mandag 19. august 2013

Nye høyder: Matterhorn Ultraks 16Km

Livet er ikke et hvilehjem – i alle fall ikke når man er gift med en president – selveste presidenten av kondisjon!

Game on!!
Så hva har vi funnet på nå da?
Jo intet mindre enn Matterhorn Ultraks – og da snakker vi 16K og 1100 høydemeter for min del. Juhu – jeg som er særs elendig i motbakke – jeg ler meg skakk!

So here is the thing: jeg har bestemt meg for å ta det som en tur – litt sånn ”veien blir til mens man går” mentalitet. For det står noe sånt som ”Km effort/leistungskm = 40”. Og det kan ikke tolkes på noen annen måte enn at dette blir hardt – knallhardt!!

Chamonix
Jeg liker fjell og jeg liker terreng – men motbakke – der sliter jeg! Skikkelig! Fra løypeprofilen frykter jeg at både opp og nedfarten kan bli i bratteste laget så da kommer det i grunn an på underlaget; for hvis underlaget i tillegg består av digre kampesteiner og ur og skur, ja så blir det nødvendigvis rimelig umulig å løpe.....
Hvordan løpe kampesteiner liksom?
Starten er på ~1605m og vi skal rett opp til 2288meter i løpet av de første 6km (~900 høydemeter). Så skal vi ned til ~2000m før vi igjen skal opp til cirka 2288meter. På dette stadiet har vi tilbakelagt ~9.6km og vi er klar for nedfarten. Nedfarten ser rimelig stupbratt ut og jeg er derfor litt spent på om det er mulig eller klin umulig å løpe ned..... Nede på ~1700meter, etter ~13km, gjenstår det 3km med noe som ser ut som litt ”berg-og-dal” før vi ankommer mål.

Med andre ord heftig, men fra filmen som ligger ute så ser det jo usedvanlig fint og løpbart ut. Virkelig verd en titt HER
Dette blir moro ;-)
 Og frem til avreise skal beina hviles grundig. For selv med flere hviledager sist uke så tilbakela jeg nesten 40km med løpesko, hvilket er i øvre grense for meg på en uke, så totalt sett ble det altså en middels hard mengdeuke – og jeg har jo fortsatt et par lår jeg må passe litt på! Dessuten er jeg galaktisk stiv og støl. Så hvilings it is!

Oppsummering uke 33
Mandag: -
Tirsdag: 13km distanse (i3) 1t13min
Onsdag: 32min rolig oppvarming (5.4km) + 30min styrke
Torsdag: -
Fredag: -
Lørdag: Tønsberg Tri (1t25min)
Søndag: 15.92km rolig langtur (i1) 1t36min


Hva er dine planer for uka??

29 kommentarer:

  1. Hallelulja, you will do great.cause u are made for running uphill :)

    SvarSlett
  2. Mine planer for uka er ikke i nærheten av å være så kule som dine. Det der ser skikkelig gøy og veldig tøft ut. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Selve uka blir nok rimelig døll for min del men så avslutts det jo forhåpentligvis veldig bra da - så da er det verd all hvilinga ;-)

      Slett
  3. Halleluja, nye eventyr! Gleder meg til race rapport! Hvil deg i form og god tur!

    SvarSlett
  4. Kult!! Dere får en knallfin tur uansett:-)

    SvarSlett
  5. ser kjekt ut. fin trening til crossen neste aar.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja viktig å begynne tidlig ;-)

      Slett
  6. Sånn er det å være presidentfrue :) Ho-ho. Det høres ut som en utrolig tur, så ta deg tid til å nyte også:)

    SvarSlett
  7. Så artig! Er sikker på at du vil klare det fint! Sier som Tone: hvil deg i form og god tur!

    SvarSlett
  8. Så utrolig kult, nå ble jeg rent misunnelig. Ikke på president-frue- tittelen altså ;-)
    Og hvorfor skal ikke du være god på motbakke? Du er jo standhaftig i hodet, hardtarbeidende i sinnet og lett i kroppen. Dette går så bra atte. God tur!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har unormal høy puls på lav belastning - hvilket betyr at jeg har skyhøy puls i hver minste kneik - så derfor fungerer jeg ikke godt i motbakke! ;-)

      Slett
  9. Seriøst Silja? Neste helg?? Tenkte kanskje det var snakk om neste år jeg!
    Km effort = 40, betyr ikke det at det er omtrent som et maraton? Det pleier man jo å bruke noen måneder på å trene seg opp til ...

