onsdag 3. juli 2013

Post Chamonix -hva nå?

Ja hva nå? Fjelleventyret er over men jeg innrømmer at jeg slettes ikke har fått Chamonix ut av kroppen etter hjemkomsten i natt....

Hva nå??
Planen for Juni var simpel: jeg skulle forsøke å kvitte meg med betennelsen i lårene samtidig med at jeg skulle forsøke å dra meg selv ut av komfortsona. Den beste måten å dra meg sidelengs ut av komfortsona på var selvsagt: delta på konkurranser. Den beste måten å bli kvitt betennelsen på var: parkere sykkelen for en periode samt utsette lårene for brutal massasje! Det funka bra.
Liten kvinne - mektig natur!
For å dra meg ut av komfortsona løp jeg altså en hardøkt i form av en konkurranse hver helg – og jeg starta med ~5km for så å øke lengden på hardøkta for hver uke. Sånn som dette ble fasiten:

Uke 23: 4.6km­ – Menyløpet (21:30min)
Uke 24: 10Km – Bislettmila (48min)
Uke 25: 14.58km – St Hans galoppen (1t18min)
Uke 26: 10.2km – 10Km du Mont Blanc (58min)

Klar for siste Juni-konkurranse -10km i Chamonix
Planen for Juli er å skru ned intensiteten på hardøktene fra konkurranseintensitet til mer sone 3. Jeg skal rett og slett leke med terskelfarten –fordi jeg trenger det! Jeg har et udiskutabelt behov for å pushe terskelfarten. Mer er det i grunn ikke å si om den saken.

I klartekst betyr det at jeg ikke skal delta på konkurranser i Juli og at jeg skal senke intensiteten på hardøktene. I rene tall betyr det at jeg ikke skal løpe hardøktene i høy sone 4 (som er der jeg ligger i konkurranse) med snittpuls på 178 men løpe kontrollert i sone 3 med snittpuls ~170.


Planen er å løpe disse terskeløktene under Sognsvann Rundt Medsols (SRM) sånn cirka som dette:
Uke 27: 6.5km­ – SRM (32:55min) done.
Uke 28: 6.5km­ – SRM
Uke 29: ingen plan; kroppen bestemmer!
Uke 30: 3 runder på SRM
Uke 31: 3 (-4) runder på SRM

Dette er en tentativ plan. Og så langt – så bra! For i dag løp jeg to runder på SRM med snittpuls på 170 som planlagt. Flink pike!

Nå har det – av flere grunner – blitt mange korte turer på meg (typ 5-7km) siste ukene så jeg håper også å kunne løpe noen litt lengre og rolige økter i Juli – for å få litt mer mengde i bena.

Vi får se – det eneste jeg vet er at TÅLMODIGHET er eneste vei til suksess! ;-)

14 kommentarer:

  1. ... og så må du huske å melde deg på Mont-Blanc Cross når den tid kommer. Med ditt fine opplegg så kommer det også til å gå som en lek.

    Og jeg drømmer også fortsatt om Chamonix. Gleder meg til neste år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Crossen ja.... ;-) Det blir i så fall en laaaaaaang dag i fjellet - hvilket jo bare er digg - jeg må bare få ned pulsen litt mer så jeg overlever!

      Slett
    2. Blir fort lav puls på slike lange løp. En rask 400m er langt vondere enn en treg 24 km. Anbefaler Crossen. Heiingen var MAGISK ((:

      Slett
    3. Jeg må nok bare finne et tempo som er rolig nok så tenker jeg at det kan bli en fin tur ;-)

      Slett
  2. Dette høres ut som en veldig klok og fin plan, Silja! Og det er jo ganske deilig å trene kontrollert i sone 3 også. Du - betennelse i lårene? Hvordan får man det? Det høres ufattelig vondt ut.

    Selv begynner jeg sakte, men sikkert å komme i form, og så langt er opplegget 2 hardøkter i uken (1 økt med langintervaller i motbakke + 1 terskeløkt (enten langintervaller, kontinuerlig intervall eller en sammenhengende rask tur på 8-10 km)) og 3-4 ukentlige rolige turer på 1-1,5 time. Dette skal jeg holde på med til langt uti september, for jeg ligger voldsomt på etterskudd etter den elendige vinter- og vårsesongen 2013.

