torsdag 17. oktober 2013

Hytteplanmila og ny PB på Sognsvann Rundt medsols.

Mange har Hytteplanmila som et hovedmål for sesongen og mange ønsker også å sette ny 10Km pers på dette løpet. Løypa har rykte på seg for å være en av de raskeste så oddsen for å sette pers er dermed god. Mange forsøker også å toppe formen før Hytteplanmila. Hvordan man velger å trene den siste uka før et løp er nok ganske variabelt men uavhengig av om man prøver å toppe formen eller ikke så løp nok mange den siste harde intervalløkta på mandag – mens andre tullinger (inkl. meg selv) velger å løpe den siste harde økta tre dager før; altså i går. Nå vil det ikke overraske meg om noen velger å løpe den siste harde intervalløkta i morgen tidlig kl.07 – men personlig kan jeg sverge på at jeg ikke kommer til å prøve denne varianten med det første!
Målgang Hytteplanmila 2012; da ble det ny pers. FOTO: arrangør!
Jeg tror jeg hadde foretrukket å løpe 6-7x1000m intervall mandag (om jeg kunne valgt fra øverste hylle) og satset på mye hvile resten av uka.

Siden jeg løp Nøklevann Rundt lørdag så anså jeg mandagsintervaller for rimelig uaktuelt for min del. Istedenfor ble det en siste hardøkt i går på Sognsvann Rundt Medsols hvor jeg like godt persa og snek meg under 14 minutter på runden for første gang. Ny PB: 13:56min. 

Min trening siste uka før Hytteplanmila:
Lørdag: 4.9Km Nøklevann Rundt (i5)
Søndag: 14.2km restitusjonsjogg 1t28min (i1)
Mandag: 15.6Km rolig rulleski (i1)
Tirsdag: 5.3Km rolig oppvarming (i1) + 20min lett styrke
Onsdag: 8.2Km morgenjogg (i1) + SRM (i5) på kvelden
Torsdag: -
Fredag: 5-6Km rolig + 4 stigningsløp / alternativt ingenting
Lørdag: Hytteplanmila
Jeanette og meg - alle vet jo at vi løper Hytteplanmila pga. bollene etterpå!
Det har blitt flere rolige økter og litt aktiv hvile denne uka men også to harde økter innenfor et relativt kort tidsvindu. Jeg er derfor spent på hvordan beina vil føles på lørdag.... det kan hende jeg har overvurdert min egen kapasitet og dermed stiller til start med to slitne ben som ikke gidder å løpe fort. Det kan skje – men det gjenstår jo å se! For like sannsyling er det jo at jeg har truffet spiker'n på hodet; og i såtilfelle så kan det jo bli veldig moro! Saken er uansett at sub-14min på SRM var et mål og det målet gikk foran og var mye viktigere enn perfekt formtopping før Hytteplanmila. No doubt!!

Planen er å jogge lett i morgen hvis jeg rekker det og hvis jeg orker. Det kan hende jeg velger å droppe det – vi får se! Og for å være helt ærlig så tror jeg ikke Hytteplanmila står og faller på hva jeg velger å gjøre i morgen altså....
Målgang 2008 - da svingte vi inn i skogen etter bakkespurten

Statistikk Hytteplanmila
2008:
48:57min
2009: 49:07min
2012: 45:33min


Er du i rute og klar for årets store mål? Krysser fingre for at været blir bra, lufta ikke alt for kald og at DU når tidsmålet ditt ;-) Masse lykke til på lørdag!

20 kommentarer:

  1. Jeg har meldt meg på, men er ikke i rute :-) Er i Trondheim denne uka og gjør alt feil, hehe. Men moro blir det lell! Lykke til! Kanskje vi sees?

    SvarSlett
    Svar
    1. haha - noen ganger kan det også være den perfekte formtoppinga Ingunn ;-) Jeg kom fra Chamonix - var helt pudding i beina - og persa likevel på SRM - så alt er mulig! Det er når man minst venter det.... osv! Håper vi ses ja!!! Og masse lykke til!

      Slett
  2. Stå på, helt utrolig hva du får til så du skal se det går riktig så bra i morgen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk ;-) Jeg yter alltid mitt beste og min mor sa alitid at "mer enn det kan du ikke forlange av deg selv!!" - så dermed blir jeg nok godt fornøyd uansett på lørdag! God helg til deg Anne-Brit :-)

      Slett
  3. Lykke til!! :-) Etter min mening har du gode odds for å klare ny pers på lørdag! Selv om det selvsagt er en viss fare for at kroppen synes to perser på en uke får være nok (!) og at det dermed blir vanskelig å holde trøkket oppe. Men som sagt - oddsene er gode! Formen er der! Rock on.

    SvarSlett
    Svar
    1. Just precis - helt enig!!! Sier kroppen: STOPP, så er det forståelig og helt greit - og jeg er jo veldig klar over realitetene her. Og som sagt så var sub14 på SRM det som var mitt mål og jeg prioriterte det fremfor et potensielt kanonløp på Hytteplanmila - man kan ikke alltid få i pose og sekk; bare nesten alltid, hehe! Godt å se deg "igang" igjen - jeg rekker neppe de to neste SRM onsdagene men du får slenge deg med om det passer! ;-)

      Slett
  4. Sub 14 på SRM lover jo veeeeeldig godt, da! Lykke til, vi sees!

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda - formen er i anmarsj men tallene lyver ikke - og tallene tilsier en sluttid ett minutt svakere enn i fjor ~46:30min - så jeg løper ikke med PB for øye i år altså ;-)

      Slett
  5. Dette blir spennende - mange persesultne på lørdag! Lykke til - og vi ses!

