fredag 4. oktober 2013

Boost meg her og boost meg der: Adidas Adistar Boost!

Jeg skulle ha en ny mengdesko og jeg skulle ta med Tim på sko-shopping. Så hva skjer da Silja? Jeg ender selvsagt opp med å kjøpe en Adidas sko. Ah, hvilken bombe! NOT!!
Adidas Adistar Boost - SPREK farge!
Jeg løper som kjent hovedsaklig på grusveier i marka og de siste årene har jeg sverget til Nike Eclipse på disse mengdeøktene. For meg har disse skoene fungerte bra på grusveiene i nordmarka – ingen vondter i hælen, ingen vondter i tær eller tåballer. Ja de er selvsagt tunge men jeg trenger ikke lette sko når jeg løper lange og rolige økter. Uansett: årets utgave av eclipse var en real nedtur – ikke pokker om jeg greide å like dem. Kjedelig!
Mengder med mengdesko - Nike Lunar Eclipse!
Årets NEDTUR!
Så når favoritten var ute – hvilken modell skulle jeg så velge med tanke på å dunke kilometer i nordmarka på grusvei? Jeg vaklet men jeg endte altså med å kjøpe Adidas Adistar Boost. Om de kommer til å duge vet jeg ikke – det gjenstår å se!

Skeptisk? Ja det kan du banne på at jeg er! Hvorfor? Vel, jeg har ikke hatt noen preferanse for Adidas (slik som feks Tim og mange andre løpere har) til mengdetrening. Mine bein har også generelt trivdes veldig godt i Nike og ikke like godt i Adidas. Det er først de siste par årene at jeg har løpt litt med Adidas og jeg har kun brukt Adidas til korte økter på asfalt og til konkurranser – ALDRI til mengdeøkter i nordmarka! Og når det kommer til konkurranse og asfaltsko har jeg bare gode ord å si om Adidas – her føler jeg at Nike ikke kan måle seg. De har ingen sko som er i nærheten en gang!
Bare litt skeptisk....
Så handler det også en hel del om negative referanser fordi: jeg fikk nemlig et par Energy Boost i vår og makan til ræva (excuse my french!) sko har jeg ikke opplevde siden tidlig nittitall altså! Det kjentes ut som en kniv som skar seg inn i tåballen. Nei det var nedtur det!! ”Du må bare bli vant til skoen” sa resten av verden. Jeg svarte: ”det har jeg rett og slett bare ikke tid til – enten funker skoen eller så funker den ikke! Og funker den ikke så finner jeg en annen sko SOM FUNKER”. Jeg er da virkelig en morderne kvinne i min beste alder som ikke kaster bort tiden min på "tilvenning". Tenk om føttene mine aldri vente seg til skoen da snakk mye smerte for ingenting! Nei – Energy Boosten ble raskt degradert til gåsko. Og selv da var jeg skeptisk.Tim mener jeg er nådeløs – jeg er enig – jeg er nådeløst ærlig!
 
Den degraderte Energy Boost skoen - duger til trasking på ferie. Monica Seles - en stjerne!

Vel – nå er Adistar Boost en helt annen sko enn Energy Boost (ellers hadde jeg jo ikke kjøpt den) så jeg er vel mer spent enn skeptisk. Jeg er vel mest redd for at jeg ender opp med enda en sko som havner i kategorien ”funker til korte/mellomlange økter på asfalt”. Og at jeg igjen jakter på mengdeskoen som skal ta meg rundt om på skogsbilveiene i nordmarka.... har jeg som moderne kvinne tid til det liksom? ;-)
Nei – vi får bare håpe at den funker – fargen funker i alle fall!!
Friend or foe
– det gjenstår å se!
SPENT ;-)

19 kommentarer:

  1. Som mengdesko sverger jeg til SuperNova Glide - det er min favoritt:-) Den boosten der har jeg ikke prøvd, bare energy boost. (Som jeg likte kjepegodt, men høyrefoten min syns jeg kjørte litt ensidig sko i en periode...)

    Håper de funker for deg da!

    SvarSlett
    Svar
    1. Første gang jeg gikk med Energy boost skoa kjentes det ut som jeg tråkka på en spiss gjenstand - jeg stoppa og kikka under skoen men der var det ikke noe. Så skjønte jeg at det var skoen som lagde denne skjærende smerten - og da logga jeg mentalt litt av må jeg innrømme - det var bare ikke aktuelt å løpe med en kniv under foten og ikke ti ville hester ville fått meg til å prøve å venne meg til det.

      Vel, vel, Adistar boost er annerledes og jeg kjente ingen slik skjærende smerte under foten da jeg testa de. SÅ jeg håper de funker og at de ikke mister "futte'n" alt for fort. Skrekken er jo at løpsfølelsen som skoen gir taper seg raskt - har opplevd det med et par modeller og det er kjipt altså! Nei, jeg krysser fingre for at de duger men spennende blir det helt klart ja ;-)

      Slett
  2. Jeg stor trives i Adios Boost :-) Men ikke i skogen, der er det xt 4 som gjelder. Håper du blir fornøyd. Ingen ting er så frustrerende å glede seg til å teste en "nedtur".

