tirsdag 23. juli 2013

Agurkblogging! ;-)

Jeg er forkjøla - jeg får ikke trent som jeg vil: da passer det med litt agurkblogging!! ;-)

Når er det egentlig dags for å kaste bh’n??

Mange noterer flittig ned hvor langt de har løpt med ulike skopar. Når x-antall kilometer er tilbakelagt er skoparet moden for å pensjoneres og nye sko kjøpes inn.

Det jeg lurer på er hva vi jenter gjør med bh’n. Noterer dere for eksempel ned hvor mange mil bh’n den har tilbakelagt? Eller kanskje like så viktig: hvor mange runder i vaskemaskinen den har måttet tåle? Eller kjenner dere når bh’n begynner å ”henge med geipen” og er klar for utskiftning?
Disse henger definitivt med geipen!!

Jeg har ikke filla peiling - men der er i alle fall tre gode grunner til å kjøpe ny løpe-bh:
1. Dårlig lukt (æsj!)
2. Salg (hurra!)
3. Forfengelighet (går aldri av moten!!)
Farger er bra!
Og det skjer jo –om sommeren– at vi løper sånn cirka halvnaken og ikke ti ville hester ville fått meg til å løpe halvnaken iført en av de ”hvit” toppene på bildet over.... nei huff! Nei – halvnakenløping krever helt klart en litt mer fancy topp enn den vanlige ”hvite” toppen fra Champion eller Casall. Siste nyinnkjøp var i Chamonix og da kjøpte jeg denne fra Odlo; nok fancy for meg når jeg løper halvnaken i varmen.

Konklusjon: jeg tenkte jeg skulle begynne å bruke gulvet som indikator for når det er på tide å skifte ut løpetoppene (sjekk bildet over): når gulvmalingen er hvitere enn hvitfargen på toppen, ja da er det vel greit å spandere på seg en ny med goooood samvittighet - eller??!

Noterer du ned hvor mange mil bh'n har løpt eller blir det gulvmalinga og forfengelighet som blir avgjørende for deg også? ;-)
 
Og for spesielt interesserte - trening uke 29: 27km med løpesko og en svømmeøkt.

32 kommentarer:

  1. Jeg må innrømme jeg klamrer meg fast til mine sports BHer til "the bitter end". Er jo så kjedelig å kjøpe et plagg som ikke skal vises frem til omverdenen (står valget mellom en sportsBH og en singlet f.eks, er det jo klart jeg går for singletten). Burde nok vært flinkere til å skifte de ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig - det virker helt ulogisk å skulle bruke 400-1500kr på et så lite plagg, og at det dermed er MYE lettere og fristende å kjøpe en singlet eller et annet løpeplagg! Det er nettopp derfor jeg har endt opp med 4-5 sånne skittengrå topper som på bildet over - har ikke prioritert å bruke penger på bh ;-)

      Slett
  2. Mine blir ikke skiftet ut i tide og utide akkurat. ;-) Vond lukt er vel hyppigste årsak. Innbiller meg at det ikke er like viktig å skifte ofte for de av oss som ikke er så godt utstyrt der framme.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg vet ikke - jeg har helt klart tenkt som deg - at mine små pupper sikkert ikke trenger ny bh i tide og utide, men, alle pupper, små eller store, skal vel sånn egentlig tas godt vare på uansett (mener jeg å ha hørt!?). Men jeg må jo si at det var noe helt annet den gang jeg var gravid og da jeg ammet: da merket jeg tyngdekraften en hel del mer og en stødig bh måtte jeg ha ellers ble det svært ubehagelig!

      Slett
  3. I følge Grethe Waitz skal man kjøpe nye BH'er hver gang man bytter ut løpesko. Det har jeg IKKE fulgt for å si det sånn. Siden jeg ikke har en idealløpekropp (dvs. strykebrett, mens jeg besitter de mindre formålstjenelige Samantha Fox-variantene), har jeg måttet investere i det dyreste og beste utstyret på denne fronten, nemlig Shock Absorber. Og de holder i en evighet... Og at de blir grå, betyr ikke så mye. For igjen, jeg er ikke innehaver av en løpekropp - så halvnakenløping er uaktuelt. Men har nok tenkt at det kanskje er på tide å oppgradere. De første jeg kjøpte er fortsatt i rotasjon. Og jeg har sett på Löplabbet at Shock Absorber nå finnes i mange kule farger - og jeg har jo 1500 kr. i gavekort liggende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Å huttetu: så ofte? Vel - der er ikke jeg! De skittengrå toppene er fra tiden før jeg ble gravid; vi snakker i alle fall 7 år gamle (eller mer!) ;-)

      Det er i grunn ganske utrolig å skulle måtte punge ut med 1500kr for et så lite plagg! MEN, jeg forstår godt at behovet for en ordentlig sportsbh øker med størrelsen (jfr. erfaringer fra jeg var gravid og ammet) - men at det skal måtte koste mye mer for en skikkelig solid bh er ille!!

