lørdag 19. oktober 2013

Hytteplanmila anno 2013: stor suksess i år også!

PB på Hytteplanmila var ikke et mål for meg i år (heller)! Dagens løp var ikke et sub-45 forsøk – ei heller var det et forsøk på å sette ny PB på mila. Neida – i dag skulle jeg BARE løpe – hvilket jo alle som har løpt 10Km vet at slettes ikke er ”bare-bare”!
Fint driv (FOTO: Arild Brådalen)

Så, når det er sagt så er det vel like greit at jeg bare først som sist forteller hvordan det tidsmessig endte: jeg løp i mål på 44:49min – altså både PB og sub-45!

At jeg løp bra i dag er verken flaks eller tilfeldig. For formen har vært i anmarsj siste ukene. Så muligheten for å gjøre et bra løp var absolutt til stede. Spørsmålet var bare HVOR godt løp kunne jeg greie? Og det spørsmålet hadde jeg jaggu ikke noe veldig godt svar på før start....

Jeg hadde rett og slett bare ikke peiling!!
Medaljens bakside ;-)
Det verste er når jeg befinner meg i en formstigning – da synes jeg det er helt klin umulig å ha noen formening om hvor fort jeg skal løpe. Noen ganger har jeg peiling på formen og da treffer jeg veldig bra (eks. 10 for Grete i fjor hvor jeg sa 45:59min og løp på 46:01min og Bislettmila hvor jeg før start sa jeg skulle løpe på 48:00min og løp på 48:02min). Mens andre ganger (sånn som nå) vet jeg ærlig talt bare ikke hva jeg kan forvente og da synes jeg det blir så teit å svaret – for jeg må jo svare NOE når folk spør. Ikke sant? Vel, vel, det er jo ikke noen stor skandale at jeg før løpet sa til noen at jeg trodde ”høy 45” var realistisk – det verste som kan skje er at jeg blir beskyldt for å være beskjeden (eller falsk beskjeden) men det kan jeg i så fall leve med....

Selve løpet gikk veldig greit. Jeg ”lot kroppen jobbe for meg” og tenkte ikke så veldig mye underveis. Jeg hadde fokus på følelsen og løp akkurat så fort så jeg følte at jeg var ”innafor”. Og jeg brukte klokka i starten til å kontrollere at jeg faktisk løp fort også – jeg turte ikke helt å stole på følelsen – for det føltes veldig lett og greit og 10Km skal jo føles ganske vondt (sånn egentlig). I fjor føltes det i alle fall som at jeg løp helt på grensa til hva jeg kunne greie og da var det vondt. I år føltes det mer som jeg lå et lite hakk under denne maks-grensa og kontrollerte. Og da jeg passerte 5km på ~22min og dermed forsto at jeg fint kom til å greie ny PB – uten å være i nærheten av kjelleren – ja så fokuserte jeg bare på å holde farten inn – ikke presse – bare holde beina i gang til mål. Høres kanskje nesten litt for enkelt ut men bildet under lyver ikke – jeg ble sliten mot slutten – jeg ble bare ikke på noen måte utkjørt! Og det var faktisk veldig moro å løpe i dag! ;-)
Nærmer meg slutten (FOTO: Tommy Støa)
Hytteplanmila er fortsatt det løpet som står høyest på lista mi over løp man bare må delta på! Jeg kan bare ikke skryte nok av arrangøren – men dette kan de virkelig – å arrangere løp er de faktisk sabla flinke til!! Og tiltross for rekordpåmelding i år så gikk det som smurt. Arrangøren lovte parkering, boller, kaffe og t-skjorter til alle – og jeg tror bestemt at de holdt hva de lovte! Jeg fikk i alle fall både solbærtoddy, smultring, boller, medalje, sokker og t-skjorte etter målgang.  

