lørdag 17. august 2013

Tønsberg sprint Triathlon

Det er bare å innse: jeg er (og blir?) en spontan hobby triatlet. Og det er helt greit for meg det altså. Det viktigste er jo at jeg har det gøy med det jeg gjør – og det har jeg jo!!
Dagens "før-bikkjeslagsmål-smil"
Tidligere i uka bestemte jeg meg for å melde meg på Tønsberg Triathlon – som et lite plaster på såret for DNS sist helg. Og for å døyve melkesyreabstinensen litt....da er sprintdistanse perfekt: 750m svøm + 20Km sykkel + 5km løp.
Stemninga og rammen rundt arrangementet var veldig flott!!
Tønsberg Tri er nytt av året og jeg opplevde arrangementet som veldig trivelig og (i alle fall tilsynelatende) velorganisert. En av grunnene til at jeg meldte meg på var lovnader om bilfri sykkeltrase. Dessverre ble det ikke bilfritt likevel.... det var synd! Å vende i en trafikkert rundkjøring er feks. ikke helt heldig – og selv om det gikk greit for min del så overhørte jeg flere som opplevde akkurat dette som litt strevsomt. Nå er det jo ikke akkurat så veldig vanlig med bilfri løype, så å måtte forholde seg til trafikk er jo noe en triatlet bare må kunne. Og har man gode løypevakter i tillegg så går det som regel også godt.
Sykkelløypa - opp og ned - opp og ned!
Personlig savnet jeg vann på drikkestasjonen i løpetraseen; juice (eller hva det nå var for noe) er sikkert fint også altså men ingenting overgår vann når man er tørst. Og selv om det ikke var nok oppheng til syklene i skiftesonen så gikk også det helt uproblematisk for min del; jeg fant en plass langs gjerdet. No stress!

I bilen på vei til Tønsberg i dag:
Tim: ”Hvilket tidsmål har du i dag?”
Silja: ”ehhh – det har jeg ikke tenkt på og det er jo i grunn litt vanskelig å si når jeg ikke kjenner løypa....” (tenker, tenker, tenker) ”men om jeg greier svømming og sykling på en time så tror jeg at jeg skal være veldig godt fornøyd”.

Fasit: jeg var ut på løp etter 59:55min. Skulle tro jeg var synsk jo ;-)
Kristin og meg før start - Kristin fikk sykkelproblemer og måtte spasere "hjem"; kjipt! :-(
Svømming
Svømminga var et bikkjeslagsmål uten sidestykke. Så jeg dro frem storslegga jeg – høyrearmen – ganske med en gang og regelrett dælja til som bare fy fasan. Ja altså – jeg dælja ikke til folka – men vannet – for å komme meg fortest mulig frem. For i dag var det ikke rom for grasiøs teknisk svømming med pusting på hvert tredje tak. Nei, i dag var det bare å slå fra seg eller gå en sakte død i møte. Jeg valgte å slå fra meg. Og jeg som nesten aldri sluker vann lengre: det var altså så ille mye vann som forsvant ned i magen min at jeg ikke har ord! Fysj og æsj! Kvalmt assa.
Bildetekst er i grunn unødvendig!
Sykling
Jeg kan ikke sykle og det blir på samme måte som med løping når man er utrent: det går i rykk og napp, og det blir mye yo-yo. Og jeg mister fokus, jeg sovner litt underveis, og det blir dermed litt for mye ”tante på sykkeltur” enn ”aggressiv utøver som skal fortest mulig til mål”. Og i kombinasjon med at løypa var krevende så gikk det altså ikke så veldig fort: 42:21min. Pyttskitt, jeg greide jo timesmålet mitt..... og er som allerede sagt: godt fornøyd!

Løping
Vi løp tre ganger gjennom en rundløype på ~1.67km. Det gikk opp – opp og opp første kilometeren og det var umulig å finne noen rytme. Så gikk det nedover til brygga og flatt rundt vendingspunktet. Jeg følte meg bare tom og løp på sparebluss (i den grad jeg vil kalle det jeg bedrev for løping!). Jeg ble nok også litt umotivert av å ikke ha noen damer å knive med men jeg kan jo ikke skylde på de andre: jeg kan jo ikke bare tillate meg å ramle sammen fordi jeg ikke ha konkurrenter i umiddelbare nærhet. Det er dårlig moral det! Nuvel, bekreftelsen på at jeg var gått litt tom kom da jeg ble forbiløpt av to damer på vei opp siste bakke – jeg greide bare ikke å gire om og henge meg på. Og jeg som alltid greier å skvise ut en liten sluttspurt – ”nei ikke i dag” sa kroppen og jeg loffa dermed smilende over målstreken.


Og sluttiden på 1:25:30 ble en stor positiv overraskelse! Jeg er veldig godt fornøyd med det (også) etter en såpass dårlig følelse underveis på løpinga ;-)

Så da noterer jeg min første (og trolig også siste) triatlon konkurranse i år. Så da sier vi bare: bedre lykke neste sesong Silja!