      Interessant å høre hvordan det fortoner seg for deg som er i den andre enden av størrelsesskalaen i forhold til meg; vi er jo alle ulikt utrustet så tankene rundt dette og behovet er dermed litt forskjellig. Ikke like enkelt alltid!

      Slett
    2. Man får heldigvis med enn én shock absorber for 1500 kr. da. Dessuten ser jeg at de koster 200 på wiggle, så jeg tipper det blir et storinnkjøp snart. :-)

      Slett
    3. Ah - jeg leste litt fort og trodde den kosta 1500kr (hvilket jeg forsåvidt ikke hadde betvilt på at kunne være tilfelle!!) men det var da godt at jeg leste feil for 1500kr var mye for en bh ;-)

      Slett
  4. Det Adelheid sa.
    , når ting begynner å dingle eller gjør vondt.
    Halvnaken kommer ikke på tale, dessuten må jeg ha så trange bh-er for å flate ut å holde all inntil kroppen at jeg ser deformert ut selv i t-skjorter. Den viktigste løpebøygen, det øyeblikket jeg sluttet å tenke på hvordan jeg så ut i disse pølseskinnklærne - var da løpefrøet ble sådd.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har selv gått gradene i forhold til løping og løpsbekledning - så jeg tror jeg forstår en hel del av hva du mener her!! Om man har store eller små pupper, store eller små lår, valker eller ikke valker; ja tro det eller ei men komplekser er slettes ikke forbeholdt kun de med valker liksom.... og hva man selv ser i speilet stemmer slettes ikke alltid med hvordan resen av verden ser oss!

      Jeg kunne skrevet en hel del mer om dette men.... det viktigste er at vi prøver å kvitte oss med alle sperrene våre og nyter løpelivet!! :-)

      Slett
    2. På kornet Ingalill. De trange løpeklærne har gjort mye i forhold til kropp og tørre å ha på seg litt morsommere klær til vanlig også. Og ja, jeg bruker også så trange BH'er at man blir ganske deformert og det tyter ut både her og der. Men jeg skal løpe, så det skal tjene formålet, ikke være fashionable. Og når man ser skikkelig rar ut når man trener, blir jo folk så positivt overrasket når man dukker opp i vanlige klær. :-DDDDD

      Slett
  5. jeg må si meg enig med mia over; mine sports-bh'er brukes til de omtrent faller fra hverandre, blir for løse (skjønner fortsatt ikke hvorfor puppene mine varierer så enormt i størrelse!!) eller lukter vondt (og da snakker vi vondt-vondt). men ja, litt shopping skader aldri, og nå, fordi jeg har innført shoppestopp på klær igjen (undertøy unntatt reglene) skal du ikke se bort i fra at dersom behovet blir for stort, så dras kortet på en sports-bh eller to :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Når de lukter så går de en runde i eddikkvann - funker ikke det så ender de i søpla.... jeg pleier å spare de gamle til jeg skal på ferie og så kaster jeg dem etter en siste bruk der - praktisk for toppene mine blir klissvåte etter trening og da slipper jeg å tenke på å måtte skylle dem opp etter bruk osv.

      Shoppestopp på alt annet enn undertøy - den var genial Linn ;-))))

      Slett
    2. sleng deg på da vel, silja! og ja, undertøy må nesten være lov + at vi har to "fritak":

      1. dersom man er i utlandet (altså på ferie i storby eller lignende), gjelder ikke shoppestoppen, men allikevel; alt med måte
      2. man har én såkalt disp man kan søke om i løpet av perioden (kjole til bryllup/jul/++ eller et eller annet man bare MÅ ha)

      for min del startet shoppestoppen på mandag og varer fram til januarsalget, og heldigvis har jeg ei venninne med på laget. det er alltid enklere å være flere :)

      Slett
    3. Vel - tro det eller ei - men jeg shopper i hovedsak kun i ferien - ellers i året har jeg ikke tid til shopping - les: jeg prioriterer ikke å bruke tid på lørdagsshopping og har heller ikke så mange penger å bruke på klær (sånn egentlig!). Når jeg har ferie har jeg tid og når vi er i utlandet så er utvalget mye mer fristende og noe er jo også veldig mye billigere enn her hjemme - så da gjør jeg unna shoppinga i ferien. Merkelig nok ble i hovedsak løpegarderoben som ble oppgradert i år.... også! ;-) Lykke til med shoppestoppen - jeg tror du kommer til å klare deg bra!

