mandag 29. juli 2013

Uke 30: forkjøla!

Jeg ble forkjølt da vi var i Barcelona så treninga siste ti dagene har foregått med tett nese og litt gruff i halsen.
Ser du bicepsen? Nei - ikke jeg heller!! ;-)
Jeg har respekt for å trene med sykdom i kroppen og jeg trener på lav intensiteten hvis jeg først velger å trene når jeg er forkjølet. Trening bryter som kjent ned – hvile bygger opp – så når immunforsvaret allerede er redusert så blir hvile ditto viktig! Det er derfor lov å bruke hue sier jeg bare. Utover det så er det vel mer flaks enn dyktighet som avgjør hvilken vei høna sparker i majoriteten av tilfellene.... 

Anyway, nok om høner: torsdag tok jeg sjansen på å gjennomføre en hardøkt (Bogstad TreningsTri) og jeg var naturlig nok spent på hvordan kroppen skulle reagere på første høypulsøkta på flere uker – for i tillegg til forkjølelse så har det generelt blitt mye sone 1 trening i ferien – også kjent som ”kosetrening”?

Nuvel, det må ha gått ganske bra for dagen etter følte jeg at forkjølelsen var på vei ut av kroppen; hurra! Så da tok jeg sjansen igjen og avrunda like godt uka med en høypulsøkt på sykkel – og det gikk fint det også. Så da ble det en ganske grei treningsuke tross alt.

Mandag: 13km rolig løpeøkt (i1)
Tirsdag: -
Onsdag:
5.54km rolig løpeøkt (i1)
Torsdag: Bogstad TreningsTri (730m svøm – 16km sykkel – 4.73km løping)
Fredag: 10.66km rolig løpeøkt (i1)
Lørdag: -
Søndag: 30.43km sykkel (4x8min intervalldrag)


Nå skriver vi snart august! Det er helt utrolig –høst liksom? Jeg kan ikke si at jeg er helt forberedt på høstmørke riktig enda men på den annen side så er jo høst ensbetydende med mange morsomme konkurranser og det er jo noe vi alle gleder oss veldig til ikke snart???! Jeg gleder meg i alle fall ;-)


8 kommentarer:

  1. Og der fikk du en treningstri igjen! Så bra! synes du er så flink til å skvise inn mye forskjellig i dine uker! Jeg MÅ bli flinkere til å ha økter i sone 1......de litt lengre.
    Konkurranser til høsten: yes! godt vi har noe å se frem til også da. Utrolig hvor fort ukene bare flyr! Jeg vil ha sommer UT september, jeg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vel, altså: jeg har kun en trenings tri altså - så den tritreninga jeg blogga om sist er altså den samme som står i oppsummeringa her over trening i uke 30.

      Og jeg må også skjerpe meg med sone 1 treninga altså. For selv om jeg holder meg i sone 1 på disse øktene nå så merker jeg at asfaltløpinga i sommer har bidratt til å dra opp farten på sone 1 øktene - og det går ikke når lengden på disse øktene etterhvert skal økes samt løpes i marka. Da må jeg fokusere på å holde lavere fart ellers spretter jeg rett opp i sone 3 - så det blir en utfordring å gå tilbake til å løpe i marka for da må jeg samtidig akseptere at farten daler med minst 45sek pr km! utfordrende men det er bare å være beihard!

      Slett
  2. Ah:) smiler!
    Tenker ofte på programmet og rådene du ga meg tidligere i vår.
    Og når det gjelder sykling....IKKE lett å holde seg i sone 1 og 2....så fort noen drar forbi meg, ja da tråkker jeg automatisk på fortere...ha ha! nå har jeg stilt inn klokka til å riste og pipe hver gang jeg går over fastsatte soner! FUNKER!....:)

    SvarSlett
    Svar
    1. haha - ja det er en utfordring - spesielt på sykkel!!

      Slett
  3. Sone1 er den største utfordringen av alle. Foreløpig er den forbeholdt langturer (men funker ikke helt der heller) Min utfordring er det å innse at jeg burde gå opp bakkene. Det er ett eller annet i hode mitt som sier totalt N E I. Må nok jobbe med denne noe fremover.
    Ellers er det sant at høst og konkurranser lokker der fremme;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sone 1 er vanskelig og for mange er det også mentalt utfordrende fordi kilometertidene må kraftig opp - noe som er helt motstridende i vårt konkurransepregede samfunn hvor det er om å gjøre å være best, raskest osv. Og da sier hjernene våre i fra om at "dette liker vi ikke"! Jeg har bare en ting å si til dette: det er ikke flaut å løpe sakte - det er derimot veldig smart og en uvurderlig investering!!

      Det er viktig at du har riktig utregnet soner som passer for deg! Hvis du sliter veldig med å få pulsen lav nok så kan det være verd å få sjekket om soneberegningene du bruker er riktige for deg (kanskje du allerede har det?)! For ta meg som eksempel: jfr. Polar sine soneberegninger så er min sone 1 puls i området 114-131. Det sier seg selv at det er umulig for meg å jogge i sone 1 når jeg starter på 150 slag på 10km/t (6 min/km). Fra laktattesten så ble min sone 1 beregnet til 133-158; noe som passer godt med subjektiv følelse og egen erfaring om at 160 var et absolutt øvre tak for sone 1 for meg. 114-131 vs 133-158 overlapper ikke en gang - det er en hel sone forskyvning - og det illustrerer godt hvorfor man må ta hensyn til individuelle forskjeller!

      Mye handler om erfaring og tålmodighet: jeg må fortsatt være tålmodig i forhold til sone 1 trening :-) Fortsatt lykke til - dette fikser du!

      Slett
  4. Sone 1 er omtrent umulig for meg å ligge i, det vil si kun gangfart og DET er vanskelig det!

    SvarSlett
    Svar
    1. I know ;-) Slik var det for meg også før jeg fikk tatt laktattesten. Og jeg ble litt sprø av å høre at det bare var jeg som ikke løp sakte nok når jeg selv visste at sone 1 beregnet med % av makspuls tilsa gangfart for meg

      Slett