27 kommentarer:

  1. Grattis Silja!
    Skulle gjerne kommet meg til mål selv idag, men tekniske problemer med gir og kjede stoppet meg.. Stod og fiklet i 13 minutter og da gav jeg opp og gikk tilbake. Bittert, JA, men med dagens kaotiske svøm kanskje like greit!
    Flott svømmetid på deg i kaoset!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjedelig! Jeg er ikke noe teknisk sykkelvidunder så om noe slikt hadde skjedd med meg så hadde det blitt DNF på meg også - det er jeg liksom bare inneforstått med - mekke sykkel liksom, jeg? haha ;-)

      Ja det nytter tydligvis å dra frem storslegga når det koker i fjorden ;-)

      Slett
  2. Svar
    1. Det er gøy Anne-brit - du har ikke vurdert tri-debut du da? ;-)

      Slett
    2. Tror jeg holder meg til løpinga jeg. Er altfor dårlig til å svømme - og sykling er slitsomt!

      Slett
  3. Herrrrlig! Spontantri er veldig kult altså:))Og vitner om stort mot og lav terskel for morsomme opplevelser! At du er så avslappet til konkurranser er så bra:) Bra tider ble det også:) Grattis!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Tone! Helt enig: lave skuldre og opplevelsen i sentrum er viktig! Jeg hadde håpt å løpe litt raskere men totaltiden ble innenfor hva jeg trodde jeg skulle greie så da er jeg mer enn godt fornøyd ;-)

      Som jeg har sagt før - skal man kun konkurrere når man har hatt optimal oppladning så blir det langt mellom konkurransene gitt! Og det skal ikke være slik at man kun skal delta med pers som mål og med toppformen inne (selv om mange tror det!). Etter min mening er det alt for mange som bryr seg alt for mye om hvor på lista de havner - det er ikke flaut å prestere under pari og det er ikke flaut å komme sist. Mange vil ikke være med fordi de ikke vil være listefyll - jeg synes begrepet og den hyppige bruken av ordet listefyll bare vitner om en usedvanlig snever norsk mentalitet som jeg tar sterkt avstand fra! En ting er jo egenskapte forventninger men jeg tror mange kvier seg vel så mye, om ikke mer, fordi de vet at de kommer til å bli veid og målt av naboen (les: eksempel Birkenhysteriet). ALLE som vil kan delta - dagens moralpreken ;-) Amen!

      Slett
    2. En god moralpreken:) Mange kunne ha godt av å senke skuldrene noen hakk, meg inkludert. Men jeg er på god veg:) Listefyll; et fryktelig begrep egentlig! Alle fyller jo lista enten man er først eller sist!

      Slett
    3. Ja det var ikke en moralpreken som var rettet mot det Tone men mot alle; men det forsto du sikker! Og at vi alle er listefyll var i grunn et usedvanlig godt poeng!! Det likte jeg ;-)

      Slett
  4. Hei Silja! Har blitt veldig nyskjerrig på dette med triathlon etter å ha møtt Janne for første gang sist vinter. Og vil gjerne prøve meg på minst en såkalt sprint neste år. Du skriver ikke distansen på svømming og sykling her, men er det 750 meter og 2 mil+ ? Regner med at dette var sprintdistanse.Jeg kommer sikkert til å spørre dere erfarne damene om gode råd når det nærmer seg....

    Leste mannen din sin artikkel om Chamonix i Kondis-bladet igår, den var superfin!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare å spørre i vei vettu Line ;-) ja distansen er 750m svøm + 20Km sykkel + 5km løp. Og det er faktsik en overkommelig distanse hvis man vil prøve triathlon, ikke har så mye tid til å trene alle tre disiplinene og ikke er så fryktelig opptatt av verken tid og plassering. Første gang jeg deltok plumpa jeg jo utti uten verken å ha svømt eller sykla en meter i forkant - noe som jo endte med vill panikk, hyperventilering, astmaanfall og jeg måtte brystsvømme hele distansen for jeg fikk jo ikke luft ;-) Så alt går men jeg kan vel si at å øve litt i forkant har sine klare fordeler! Kult om du blir med; du vet det er treningstri på Bogstad på torsdag hvis du vil prøve - helt uformell trening som kan anebfales!

      Slett
    2. Takk for svar! Er det flere treninger fremover, svømming på Sognsvann, treningstri osv? Jeg må hvile litt denne uken før et løp søndag....

      Slett
    3. Sjekk ut oslofjord triathlon sine hjemmesider og Facbooksider - der oppdaterer de i forhold til treningstider etc. Jeg tror det er treningstri på torsdag (det er i alle fall annen-hver uke) men jeg må også hvile denne uka så jeg står nok over (kanskje jeg blir med på sømminga bare, vi får se!). Hva løper du på søndag? Så kult at du skal delta på løp Line!!! ;-)

      Slett
    4. Jeg prøver meg i Berlin igjen, jeg, der jeg har feila gang på gang tidligere. 21 asfaltkilometer. Prøver å sette pris på at jeg FAKTISK er løpbar, til tross for skavanker her og der. Igjen, takk for svar.