Skravla gikk og latteren satt veldig løst etter løpet – og det var så mange kjente fjes i år at jeg ikke tror jeg skal begi meg ut på et forsøk på å ramse opp alle.... jeg kan heller si at vi brukte 1,5t etter målgang før vi kom oss avsted hjemover! Det sier jo litt. Og jeg fikk håndhilst på tre jenter som leser bloggen min – Jannicke L., Ingunn og ”pilkens” –utrolig moro og hyggelig å si hei og hilse på dere!! Jeg regner med at jeg ser dere på flere løp fremover også!

Tone (løpeskjørt.no) hadde med goodie-bag til meg i dag: ”will run for chocolate” lua var bare helt herlig; jeg bare digger den! Alle vet jo at jeg er et sjokolademonster så ”som lue så eier” ;-)

46 kommentarer:

  1. Woop, woop! Sånne dager kan man leve lenge på. Starter prosjekt pers 2014 om et par uker. :-D
    For ei uke for din del, da!

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, takk, og ja: jeg har ikke noe å klage på: tre perser på en uke.... phu, nå skal jeg jaggu hvile meg litt ;-) Prosjekt pers 2014 høres bra ut Adel men først må vi jo ta prosjekt skisesongen!! ;-) I am so klar ;-)

      Slett
  2. Gratulerer med ny pers igjen! Så kjempebra tid :-) Og det var veldig hyggelig å hilse på deg! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! og takk det samme: veldig hyggelig at du kom bort å sa hei!!

      Slett
  3. En fin dag i løypa for mange:-) Gratulerer med pers:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja det var skikkelig moro å løpe i dag! Jeg var redd 0C skulle oppleves ubehagelig kaldt i luftveiene men det gikk faktisk veldig bra. Så alt i alt ble det veldig bra ;-)

      Slett
  4. Uansett hvem jeg snakker med, kommer alle med positive kommentarer rundt dette løpet.
    Det er derfor fristende å sette det på listen over Must Do`s neste år.
    Gratulerer igjen. Formen din er upåklagelig - herlig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk - neste år blir du med Janne!

      Slett
  5. Gratulerer Silja. Har på følelsen at hver gang når du stiler bare for å løpe så blir det PB. OG ja 10km er VONDT!!! det er den distansen jeg hater mest. Denne lua fra Løpeskjørt passer perfekt for deg, som skapt for deg egentlig ;) Er det flere løp i år eller var det sesongens siste?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Ania!

      Vel - først av alt så må det legges ned litt systematisk trening i forkant - ellers går det i alle fall ikke! Og dernest er det bare å sitere min mann: "Det skyldes nok at jeg tror på det jeg driver med og vet at jeg er sterk. Sterk på den måten at jeg kommer meg gjennom uten å ramle sammen". Så der har du altså oppskriften!!! ;-)

      Slett
  6. Vanvittig bra! Det er FORT! Inspirerende :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra om det inspirerer deg Astrid! ;-) Godt å se ditt blide åsyn i går!! Vi ses plutselig!

      Slett
  7. Herlig jobba! Sub 45 er jo liksom en milepæl, ihvertfall i min verden. Og det er jo så digg å prikke den inn uten at man må besøke kjelleretasjene, ja bortsett kanskje den siste kneika og kilometer'n.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja for mange så er sub45 helt klart en milepæl - personlig har jeg aldri verken drømt om eller jobbet for å subbe 45minutter. Og skal jeg være ærlig så er jeg ikke lykkeligere i dag med sub45 skalpen i beltet.... men så er jo jeg sånn passe rar også da!! ;-)

      Vel, jeg var langt unna kjellerdøra i går og jeg tenkte bare hele tiden at "jeg var jo MYE mer sliten da jeg løp dette strekket her i fjor" osv. I fjor jobba jeg siste 2km - det kan jeg ikke si at jeg gjorde i år. Jeg bare fokuserte på å holde. Og jeg ble helt klart sånn som Tim beskrev "jeg gjorde ikke mer enn nødvendig - ikke mer enn jeg måtte". For jeg forsto jo veldig tidlig at om jeg bare holdt beina i gang så skulle det være mer enn nok for å perse grovt. Jeg måtte ikke presse for å greie PB - og da pressa jeg heller ikke. Så sånn sett følte jeg at jeg ikke gav "det lille ekstra" i går - fordi jeg ikke måtte! Tre perser på en uke er i grunn mye - og det koster - så da kan jeg tillate meg å være litt raus med meg selv å si at det er greit at jeg ikke snuste på kjellerdørera i går ;-)

