søndag 14. juli 2013

Min sommercamp! ;-)

Nei – dette er ikke panikktrening frem mot Oslo Tri selv om det helt sikkert burde vært det! Heller ikke er det et desperat forsøk på å ta igjen tapt trening det vet vi jo at ikke nytter! Ei heller er det prematur 40års krise krise? hva er egentlig en krise? Og nei – dette er i alle fall ikke et desperat forsøk på å trylle frem bikinikroppen før ferien for er det noe jeg ikke bryr meg en tøddel om så er det bikinikropp!! Sorry assa!
Ja jeg tøyer!
Dette er bare et resultat av at jeg har hatt ferie denne uka og masse tid til lek og moro. For det er tross alt det trening handler om: lek og moro!!

Siljas sommercamp 2013
Mandag: 10km rolig løping (i1) 58min
Tirsdag: 15.68km rolig rulleski (i1) 1t11min
Onsdag: 5.3km rolig morgenjogg (i1) 30:51min. Kveld: SRM (totalt 10km med oppvarming og nedjogg).
Torsdag: 730m svømming (14:30min) + 16km sykkel (34min)
Fredag: hviledag – 20min lett styrke
Lørdag: 5.3km rolig morgenjogg (i1) 30:41min + 20min lett styrke. Kveld: 11km løping (1t6min).
Søndag: 1600m restitusjons-morgensvøm (36:35min). Kveld: 15.68km rolig rulleski (i1) 1t10min
SÅ overrasket ble jeg da jeg persa; 14:01min er ny PB.
Ukas joker: ny PB på en runde på SRM – det kom veldig uventa – jeg så slettes ikke den komme. Jeg løp uten klokke og pulsmåler, løp på følelse og løpet var ikke noe perseforsøk. Moro ;-)

Totalt loggførte jeg 42km løping denne uka (applaus!). Jeg noterte også min tredje og fjerde svømmeøkt i år (applaus igjen!) og min første sykkeløkt i Juli (bravo); som forøvrig er min syvende sykkeløkt totalt i år (og så snakker vi ikke mer om sykkel, ok??!).
Ikke to fulle menn som rider igjen men "to kule damer ruller igjen". Adelheid futt&fart.
Kommentar: to løpeøkter om dagen – to ganger på en uke – det er ikke noe jeg planlegger å praktisere fast altså. Det er kun fordi jeg har ferie og tid til å trene at jeg tillot meg å gjøre det. På sikt så tror jeg at jeg kommer til å nøye meg med å løpe to ganger om dagen en gang i uka – men slettes ikke hver uke – kanskje ikke oftere enn hver tredje-fjerde uke. Det handler nemlig om å kjenne kropp og ben – vite hva man tåler og ikke tåler – og det handler om å ikke overdrive; ikke overdrive verken mengden eller intensiteten på de to øktene når man løper to økter om dagen. En ting er å løpe to økter om dagen når man har ferie og kan lade greit opp mellom øktene – en helt annen ting er å løpe to økter om dagen når man i timene mellom øktene flyr rundt som et pisket skinn på jobb. BIG difference!! Så det handler altså også om å få tilstrekkelig med hvile mellom øktene. Og så må man jo ha mat....
Dessert må man ha! Masse bær, yoghurt/kesam, nøtter, sjokkis +++
Og hvis du tror jeg skal trene like masse neste uke så må jeg skuffe deg for neste uke: da skal ligge på stranda, prøve å overleve i 30C og kun jogge et par-tre økter hvis jeg i det hele tatt orker..... jeg er nemlig ikke skapt for å trene i varme!
God sommer videre!




14 kommentarer:

  1. Den desserten så GOD ut!

    Imponerende at du greide å perse på SRM denne onsdagen da det var SÅÅ varmt!
    Skal jeg perse må det være under 20 grader.
    På onsdag opplevde jeg at de fleste løp forbi meg. Vanligvis holder jeg følge :)

    Jeg hadde meg en kveldstur rundt vannet nå nettopp og det var bare 18 grader med en deilig vind. Men jeg kjenner at jeg ikke er i form, tross mye hvile og søvn denne uka.
    Løp faktisk raskere i vinter med snøunderlag.

    Vet ikke hva det kommer av, men midt på sommeren blir kroppen langt mer slappere. Jeg mangler flyten og den lettheten jeg har om våren og høsten. Det er ikke varmen, for jeg opplever å være mer andpusten og regelrett sliten etter bare 1. runde. Har overhodet ikke krefter til å gi på.

    Irriterende at det skal skje om sommeren når det er så mange løpemuligheter ute.

    God sommer ! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke pollen som plager deg om sommeren da?? Og får du i deg nok mat? Jeg sliter med apetitten i varmen og må derfor ha fokus på mat om sommeren ellers ender det bare med lave jernverdier og dertil surr....!

