt ;-)

      Slett
    2. Sånn er det med meg også. 2 dager uten bevegelse og jeg glemmer at trening finnes. Viljen forsvinner og jeg peser bare ved å gå rundt i huset. Insane! Da er det bedre å overse plagene å komme seg ut på halveis tur, selv om baksiden selvfølgelig er at man aldri blir ordentlig frisk og hangler i månedsvis. Hjernen kan mange farlige triks.

      Slett
    3. Tja, det kan kanskje virke sprøtt, men eg opplever det likeeins. Akkurat nå i "off-season" er det jo artig eksperimentere med akkurat dette, når eg ikkje følger noko treningsplan og har ingen konkrete mål. Så for meg går grensa når det gjeld løping, på to dagar mellom øktene. Blir det tre, er det tungt å koma i gang att. Annankvar dag er ganske ideelt, då er eg fortsatt i siget, liksom.
      Så tre økter i veka ser ut til å vera passe for meg.

      Har også prøva meg på denne "30days-plank challenge" som nokon posta på Facebook, men hjelpe meg, eg burde ikkje ta ein einaste dag utan planke, for tek eg ein pause, så gidd eg rett og slett ikkje meir altså - nå har eg dette av lasset fullstendig.
      DET synst eg er rart - det tek då fortsatt under to minutter, liksom???

      Jo, men "jo mer man trener jo mer vil man trene" kor hen var det eg las om dette...
      Det var eit eller anna med belønningssenteret i hjernen... eller det at kroppen blir vant til dei gode stoffene den produserar under og etter trening.

      Ja uansett - kjekt å kunne halde den dørstokken på eit minimum ;)

      Slett
  2. 40km syns jeg var ganske mye til å være på en uke. Iallefall for meg og mitt "løpe-forbruk" ;)
    Så jeg vil si at du har vært flink og fått løpe en hel del, til tross for at du har vært litt "små-syk" :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - ENIG! Det er noe med å ikke bli for kravstor her også - jeg mener: 3-3,5mil har jo lenge vært min ukestotal så 4mil ER VELDIG bra til å være meg!! Så med tanke på at jeg ikke har følt meg tipp-topp denne uka så har jeg jo absolutt all grunn til å være veldig godt fornøyd! Vi er tross alt mosjonister så at vi har noen uker med lite trening pga sykdom eller annet er så absolutt ingen krise! Det er nå min mening ;-) Og i mitt tilfelle så fikk jeg jo samlet mer enn nok km sist uke - det var bare litt tyngre enn normalt siden formen var litt slækk! shit happens! ;-)

      Slett
  3. Slapphet/sykdom er alltid like kjipt:( men jammen har du fått trent bra allikevel!...19 km..derav 10 km i sone 3 (!) ....min tur var vel i sone 2 eller 1....:)
    Vel vel....ny uke, nye utfordringer - jobbreise på meg (=null trening), og når det gjelder deg, så sender jeg deg bli-bra-vibber!

    SvarSlett
    Svar
    1. Rolig langtur skal løpes i sone 1 (og litt i sone 2 også - det er ikke til å unngå! hehe). Så du har løpt helt etter boka du - tommel opp! ;-) Langøkta mi på lørdag var egentlig en terskeløkt men så løp jeg til og fra Sognsvann (som oppvarming og nedjogg) i tillegg - så da ble det totaltsett en mye lengre økt enn jeg pleier å løpe når jeg løper sone 3 økter. Så sånn var det ;-)

      Bli-bra vibber er mottatt: tusen takk ;-)

      Slett
  4. Her har også formen vært litt laber den siste uka. Men jeg har løpt litt allikevel. Og jeg har tenkt litt på det å trene når kroppen ikke er helt i vater når jeg har vært ute. Og blitt enig med meg selv om at det er helt greit. Jeg har ingen regler som "tett over eller under halsen", men kjenner etter på dagsformen. Lakmustesten er om jeg blir dårligere i løpet av turen. Skjer det, går jeg hjem. Ellers gir en rolig tur gir stort sett alltid et lite løft til humøret. Og da kan jeg ligge på sofaen etterpå og kjenne at selv om jeg er slapp, gjorde den turen godt. Selv om den sikkert ikke ga det største treningsutbyttet. Og det er helt greit.

    Håper du slipper unna sykdommen raskt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes fortsatt at det er vanskelig å vite hva jeg skal gjøre når jeg føler meg slækk men de gangene jeg er ordentlig syk eller kroppen virkelig trenger hvile så greier jeg rett og slett ikke å komme meg ut.... og i 99,99% av tilfellene hvor jeg kommer meg ut - ja så går det jo faktisk overraskende bra! Det har ikke mange ganger jeg har måttet gjøre vendereis. Det hjelper å ha erfart at ting fungerer selv om jeg på forhånd føler meg litt slækk - det gjør at jeg tør prøve og ikke lar sofaen overta styringa sånn helt uten videre! Og jeg har også erfart at mange ganger føles det bedre etterpå.... ofte løper jeg av meg hodepinen - rart men sant!

      Slett
  5. Det med dørstokkmila hørtes kjent ut. Det er helt utrolig hvor få dager uten trening som skal til før sofa blir et naturlig valg ;)
    Jeg prøver nå for første gang ut en uke med restitusjon, skal helst ikke løpe før til helgen igjen, så nå må jeg ut å gå tur hver dag for ikke å falle helt ut. Etter Lørdagens fysiske utskeielse fortjener kroppen å få litt tid til å komme seg på!
    Det er jo ofte at det å ta annenhver dag slik som du har gjort nå nettopp bidrar til at man går til mer enn det føles som man er i stand til. Virker som du har hatt en veldig bra uke, egentlig! Så går du ta formen som den kommer :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er sånn at man kan lure på om vi løpere EGENTLIG er jævlig late!! ;-) Eller at vi egentlig ikke liker å løpe - vi bare løper til vi får en gylden mulighet til å innta sofaen igjen (ved for eksempel sykdom eller skade) fordi det er en enkel treningsform. Vel, så enkelt er det nok ikke, men at det er rart - ja det er det!!

      Du får være hard med deg selv og restitusjonen nå!! Viktig å la kroppen få ro nå!!

      Slett