mandag 28. oktober 2013

Trim uke 43: mengdeuke!

I sist innlegg ”avslørte” jeg treningsregimet mitt de siste seks ukene frem mot Hytteplanmila. Nå skal jeg avsløre en annen liten sak også. For noe av tanken bak treninga var ikke bare ”å komme i form til Hytteplanmila” samt løpe sub14 på SRM – neida, jeg hadde noen flere planer surrende bak i mellomhjernen også. Jeg vurderte nemlig Halvmaraton på Lørenskog i helgen som var. Slik ble det dog ikke!
Sognsvann mitt Sognsvann!
Magen begynte nemlig å bråke sist uke. I starten bare litt men etterhvert ble det mer og mer rabalder.... så jeg bestemte meg da for å droppe halvmaratonplanen, ta en dag av gangen og bare kosetrene etter innfallsmetoden. Selvdiagnose: virus!
Slik ble det da:
Mandag: 11.84km rolig restitusjonsjogg på sti (sone 1) gikk i bakkene – 1t20min; no stress!
Tirsdag: 8.66km rolig løpeøkt på asfalt (sone 1) – 49min
Onsdag: 4.5km oppvarming + 30min styrke + 4.2km hjem-jogg
Torsdag: 15.57km moderat rulleskiøkt
Fredag: 7.2km morgenjogg på grusvei og sti (sone 1).
Lørdag: HVILE
Søndag: 16.4km moderat langtur + 4 stigningsløp (1t34min)
Totalt: 52.79km med løpesko
Ingen langtur uten godis etterpå ;-)
Etter langturen i går tok magekrampene meg skikkelig og selv om jeg tror toppen var nådd i går så føler jeg dessverre at det ligger noe mer å ulmer her! Så i dag er det hviledag og så får vi se hvordan det går – men uansett: etter en solid mengdeuke passer det alltid bra med en rolig (hvile)uke; ikke sant? ;-) God treningsuke!!

10 kommentarer:

  1. God bedring. Jeg har løpt 5 km på mølle i dag og kjente ingenting i hælen. Så I'm back. I morgen blir det rulleski på meg forresten. Hele Maridalen skal stakes - også mørdarbakken. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Yo! Så bra at hælen oppførte seg - det lover bra! Skal du rulle rett etter jobb i morgen eller? Hvis magen og den generelle formen er ok så kunne jeg tenke meg å "henge på". Dvs. jeg kommer i så fall til å gå ROLIG så jeg henger nok heller flere hundre meter bak enn jeg henger på - men vil altså gjerne være med likevel så sant jeg orker! ;-)

      Slett
  2. Bra uke!
    Jeg har tilegnet hele november og store deler av desember til mengde- og basistrening. Dvs. flest mulig rolige kilometer i løpesko, med innslag av fart når kroppen skulle lyste på det. Og så styrketrening. Og snart er sykkelrulla på plass, så da er det vel bare å sette på en film og 'kose seg' i høstmørket.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres ut som en meget bra plan Anna! Og sykkelrulle-Anna blir helt sikkert bra det også - da kan du kose deg med film underveis ja - blir bra det!! ;-)

      Slett
  3. Rolig hvileuke er vel fortjent. Skulle mer enn gjerne skulle ha lest løpsrapport fra deg også fra Lørenskog-løpet. Drømmer om så mange løpemil på en uke igjen snart jeg og, god bedring :)

    SvarSlett
  4. Kjedeleg med virus, god bedring! Veldig kjekt å lese om korleis du gjorde det før Hytteplanmila, forresten. Spanande å sjå korleis andre legg opp før løp osv.

    Tenkjer meg sjølv ut på ein liten løpetur i dag. Terskel står på planen. Grugleder meg litt. Godt når det er over :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg pleier også å gruglede meg til de lengste terskeløktene. Det er jo på en måte litt rart for jeg blir jo ikke akkurat kjempesliten når jeg løper kontrollerte terskeløkter. SÅ jeg tror det i grunn er ganske mye mentalt for min del. For jeg bruker jo disse øktene til å komme i form så det ligger vel litt der; at formen ikke er på topp når jeg løper disse øktene og da forbinder jeg nødvendigvis disse øktene med litt mer slit enn hvis jeg skulle løpt tilsvarende økt NÅ, syv uker senere og formen ditto bedre.... hvis det gav noen mening ;-)

      Veien til toppformen er jo ulik og fasitene er mange! Man kan liksom alle bruke prinsippet med å øke utholdenhet og fart rundt terskelpuls - men så må man selv avgjøre hvor mange økter, hvor lange, hvor ofte osv. Og det vil jo bero mye på grunnlag, tid man har til rådighet, restitusjosbehovet etc.

      Slett
  5. Håper magen er bedre! Synes mange ligger med div som "ulmer" nå. Æsj..kjedelig med slike virustider!
    Synes du hadde en bra uke uansett! Var på et spennende foredrag i dag om intervalltrening, og da 4x4. Mistenker at du også ble invitert dit? Tenkte i alle fall på deg der jeg satt. En liten eye-opener vedr langøkter vs intervall!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp - kjenner mange som er syke nå; mye halsvondt ute å går men også kobinasjone hals og mage.... vel, vel, jeg skal ikke klage.

      Nei jeg var ikke invitert til dette foredraget (kanskje fordi jeg ikke er pro 4x4min? hehe, neida, det var nok ikke derfor) - men hva revolusjonerende fikk du lære i dag da?

      Slett
  6. Flotte bilder fra Sognsvann!

    SvarSlett