      Jeg takler ikke å løpe i varmen med mindre det er svalende vind - og jo mer vind jo bedre!! Så hadde det ikke vært drag i lufta under SRM så hadde jeg slitt. I grunn er jeg veldig overrasket selv over at jeg orka å løpe såpass som jeg gjorde i varmen på onsdag!

      God sommer!

      Slett
  2. Varmen tar knekken på meg også. Idag ser det derimot overskyet og lovende ut, kanskje til og med hunden får seg en løpetur. Synes campen var imponerende som ferieaktivitet, spesielt alt det alternative - som for meg er alt utenom løping. Bare stum av beundring bare jeg ser folk på rulleski -)
    God tur til stranda!

    SvarSlett
  3. Mye aktivitet krever variasjon for min del - ellers blir jeg skada! Og mye aktivitet krever også at hovedtyngden foregår på lavt turtall - ellers blir man jo helt utslitt og orker til slutt ikke noe ;-) Rulleski er bare krydder i hverdagen! God sommer videre til deg!

    SvarSlett
  4. Det er liksom en av fordelene med å ha ferie, at man da har ANLEDNING til å trene litt mer/øke belastningen noe, i den perioden man har ferie. I tillegg til at da kan man jo også gjøre andre aktiviteter, som ikke bare er direkte trenings spesifisert. Men bare fordi det er gøy og sosialt! :)

    Så herlig å reise til varmere strøk da! Hvor skal du/dere hen da? Vi skal nedover til Mallorca på lørdag (iiihhh!) :D

    SvarSlett
    Svar
    1. "Anledning til å trene" er et utsagn etter min smak!!! Jeg er sånn passe små-kvalm av utsagn som "ta seg tid til å trene" og "prioritere trening" - så takk for deg som skriver det som det slik det faktisk er: anledning til å trene!! ;-D
      God tur til Mallorca - vi er i Barcelona ;-)

      Slett
    2. Bare hyggelig du! ;)
      Jeg tror at i lengden, så er det dét som BØR være prioritert også, det å kunne ha anledning til å trene, eller det å HA LYST til å trene. (Med mindre man er Petter eller Marit liksom, for da blir det jo noe litt annet igjen. Da "må" de jo trene, og ha tid :p) ... For så lenge man alltid føler at man må, eller bør, selv om man ikke har tid, så vil det til slutt si stopp av seg selv!... Det viktigste er å finne noe man liker å gjøre :)

      Barcelona, sier du? Der var Geir (mannen min) for ikke så veldig lenge siden, og han kan ikke få skryte nok av den byen! Spesielt en svær kirke som visstnok er veldig poppis (hehe, typisk at jeg ikke husker navnet på den da..)
      Så dere får/har det nok kjempe fint på ferie, kan jeg tenke meg.

      Ha en fortsatt fiin ferie!! :D

      Slett
    3. Kloke ord Guro - kloke ord!! jeg er veldig enig ;-)

      Sagrada Familia heter den kirka og Tim har ikke snakket om annet siste ukene - så vi må innom der en av dagene ja ;-)
      God ferie til dere!

      Slett
  5. Her sprer du mye bra treningsglede, og det liker vi. Fin varisajon i treningen har du og. Jeg tror IKKE på at du greier å ligge i ro på en strand. Opp og hopp før fuglene, så kjenner du byen/stedet på null komma niks. Eller? Er såklart også nyskjerrig på hvor turen går...(hilsen ei som samler på land!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei du har helt rett: etter en halv time på stranda er jeg ganske rastløs ja, hehe ;-) Likevel så føles det svalere på kvelden så jeg løper nok heller kl.21 enn kl.06, men, for å være helt ærlig: jeg stresser ikke med å få trent disse seks dagene. Føles det for varmt og ubehagelig så har jeg ikke noe problem med å slække denne uka. Barcelona ble det i år...

      Slett
  6. Skulle gjerne vært på den sommercampen;) Fortsatt god sommer, Silja!

    SvarSlett
  7. Du får bli med neste uke Tone! Siden det blir lite trimming denne uka så skal jeg forsøke å få til en bra uke neste uke; må prøve å få syklet og svømt litt igjen da; bare å bli med!! God sommer videre til deg også !

    SvarSlett
  8. Herlig sommervarme og mange er på ferie. Jeg har mye avspasering tilgode og de fleste har dratt sin kos fra jobben. Jeg vurderer sterkt å avspasere på fredag. Det er rolige tider. Bør jeg gjøre det? Alle andre benytter seg jo av det på fine dager som nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. I forskningsverden er det ingenting som heter avspasering så hvis jeg hadde kunnet avspasert så hadde jeg definitivt avspasert.... ;-)

      Slett