fredag 2. august 2013

Syv dager - åtte netter!

Det herskel liten tvil om hva tallet er.....

Det er syv dager igjen til startskuddet går på Oslo Tri. Jeg er påmeldt olympisk distanse i NM! Ja bare le – jeg vet – NM – jeg er påmeldt i NM – jeg ler jeg også – og så gråter jeg litt blod etterpå! Selv med et godt treningsgrunnlag så er NM å skyte alt for høyt og uten grunnlag blir det regelrett blodig!

Så – for å gjøre en lang historie kort så har betennelse i lårene satt en stopper for sykkeltreninga i vår og jeg måtte (blant annet!) derfor stå over Trollveggen Tri i år. Og jeg hadde vel egentlig landet på at det kom til å bli DNS i Oslo også.... men jeg har altså syv dager og åtte netter på meg til å ta den endelige avgjørelsen! Så frem til da forholder jeg meg som jeg alltid gjør: rolig med hendene godt planta i godteriskåla!

Nam!
Status – inkl. Borstad Treningstri
Svømming: 6 svømmeøkter siste seks ukene. Dette er helt normalt – jeg har ikke hatt for vane å svømme mer enn en gang pr uke de siste ukene før konkurranse. Litt rusten og svak (lite styrketrening i år) men på en god dag så håper jeg at jeg tidsmessig greier å matche meg selv.
Selv om jeg ikke kan sykle så har jeg fin drak da!
Sykkel: 9 økter totalt (3 i April, 2 i mai, 1 i Juni og 3 økter i Juli). Hva står jeg egentlig igjen med da? For å analysere dette så må jeg nødvendigvis oversette dette til løpespråket: se for deg at du løper tre ganger i April – to ganger i mai – og en gang i Juni for så å løpe tre ganger igjen i slutten av Juli. Det blir ikke progresjon av slikt. Det blir ikke fremgang uten kontinuitet! Jeg har ikke spart kilometerne fra April i banken for så å hente dem ut nå – treningseffekten fra de øktene er borte for lenge siden. Det jeg står igjen med pr i dag er derfor effekten av de tre siste sykkeløktene – nothing more, nothing less! Det er i alle fall slik jeg føler det. Og tre er som kjent mye bedre enn ingenting ikke sant? Viktig å se det positive i galskapen!:-)
Antall km på sykkelsetet i år...
Løping: løpinga har tatt seg litt opp i sommer og selv om jeg fortsatt mangler mange nøkkeløkter og toppformen ikke er helt inne så har jeg i alle fall løpt ganske regelmessig. Og med en deltakelse på Bogstad Treningstri sist uke så har jeg også gjennomført en overgangsøkt. Å løpe 10Km etter 40km på sykkel er uansett noe helt annet enn å bare løpe 10Km – vondt blir det utvilsomt så her får jeg bare stole på at hodet gjør jobben!
Antall km med løpesko: Juli er nesten "all time high" - manglet bare 1km ;-)

Syv dager – åtte netter! Skal – skal ikke!??


12 kommentarer:

  1. Jeg tror du klarer det du vil! Og selv om det er NM, går det vel an å ta det som en god treningsøkt, altså ikke fokusere utelukkende på tid. Ha det gøy og gjør ditt beste:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - jeg er enig og det er vel det jeg har landet på! Så fremt betennelsen i lårene er under sånn passe kotroll så blir det nok den varianten som du skisserer her Mia ;-)

      Slett
  2. Velkjente tanker det her gitt:) Var aldri påmeldt NM, men olympisk som jeg endret til sprint nettopp av mangel på trening. Pussig hvor optimistisk man kan være når det er både vinter og vår fra påmelding til løp...jeg har tenkt mange ganger på at droppe hele greia neste lørdag, men tenker at jeg får ta det som en god treningøkt som også gir løpserfaring. Skal ikke kimse av det heller:)
    Du er tøff og jeg er sikker på at du greier det med glans. Legg fra deg NM-frykten og klin til! Lykke til med innspurten!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har observert mange optimister - som melder seg på i hytt og pine - men jeg pleier ikke å tilhøre denne gruppen! jeg liker å melde meg på dagen før men akkurat når det kom til Oslo Tri så måtte jeg agere i god tid for å sikre meg en startplass. At jeg meldte meg på i NM er jo en helt annen historie - snakk om surrehue - NM har aldri vært forkortelsen for Normal Distanse.... say no more!

