søndag 3. november 2013

Frem med ulltrusa! Ukes oppsummering

I formiddag skulle jeg dekke iCore challenge (tidligere Ekebergsprinten) for kondis.no og hadde derfor vekkeklokka på 07:00 – for jeg hadde nemlig tenkt å løpe langtur i dag og for å få tiden til å strekke til så måtte jeg altså løpe tidlig – før stafetten vel vitende om at det skulle pissregne frem til godt etter kirketid.
Rim på bakken lørdag morgen på Bogstad
”Litt regn har vel aldri skadet noen” sa nordlendingen – som ikke har noen som helst erfaring med hvordan det er å løpe totimers langtur når man er søkkvåt til skinnet allerede etter 2km.... etter dagens økt vet jeg derimot bedre! Jeg har en Gore løpejakke som jeg pleier å bruke når det er ruskevær men i dag kom også den til kort gitt. Kanskje det betyr at jeg må spandere på meg en ny snart? ;-)
Gorejakka - på en forblåst høyde i Vadsø - og selvsagt ull under!
Jeg valgte å løpe 20Km-runden min som starter med ~8km motbakke. I underkant av 400 høydemeter og ~57min senere var jeg vel oppe ved Skjennungstua (turens høyeste punkt) og derfra bar det nedover mot Ullevålsetra. Og jeg trodde jeg skulle fryse i hjel! Seriøst! Jeg vurderte å løpe en alternativ runde hjem som inkluderte enda mer motbakke – bare for ikke å fryse i hjel – men like etter tanken var tenkt valgte høyere makter å skru av krana og regnet stoppa nesten helt – jeg var berga!  
Ullsokker fra løpeskjørt.no
Gone for a run
I dag løp jeg med ullsokker, ullbokser og ullbh – men jeg må innrømme at ”det jeg trodde skulle være i overkant nok tøy” slettes ikke var nok! Ikke i det hele tatt. På overkroppen hadde jeg bare en supertrøye og i dag ble det iskaldt. En tynn ulltrøye hadde nok vært redninga. Og jeg var nummen av kulde på lårene og kunne derfor med rette hatt ull ned til knærne i alle fall. Så nå har jeg hentet ned denne fra loftet:
Ull it is!
Så har jeg lært – det er jaggu stor forskjell på å løpe en time versus to timer når man er våt til beinet! Eneste stedet jeg IKKE var kald var altså på rumpa og på føttene – og det tiltross for at jeg var våt på føttene etter å ha plumpa i mer enn en vanndam på veien opp. Ullsokkene jeg fikk til testing fra Løpeskjørt besto dermed testen!!

Og den sprintstafetten som jeg skulle dekke – den ble avlyst den.... ironisk! Men jeg fikk da en bra treningsøkt og kan nå skryte av hele 4 (FIRE!) 20Km økter i år! Ny rek.! YEA ;-)

Mandag: hvile
Tirsdag: 15.55km rolig rulleski (1t10min)
Onsdag: hvile
Torsdag: 4.9km morgenjogg (30min) + 8.66km kveldsjogg/transport (56min)
Fredag: hvile - jentefest! ;-)
Lørdag: 16km rulleski + 8km rolig løping (50min)
Søndag: 20km rolig langtur (2t6min)

15 kommentarer:

  1. Det hevdes at man bare blir våt en gang, de sier sjelden noe om at man blir kald også! Skal se du er helt nødt til å kjøpe ny jakke gitt ;)))
    Artig lesning og greit å nok en gang få bekreftet at ull er som regel redningen. Gratulerer så mye med nok en 20 km økt og i regnvær!! Håper du hadde en opplagt søndag :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Så sant som sagt!!! Jeg digger ull men syntes liksom det var litt tidlig å dra på full ullhabit siden snøen ikkehar kommet enda - jeg fikk altså erfare at man fryser like ille (eller mer!) når man er søkkvåt! Så da blir jeg ikke å væe beskjeden neste gang det regne en novembermorgen! ;-)

      Slett
  2. Ja, ull er tingen enten det er kaldt eller vått. Og jeg som har investert i ny Gore jakke i sommer håper den funker når den er ny. Har ikke prøv den i skikkelig regnvær enda

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror nok jeg har klart meg godt med jakka siden jeg ikke har løpt så langt som i går; jeg kjente at grensa gikk på rundt en time - da var jeg iskaldt og gjennomblaut! Og som regel løper jeg jo ca en time. Nå løper jeg vel ikke så ofte når det regner såpass mye heller skal sies..... mengden nedbør har jo også litt å si. Håper jakke di dunger! Min er bra selv om den er gammel blitt men i går viste den at også den har sine grenser! ;-)

      Slett
  3. Jeg synes det er veldig imponerende å løpe 20 km tidlig søndagsmorgen i regnvær. Da er du dedikert! - Av med hatten herifra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja noen vil kalle det dedikert - andre kaller det idioti ;-) haha. Jeg kaller det "desperate husmortakter" - neida, men den dagen jeg står opp kl.06 for å løpe intervaller kl.7 - DA kan du kalle meg både dedikert og idiot! ;-D Og selv om jeg sto opp kl.07 så venta jeg jo helt til kl.09 før jeg gikk ut - så det var ikke såååååå ille tidlig altså!

