lørdag 7. september 2013

Skiløpet 2013: tipp topp - tommel OPP!

Det var VARMT!! Arrangementet var TOPP!!! Kroppen var SLITEN!!! – ja altså ikke sliten av for mye trening men av for mye jobbing. For dette har vært en ekstraordinær uke med ekstra mye jobbing (typ 07-00) og særs lite trening (jeg har løpt 10km totalt denne uka; 6km på SRM på onsdag og 4,5km i går kveld).
Rett før start iført Skiløpets t-skjorte ;-)
Løypa var etter min mening IKKE RASK selv om arrangøren lokket med en rask 5km. Jeg løp IKKE for PB men for å få en god treningsøkt. Og det fikk jeg. Jeg åpna KONTROLLERT, pressa aldri, og avslutta med en spurt av de sjeldne bare for å ta damen i rosa på bildet under – spurten dro pulsen min opp til maks (189 slag!). Jeg husker ikke sist jeg har sett makspulsen min lyse mot meg men det er LENGE siden. At jeg kan spurte VET jeg – men etter å ha blitt parkert på oppløpet et par ganger denne sesongen var det kjekt å ta tilbake noe av selvtilliten der: JEG KAN FORTSATT SPURTE. Så for all del ikke føl deg trygg om du har meg bak deg på oppløpet ;-)
Jeg kommer som et lokomotiv bakfra siste 60m....
Jeg traff MANGE kjente fjes og latteren satt LØST. Ingen nevnt, ingen glemt. Jeg traff også mange som jeg IKKE kjenner – de var veldig hyggelig de også! Jeg løp med mine MANA 7 – jeg husker at de klemte et sted, men jeg husker ikke HVOR de klemte! Så da kan det umulig ha vært så farlig. Jeg så ryggen til Adelheid hele veien – det hjalp VELDIG for moralen i dag! Så takk Adel for at du var MYE sprekere enn meg i dag ;-) Og at dagens tid er LANGT unna PB spiller INGEN rolle! Jeg er ikke i perse-form nå og skulle derfor bare ha en god treningsøkt det fikk jeg! Pga varmen løp jeg NAKEN!
Noen må jo påta seg ansvaret med å være klovn!
Og best av alt: jeg hata ALDRI underveis i dag, ALDRI, selv om det var både varmt og utfordrende å løpe i dag!

Så hvis noen bare kan være så snill å skru ned temperaturen litt til i morgen så kan det faktisk hende jeg snører på meg løpeskoene i morgen også....
Dagens Adelheid - ser jo ikke sliten ut en gang jo!!
En svett gjeng: meg, Siri, Marit, Njål og Anna
Ja det var dette med å være klovn....
Arrangementet får terningkast 9. Det eneste som mangla, og så gir karaktertrekk var manglende klassepremier til de som løp 5km – ellers gikk arrangementet knirkefritt sett med en løpers øyne! Jeg setter alltid pris på at der finnes toaletter ved start men med de tilgjengelige fasilitetene som var så gikk også dette veldig greit. Så vi sier derfor: tipp topp tommel opp for Skiløpet 2013!!

Dagens fakta

Distanse: 5km
Tid: 23:21min (snittfart 4:40min/km)
Puls: 180 (max 189)



På kondis.no kan du lese om Skiløpet samt se flere bilder HER. Jeg kommer til å dumpe en hel haug med bilder på kondis sin Facebook side også men det blir ikke før i morgen; nå må jeg prøve å ta igjen litt søvn!


23 kommentarer:

  1. Silja, tusen takk for at du har inspirert meg til å delta i løp igjen. Jeg digger at du leker deg gjennom livet og ikke tar alt så forbanna seriøst. High five til deg, du har fortsatt mange gode løpeår igjen. Jeg er jo nesten på topp nå som rynkeguri, da er det håp for deg og!

