torsdag 11. juli 2013

Løpeskjørtambassadør

Tone – også kjent som Løpeskjørt-Tone – spurte meg om jeg kunne tenke meg å være en av hennes produkttestere og tre inn i stallen sammen med de andre Løpeskjørtambassadørene Helene, Janicke og Astrid. Etter en bitte-liten tenkepause takket jeg ja!

Løpeskjørtambassaør i farta i fjellene i Chamonix
Troverdighet er veldig viktig for meg når vi snakker produkttesting. Jeg er også ganske analytisk og grundig anlagt og kan derfor ikke fordra produktomtaler fra kjendiser av typen: ”dette er et helt fantastisk produkt som du bare MÅ kjøpe!!!”. Jeg løper ikke å kjøper et produkt bare fordi en kjendis sier at jeg MÅ; sorry for at jeg er litt mer krevende enn som så! ;-)

Tone er en seriøs jente med moralen på plass og jeg vet vi snakker samme språk når det gjelder ærlighet rundt produkter som testes. Jeg kan derfor uproblematisk teste produkter for henne og skrive ærlige omtaler. Jeg har for vane å si hva jeg mener; det vet Tone, og ærlighet er viktig for både Tone og meg. Så da var saken avgjort: jeg ble løpeskjørtambassadør!

Test av løpesokker – dette produktet er altså sponset!
Jeg løper gjerne med lange kompresjonssokker og hadde lenge snust på sokkene fra løpeskjørt; fordi de var annerledes, spreke, søte og kule. Det som hadde holdt meg tilbake fra å kjøpe disse sokkene var ”one size”. For vi vet jo at ”one size fits all” ikke alltid stemmer. Og når det kommer til kompresjonstøy så er det en kjensgjerning at riktig størrelse er svært viktig.
Hearts and stripes


15km St Hans galoppen (Foto: Heming L. kondis.no)
Førsteinntrykk
Sokkene virket romslige da jeg tok dem på første gang – jeg måtte ikke tvinge dem på. De som har brukt kompresjonssokker vet at sokkene skal sitte stramt og det skal være en kamp å få dem på. Så jeg ble derfor litt skeptisk da sokkene smatt lett på foten første gang. Etter et par runder i vaskemaskinen har sokkene tatt seg litt sammen og sitter nå strammere og de består lakmustesten: jeg får avtrykk på leggen fra hjertet hvilket betyr at sokkene sitter stramt nok! ;-)
Forholdsvis god plass
Pros and cons
Sokkene var merkbart lengre sammenlignet med andre kompresjonssokker jeg har brukt (feks. 2xu sine). Og at de var lengre syntes jeg var et stort pluss for jeg føler nemlig at 2xu sokkene er et par cm for kort for meg; uansett hvor mye jeg strekker og drar så får jeg dem ikke lang nok til å dekke hele tykk-leggen. Og det irriterer meg.

Et annet stort pluss med disse sokkene er at selve lesten ikke er tykk. Jeg velger feks. ikke CEP sokker fordi jeg synes lesten er uhensiktsmessig tykk (om man ikke skal ha dem til vinterbruk da). Mine konkurransesko er ikke større enn de absolutt må være og da kan jeg ikke ha tykke sokker. Sokkene fra Løpeskjørt passer helt fint i mine konkurransesko.

Lengden er god!
Verdt å vite
Jeg har ikke veldig tykke legger med omkrets = 34cm. En omkrets på 34cm tilsvarer XS i følge 2xu sin størrelsesguide for calf guards. At løpeskjørtsokkene føltes litt løse i starten til mine legger er nok derfor ikke så veldig rart siden dette er ”one size”. Noe sier meg nemlig at ”one size” generelt passer best for de som befinner seg cirka midt på skalaen (de som er størrelse S/M/L) og dårligst for de som befinner seg i ytterkantene av skalaen (XS og XL).