      Slett
  8. Oj, jammen imponerende! Gratulerer med ny pers! Det er bare å stå på framover!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk ;-) Sikter meg inn på skisesongen jeg nå Anne-Brit ;-)

      Slett
  9. Så gøy å lese, for jeg kjenner igjen mange av de samme følelsene jeg løp med i går. Kjempegøy at du knallet til med en så bra tid! Uten å gå helt i kjelleren, til og med. Så moro, det er da det er gøy å løpe! Alltid like moro å le med deg etterpå også. En super dag :) Hva er dine neste planer nå?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, altså, jeg vet ikke helt hvor veien går videre nå..... jeg startet "prosjekt booste kroppen i form på 5-6 uker" for sånn (ikke overraskende) 5-6 uker siden; da var målet i hovedsak bare å få opp terskelfarten til Hytteplan (for å få en positiv opplevelse samt en ok tid - selv om tiden var 2-pri) samt sub14 på SRM. Men så har det gått så bra på treningsøktene at jeg begynte å snuse på halvmaraton.... siden jeg primært har jobbet med utholdenheten og ikke farten rundt terskel så tenker jeg at jeg kunne ha en fin halvmaratontid inne nå - og da er det dumt å ikke utnytte formen til det liksom. MEN så er det kaldt blitt så jeg er litt usikker på om jeg skal la det bero. Uansett: jeg må jo bruke formen til MER og jeg tenker at skisesongen får bli min greie fremover nå!! bla-bla-bla nå ble det mye babbel ;-)

      Jeg er helt enig med deg: det er alltid like moro å le sammen etterpå; knallmoro!!! Det er jo, som Adelheid poengterte, det sosisle som trekker oss til løpene! ;-) Det sosiale, persene og bollene, hehe

      Slett
  10. Gratulerer! Og hvor i all verden kan man skaffe seg en slik lue? Hilsen en med-sjokoholiker som elsker å løpe

    SvarSlett
    Svar
    1. haha - www.løpskjørt.no er stedet! Det kan være en viss fare for at Tone har gått tom for disse luene - for de gikk vist ut som varmt hvetebrød - men: hun sa hun skulle ta opp ny bestilling! Så bare ta kontakt med henne så får alltids en lue - heller før enn senere ;-)

      Og takk foresten ;-)

      Slett
    2. Det tviler jeg ikke på, fikk ikke linken til å fungere men la inn en "e" etter løp så funket det. Takk :)

      Slett
    3. upst - min feil!! løpeskjørt funker som regel bedre enn løpskjørt ja ;-)

      Slett
  11. Veldig hyggelig å hilse på deg i den virkelige verden, Silja! Dine bilder på instagram har gjort at jeg har følt at jeg har kjent deg litt selv om vi ikke har snakket før lørdag. Hvordan legges skisesongen opp? Tenkte å gå noen renn i år og henger meg gjerne på der dere skal gå. God kveld! Pilkens.

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig hyggelig å hilse på deg og veldig inspirerende! Dypt imponert og gla på dine vegner for sub40 - helt rått! ;-) Kos deg med den bragden!!!

      Skisesongen - jeg tror jeg må skrive et eget blogginnleg om den saken - huttetu jeg kjenner at blir litt mo i knærne bare av å skrive om det. Inntil nå så har det kun vært "storkjefta" snakk fra min side med Tim som eneste tilhører - men nå må jeg snart bare hoppe i det og informere det store internettet om mine planer! Så: det kommer snart! ;-)

      Slett
  12. Hei Silja, gratulerer med nok en pers - du er goooood! Under 45 minutter er KJAPT!!!