    Men dere er jo gærne - he, he :-)

    Det blir sikkert en fantastisk opplevelse, men vær litt ydmyk da. Ta hvilingen seriøst!! Det er langt, det er bratt og du skal vake rundt i 2000 meters høyde uten akklimatisering. Det er ikke akkurat som en joggetur på Vettakollen liksom ;-)

    Lykke til & god tur!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ydmyk er mitt mellomnavn Kirsten - det vet du jo! Så ingen fare - har planer om å hvile i massevis denne uka! ;-)

      Jeg innrømmer at jeg ikke hadde sett "Km effort = 40" før jeg meldte meg på og jeg er litt usikker på hvordan jeg EGENTLIG skal tolke det.... Jeg er innstilt på at jeg kommer til å GÅ i alle fall opp til første toppen - og kanskje går jeg hele veien (hvem vet!!) - typ fjelltur! Og da kan jeg fort bruke en halv dag i fjellet - som sikkert blir en fin opplevelse til tross for høyden. Og ingen som går fjelltur bruker å trene ett år i forkant.... så jeg satser derfor på at det går bra.

      Ang. akklimatisering så har vi hentet inn info. fra ekspertisen (T. Alsgaard) så jeg tror vi er innafor der også.... dog, det er jo alltid dette momentet med at vi alle er ulike så det vil jo alltid være individuelt hvordan man opplever høyden. At det kan føles tungt er jeg jo innforstått med så jeg har som sagt planer om å ta dette som en opplevelse og håper å få en fin tur!

      Slett
  10. Godt. Det er stor forskjell på å gå en fjelltur og å løpe, tenke km-tider, konkurranse osv. Jepp! Tar resten på mail jeg :-)

    SvarSlett
  11. Det er klart at det optimale hadde vært å komme 6-7 dager i forkant, ingen tvil om det. men det er snakk om marginer her uansett. Det som er viktig er å vite på forhånd hvordan kroppen kan reagere. At det vil lettere bli melkesyre osv. Silja er fornuftig og jobber alltid utifra fra det - da kan det egentlig bare gå bra. Og er vi heldige med dagen og været - så kan det bli riktig så fint dette :)
    jeg tenker at det er motiverende å gjøre litt andre ting jeg, senke skuldrene å lære noe på en positiv måte. Det er i hvertfall derfor jeg drar ned for å løpe mine 46 km der...

    SvarSlett
  12. Wow! FOR en naturopplevelse dette må bli! Tøft, sikkert knalltøft -men så kult med noe som er litt annerledes da!
    Gleder meg til rapport - god tur!
    Selv skal jeg teste Viking Race på lørdag...morsomt! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det blir hardt men jeg skal ta det pent altså.... ikke noe hesblesende, krampaktig forsøk på å entre fjellet i rekordfart! Viking race - og så sier du at jeg er gal og tøff?? ho ho ho du er klin gæern - imponerer som alltid! god tur a ;-)

      Slett
  13. Sist uke lovet AP mer til helse. Nå skal også skole få mer!

    Sånn plutselig etter 8 år - og tilfeldigvis 3 uker før valget.

    Stoltenberg fornekter seg ikke, innimellom alle angrepene på Erna.

    SvarSlett
  14. Hæ, allerede førstkommende lørdag, var dette en impulshandling? Kult!

    Nydelig filmsnutt :) Har selv bodd i Sveits, fransktalende del i ett år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var i alle fall ikke grundig planlagt.... turen ble vel booka for en drøy uke siden. Vi hadde sett videoen fra løypa og syntes løpet så kult ut - og så bare bråbestemte vi oss. Jeg har jo litt kvaler i og med at jeg sliter litt med beina men jeg tar det som sagt som en tur og nyter naturen.

      Slett
  15. Det er Alpene som gjelder i år skjønner jeg. Blir sikkert en fantastisk opplevelse. God tur! :-)
    Du skal bli vanskelig å slå på Oslos bratteste skjønner jeg. Tror jeg må løpe opp en alpinbakke i morra for å prøve å holde tritt. :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp - it is the Apls ;-)

      Nei - du har nok ikke så mye å frykte ang Oslos Bratteste; jeg er ikke en gang påmeldt ;-) men løp gjerne noen alpinbakker for sikkerhet skyld du!!

      Slett
  16. Imponerende.
    Både løp, påmelding og positive vibber.
    Akkurat hva jeg trenger! Gleder meg til å lese rapporten
    og håper virkelig du slipper slike stigegreier (bilde), blir
    skjelven i knærne bare ved å lese om det.
    Lykke til.

    SvarSlett
  17. Sist uke lovet AP mer til helse, i går skulle også skole få mer, og idag kom jaggu ikke AP med nye eldreløfter!
    Er det noen som biter på alt dette 3. valget på rad...?

    SvarSlett
    Svar
    1. De fleste partiene kunne sikkert hatt godt av å trimme vekk litt valgflesk, tror du ikke? ;-)

      Slett
  18. Spennende! Jeg gleder meg til å lese rapporten. De resterende dager av uka blir det fjelltur, ettersom været er nydelig. :D

    SvarSlett
    Svar
    1. God fjelltur til deg ;-) Jeg regner med det kommer en lite rapport ja....

      Slett