lørdag 30. november 2013

Endomondo says....

Endomondo sier at jeg ikke bare har økt mengden siste månedene – den sier også at jeg er på vei til å sette enda en ny ”all time high” med løpesko på beina. For i September dro jeg virkelig til og noterte ny månedsrekord med 188km. Det er noen mil mer enn hva jeg vanligvis pleier å løpe og forklaringen er veldig enkel: et par lange langturer på 20km pynter veldig på totalen! Oktober ble nest beste notering med 175km. Og nå sier altså Endomondo at jeg kun mangler 6 (SEKS!) skarve små kilometer for å bikke 200km i November.

Spørsmålet alle sitter med nå er: KAN HUN KLARE DET??

Grei utvikling!
Selvsagt kan hun klare det! Det er nemlig ikke snakk om hvorvidt hun KAN men hvorvidt hun GIDDER! For ærlig talt: i min verden er det kvalitet og ikke kvantitet som gjelder. Og det å skulle samle 6km i dag KUN fordi jeg i morgen kan fortelle internett at ”hey, jeg løp 200km i November og det er ny PB” – det ække min stil assa! Jeg lar meg ikke styre av dippedutter og apper.
Jeg får sette meg på Bosu'n og tenke litt på saken!
....men denne gangen er det veldig fristende å gjøre et lite unntak!!! Jeg innrømmer det! Dessuten har jeg ”lovet” Peer å løpe 200km denne måneden ;-) Ahhh – vanskelig – men jeg har fortsatt mange timer på meg til å bestemme meg!

Tillater du å la treningen din styres av ytre faktorer som feks. Endomondo?

12 kommentarer:

  1. Kom deg ut og løp!!! Selv sitter jeg her med foten høyt og bandasjert, og banner fordi jeg er 5 skarve km fra min all time high:-((
    Men bortsett fra det, så er jeg blitt veldig flink til å ikke la Endo styre meg og mitt. Har slutta å løpe forbi inngangsdøra bare for å få et rundt tall , slutta å stoppe tidstakingen på rødlys osv. Men det er jo veldig gøy å se tilbake på gamle ruter, sammenlikne måned for måned, år for år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja når du sier det på den måten så..... ;-) Nei, jeg tenkte på det da jeg leste innlegget ditt: hvor priviligerte vi er som ikke har større "bekymringer" enn hvorvidt vi skal sanke de siste 5-6km for å få en månedstotal "å skryte av" - så priviligerte vi er som har hatt en så fantastisk flott løpehøst osv osv. Det er virkelig ikke rart eller tilfeldig at totalen skjøt i været på slutten av året i år nei!

      Jeg har aldri brydd meg om Endo eller annet; jeg har vært rimelig selvsikker i så måte - for det er jo ikke farten eller lengden som er viktig (ikke for meg i alle fall) - men hva jeg presterer i den andre enden! Og der føler jeg at det har vært godt samsvar mellom innsats og resultat; og så lenge det er samsvar der så betyr det bare at jeg har trent riktig og bedre enn det kan jeg ikke forlange av meg selv. Vel vel - det er jo også positive sider med disse appene - de kan jo gi oss det lille ekstra av motivasjon som vi trenger for å komme oss ut og DET er jo en veldig bra!

      Slett
  2. Jeg hadde tatt en tur bare fordi det er en så nydelig dag i dag! (Og da blir distansepers en fin liten bieffekt..?). Kan virkelig anbefale en tur i dag - har nettopp kommet tilbake fra en deilig 20km tur og det føles godt!!

    SvarSlett
    Svar
    1. SÅ bra!! ;-) Jeg ligger etter denne uka - kroppen har ikke spilt på lag (kvalm, vondt i hode, nyser og fryser om en annen) - så jeg "burde" sanke litt fler kilometer samtidig som jeg ikke er helt overbevist om hvor smart det er når kroppen er og har vært litt slækk.... alltid vanskelig å vurdere disse tingenes synes jeg. Spesielt når jeg etter å ha sittet på jobb hele dagen og vært kvalm og ufys går ut og tester og finner ut at "joda, det går jo forsåvidt greit å trene" - da blir jeg i alle fall ikke helt klok på situasjonen ;-) Nei - så vi får se hva jeg gjør - kroppen er mørbanka tiltross for lav mengde denne uka!

      Slett
    2. Ja, det er en annen sak hvis du ikke er i form. Det er en fin balanse å trener når man er syk - av og til kan det føles bedre å trene, men vi risikerer også at det skal ta lengre tid å bli frisk igjen. Jeg tror vi egentlig vet når det er lurt/ikke lurt å trene, men for min del er jeg litt dårlig til å lytte til kroppen min - og jeg mistenker jeg ikke er den eneste ;-). God bedring i alle fall!

      Slett
    3. hehe - nei det er ikke lett!! Jeg er jo ikke SYK-SYK men slettes ikke helt frisk heller - for det er jo ikke normalt så være såååå kvalm liksom - ei heller normalt at maten går tvers gjennom systemet med lynets hastighet også, hehe. MEN, i går holdt magen i 16 runder på Bislett så det er utrolig hva man orker selv om man i forkant har vært såååå dårlig liksom.... snedig!!!

      Slett
    4. Jeg kan anbefale probiotika tabletter for å styrke magen! Men ikke sikkert det hjelper hvis du har fått en magesjau-type greie. Slet litt med kvalme en stund og det har blitt bedre etter at jeg begynte med tablettene.

      Slett
  3. Du må holde det du lover Silja. :) 6 km i dag fikser du lett som ingenting. Vet ikke hvordan været er i Oslo, men i Kongsberg er det strålende sol. Da er det ikke vanskelig å motivere seg for å løpe. Det blir nok en tur på meg også i løpet av dagen. Jeg trenger også 6 km i dag for å sette ny månedsårbeste. Uansett god løpetur i dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, vi får se Peer ;-) Jeg hadde glatt gjort det om jeg følte meg pigg - men siden kroppen har bråka denne uka også, ja så må jeg vurdere om det er verd det liksom! Trolig er det verd det men nå blir det først shopping - guttungen må ha ny vinterdress og de vokser ikke på trær i år (utsolgt over alt - så jeg må prioritere å kjøre litt lengre enn til nærbutikken liksom, og det tar tid). Prioritert rekkefølge - først dress så (kanskje!) løping!

      Slett
  4. Jeg er helt bombesiker på at skal man leve med, nyte og være motivert for trening livet ut, så nytter det ikke å trene hverken for å imponere andre eller for å holde tritt med teknologien. Om du fikk deg en fin tur igår eller ikke, idag sier IALLEFALL temperaturene ja til skrottene våre.Håper du får en fin søndag i frisk luft!

    SvarSlett
  5. Nei :) Bare når jeg har satt meg kilometerantall som mål (svært sjelden), som da jeg skulle løpe 100 km på ei uke i sommer. Da bestemte endomondo alt.

    SvarSlett