      At jeg greier å gjennomføre vet jeg jo - jeg har jo gjort dette før med like tynt grunnlag - den mørke skyen som skygger for meg nå er 1) viten om at jeg stiller i feil klasse - jeg er jo dømt til å komme sist i NM og 2) betennelsen i lårene som murrer - jeg vil liksom ikke risikere at betennelsen blusser kraftig opp igjen nå som jeg var på god vei til å få bukt med dritten. Det er det ikke verd! Å komme sist plager meg ikke - man konkurrerer jo med den formen og med det grunnlaget man har, og tiden blir som den blir. Det føles bare veldig ukomfortabelt å stille i NM når jeg ikke på noen måte har noe i den klassen å gjøre!!

      Hvis jeg greier å legge fra meg NM frykten, som du sier, så bør jeg stille for å få erfaringen - det har du jo helt rett i!! Erfaring er viktig. Takk for gode ord Tone - godt å se ting fra en annen vinkel ;-)

      Slett
  3. Jeg synes helt klart du skal gjøre det! Etter å ha fulgt bloggen din i nærmere to år nå vil jeg påstå å ha lagt merke til følgende trend: Du hiver deg ut i ting uten alltid å være 100 prosent eller optimalt forberedt, og så overrasker du deg selv positivt. Har jeg ikke rett? Jo!

    (PS: Hva vil du si er en "nøkkeløkt"? Jeg er ikke bevandret i slikt. Jeg kan bare grunntrening + oppladning til løp. Mangler hele nøkkelbiten! Haha!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har jeg noe jeg skulle ha sagt? NEI! DU her selvsagt helt rett ;-) Det som plager meg er mest at jeg opptar en plass i NM - jeg okkuperer en plass i en klasse jeg ikke burde vært! Hadde jeg vært påmeldt i mosjonsklassen så hadde jeg ikke hatt kvaler med å stille. Jeg vet jeg kommer til å greie en tid rundt tre timer - og jeg vet at 3t tilsier bunnen av res.lista i NM og tilsier at jeg skulle vært i den andre klassen.... vel vel!

      I min verden betyr nøkkeløkter noe slikt som "økter som du vet du trenger på veien til toppformen". Vi trenger alle å trene på både utholdenhet og fart hvis vi skal greie å løpe fort på lengre distanser, feks. 10Km. Det nytter liksom ikke bare å løpe 30min rolig 5x i uka om man skal løpe maraton eller ønsker å løpe mila på 45min. Og det nytter heller ikke å bare løpe 4x4min intervaller. Det er i all hovedsak en miks av ulike økter som må til for å nå toppformen. Grovt sett kan du si at du trenger 1) rolige økter hvor du bygge ut blodårenettverket ditt og dermed øker utholdenheten din samt 2) hardere økter som stimulerer til å øke hjertets slagvolum og som fremmer din evne til å holde høy(ere) fart rundt melkesyreterskel.

      For meg er nøkkeløkter 1) rolig 60-90min økter (i sone 1) for å bygge uttholdenhet 2) terskeløkter (i sone 3) og 4) tempo/intervall-økter (sone 3/4). Merk deg at dette gjelder meg og min kropp - basert på erfaring - og det er i tråd med mine mål som i hovedsak er å løpe 3-10Km og kanskje en 21Km konkurranser i året. Hva du trenger å fokusere på avhenger av dine mål og ditt grunnlag.

      Som jeg har vært inne på tidligere så har jeg utelukkende løpt kort i MANGE år og har dermed trent veldig ensidig. Jeg har ikke hatt noen utholdende/kondisjons base å lene meg på. Så dette har jeg jobbet med de siste årene - jobbet med å bygge grunnform - utholdenhet - og det har jeg gjort ved å løpe rolige økter i sone 1 (jfr. pkt 1 over). Og det begynner å hjelpe. God grunnform alene er ikke nok. Jeg trenger også fart - og jeg trenger å øke terskelfarten (jfr. pkt 2 over). I år har jeg løpt få terskeløkter og har dermed ikke grunnlaget som jeg trenger for å kunne løpe fort over tid. Dette er det jeg i hovedsak sikter til når jeg sier at jeg fortsatt mangler noen nøkkeløkter før toppformen er der :-)

      Dette ble kortfattet men jeg håper det gav litt mening; hvis ikke så kan jeg ta dette litt mer grunndig i et blogginnlegg - bare gi meg et hint! :-)