    SvarSlett
    Svar
    1. haha - takk Line!! Håper vi ses på start med nummer på brystet begge to en gang snart ;-)

      Det er en misforstått greie at man må være blodig seriøs og offensiv for å ha ambisjoner i livet. Vi har alle ambisjoner men på ulike plan, i ulik grad, i ulike doser og på ulike arenaer. Det er også en misforstått greie at man må være blodig seriøs for å være god og for å yte best/bra.

      Jeg er useriøs på en seriøs måte eller sagt motsatt, seriøs på en useriøs måte: jeg liker nemlig å yte mitt beste innenfor de rammene som til enhver tid råder, jeg liker å forberede meg og forbereder meg som best jeg kan innenfor de rammene som til enhver tid råder, jeg liker å pushe mine egne grenser for å få fremgang (både faglig og innen fysisk aktivitet) og gjør det innenfor de rammene som til enhver tid råder osv osv. Så, det faktum at jeg lager ablegøyer ITILLEGG betyr bare at jeg, på tross av det jeg skrev over her, ikke på noen måte lar disse aspektene ved trening og konkurranser overskygge GLEDEN. Å ha det gøy med det jeg gjør går alltid først - så om jeg ikke er i toppform, ikke har fått forberdt meg optimalt - ja så tillater jeg meg ikke å la det legge en demper på GLEDEN ved å være i fysisk aktivitet. SÅ seriøs blir jeg nemlig ALDRI ;-) Amen!

      Slett
  2. Omvendt av Menyløpet, da så jeg din rygg hele veien. Men sånn kan vi jo ikke ha det - med de spurtene vil jeg jo ikke ha deg i ryggen framover. Hadde krefter til å posere for fotografen på oppløpet. Det skal ikke skje igjen. :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe - vi får veksle litt på det moralske ansvaret ;-) Jeg kan telle på en hånd de gangene jeg ikke har orka å spurte - og er overbevist om at det kun sitter i hodet for min del - for at beina evner å spurte er det liten tvil om. Så i går var det bare å gi beskjed til hodet :-)

      Slett
  3. Livet hadde vært kjedelig uten klovner! Bra at du til og med orker skrive rapport etter en sånn uke! Puh. Håper du får løpt litt mer og jobbet litt mindre framover. Moro å møte deg igjen, blir vel neppe lenge til neste gang, vil jeg tro! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå er det bare EN forskningssøknad som gjenstår for i år og den fristen er ikke før i slutten av september; så litt roligere blir det men om jeg får løpt mer av den grunn gjenstår jo å se: for det skjer jo så himla mye hele tiden jo!!! ;-) Vi ses plutselig marit!

      Slett
  4. Takk for at du kom og løp Silja! (c: Litt av en fart inn mot mål - herlig!

    Må jo nesten kommentere klassepremier på 5K. Det et økonomispørsmål. Vi legger opp til å gå i null slik det er nå, så med mindre deltakerantallet også på 5K går opp til 2-300 så må vi øke prisen på startplassen. De 200 kronene dekker ikke så mye mer enn kostnadene pr løper. Vi har lyst til at SkiLøpet skal være et rimelig løp å delta i, så da er vi avhengige av flere deltakere for å kunne dele ut flere premier. Men kanskje blir det nok deltakere også på 5K neste år, og da serru.... (c;

    SvarSlett
    Svar
    1. Janicke, du trenger ikke forsvare "kritikken" - selvsagt forstår vi at det er et økonomisk spørsmål og selvsagt vet jeg hvordan ting henger sammen. Og premiepotten, totalt sett, er jo i overkant imponerende må sies! Det er jaggu ikke mange som kan matche den. Med flere deltakere neste år og kanskje enda flere sponsorer så blir det klassepremier til 5km også ;-) Samme med doene - med flere deltakere så kommer det brått også to-tre blå doer ved start - name of the game ;-) Uansett så skal man lete lenge etter så velfungerende arrangementer som Skiløpet så den rosen kan du trygt ta med deg!!

