søndag 22. september 2013

Heksepulver eller pulverheks?

Jeg fikk en liten pose med ”heksepulver”. ”Drink this three times a day” sa hun og jeg hadde ingenting å tape på å prøve. Så onsdag denne uka kokte jeg vann, rørte inn pulveret og holdt meg til resepten om å drikke brygget tre ganger den dagen. Vips så var jeg frisk! Wow! Men, i og med at jeg bedriver forskning så er jeg mer eller mindre programforpliktet til kritisk tenkning. Så vel vitende om at det var gått syv dager siden forkjølelses symptomene starta så kan det meget vel være slik at jeg hadde blitt frisk uansett, uten noen som helst behandling. Så om det var tilfeldig eller ikke at denne mirakelkuren virka får vi aldri vite, men en ting vet jeg: neste gang jeg kjenner forkjølelsessymptomer så kommer jeg til å drikke Samahan umiddelbart; for brygget hadde definitivt en svært lindrende effekt for halsen – og det er grunn god nok for meg!!
Hovedingrediensen er koriander, ingefær, sort pepper... urtemix mao.!
En ting er å behandle symptomer – en helt annen ting er å forebygge. Og forslagene på hvordan forebygge forkjølelse er mange – her er bare noen:
få på varmt tøy umiddelbart etter trening
ikke stå å heng ute å bli nedkjølt etter trening
kom deg hjem i dusjen så fort som mulig etter trening
puss tenna etter spinningtime (ja, det er faktisk et råd...)
desinfiser (sprit) hendene når du trener på helsestudio
sov nok og stress minst mulig
få i deg nok og næringsrik mat ÅRET rundt!
 
Og mens vi er i gang så kan vi jo ta en kikk på noen remediene for behandling av forkjølelsessymptomer:
høy c-vitamin dose (tidlig fase behandling)
kokt vann med koriander og/eller ingefær (og evt. litt sitron eller honning)
melk med honning
hvitløk
sambucol
lektiner (lectinect)
samahan

Listen med remedier og råd er lang men har det noen effekt? Ja selvsagt har det en effekt; spørsmålet er bare hvilken effekt har det! Å innta urter, frukt, bær, frø eller andre remedier som inneholder substanser som styrker immunforsvaret kan aldri bli feil - men om det får deg raskere frisk finnes det ingen garanti for. Der finnes dog noen studier og noen tall som peker i den retning. 
Bildet er lånt fra internett
Sambucol er feks. et anti-virulens middel basert på hyllebær som sies å ha god effekt ved forkjølelse. Fra hva jeg har lest (etter et søk på pubmed) så har det vært gjort en dobbeltblindet randomisert studie hvor resultatet viser at de som tok Sambucol ble raskere frisk enn kontrollgruppen – de ble i snitt frisk 2,7-4 dager før kontrollgruppen som ikke tok Sambucol. Hvis jeg kan bli frisk 2,7-4 dager raskere så er dette definitivt verd å prøve ved en virus-forkjølelse; og enhver arbeidsgiver burde jo definitivt sponse sine ansatte med dette middelet!! Jeg har derfor ingen kvaler med å bruke Sambucol.

Selvsagt må man også forsøke å starte behandlingen så tidlig som mulig ellers er det ikke sikkert at man får ønsket effekt. Og hvis man tenker forebygging, så er det smart å få i seg massevis med sunne råvarer som inneholder immunstyrkende substanser året rundt - og spesielt når det er sesong for forkjølelse - sånn som nå!! 

Så, nå vil jeg gjerne at du deler ditt hemmelige våpen mot forkjølelse!?? ;-)


17 kommentarer:

  1. Hovedingrediensene i Samahan finnes også i mammas hjemmekokte vindundermedisin. I den er det også hvitløk og sitron. Selv tror jeg på hvile og solbær. Hver sommer fyller jeg en toliters isboks med solbær fra hagen på hytta. Når noen begynner å klage over forkjølelsessymptomer, tar jeg ut noen never bær som jeg varmer til rett under kokepunktet sammen med litt vann. Så knuser jeg bærene med gaffel og siler av. Det virker i mange tilfeller, men man må være tidlig ute. Uansett smaker det godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - solbær er gull!! http://www.frukt.no/gronne-fakta/aktuelt1/solbaer-det-nye-superbaeret/

      Skulle ønske jeg hadde en solbærbusk i hagen - vi hadde det hjemme da vi var små....

      Jeg fikk vite hvordan jeg skulle tilberede og brygge korianser-drikken selv - for selvom Samahan var reint krutt så skulle vistnok drikke basert på de natrulige korianderfrøene være hakket bedre.... så jeg får bare sørge for å få alt i hus før vinteren ;-)

      Slett
  2. Hvitløk. Hvitløk.Hvitløk.
    I skiver på brødskiva. Skjær opp og svelg som tabletter.
    Jeg er overbevist om at det virker, og selv om jeg blir syk
    som andre, tror jeg nok det ville vært verre uten. Dessuten
    er jeg ikke spesielt flink på å forebygge og er ofte på hælene
    i fohold til disse virusene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er mange som sverger til hvitløk. Jeg har aldri vært så gla i hvitløk og etter at en venninne trua meg til å tygge hvitløksbåter (rå!) da jeg hadde halsbetennelse så har jeg skygga banen - kan du tenke deg noe mer grusomt enn rå hvitløk når man har balsbetennese? Fytti katta det reiv godt nedover i halsen ;-) SÅ: selv om jeg ikke orker hvitløk selv så kan jeg godt anbefale det til andre hehe

      Slett
  3. mann må definitivt holde sehg unna barnehager og sykehus (bakteriebomber). Jeg er egentlig heldig og hvis jeg er syk så er jeg veldig syk en dag og er det over, nå håper jeg at jeg ikke forhekser flaksen, så best jeg ikke skriver mer. Forresten skal du til Berlin som tilskuer?