      Slett
    2. Tusen takk for langt og grundig svar - som absolutt gir mening! Da vet jeg at "nøkkeløkter" i din verden er mer eller mindre det samme som "grunntrening" i min verden :) Jeg lærte meg rolig/hardt-prinsippet en gang for et par år siden etter å ha holdt på med det jeg skjønte var lapskaustrening over ganske lang tid. Nå har jeg to harde økter i uken, hvorav den ene er lange intervaller i motbakke - både for å spare beina og for å forberede meg til et motbakkeløp til høsten. Den andre harde økten er som regel kontinuerlig intervall av et eller annet slag, og dette kan vel kalles terskeløkt, men jeg trener IKKE nok fart. Jeg er ikke god til det, og derfor liker jeg det ikke, og derfor er jeg ikke god til det, og så videre. Hvordan liker du å trene fart? Løper du korte eller halvlange intervaller? På bane eller grus eller asfalt? (Kanskje vi trenger et fartsinnlegg? :))

      Slett
    3. Som svar til deg så ville jeg sagt: jeg trener ikke fart! Men det er en sannhet med modifikasjoner... for hva er definisjonen på fart og fartstrening??

      Det som blir riktig å si er at jeg ikke løper intervall; jeg løper kun intervall som variasjon de gangene jeg er litt små-lei eller mangler inspirasjon og dermed trenger litt variasjon (sånn ca et par ganger i året). På trening løper jeg i stedenfor sammenhengende økter. På trening løper jeg heller aldri i 3-10Km konkurransefart og ei heller raskere enn 3-10Km konkurransefart!! Jeg løper altså sammenhengende økter på trening og jeg løper tregere enn hva jeg gjør i konkurranse.

      Så min fartstrening er utelukkende korte (4-5km) sammenhengende økter hvor jeg ligger lavere i puls enn i konkurranser - i praksis tilsvarer dette at jeg løper ca 20-30sek tregere pr km sammenlignet med 10Km konkurransefart.

      Det er også noe som heter "å konkurrere seg i form" og det må vi ikke glemme når vi nå snakker om fartstrening. For i konkurranser så trener man jo spesifikt på konkurransefart! Så alle konkurranser man deltar på vil jo telle som fartstrening.

      Nuvel - du leser garantert flere blogger og da ser du at ulike folk har ulike preferanser og ulike måter å trene fart på. Jeg valgte å gå bort fra intervaller på høy fart for en periode fordi jeg trengte å prioritere grunnformtrening fremfor fart. Så jeg er ikke prinsipielt i mot intervaller altså ;-)

      Slett
  4. Lykke til med å ta en avgjørelse!
    Og lykke til på Oslo Tri dersom du bestemmer deg for å være med! :-)
    Syns du er tøff jeg!
    Det med fart som Gunnhild skriver over her, hadde vært spennende å få noen tips på! Jeg trenger å få opp farten. Neste år SKAL jeg under 50 min på 10 km!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk - i går var det "skal" - i dag er det "skal ikke" ;-) så jeg svinger nesten mer enn været for tiden hahaha

      Ok - jeg får skrive litt mer om fart i et innlegg - i mellomtiden kan du lese svaret over ;-) Under 50min på mila greier du - det er bare snakk om å få inn de rette øktene så går det!!

      Slett
  5. All ære til deg som føler at du "har stjålet" noen annens plass i NM. Når det er sagt, så var det vel ikke helt det som var intensjonen din :-) Det blir uansett spennende å lese hvordan det går, for du er jo litt som katten, lander på beina uansett.

    Det du skriver om å melde seg på konkurranser dagen før i svaret til Tone, har jeg tenkt mye på i det siste. Det skjer for mye uforutsett til at langtidsplanlegging alltid er så lurt. Det er litt vanskelig å forestille seg hvor man er fysisk åtte måneder fram i tid. Påmeldinga til Oslo Tri var vel i desember 2012?

    Lykke til uansett hva du velger å gjøre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Sukker - tiden får vise hva det blir ;-)

      jeg husker ikke når jeg meldte meg på men jeg VET at det var før jeg ble syk i slutten av januar. For etter den sjauen jeg hadde med bronkitt i seks uker +++ så hadde jeg garantert ikke meldt meg på! Det vet jeg.

      Konklusjon: det er utfordrende å berive langdistanseidrett og det er umulig å planlegge langt frem i tid ;-)

      Slett