      Slett
    2. Neida, ville bare forklare. Vi vurderer fortløpende. (c: Vi har en liste med forbedringspunkter og ønsker for neste år - hovedsakelig fremmet av oss selv, men dog. Alltid noe å strekke seg etter - og sånn skal det være. Trodde ikke det var mulig å toppe arrangøropplevelsen fra i fjor, men det gjorde det i grunn. Og det er mange som skal takkes for det, men til syvende og sist er ikke et løp noen ting uten deltakere. Tilbakemeldinger tar vi derfor på alvor. (c:

      Slett
  5. Hm, kanskje jeg også burde ha løpt Skiløpet. Det er jo nesten lokalt. Det høres ihvertfall ut som om det var et flott arrangement. Din løpsrapport er ikke den eneste positive.

    Sluttspurt er gøy. Jeg har alltid litt ekstra krefter på lur. For min del henger det nok sammen med at jeg ikke presser maks underveis, men uansett gir det en skikkelig god følelse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Skiløpet gikk på skinner rent arrangementsmessig!! Og som jeg skrev til Marit så hadde arrangøren tenkt på absolutt alt!!! At det ikke var klassepremier til 5km løperene er for et komma å regne og det er slettes ikke avgjørende for totalvurderinga av arrangementet - det var perfekt rett og slett ;-)

      Sluttspurt må¨øves på om man ikke har det inne naturlig - eller ikke har spart litt krefter som du sier - jeg tror det sitter i hodet for min del: det er bare snakk om å mobilisere så skjer det av seg selv :-)

      Slett
  6. Silja! Jeg så deg, men fikk ikke hilst på deg! Så deg 30 sekunder før start og også etterpå, men da satt jeg med amming så det ble litt klønete og hilse på.... Neste gang:-)

    Jeg løp 5km i går og var veldig fornøyd med både løp og egen innsats - gøy å være med på løp igjen! Tiden er ikke mye å skryte av, men jobber meg sakte oppover:-)

    .janickeløken

    SvarSlett
    Svar
    1. Så jeg deg?? jeg er litt usikker på det nemlig.... men uansett: grattis med vel gjennomført og uansett tid så kan du i alle fall skryte av at du løp; tiden er bare et tall og det er som kjent mye viktigere å ha deltatt! Så ingen kan ta fra oss det! Satser på at vi ses ved neste korsvei da!

      Slett
    2. Nei, du så nok ikke meg:-) Jeg er fornøyd med gjennomført:-)

      .janickeløken

      Slett
    3. Ok - jeg snakket nemlig med fler ukjente fjes og så flere som jeg var litt usikker på om jeg burde gjenkjent.... men da var ikke du en av de altså ;-) Flott at du er fornøyd!!! Det har du nemlig all grunn til å være :-)

      Slett
  7. Kanskje klovnerier og spurtvilje henger sammen?
    Du og Northug?

    Gratulerer ihvertfall!

    SvarSlett
    Svar
    1. haha - kongekommentar ;-) Jeg tar stadig vekk en Northug - det kan vi vel være enig om da ja!!

      Slett
    2. , forresten, du som kjenner alle, jeg har ei ekstra påmelding til OM å selge, vet du om noen som har lyst å løpe?

      Slett
    3. Hvilken distanse? Slik jeg har forstått det så er det vel ikke lenger mulig å endre navn så da må i såfall den som kjøper startnr ditt løpe under ditt navn....

      Slett
    4. Helmaraton. Visste ikke det med navnet, men ser nå at det både selges og kjøpes på fb, så kan jo legge ut der og se hva som skjer.

      Slett
    5. Maraton ja, det var det jeg trodde - og det er helt sikkert noen som vil ha en startplass på maraton men som sagt så tror jeg det sto nå at man ikke lenger kunne omregistrere MEN: sjekk det opp du så er du sikker ;-)

      Slett
  8. Så utrolig mange herlige bilder. Lett å se det var en bra dag :)

    SvarSlett
  9. Herlige bilder - ser ut til å være et flott arrangement. Liker at det er indian summer i september - må være skjønt å kaste plaggene:-) Grattis med vel gjennomført:-)

    SvarSlett