    SvarSlett
  4. Ah - det er aldri digg å være syk men jeg har alltid sagt at jeg skulle ønske jeg kunne være kjempesyk en dag eller to, men jeg er nok i kategorien som hangler i ukesvis, blir ganske syk noen dager, og så blir jeg bedre igjen - så for min del tar det ofte lang tid. Denne gangen så virker det som at det gikk fortere men vi får se da - jeg tar ingenting for gitt lengre ;-)

    JA jeg skal til Berlin som tilskuer; ses vi? ;-)

    SvarSlett
  5. Hei Silja! Gøy å treffe deg på lørdag. Buser bort i kjent stil og avbryter samtalen du hadde med noen, typisk meg. Såg en fin treningsjakke med reklame for United Bakeries på, deretter såg jeg at dama med jakka var deg, og da måtte jeg hilse på...

    Tok en fersk shot med pressa ingefær i helga pluss en thaisuppe som fikk meg til å svette (sitrongress, chili). Denne kombinasjonen gjorde underverker for en tett hals. Er fan av å sove med åpent vindu året rundt, det å tåle trekk er en fordel. Vi er veldig opptatt av å bytte til tørt tøy rett etter endt treningsøkt i heimen vår.

    SvarSlett
    Svar
    1. haha - ikke tenke på det da; hvis du ikke hadde avbrutt så hadde jeg jo ikke fått sagt hei til deg! Så det var bare hyggelig - jeg var bare litt stressa (som du sikkert fikk med deg haha) så jeg fikk liksom ikke snakket så mye med deg... så vi får skravle mer en annen gang ;-)

      Varm og sterk suppe er definitivt ikke dumt når man er forkjøla nei - thaisuppe med sitrongress og chili gjør susen!! NAM!

      Slett
  6. Og der var samahan på handlelisten min. Mitt våpen er nok å forebygge, håper jeg. Eller så har jeg bare hatt mye flaks oppgjennom årene

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt flaks skal man ha ;-) Og jeg tror nok at det er på stadiet forebygging at man skal legge ned mest ressurser ja; enig!!

      Slett
  7. Men hvor får man kjøpt dette heksepulveret?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nettopp - det er nemlig ikke bare-bare å få kjøpt det men de har det i sentrum og sikkert andre steder også: http://www.nelso.com/no/place/307290/
      Eller du kan lage selv: http://polsambol.wordpress.com/2009/02/16/coriander-ginger-and-honey/
      http://asiasociety.org/lifestyle/food-recipes/recipe/drinks/coriander-and-ginger-brew

      Slett
  8. Samahan er for meg et til nå ukjent fenomen, men absolutt noe som skal tas med i "forkjølelse-bekjempelsen" fremover i høst og vinter. Dét, også sambucol. Jeg troor kanskje at jeg har hørt eller sett noe om akkurat dette navnet (Sambucol) før, på apoteket eller noe. Men jeg har enda ikke testet det. Sikkert et veldig bra virkemiddel mot forkjølelse (symptomer).
    Mitt råd er vitamintabletter - de som selges på vanlige matbutikker, med gult lokk. Tror de heter VitaMineral eller noe sånt. Og nok hvile *kremt* er også noe jeg vil anbefale å få nok av (igjen *kremt*...). Og så det som Line nevnte, om litt trekk på soverommet har jeg også tro på kan ha innvirkning på immunforsvaret, for da blir jo kroppen "alltid utsatt" for litt kjøligere temperatur.

    Men igjen, nå er jo ikke jeg noe ekspert eller utdannet innen helsevesenet, så dette blir jo bare noe JEG velger å tro på at virker :)

    Lykke til med "virus-månedene" som vi nå går i møte. Jeg har jo fått med meg at du lett blir påvirket, så jeg håper virkelig at du kan få en lettere vinter dette året, uten alle disse dumme sykdoms-avbrekkene... ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde heller aldri hørt om Samahan så dette pulveret var noe mine kolleger fra Sri Lanka gav meg - og er man desperat så prøver man ALT (nesten alt i alle fall hehe). Og det hadde i alle fall en lindrende effekt og hvorvidt det var medvirkende til at jeg ble frisk vites jo ikke - men det er lov å tro, ikke sant? ;-) jeg ble jo frisk....

      Det var "3 for prisen av 2" på flere produkter på apoteket i går så gjett hvem som kjøpte Sambucol ;-) SÅ nå er vi godt rustet for vintersesongen - må bare huske å ta det når vi kjenner symptomer; de jeg er så sløv og glemmer slikt ;-) Nok søvn er også veldig viktig og der har jeg saktens også en del å hente hehe, kremt kremt!

      Slett
    2. Tilbud på apoteket sier du? Ja, det er vel ikke så rart det når jeg bare tenker meg litt om. Det er jo tross alt "forkjølelses-sessong" nå ;)
      Men da vet jeg ihvertfall om én (meg) som skal ta seg en tur på butikken og hamstre inn litt "medusiner". Takk for tipset! ;D

      Slett
  9. Jeg burde ha kommet med en oppskrift her for jeg har ikke vært forkjølet på 5 år. Ikke en eneste antydning i svelget engang. Har noen tanker om det. Setter iallefall stor pris på å slippe det.

    SvarSlett