      Slett
  4. Tror jeg har samme jakka, den dugde veldig i vått vær for meg på lang langtur i marka...Kanskje du må impregnere den før du investerer i ny? Men en ting er jo å bli våt i + 15 kontra + 5... Da er ull som skrevet gull.Og lue!
    Selv har jeg ikke investert i en ull-BH, men har kjørt trikset med sports-BH oppå langarmet istedet. Funker fint det også. Ser bare veldig corny ut ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hem - kanskje jeg må impregnere den - for jeg ble klissvåt - men så regna det også ganske bra søndag morgen.... vel vel - impregnerer og ser om det hjelper! Og jeg hadde nok ikke tenkt så mye over det om det ikke var så kaldt - var ikke mye vind som skulle til på toppen der før jeg stivna av kulde gitt ;-)

      Har kjørt det ulltrikset og det funker veldig bra altså. Veldig godt fornøyd med å ha det som alternativ nå ullbh'n er på vask!

      Slett
  5. Brrrrr! ja, nå er det frem med ulltøyet! Kjøpte en boxershorts fra Falke i ull, den skal brukes flittig! Merker allerede nå, på korte turer at det er kaldt.....brr:)
    Og du: 4 turer på 20km! knallbra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ull er GULL ;-)

      Vet du: 4 økter på 20km er SINNSYKT!!!! Jeg løp jo min første treningsøkt på 20km i fjor og så løp jeg Drammen halv (mao tilsammen 2 turer på 20km) og i år har jeg altså dobla - skumle saker! Det er liksom ikke det at jeg ikke orker og klarer; spørsmålet er mer om strukturene mine klarer belastningen.... så langt så bra, men jeg kommer ikke til å løpe lengre med det første! Det tørr jeg ikke ;-)

      Slett
  6. Den verste følelsen er de løpeturene der man rett og slett ikke blir varm - og må stå i dusjen en time etterpå for å "tine opp". Slår meg med på de andre over her: ull er virkelig tingen! Jeg har så mange gamle ulltrøyer, stygge og full i teflekker, men tviholder på dem fordi de er så gode å løpe med=)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er fysisk smertefullt å fryse rett og slett! Og jeg kjenner at det skaper en mental sperre for meg noen ganger: "orker jeg virkelig å utsette meg for smerten?" er ikke bare en dårlig unskyldning for ikke å trene; det er faktisk en høyst reell problemstilling!

      Slett
  7. Høsten er ikke den letteste tida å kle seg på. I det ene øyeblikket er det opphold, og i det andre øser regne ned (hvertfall her på Vestlandet). Da er ull gull verdt! Problemet mitt er fingrene. Jeg kan tåle å fryse på bein, overkropp, armer, men jeg mister så fort følelsen i fingrene, og da går alt på lavgir. Så hvis noen ser ei løpe med tykke votter rundt i Bergen, ja, da er det meg.

    Bra med km i beina på deg denne veka!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja- enig - fingrene er en utfordring! Jeg får likfingre av ingenting og etter den overnevnte langturen så satt jeg i sofaen etterpå med en kopp varm te for å forsøke å få liv i fingrene igjen... skikkelig ille. Og det gjør noe med hodet når fingrene er så kalde - det fikk jeg atter erfare på denne langturen - da går det på lavgir som du sier! At jeg fryser så lett er helt klart en stor ulempe, def. mitt svakeste punkt og største utfordring når det kommer til fysisk aktivitet....

      Slett
  8. Hei på deg! Kører ulltruse-trikset tilogmed i maaaange varmegrader, jeg. Problemet med null sirkulasjon i seteregionen dukket opp etter fylte 40. Folk får si hva de vil, det er søren ikke alt slags vær det er mulig å kle seg for. Det finnes rett og slett ikke klær for allslags vær. Spesielt gode løpejakker er vanskelig å finne, liker skibuksene med supertynn "padding", de fra Swix, veldig vannavstøtende ved ruskevær.

    SvarSlett