      Slett
    4. fornuftig som alltid, silja! :)

      Slett
  6. Jeg har ennå ikke skiftet ut noen, så disse holder lenge og vel! Men etter hvert brukes de grå til hverdagstrening og de pene til fest (= konkurranse).
    Den nye din var virkelig snasen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også hverdags og festkategori ;-)

      Slett
  7. Eg har delt inn sports-BHane mine i kategoriar: den rosa (dessverre ganske bleikrosa nå etter så mange år), den er god til løp og tur og kvardags, men ikkje så fin at den går an vise fram til meir enn venner. Ein ull-BH er i same kategori.
    Så er det super-fin-lite-brukt-perfekt-passform-null-lukt kategorien. Dette lilla eksemplaret kjem fram berre når eg skal springe utan singlet e.l., eller til treningssenteret. Ein neongul passar inn der også.
    Så er det den nyaste kvite i kategori SKAL FORBLI KVIT og derfor skal vaskes for hand fordi den matcher så bra den nye tridrakta :D
    Så er det alle 'outlaws', dei skal liksom vera svømme-tritopp-BHer, men gir ikkje nok støtte aleine, så dei blir brukt saman med gode trisingletar.

    Hahaha ja det er ikkje lett når Imke skal ut og trene og velge klær :D
    Fasit er at eg tviheld på yndlingsplagga til dei fallar fra kvarandre.

    Og er det "ingen BH som passar i dag", så finst det heldigvis tritoppar med innebygd BH.
    HELDIGVIS :D :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjenner meg VELDIG GODT igjen i dette!! ;-) Jeg her topper som er litt for store til at de kan brukes til løping men som passer perfekt når jeg går rulleski, trener styrke, under en våtdrakt eller til sykkelbruk. En ulltopp som brukes til ski, to topper med innlegg (faktisk!) som passer perfekt når jeg trener styrke i sal - for jeg svetter en hel del og det er ikke alltid jeg vil vise "alt" gjennom t-skjorta liksom.... hvis du skjønner hva jeg mener :-) Så er det de skittengrå som kun brukes til hverdags og som til slutt (etter ti års tjeneste eller når de er tatt av dårlig lukt) ender sine dager etter en svett treningsøkt i syden. Og så er det de med farge på som brukes til fest, som Astrid skrev, når man kanskje skal sifte i all offentlighet eller løpe uten t-skjorte fordi det er uholdbart varmt.

      I grunn litt morsomt at så mange har så mye å si om treningsbh'er ;-)

      Slett
  8. De brukes så lenge det går - før eller siden (oftest før) begrynner de å gnage besatt og gi meg brannsår herfra til evigheten. Syns det er vanskelig å finne gode topper som både sitter godt, som kan tas av uten saks eller drahjelp - og som ikke gnager for mye. Topper til besvær!

    Har du prøvd de nye fra 2XU?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er heldig for jeg er aldri plaget av gnagsår - verken av topper eller annet løpetøy - MEN, igjen så vil jeg vel påstå at grunnen til dette er fordi jeg sjeldent løper langt!! Tipper fløyta hadde hatt en annen lyd om jeg løp 20km+ litt oftere enn en gang pr år! ;-)

      Har aldri prøvd 2XU sine topper nei!

      Slett
  9. Ler av deg! (in a good way!) du finner jo på hva som helst å skrive om! TreningsBHèr...hm..jeg har lagt min elsk på Nike sine. Nå har jo ikke jeg det største å drasse rundt på, så jeg kan jo nesten bruke hva som helst..ha ha! så jeg er ikke så kresen altså! men igjen; MÅ ha freshe farger! hjelper myyyye på treninga vettu!
    Og igjen; du løper og løper; du er bare så flink til å komme deg ut å TRENE!! jeg ligger i koma etter Sicilia ennå....orker liksom ikke.....huff altså! sender du meg litt Silja-ENERGY??

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt vi kan le av hverandre på en god måte Janne ;-))) Og jeg er enig i at farger spriter opp treningslivet!!

      Etter et par dager i Barcelone ble jeg forkjølt og treninga siste uka har vært "sådær" - for ikke å snakke om energinivået som brått dalte langt ned i kjelleren! Nå som betennelsen i lårene ser ut til å ha sluppet taket skulle jeg jo ta frem sykkelen igjen og virkelig klinke til med Tri-trening frem til Oslo Tri - humfff - det passer som kjent aldri å bli syk, men nå passet det i alle fall ikke å bli forkjølet! Innser at jeg dermed stiller til Oslo Tri i år (igjen!!) SVÆRT uforberedt :-/ Bæsj! Det plager meg i grunn ikke å komme uforberedt, ei heller plager det meg å havne langt ned på lista - det som plager meg er at jeg har greid å melde meg på i NM-klassen!! ??? Man stiller ikke i NM som amatør-impuls-triathlet og man stiller slettes ikke uforberet i NM!! Nuvel - jeg orker ikke tenke på det for da mister jeg nattesøvnen, så jeg tar derfor heller bare en dag av gangen fremover nå.