    SvarSlett
    Svar
    1. Adios boost er den letteste modellen det - den har jeg ikke prøvd! Tim prøver den i Berlin og kjenner jeg han rett så kommer han nok til å kjøpe den også etterhvert... ;-)

      I skogen (på sti) er det for tiden Asics gel Fuji til trening; de er faktisk bra. Til konkurranser er det inov-8 eller salomon s-lab som gjelder for min del - begge de er drit digge! ;-) xt4 har jeg ikke prøvd....

      Får bare krysse fingre for at Adistar boost ikke blir en nedtur for meg ;-)

      Slett
  3. Lykke til med prøving av adistar Boost! Prøvde adidas adizero xt for 3 år siden (terrengsko), og jeg har dårlig erfaring med de, da alle tåneglene ble blå. Har ikke turt å prøve noen adidasmodeller etterpå, da jeg er redd de kan vært litt trange foran ved tærne. Blåtær-problemet forsvant etter at jeg begynte å bruke mizuno som er romslige foran og over tærne. Men mulig det er forskjellig romslighet på adidasmodeller og?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjenner ikke til terrengmodellene til Adidas så hvordan de er sammenlignet med andre modeller vet jeg ikke. De som sverger til Adidas sier alltid at de gjør det fordi de har brede føtter og Adidas har bede modeller. Jeg har typisk smal fot (og høy fotbue) - kanskje derfor jeg aldri har trivdes med Adidas? Jeg vet ikke. Konkurransemodellene jeg har (feks. Adidas Mana 7) er smale og sitter som støpt på min fot. Så der er i alle fall noen modeller som ikke er like brede. Ang. blå tær så blir det jo spennende for meg nå siden den venstre skoen sitter tettere på store tåa enn den høyre - jeg har ikke noe å gå på der mens på høyre har jeg mer enn god nok plass; kanskje jeg går på en blå smell ;-) Nei - sko er ikke lett!!

      Slett
  4. Kan det ha vært noe med akkurat det Energy Boost paret du prøvde? Høres veldig rart ut. Mine er noe av det mykeste jeg har hatt og de er akkurat nå favorittskoene mine. Men føtter er jo forskjellige også, kanskje bare akkurat den modellen ikke passet deg. Adios Boost skal jeg også prøve - veldig nysgjerrig. Men akkurat nå sikler jeg litt på Nike også da - LunarRacer og Flyknit Racer... Vi får se.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - du sier noe... ingen sko er nøyaktig like så det kan jo faktisk være at det er noe feil med den høyre skoen i dette skoparet. Godt poeng! For Energy Boost, er som du sier, veldig myke. Og paradokset her er jo at jeg har preferanse for myke sko - så at jeg ikke skulle like Energy Boost er litt rart! Men, nå har jeg testet Adios Boost og de dugde knallbra i 17 av 20km - så det får jeg være godt fornøyd med. Fikk svartens vondt under fotbladet siste 2-3km men det er helt greit; jeg løper jo sjeldent så lange turer så da er det liksom greit ;-)

      Slett
  5. Ooooh lekre! Vil også ha! :) Enig, veldig rart at du ikke likte Energy Boost, de er jo bare rådigge. Men hvis du kan anbefale disse skal jeg vurdere dem neste gang jeg kjøper mengdesko! Du får holde oss oppdatert :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Energy boost funka ikke til mine ben - sad but true! Først tur i dag med Adistar boost skoen gikk bra (se kommentar over). Satser på at de funker :-)

      Slett
  6. (irriterer meg at jeg ikke får til å skrive kommentar fra Ipad. La inn en lang kommentar igår og så blir den bare borte i det sorte hullet :-(
    Uansett, kjøpte meg de samme skoene igår og er veldig spent. har ikke prøvd Boost noe annet enn i butikken; på vårparten synes jeg de føltes litt vel kroppsnære mtp varme (jeg blir utrolig fort varm og svett). Så jeg endte med å kjøpe Mizuno Wave Rider 16, makan til makkverk for mine føtter :-( Så da var det bare å gå til innkjøp av nye under et halvt år etter. Jeg løper jo mye på asfalt og i høst/ vinter har jeg bestemt meg for mye roooolig mengdetrening. Adistar Boost og jeg skal bli bestevenner!
    Forresten har jeg også Asics Fuji racer, og de hadde veldig dårlig holdbarhet! Hull på siden av begge skoene etter lite bruk. Vel og merke en del i terrenget, men jeg kjører jo ikke høye kneløft i lyngen eller myra akkurat.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har Fuji trainer og så langt så bra! Jeg tror dog at de letteste modellene av terrengsko (racer modellene) generelt har kort holdbarhet - det ligger vel litt i sakens natur: lett materiale + røft terreng = skjærings ;-)

