mandag 12. august 2013

Uke 32: en innholdsrik og interessant uke!

Oslo Tri --> DNS
Tørker støv --> finner en god gammel syreøkt
Alene hjemme -->rot i bagasjerommet

Rulleski etter intervall --> helt feil rekkefølge!
Bogstad TreningsTri -->
I just love it!

Minipannekaker --> fornøyd gutt
Kranglete lår --> storskala foam rulling
Brev i posten --> føflekken var godarta
Blodpølse --> bedre jernkilde finner du ikke!
Må kamufleres med friske bær og sirup - ellers går det ikke!
 
Løping: 36km
Svømming: 730m (15min)
Sykkel: 16km
Rulleski:
30min rolig med fokus på teknikk
Styrke: nja... eller njæi
Foamrulling: totalt 1t20min
Ny uke - nye muligheter ;-)

15 kommentarer:

  1. Her var det mye digg, men blodpølse? Ærlig talt...er det så ille med jernlagrene? Fant ut at neste treningstri er 22. aug og da kan jeg desverre ikke:( det var dumt...hadde begynt å glede meg:) Sees plutselig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ærlig talt blodpølse ja! ;-) Hvis man søker å få mest mulig jern fra kosten så slår blodpudding/pølse (jern=10.6mg) knockout på feks. brokkoli (0.7mg) og biff (2.3mg) - som jo har rykte på seg for å være jernrik. Så - ærlig talt ja - blodpudding it is ;-)

      Synd du ikke kan komme neste torsdag :-/ Ses

      Slett
  2. Her gikk det i blodklubb i gamle dager..med sukker på. Jeg digga det. Det er jammen lenge siden jeg har spist blodmat nå. Bagasjen din så slett ikke verst ut. Du skulle sitt min. sukk...

    SvarSlett
    Svar
    1. Blodpannekaker og blodpudding var jo en klassiker om høsten der jeg kommmer fra - vokste opp på landet jeg vettu! ;-) Jeg spiser ikke dette så ofte men det er definitivt den beste jernkilden - så for oss jenter som ikke spiser enorme mengder mat så er dette den beste måten å få i seg jern på hvis man ikke vil ta jern i pilleform.

      Slett
  3. Oj, blodpølse? Det var lenge siden jeg har sett! Trodde først det var oreokake som lå på fatet ditt, jeg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oreo kjeks ja.... kan ikke noen påta seg ansvaret med å lage en super-Oreo stappfull av jern?? ;-)

      Slett
  4. Å det finst fortsatt folk som spisar blodmat? Eg har aldri smakt blodpølse, men der eg kjem ifrå er det litt tradisjon med noko som tilsvarar blodklubb, trur eg. Med sukker på, ja. Smakte ikkje så verst eigentleg :D
    Og eg har jo sans for å utnytte det meste ved dyret me skal spise uansett, altså innmat osv, og blodmat er jo ein god jernkilde, så koffor ikkje?

    Det med føflekkar har eg tenkt på, men rakk ikkje bestille time hos legen før sommarferien for å ta ein gjennomgang med mine. Eg er jo glad i sole meg og kan gjera det i timesvis. Og brukar alltid solfaktor, men likevel, eg ser jo at mange av føflekkar endrar fasong med åra, og så kjem det pigmentflekkar i tillegg og høss skal ein skilje mellom gode og onde?

    Det ligg jo bilder osv på nettet til eigensjekk, men likevel...
    Godt at den (som du fekk fjerna virkar det som på bildet?) var godarta!! :) :) )

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei dette med føflekker synes jeg er vanskelig! Spesielt de på ryggen: hvordan i heite huleste skal jeg liksom holde øye med dem??

      Mange takler ikke tanken på blodmat men hvis valget mitt er 1) ta jernsupplement som gjør at magen slår krøll på seg konstant 2) spise jernrik mat og alikevel aldri få nok jern 3) spise blodmat i perioder og fungere bra - ja så er valget ganske opplagt for min del! Det er jo selvsagt viktig å sørge for å innta c-vit for å øke opptaket av jern samt unngå det som hemmer opptak (eks. kaffe, melk) men selv om jeg har vært flink med dette så er det likevel ingenting som fungerer bedre enn litt real blodmat på topppen ;-)

      Slett
  5. Godt at føflekken var godarta.
    Lurer litt på hva foamrulling er - så jo bildet, men skjønte ikke helt hva dette var slags trening?
    Ditt bagasjerom ser bra ut i forhold til mitt. (Alt som skal resirkuleres blir liggende der, pluss masse støv).

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du søker opp foam roller på google så får du garantert mange hit. Jeg ser på det som ren massasje men du får også litt trening av kjernemuskulatur (mage/rygg) mens du ruller. Kan anbefales ;-)

      Når jeg multisporter så ser bagasjerommet helt bombet ut - men hva gjør vel det? Det er jo ingen som skal bruke dette bagasjerommet mens jeg trener ;-)

      Slett
  6. En veeldig variert, og fin uke må jeg si! :)

    SvarSlett
  7. Blodpudding???....ugggggggh! :) Bra at føflekken var godartet. Huff. Kan ikke ha vært greit å gå å vente på et slikt svar.
    Synes du har hatt en innholdsrik uke, frøken!

    SvarSlett
  8. Jeg er glad i stekt lever.

    Men hva er det som er så bra med økt jerninntak da?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jern er viktig for flere funksjoner i koppen - hovedmengden av jernet er bundet til hemoglobin, hvis oppgave er å binde oksygen for deretter å frakte oksygen til cellene i kroppen. Har man lite jern så vil okysgentransporten ikke fungere optimalt og i treningssammenheng så vil dette gi seg utslag i nedsatt fysisk yteevne. Mange jenter i fertil alder vil oppleve perioder hvor kroppen trenger tilskudd av jern - vi mister som kjent blod hver måned som kan være noe av årsaksforklaringen.

      For mye jern (Hemokromatose) er ikke gunstig det heller så man skal selvsagt ikke overdrive jerninntaket; samråd deg derfor alltid med en lege før du evt begynner å ta jerntilskudd!! Hemokromatose er også betegnelsen på en arvelig genetisk sykdom hvor ferritinnivået i kroppen er alt for høyt og hvor jernet avleires i organer i kroppen. Denne sykdommen er dog relativt sjelden men den forekommer....

      Slett
    2. Takk for interessant svar !

      Slett