    Blir gøy å følge med på deg! Kanskje jeg legger noen av terskeløktene mine til Sognsvann? Jeg har faktisk aldri vært med på SRM!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du spør: " betennelse i lårene? Hvordan får man det?"
      Svar: aner ikke!! ;-) Nei jeg har rett og slett ikke noe godt svar annet enn at 1) "hastverk er lastverk" 2) sykling i tillegg til løping ikke var helt gunstig for meg i vår (etter sykdomsavbrekk) 3) sykdom, generelt, er ikke særlig gunstig i forhold betennelsestilstander i kroppen.... i alle fall ikke for meg 4) for stor totalbelastning (mentalt så vel som fysisk)!

      Da løper du altså 5-6 økter pr uke: det er svært bra!! Kombinasjonen to harde & 3-4 rolige økter i uka høres også svært fornuftig ut. Og det høres også svært mye ut så dette må du bli grise-sprek av!! Herlig. Det er bare å bli med på SRM - det er perfekt for terskeløkter!

      Slett
    2. Teorien din om årsaken til lårbetennelsen din høres plausibel ut - det kan fort bli for mye belastning. Jeg må passe meg selv, jeg - det er lett å bli for ivrig og trene for mye selv om man er sliten og egentlig trenger en kveld på sofaen. Og 5-6 økter i uken kan fort føre til overbelastning de ukene jeg jobber 60-70 timer i tillegg. Det viktigste for meg er derfor å få til to harde økter og én skikkelig langtur de ukene jeg må ta færre økter.

      Det virker som om du har funnet en god balanse: Du har litt færre, men gjennomtenkte kvalitetsøkter, og du perser til stadighet! Planlegger du øktene selv, eller samarbeider du med din mann?

      Slett
    3. Du skrev at "Det viktigste for meg er derfor å få til to harde økter og én skikkelig langtur de ukene jeg må ta færre økter". Å evne å justere i forhold til totalbelastning er en kunst, men ditto svært viktig! Og jeg tror nøkkelen ligger her: å tørre å gå ned på antall økter de ukene hvor totalbelastningen er stor/større - tørre å stole på at færre økter en uke her og en uke der faktisk er SMART og ikke ødeleggende for formen - det tror jeg er en evne som er med på å skiller de beste fra de nest beste....

      Jeg kan ikke trene ubegrenset. Samtidig ønsker jeg å få mest mulig ut av de tilmålte 3-3,5 milene som jeg tåler å løpe hver uke. Dermed må jeg nødvendigvis bruke hue og trene smart. Og i den grad jeg planlegger treninga så planlegger jeg øktene ut fra hva jeg selv mener er best for meg; så jeg er selv ansvarlig for treninga mi. Jeg styrer det overordnede men er jeg i tvil en dag om hva jeg bør/ikke bør gjøre så rådfører jeg meg alltid med Tim - for det hjelper som regel å diskutere "for-og-imot" de gangene man er i tvil. Og i disse situasjonene er innspillene fra han gull verd!!

      Slett
  3. Du har virkelig deltatt i mye denne sesongen! Og tenk hvilken vinter det har vært for deg. Impressed! Flotte bilder også forresten.
    Det som til stadighet slår meg ved deg, er fornuften din. Og det mener jeg i ramme alvor! GOD SOMMER - blir litt til/fra i ukene fremover.

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe - jeg har ikke så mye valg: jeg MÅ være fornuftig ;-) Noen ganger trener jeg bare for å trene jeg også og driter i alt som heter fornuft men, så famler jeg fort tilbake til det jeg vet fungerer for meg! Jeg er nok utvilsomt en fornuftstyrt person sånn i bunn og grunn....! Kos deg videre i sommer Janne! Spreka ;-)

      Slett
  4. gratulerer bra gjennomført plan. Utrulig fint natur på bildene. Kos deg i juli

    SvarSlett
  5. Veldig fint bilde som du kaller liten kvinne - mektig natur! Blir glad av slike flotte naturbilder:-)

    Jeg håper stille på SRM snart, tok et testløp der på lørdag - kom i hvert fall rundt 2 ganger selv om tiden er dårlig:-) Skal hilse på deg om jeg ser deg:-)

    Fiiiin søndag i superdupersommeriNorge-været!

    Mvh Janicke L.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tiden er ikke viktig vet du; det viktigste er å delta samt ha det gøy med det man gjør! Så det er bare å bli med på SRM! Kom å hils neste gang da ;-)

      Slett