    Hyggelig å hilse på deg før start:-)

    For et supert løp Hytteplanmila er! Dette var første gang for meg, og jeg gleder meg allerede til neste år. Jeg hadde trua på tid i intervallet 60-62 minutter, og kom inn rett under 60 minutter, så jeg er veldig fornøyd og motivert for videre trening. Hostet MYE i timen etter løpet, ellers føltes det veldig bra. Nå må det settes nye mål:-)

    Vi sees!

    Hilsen
    .janickeløken

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk - og hyggelig at du kom bort å sa hei; jeg tror jeg har sett deg før - i alle fall noen bilder sammen med Tone kanskje(?) - men samma det: nå fikk vi hilst ordentlig!!

      Knallbra løpt Janicke! Den hosten din hørtes ikke helt god ut så pass på helsa nå! Bli ordentlig frisk før du knaller til med hard trening. Jeg tror Hytteplan er veldig bra rent psykologisk - man avslutter en lang sesong med et kanlløp som gjør at vi får masse motivasjon til å trene godt gjennom vinteren! Bare det er grunn god nok for å delta på Hytteplanmila ;-)

      Slett
  13. Gratulerer med løpet og formen.
    En gang skal jeg også løpe hytteplan, men først må jeg øve på sosialt samkvem -)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk! Ja du må bli med!!! ;-)

      Slett
  14. Det er jo fint at det er sånn på arrangementene da, at du trives så godt å være der, at du blir værende såpass lenge i etterkant av løpet.
    Fikk du sånn sjokolade også? Den så ihvertfall veeldig god ut! ;)

    Btw; gratulerer med tida! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! :-)

      Sjokoladen er kjøpt på taxfree for 4mnd siden - 4x300g med NAM! Men nå er det bare en liten slant igjen som sikkert forsvinner i løpet av de neste dagene ;-)

      Ja det er utrolig moro å kjenne så mange folk som vi kan skravle med før og etter løp; det er def. mer enn halve moroa ;-)

      Slett
  15. Fytti! Råtass:)) Men allikevel et herlig avslappende forhold til det hele...det er så fint:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Folk er forskjellig - noen presterer best når de setter press på seg selv - andre liker "å hause opp stemninga" i forkant men er vel vitende om at de mest sannsynlig ikke når det hårete målet - andre igjen går stillere i dørene men det yter likevel alltid sitt beste. Og så lenge folk har det gøy med det de driver med så er det samma for meg hvilken variant "de velger". Jeg er veldig avslappa til løp og komisk nok: jo bedre form - jo roligere er jeg ;-) Og igjen så siterer jeg min mann: "Det skyldes nok at jeg tror på det jeg driver med og vet at jeg er sterk. Sterk på den måten at jeg kommer meg gjennom uten å ramle sammen". Så der har du altså meg!!! ;-)

      Slett
  16. Masse grattis med pers og god gjennomføring! Fulgte med på direkte resultatservice hjemme fra stua :)

    Har løpet + å prøve Sognsvann Rundt på ønskelista for 2014. Blir ingen flere løp på meg i år pga prosjektet jeg er med på, er langt fra meg selv for tiden, men får drevet med litt tøysetrening.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet hvordan det er noen ganger når livet ikke er som det normalt sett er og treninga må settes på vent - vær tålmodig!!! Det er det eneste som gjelder, samt, se glede i andre ting i mellomtiden ;-) neste år blir det både Hytteplan og SRM skal du se ;-)

      Slett
  17. Gratulerer med pers og sub 45! Vi løp faktisk nøyaktig like fort fra start til 5 km (du startet lengre fram i feltet enn meg, så jeg så deg ikke), men jeg fikk det litt tyngre mot slutten og løp i mål på 45.02. Er uansett veldig fornøyd med tanke på forutsetningene. Er enig i at Hytteplan er et topp arrangement - første gangen jeg var med. Ble lite skravlings på meg, for jeg kjente ingen. Kanskje vi skravles der neste år? Da skal jeg sette ny pers, men må bare få trent ordentlig en stund til først!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og grattis med godt løp!! Jeg startet langt fremme fordi jeg ikke orka all nervøsiteten i feltet rundt 45-ballongen - mye PB og sub45 nerver der som jeg bare ikke orka å forholde meg til - jeg var som sagt ikke på verken sub45-eller PB kjøret selv og ville bare ha det litt rolig rundt meg i starten. Så jeg stilte meg fremme samme med flere andre fra OSI og skravla med dem; de var nemlig like avslappa og rolige som meg! ;-) For meg er det km 7 og 8 som føles kjipest - disse er også nettopp oppover - i år løp jeg 18-20sek raskere i dette partiet jfr. hva jeg gjorde i 2012 - så det er tydelig at det var her jeg sleit mest i fjor. Vel, vel, neste år blir det sub45 på deg også!! :-)

