tirsdag 24. september 2013

Husk refleks!! Og trimming uke 38

Nå er det bare en ting som gjelder folkens: REFLEKS!

Godt synlig i høstmørket!

Jeg hadde en liten runde i nabolaget i kveld og selv om jeg møtte mange på min vei i mørket så var det skremmende få reflekser å se. Utenom en pappa og en datter med refleksvest så var det faktisk ingen (INGEN!) andre som hadde refleks. Så: skjerpings folkens!
Gult er kult!!
Man må ikke ha vest. En liten refleks dinglende fra jakkelomma er faktisk nok og er helt avgjørende i forhold til om du blir sett eller ikke. Når jeg løper har jeg alltid vest mens når jeg er kledd ”i sivilt” og ferdes gatelangs så bruker jeg den tradisjonelle lommerefleksen. Den duger.

Så da er det bare å kle reflekser på mannen, unga, bikkja, sykkelen, ryggsekken og alt annet du måtte ha kjært og nyte høstemørket!!

Oppsummering uke 38
Mandag: sjuk
Tirsdag: sjuk
Onsdag: sjuk
Torsdag: morgen: 5.37km transport til jobb (31min). Kveld: 10km moderat (53:42min)
Fredag: -
Lørdag: 10km rolig stiløping (i1) 1t6min
Søndag: 13.2km terskel (i3) 1t8min

Totalt: 38.58km. Det er jeg svært godt fornøyd med ;-)

20 kommentarer:

  1. Hei!

    Så fin og inspirerende blogg du har!
    Tusen takk for at du deler!

    Hilsen Eline

    SvarSlett
  2. Jippi og takk for påminnelsen. Da er det på tide å ta frem min rosa blonde refleksvest:-) (Ja jeg har rosa blondevest)

    SvarSlett
    Svar
    1. Rosa, gul, grønn, med eller uten blonder: vest er vest! :-)

      Slett
  3. Det er eit klassisk tema som me alltid burde ta opp i på bloggane sånn ein gong i året. Det er såå viktig.
    Akkurat nå er det jo nesten den verste tida på året, for ein kan begynne å gå tur/springe mens det enno er lyst, og så blir det mørkt på veg heim att.
    Så "lommerefleks" er tingen.

    Det er jo så mange artige fine refleksar der ute for tida (eg blir jo litt irritert over dei gamaldagse refleks av hardplast, som slår mot glidelåsar og bråkar, synst eg :P), at det burde vera lett å ha refleks på seg.
    Men men, eg er nok ikkje den flinkaste eg heller, distré når eg er når eg skal ut av døra :P

    Så takk for påminnelsen! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde jeg vært politimester Bastian så hadde jeg innført bøter for folk uten refleks - høres kanskje litt i overkant strengt ut men hvis man ser på alternativet - at myke traffikanter blir påkjørt - ja så er det faktisk verd det! Nuvel - kampanjer for bruk av refleks samt påminnelser, som du sier, er vel et bra sted å starte. Og hvorfor skal alle gå kledd i sort atpåtil?? Da der det jo helt klin umulig å se dem! Nei, jeg liker IKKE å kjøre bil om kveldene for tiden. Og jeg får så lyst til å stoppe noen ganger å bare spørre hva folk egentlig tenker på når de vimser rundt med bikkja fullstendig usynlig for bilistene.... det er faktisk ikke alle steder i byen det er fortau heller. Kanskje jeg er litt i overkant påpasselig men det kan jeg faktisk leve med hehe ;-)

      Slett
    2. Og ja - det finnes mange fine og myke reflekser som ikke lager lyd - jeg har et lite spøkelse og refleksbånd til å ha rundt ankler og håndledd ;-)

      Slett
  4. Åå spøkelsesreflekser er fine :)
    Dei hadde eit kjempeutvalg på fine (og fargerike) reflekser her i bokhandelen.
    Må nok skaffe meg fleire, då er det kanskje lettare å hugse å bruke refleks.
    "Yndlings"refleksen min er slik neongult "snap"band som eg har rundt overarmen, og så gjerne eit til rundt ankelen. Har ein fint mjukt smilefjesrefleks, den er jo så lett at eg ikkje legg merke til den, og da har det hendt at eg har gått med den på lysaste dagen :D :D

    Jepp der er forferdeleg å køyre bil når det er mørkt, og plutseleg så dukkar det opp ein skygge frå ingenting, og det visar seg å vera eit menneske :/

    Fartsbøter hmmm tja eg får i alle fall lyst til å køyre/sykle rundt og dele reflekser til folk som går utan.
    Kanskje burde refleks vera gratis (det er mange gratis refleks, Statens Vegvesen/Politiet har det)?
    Det burde vera pålagt å gå med refleks.