Bildet er hente fra det store internettet
Om jeg vil anbefale produktet?
Ja! Absolutt. Så lenge du ikke har tynnere legger enn meg så er disse sokkene et trygt kjøp! Og om du har tynnere legger enn meg men ikke bryr deg så mye om kompresjonseffekten, men bare vil ha kule løpesokker, ja så kan jeg også anbefale disse for de er helt klart kule!! ;-)


7 kommentarer:

  1. Tror kanskje jeg må kjøpe meg ett par siden du så varmt kan anbefale dem. For de jeg har fra 2xu er jo, som du selv påpeker, helt umulige å få på fordi de er så trange (!). Så da blir det som regel til at jeg heller trener uten de sokkene, fordi jeg ikke gidde å stresse sånn med å få dem på ;p

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal være bortimot umulig å få på seg kompresjonssokker - det skal være en kamp og de skal sitte stramt - det er greia med om man søker kompresjonseffekten. Men, å løpe med lange sokker er, etter min mening, ikke bare snakk om kompresjonseffekt alene men også snakk om komfort. Jeg liker nemlig å ha noe på leggene når jeg løper - jeg føler at det er mer behaglig og komfortabelt å løpe med lange sokker. Det er kanskje bare meg men jeg føler at det er litt "mykere" - mindre brutalt for leggbena (beinhinna) når jeg løper med sokker.... men det kan godt bare være jeg i hele verden som opplever det slik altså ;-)

      Og selv om disse sokkene er lettere å få på foten så er jo ikke det ensbetydende med at de ikke har kompresjonseffekt; det kan de jo fortsatt ha selv om de ikke er like stramme!

      Det er jo også fullt mulig å ha sokker som dekker litt ulike behov ;-)

      Slett
  2. Så kult å bli en slik Ambassadør da! Grattis:) Jeg har ennå ikke kjøpt løpeskjørt, men er fristet. Er i gang nå med testing for CEP, så får jeg se. Ble litt skeptisk til One Size - spes siden graderingen i materialet som brukes er veldig varierende og de fleste produsenter oppgir at man må være NØYE ved måling av størrelse. ref riktig kompresjon. Kan uansett ikke nok om dette, og synes ALLTID produkttester er interessante (så sant de ikke er kjøpt og betalt av kjendiser ja!....enig med deg!) En annen ting ved testing, er at man blir relativt bra kjent med enkelte produsenter - positivt. Det du her skriver om,kjenner jeg ikke til, men STILIGE er de!Og nysgjerrig ER jeg:)

    SvarSlett
  3. Ja one size rimer ikke med kompresjon og det var derfor jeg var litt skeptisk i starten. Som du ser av svaret mitt over så er det mulig å ha sokker som dekker litt ulike behov - eller dekker flere behov. Så om man liker å løpe med sokker men ikke har tid til å sette av en halvtime til å kle dem på seg - ja så kan man jo fint bruke sokker som sitter en tanke løsere og som dermed er litt lettere å få på. Sånn tenker nå jeg - og da er motivene på disse sokkene mye mer tiltalende enn mange av de andre sokkemerkene - for "image is everything" vettu ;-)

    SvarSlett
  4. Enig - greit at detr ser bra ut! Image is everything:) he he!

    SvarSlett
  5. Gratulerer så mye med ambassadør tittelen! Kjempe gøy:). Jeg bruker også strømper fra løpeskjørt, de fungerer utmerket. Har nok følelsen at foten er litt vel romslig for meg, men leggene funker fint og det er jo hovedpoenget. Å så er de mye mye kulere enn alle andre tilsammen. (har videre cep, men uten fot. Det er veldig smart, liker de også. Men løpeskjørt sine er fremdeles kulere)
    Ha en fortsatt fin sommer:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig - det viktigste er at de sitter godt på leggen! Og det gjør løpeskjørtsokkene selv på min legg ;-) Jeg har også cep sine uten fot - de bruker jeg både til løping men mest til triathlon - de er jeg også godt fornøyd med! GOD sommer videre til deg også!!

      Slett