      Kos deg videre i sola ;-)

      Slett
  10. Jeg har registrert at det står på lappen på noen sportsbher at de skal skiftes ut langt oftere enn jeg gjør. Jeg tenker litt som deg at siden jeg er ganske moderat utrustet, kan det ikke være så farlig. De siste to årene har jeg kjøpt et par nye når jeg har kjøpt nye sko når feriepengene har kommet, så har jeg kasta tilsvarende antall gamle. Løp en tur i går kveld med singlet med innebygd bh. Den ga så lite støtte at jeg lurer på hvem i all verden den er designet for. Morsomt innlegg med mye moro i kommentarfeltet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Singlet med bh har jeg alltid vært skeptisk til selv om jeg innrømmer at det er forlokkende siden det virker så praktisk! Konklusjonen er vel dermed at selv små pupper krever en god bh med hold i; det nytter ikke å fly rundt i hva-som-helst liksom! Og, ja, jeg må si at fra å ikke ha filla peiling så er jeg blitt mye mer opplyst på tema "løpetopper" etter dette innlegget og det er alltid kjekt å få flere betraktninger fra ulike jenter - vi er jo alle ulike og har dermed litt ulike vinklinger, problemstillinger og løsninger!

      Slett
  11. NM klassen!!????? :) ja da så!
    Men vet du; om du så hadde ligget syk fra januar til juli - ja så hadde du garantert slått meg ned i støvlene under Oslo Tri! Du er rask og du er SEIG, og du er STERK. Sånn er det. Basta bom - over & ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp - NM klassen ja - for du vet vel at Normal Distanse forkortes med NM ikke sant?? Snakk om å være i sin egen verden - jeg skulle ikke melde meg på sprint men normal distanse og har da meldt meg på i NM klassen for NM=Normal Distanse - ikke sant?! Det er jo logisk for en med doktorgrad (herregud!!!) 7000 surr-i-hue poeng til meg!

      Nok om det - og la oss ikke krangle om hvem som er sterkest, sprekest, seigest og raskest- la oss heller konstatere fakta som er at du har trent jevnt og trutt på alle disipliner, og du har deltatt på flere triøkter (både i form av trening og konkurranser) enn meg i år og dermed er bedre forberedt. Man skal ikke undervurdere effekten av å ha øvd litt i forkant, og i mine øyne så er du helt klart en mye mer dedikert triathlet enn meg!! Og selv om jeg skrev at vi ikke skulle krangle om dette så er jeg selvsagt overbevist om at du gruser meg!!! Så det så ;-) Du er sprek Janne - uansett hvordan du snur og vender på det så er du sprek!!

      Slett
  12. Dette innlegget har jeg bent tilbake til mange ganger. Mye gode tips fra alle sammen. Innlegget har også fått meg til å fundere på en annen agurk ting. Nemlig " løping og langt hår" Hestehaler som siger ned, fletter som "slår", overoppheting av ryggen på grunn av alt for mye varmt hår. Ja ja, det er nå noen ganger greit at ikke det er mer kompliserte ting som opptar oss slik som bh er og hår. ( eller finnes det egentlig noe mer komplisert en dette...)

    SvarSlett
    Svar
    1. haha - herlig ;-) Jeg fikk høre at jeg hadde en karusell på hode da jeg hadde lagd flette ut av hestehalen tidligere i sommer - fletta slo godt rundt seg ;-) Nei - det er bare å blogge i vei om alt som har med løping å gjøre!

      Slett
  13. Den BHen var kul!

    Jeg har hatt én sportsBH - en ShockAbsorber som ga meg gnagsår. Men det var den eneste jeg fant som var brukbar. Pierre Robert sin var bare klamme, kalde og våte og alt annet har vært for lite. Så den har gått i maskina med en gang etter trening - hver gang.
    Nå har jeg Jill fra Skirt Sports, og er så fornøyd! Bruker den til og med daglig, haha. Så nå har jeg to jeg bytter på. Tror jeg må bestille meg et par til av den, så jeg slipper å vaske hele tiden.

    Har forresten BH til deg, men må vite str. :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg føler at løpetopper blir fort veldig våte og kalde men det er vel ikke til å unngå.... Du kan få størrelsen min ;-)

      Slett