      Utenom smerteproblematikken så følte jeg at Energy Boost ble klumpete på min fot, gav null løpsfølelse og utformiga på skoen gjorde at det var umulig å snøre den tettere til foten. Jeg har smal fot sies det.... På Adistar Boost går snorene litt lengre ned og jeg kan dermed snøre den bedre slik at den sitter tettere på foten. Da oppleves den også som smalere og mye smidigere enn Energy Boost på min fot. Jeg kjente likevel at jeg hadde litt tumlerom i skoen i går da jeg løp i utforbakke; så den sitter ikke helt som spiker heller (hvilket jeg tror er helt greit siden vi her snakker mengdesko og ikke konkurransesko). Jeg kan jo ikke si annet enn hvordan jeg føler det men Adistar oppleves helt klart nettere på min fot tiltross for at den er tyngre! Den oppleves ikke myk på samme måte som Energy boost men den gir i alle fall meg en mye bedre løpsfølelse! Så får andre bare sverge så mye de bare vil til Energy Boost altså - de skal få lov til det(!!) selv om Energy ikke funka for mine føtter.

      Mye rolig mengdetrening i vinter høres ut "helt etter boka" sprø du meg! ;-)

      Slett
  7. Adistar boost er min favoritt til mengderrening. Kjøpte mitt par i juni og har stort sett brukt dem på langturer(over 20 K) og sporadisk til intervaller(i mangel av noe bedre). De har nok i snitt fått seg ca 30 kilometer i uka ene og alene på asfalt!
    Hadde før disse løpt med både Nike og mizuno som mengdesko, de var bra de også, men de periodene jeg økte treningsmengden litt brått fikk jeg mye vondter i knene. Det har jeg ikke opplevd med adistar boosten. Har hatt en liten utfordring med bosted likevel og det har vært 8 blå negler! Fikk et tips av løpsmammaen om å forsøke å bytte sokker. Som sagt så kjøpt, injinji i alle regnbuens farger(c: Og det har hjulpet meg, ingen nye blå negler.
    Det var også de skoene som elegant bar meg gjennom Oslos gater den dagen i september, juhuu! Så neste mengdetreningssko kan lett bli den kopi av denne, eller om jeg drister meg over til adizero boost.
    (Å jeg var også superskeptisk til å kjøpe adidas tidligere)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg løper såpass korte økter at jeg aldri får blå tær eller gnagsår (verken her og der) - så jeg slipper således billig unna. At knærne skriker litt når jeg løper langturer over 13km er helt normalt; så jeg kan fint løpe med litt vondt i knær ol. så lenge disse vondtene ikke er tegn på skader (og det pleier det ikke å være). Det jeg derimot ikke greier er når det blir vondt under tåballene - da er jeg sjanseløs! Å løpe siste 2-3km med smerter under tåballene greier jeg men ikke mer. Og disse smertene var grunnen til at jeg måtte parkere Asics for noen år tilbake og grunnen til at jeg må være litt nøye på skovalgene. Så jeg er ikke skeptisk til Adidas som så dann lenger (i alle fall ikke til korte(re) økter) men skeptisk til Boost, ja det innrømmer jeg at jeg ble etter erfaringene jeg fikk da jeg testet Energy Boost ;-)

      Slett
  8. De nye skoene dine var ihvertfall utrolig fine og rosa! Av en eller annen merkelig grunn trekkes jeg mot rosa når jeg skal velge løpesko og treningsklær. Men: det jeg egentlig skulle skrive, var at jeg måtte sperre øynene opp da jeg leste i en kommentar her at adidas passer for brede føtter! ??? Jeg har ikke prøvd adidas på mange år, men det skal jeg jammen gjøre. Jeg er litt lei av å alltid kjøpe mizuno.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er i alle fall det argumentet jeg har hørt flest ganger fra de som sverger til Adidas - at de passer til brede føtter. Nå synes jeg modellen jeg kjøpte var smal nok for min fot så kanskje den modellen ikke er like bred som de andre - men det finner du nok ut av hvis du prøver!! ;-)

      Slett
  9. nike er merket for de med brede føtter. nike har heller ingen sko for de profesjonelle løperne, det har Adidas. adizero spesielt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det siste er jeg helt enig i. Ang brede føtter eller ei så har jeg smal fot og har aldri opplevd at Nike er for brede føtter. Jeg har også hørt Adidas-fan si at de digger Adidas fordi de har brede føtter....... så gudene må vite hva som er riktig. Personlig bryr jeg meg ikke så mye om å stigmatisere - jeg velger den skoen som passer mine ben ;-)

      Slett
    2. og i kontrast til hva jeg har hørt Adidas-fan si om at Adidas passer brede ben så er Adidas Mana 7 definitivt den smaleste skoen jeg har! Du får ikke en bredbeint gjøk inn i de skoa ;-) De andre lettvekt/konkurranseskoene til Adidas er bredere på mine bein - så jeg vet nå ikke helt jeg hva som stemmer....

      Slett