      Slett
    2. "netto oppover" skulle det stå ;-)

      Slett
  18. Helt enig i at km 7-8 er hardest! Trodde det ikke var særlig oppover etter km 7 og holdt bra dit, men fikk det litt tungt etter det. Dette løpet var faktisk bare min andre fullførte 10 km. Løp på 42.55 i Sentrumsløpet i 2001 (!) og målet mitt neste år er å sette ny pers. Har bare trent ordentlig et halvår nå, etter 2 barn på 2 år og kraftig jernmangel (som jeg fikk påvist alt for sent) etter det, så tror jeg har litt å gå på selv om jeg ikke planlegger å trene mer enn 4 økter i uka.

    Synes du har en fin blogg og et balansert forhold til trening & annet og kommer til å følge med på hvilke sprell du planlegger framover;) Har du noen spenstige mål for 2014?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ah - din andre 10km konkurranse - wow - da har du jo MASSE å gå på - supert!! ;-) jeg bet meg merke i det du skrev: "Er uansett veldig fornøyd med tanke på forutsetningene" - det likte jeg! Jeg synes nemlig veldig mange glemmer å glede seg over prestasjonen "i nuet" fordi de er alt for opptatt med å sammenligne med tidligere tider, akke over målsetninger som ikke ble nådd osv osv. Saken er jo at man må se ting i sammenheng - og særlig glede seg over det man får til når forholdene ikke er optimale og toppformen kanskje er milevis unna..... det mener nå jeg da! ;-)

      2014 sesongen - vel - jeg har ikke rukket å tenke så mye enda men noe sprell skal jeg definitivt finne på - og først ut er jo skisesongen - her må jeg legge en plan! gleder meg

      Slett
  19. Gratulerer, Silja. Vel løpt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Frode! ;-) Tok en smultring for deg etter løpet - jeg lovte jo!

      Slett
  20. Du imponerer igjen.

    Det er så morsomt å lese løpsrapportene dine. Det virker som om du har stålkontroll. Og så får du hytteplan til å høres så bra ut. Veldig inspirerende å lese for en som gjerne skulle løpt selv, men som hadde to unger som måtte stille opp på noe obligatoriske skolegreier på lørdag. Neste år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel, noen ganger føles det i alle fall som at jeg har stålkontroll.....

      Neste år ;-) Hytteplanmila er moro så det må du bare få til neste år!

      Slett
  21. Ser jeg kommer laaaangt bak i gratulasjonsrekken. Men like fult gratulerer med supert løp! Tenk at for et lite år siden var du innehaver av alskens viruset, bakterier og anna gruff, nå er du innehaver av en riktig så presentabel pers:-)

    Gratulerer så mye, igjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-) Ja - nettopp - jeg har slitt veldig (VELDIG!) etter de seks ukene i vinter og det hersker liten tvil om at den runden med sykdom satte meg kraftig tilbake! Så var det ~3mnd med betennelse i lårene (mai, juni, juli + litt i april og august) til jeg innså at jeg ikke hadde annet valg enn å parkere sykkelen i kjellerene; det var liten tvil om at syklinga som provoserte og holdt liv i betennelsen. SÅ, ja, jeg er superfornøyd med å kunne trene greit igjen nå samt avslutte en elendig sesong med tre perser på en uke ;-)

      Slett
  22. Gratulerer! Å løpe for sjokolade må jo være den beste motivasjonen i verden til å løpe så raskt man bare klarer, digger luen:D

    SvarSlett