    Lukas er den som er flinkast til å bruke refleks, men han har ikkje noko valg - halsbandet han alltid går med har innsydd refleks, og i tillegg går han med reflekssele.

    Hm kanskje skulle ein innført "reflekspoliti"? Da hadde eg gjerne blitt med og køyrt patrulje og delt ut reflekser ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg melder meg som reflekspoliti ;-) Hvis noen sponser meg med reflekser så lover jeg å kvitte meg med dem i løpet av en aften - basta! ;-)

      Slett
  5. Ah, takk for påminnelse. Jeg er en av de som irriterer meg grønn over folk uten refleks når jeg kjører bil. Har alltid det når leg løper, men når jeg går 'sivilt'?! Neppe. Skjerpings!
    Selv synes jeg sånne 'slå rundt' bånd rundt håndledd og ankler er fint, ellers så har jo det aller meste av løpetøy nå for tiden noe refleks-detaljer i seg? men vest er et absolutt must dersom jeg beveger meg nær trafikerte veier.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - det var ikke ment som et pekefinger-innlegg fra meg altså men mer som en påminnelse - FORDI: dette er viktig! Og jeg trenger å minne meg selv på dette også for det er ikke alle jakkene som har refleks i lomma pr dags dato. MEN, det skal jeg ha som mål å fikse nå som vinterjakkene tas ned fra loftet igjen. Vi er vel også generelt flinkest til å kle på ungene vest men glemmer å sikre oss selv; og hva er ungene våre om noe skulle skje med oss voksne....?

      Slett
  6. Jeg har selv holdt på å kjøre på folk, som løper rett ut i veien, kledd i mørke farger uten refleks i høstmørket. Hver og en må ta ansvar for at en selv er synlig i trafikken! Selv har jeg alltid refleks festet rundt håndleddet og på jakken, og har jeg hunden med på tur er hun alltid fullt utstyrt med lysende gul vest=)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja du har rett - vi må alle ta ansvar - og det er kanskje spesielt nå i overgangen at det er skumlest: folk har liksom ikke kommet helt inn i vanen enda med å ta på refleks.... for dette høstmørket kommer alltid litt sånn som julekvelden på kjærringa...! Og som det var nevnt over her: vi løper kanskje ut mens det enda er lyst og så glemmer vi at i løpet av den tiden vi er ute så kommer mørket snikende. Vel, vel, jeg skal i alle fall henge reflekser over alt hvor jeg kan og henge vestene godt synlig i gangen så vi ikke glemmer det ;-)

      Slett
  7. Jeg er også flink til å bruke refleksvest når jeg går tur i mørket. Men i går på sykkelturen hadde vi ikke vester på (bare gule jakker) eller lykt, og det var NESTEN så det holdt til hele turen. Men de siste kilometerne var jeg ikke særlig høy i hatten..!
    Så neste gang skal både lys på sykkelen monteres óg refleksvesten på! ;)

    SvarSlett
  8. Jupp - nå er vi i den årstiden....brrr! gruer meg litt til de mørke dagene, men vi kan vel ikke klage etter denne sommeren/høsten med masse LYS :)
    Sees vel til dust til i morg - kanskje! Blant 3000 andre..knegg knegg!

    SvarSlett
  9. DYST skulle det altså stå....

    SvarSlett
  10. I dag satte jeg ny pers - med t-skjorta bak frem! Oppdaget det ikke før jeg skulle i dusjen etterpå.
    Nå må jeg begynne å ta på t-skjorta bak frem, for det bringer tydeligvis lykke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja man skal ikke undervurdere effekten av t-skjorter på vranga eller bak frem ;-) Silja

      Slett
  11. Silja,

    Vet du om man kan etteranmelde seg på Oslo's bratteste på selveste løpsdagen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg tror det skulle være mulig men nå er det jo litt for sent.... har ikke vært online siste døgnet -derav sent svar ;-) Silja

      Slett