      Slett
    5. Viktig å sette pris på at man er løpbar!! Say no more... Du fikser dette skal du se; æ har trua ;-)

      Slett
  5. GRATULERER!!
    Dette arrangementet må jeg få med meg neste år. Elsker innstillingen din altså....dette med å ha det gøy underveis, og at tidsmålet ikke betyr all verden. Jeg setter også sjelden forventninger til TID.
    Fine bilder av ei fin berte!
    Dette MÅ da ha vært et bra plaster på såret - impuls Triatleten - he he! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Janne!

      Det handler vel om å kjenne seg selv - jeg vet jo sånn cirka hva jeg til en hver tid kan forvente med det grunnlaget jeg har.... så er det jo til sist dagsform, tilfeldigeheter og løypa som avgjør sluttiden. Jeg har trent alt for lite i år til å tenke pers og store høyder men det hindrer meg ikke i å ha det gøy og delta - og jeg gjør jo mitt beste uansett da ;-) Det er morsomt å utfordre seg selv - det er jo det man vokser på. Så hvis jeg bare får litt mer punsj i pedalen så blir det enda mer moro!

      Slett
  6. Gratulerer med knallbra gjennomført, for det synes jeg det var av det du skriver! Hørtes fæl ut den løpedelen, tre terrorrunder, og allikevel holder du høy snittfart. Dette må du fortsette med!

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, takk ;-) Jeg hadde ikke en dritt å gi på løpinga så det ble den sedvanlige "ned med rullegardina og bare hold beina i gang så kommer du til mål (en gang)" mentaliteten. Da føles det som jeg løper skrekkelig mye saktere enn jeg faktisk gjør - men det er helt greit det. Sånn er det noen ganger! Og 5:07min/km var i grunn mye raskere enn det føltes hehe

      Slett
  7. Så bra gjennomført, Silja! Grattis med "årets beste triathlon" ;D
    Hmm, kanskje jeg kunne vurdert en lignende konkurranse i fremtiden, om ett år eller to. Siden det ikke hørtes så altfor avskrekkende ut med de distansene som var her. Er det disse distansene som er vanligst i triathlon? Jeg føler liksom at jeg har lest før, at de er mye lengre? Eller er det kanskje bare norseman som er så lang, og den i Haugesund? (Eller er jeg helt på bærtur nå?)

    Uansett, så syns jeg du har vært veldig flink som gjennomførte på så gode tider. Og, som du sier, så er det jo alltid viktigst å ha det GØY på trening -og konkurranser. Med mindre du faktisk gjør det som et levebrød ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Here is the deal:
      Sprint: 750m svøm + 20Km sykkel + 5km løp
      Olympisk: 1500m svøm + 40km sykkel +10Km løp
      Halv Ironman: 1900m svøm + 90km Sykkel + 21km løp
      Ironman: 3800m svøm + 180km sykkel + 42km løp

      Og du som allerede trener såpass allsidig - du trenger bare venne deg til litt svømming du så er du klar (kan ikke huske å ha lest at du har svømt men kanskje du svømmer litt innimellom også??)! Du kan delta allerede neste sommer du ;-)

      ja jeg synes mange glemmer litt at vi tross alt terner og konkurrerer for vår egen del og for å ha det gøy - det er jo en hobby og det skal gi oss GLEDE - ikke bare være stress liksom ;-)

      Slett
    2. OK. Kanskje noe å vurdere til neste år. Må bare skaffe meg en våtdrakt først. Og rett type sykkel... ;)

      Slett
  8. Kult, vel gjennomført. Den svømmedelen så ikke optimal ut, og så i saltvann??? Yæk!
    Kjipt at triatlon-sesongen i Norge er så kort. Nå er det tilbake til rulla og basseng :-(
    Og du, ha'kke sett navnet ditt på påmeldte til haugesund IM 70.3. MELD DEG PÅ NÅ! GJØR DET FØR DU FÅR TENKT DEG OM! GJØR DET, GJØR DET, GJØR DET!!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. haha - jeg har aldri sagt at jeg skal kjøre Haugesund altså. Da jeg skrev "skal du også kjøre Haugesund" i kommentaren til deg så var det ikke meg jeg siktet til men "du og alle andre" ;-) Nei - med årets lårproblematikk - som gjorde at jeg ikke turte kjøre olympisk - så er det å skyte i overkant høyt om jeg nå melder meg på en enda lengre distanse! Jeg må vel først se om jeg kan greie å få lårene til å ville sykle i det hele tatt før jeg melder meg på noe som helst som har med sykkel å gjøre! ;-)

      Det er digg å svømme i saltvann da - men ikke like digg å drikke saltvann - det kan vi være enig om; blir litt uggen ;-)

      Slett
  9. Dette var gøy å lese. Du er lur altså. Står over når du bør og starter med et smil helga etter. Jeg tror veldig mange mosjonister har mye å lære av fleksibiliteten din.

    Svømminga ser forøvrig livsfarlig ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er slettes ikke lett å alltid være fornuftig men i lengden er det de smarte valgene man tjener på! ;-)

      Svømminga var ikke livsfarlig men det var vanskelig å komme frem.... og folk svømte oppå hverandre og det er ikke særlig stilig nei!

      Slett