    SvarSlett
  6. Ja det blir blir mest moro men også spennende - mest spent på om beina protesterer eller ikke - for som jeg skrev over til Siri så tilsier både 3km og 5km tidene mine denne uka en sluttid ca ett minutt bak persen fra i fjor; og det er helt greit om det blir slik for jeg er IKKE 10Km persesulten akkurat np! ;-) Det komiske er dog at 5Km tiden fra samme tid i fjor tilsa en sluttid to minutter svakere enn jeg leverte på Hytteplan i fjor - så man skal ikke stole blindt på disse estmatene heller! Jeg skal uansett løpe "all in" - og jeg gleder meg! ;-)

    SvarSlett
  7. Lykke til i morgen, Silja, og alle dere andre som skal løpe. Det gjør vondt å ikke få med seg løpet, men prioriterer å besøke min farmor. Jeg skal heie på dere alle, fra Senja. Spis en bolle for meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Jeg skal spise en bolle ekstra etter mål til ære for deg ;-) Og farmorbesøk er alltid viktig og riktig prioritering vet du ;-) Senja - må vel være snø der også i dag (når det er snø på Andøya mener jeg)!? Enjoy!!

      Slett
  8. Du er i siget om dagen - dette går nok bra! Masse lykke til :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp - formen er på oppadgående - det føles bra! Deilig når man er i god fysisk form. Hvordan det tidsmessig går i dag er ikke så viktig - jeg har ikke hatt Hytteplanmila som et stort mål i år - men jeg skal selvsagt yte mitt beste og så får vi se hva tiden i den andre enden blir. Helt ærlig så har jeg ikke peilig men jeg tror ikke jeg eri nærheten av å kunne matche tiden fra i fjor - hvilket i såfall er HELT greit ;-)

      Slett
  9. Hei! Må bare si at du er til stor inspirasjon, er bare en amatørløper og har ikke den treningsmengden og mål som flere av dere bloggere. Men har fått med meg at det er hytteplanmila i morgen og må si jeg er veldig spent på bade deg og Siri og Lettbent som går for på sub 40. Og jeg kjenner dere ikke i det hele og har aldri løpt et løp selv....men er litt nervøs på deres vegne ;) Må jo også få si i samme slengen at du virker som en jordnær jente. Lykke til! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar! ;-) Hvis du oppfatter meg som jordnær så er det flott - for det stemmer nemlig veldig godt!! Målet med å blogge er jo nettopp for å være til inspirasjon - samt også for å "avdramatisere" dette med løping og konkurranser litt. Mosjonsidretten har økt enormt de siste årene hvilket betyr at fler og fler mosjonister deltar på løp. Og det er flott! Man må nemlig ikke være supersprek eller eliteutøver for å delta; man må ikke kunne løpe mila på en gitt tid for å delta! Så noe av det jeg prøver å formidle er at man kan hvis man vil og det er lov å delta selv om man ikke er i eliten. Alt for mange er alt for fokusert og opptatt av tiden - jeg er opptatt av opplevelsen og jeg elsker å pushe meg selv til å prestere maksimalt uansett form. I sommer løp jeg feks. Bislettmila på 48min - ikke fordi jeg ikke gadd å anstrenge meg men fordi formen ikke var bedre - i dag løper jeg mest sannsynlig raskere fordi formen er bedre. Jeg deltar på løp fordi jeg liker å pushe meg selv, liker å måle min egen form, fordi det er sosialt og hyggelig, fordi jeg nyter å kjenne på følelsen av å jobbe maksimalt - følelsen av å jobbe helt oppunder grensa til hva kroppen min kan greie.... så når jeg kommer i mål så vet jeg at jeg har gjort mitt beste og da er jeg alltid godt fornøyd uansett hva klokka viser! Amen ;-)

      Håper du kommer på et løp en dag - Bygdøymila i morgen er perfekt som debutløp; 5 eller 10km! Sosialt familieløp uten hesblesende rekordløpere!! Du er velkommen vet du ;-)

      Slett
    2. Takk for fin kommentar. Liker tankegangen din ang fokus på tid :) Bor på Jæren så litt langt til Bygdøy, men har jo løp her også. Liker egentleg ikke å løpe blant folk...får se med tiden :)

      Slett
  10. Følger spent med dere idag, skulle gjerne ha vært der og sett på siden husfar påstår at også Sindre skal løpe idag, digger å nyte løpssteget hans! Har og oppdaget mange artige blogger gjennom din, ser at Hytteplanmila er veldig populær.

    Du virker for å være i kanonbra form nå. Hvor langt er det rundt Sognsvann, noen år siden jeg har løpt akkurat den runden nå...

    GO FOR IT-idag!

    SvarSlett
    Svar
    1. AH, Line du er herlig: GO FOR IT er def. dagens motto!! "Ikke nøl - la kroppen jobbe for deg" var min tanke da jeg våkna i dag ;-) Jeg har ikke noe negativt stress i kroppen - ikke noe persejag eller prestasjonspress - så jeg løper kun på følelse. Jeg MÅ ikke åpne hardt eller "løpe km nummer 5 på4:08min for ellers rekker jeg ikke tidsmålet" - skjønner!? SÅ jeg lar kroppen jobbe for meg og maser ikke!!! Og da forventer jeg at jeg kommer til mål med følelsen av å ha gjort mitt beste og fått ut alt - og da er jeg alltid fornøyd!!

      Sognsvann: 3258m er runden. BLI MED!! :-)

      Slett
  11. Nå er det jo for sent å si lykke til med løpet, så jeg får heller si "håper det gikk bra i dag" ;)
    Og gratulerer med PB´en!!

    SvarSlett