torsdag 18. juli 2013

33 varme og en pingle!

Å trene i varmen er slettes ikke uproblematisk og når gradestokken kryper over 25 varme grader begynner jeg å merke det skikkelig - og når temperaturen kryper over 30 - ja da begynner jeg å få seriøse problemer!
33C - seriøst VARMT!
Jeg beundrer de som løper konkurranser når det er så drepende varmt - og mest imponert er jeg nok over de som kjører Ironman konkurranser i slike temperaturer - hva er dere lagd av?? Og jeg har for lenge siden innsett at jeg ikke kommer til å konkurrere under slike forhold - knapt nok trene!
Jeg prøver meg på morgenjogg - "kun" 27C
For meg blir det viktig å sette meg realistiske mål når jeg ferierer i sydlige strøk. Årets mål er å gjennomføre to-tre joggeøkter på 5km - ikke akkurat imponerende men det sier litt om hvor preget jeg blir av varmen!
Viktig å ikke ta seg vann over hodet... 4 av 5km er unnagjort
Klassisk heisgymnastikk - bena skal strakt ut - tungt som fy!
Og minst viktig av alt - når jeg løper i varmen - er tiden! Så mens klokka tikker og går så har jeg kun et fokus: holde bena i gang i 5km!! Kilometertidene i syden er for meg helt uinteressante!
 

Helt ferdig!
To økter av 5km er unnagjort - målsetningen om tre økter er innen rekkevidde!!

Over og ut fra syden ;-)


14 kommentarer:

  1. ...og over til vestlandet. Her regner det stridt akkurat nå. Men det er deilig og mildt løpevær likevel.

    Men uansett, bra du ikke viderefører de rådende drikkemytene. Tørsten må slukkes, hoder må dusjes, plagg må flagre, men overhydrering er nok den største faren, i følge Tim Noakes.

    Du har vel allerede sneiet innom bloggen min på dette emnet, men jeg tillater meg en link likevel:

    http://bjull.blogspot.no/2013/07/waterlogged-drikkemyter-for-fall.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kommer til vestlandet - med en gang!!! Gi meg regn og vind ;-)))

      Nei - jeg er ikke akkurat redd for heteslag nei. Ei heller så bekymret for dehydrering. Ikke står jeg i fare for å bli overhydrert heller ;-)

      Men at jeg ikke evner å løpe når det er 33C - det kan vi være enig om - og at det føles ubehagelig å løpe i varmen for meg kan vi også være enig om!! ;-) Og da er det digg å stikke hue under en dusj underveis - men ikke fordi jeg er redd for heteslag altså - det er bare digg å kjøle seg ned litt - og helt sikkert mest et psykologisk moment!! :-)

      Slett
    2. Tror nok det er uhyre viktig å kjøle seg ned og drikke masse når det er varmt, men Noakes poeng er at hjernen regulerer kroppsaktiviteten (altså reduserer den) lenge før man får seriøse problemer. Og hans kronargument er at dehydrering har ett symptom: Tørst. Men man skal ikke undervurdere varmen.

      Nå er den enda verre her. Det striregner, naboen står på taket i full sydvest og spyler det rent for mose, Bergensbanen står helt stille på andre siden av osen. Det har den gjort lenge.

      Klassisk vestlandet. Litt sol hadde gjort seg, så nyt den, du :)

      Slett
    3. Alt med måte blir vel riktig å si nå ;-) Og noe midt mellom tropevarme og striregn er vel der jeg trives best!

      Jeg er generelt lite flink til å drikke men ditto flinkere til å kjøle meg ned -selv om å stikke hue under en dusj for å kjøle seg ned helt klart oppleves som en veldig kortvarig glede da!

      Slett
  2. Trening i varmen er tyngre enn vanlig trening, så vi kan si at 5 km i Syden teller som 10 vanlige! :-)

    Hvor er du?

    SvarSlett
  3. Fornuftig treningsplan Silja! Ikke noe galt å ha respekt for varmen etter min mening, jeg har smakt på effektene av den i konkurranser. Selv om det ikke var direkte farlig syns jeg frysninger og skjelvinger var ganske ekkelt.

    Det går saktere og tyngre i varmen - men så er det digg å løpe med kort shorts og topp da:-)

    SvarSlett
  4. Hei du!
    Skjònner ikke hvordan du klarer a trene i det hele tatt:)
    Er selv i syden (du ser vel at jeg ikke fèr skrevet de riktige bokstavene pè denne lante maskinen..:)
    Her gèr det meste av treninga i vannet! Og ellers ALTERNATIV lett trening..he he:)
    Kos dere masse! Hilsen ei som har nettspasmer....

    SvarSlett
  5. Hei du!
    Skjònner ikke hvordan du klarer a trene i det hele tatt:)
    Er selv i syden (du ser vel at jeg ikke fèr skrevet de riktige bokstavene pè denne lante maskinen..:)
    Her gèr det meste av treninga i vannet! Og ellers ALTERNATIV lett trening..he he:)
    Kos dere masse! Hilsen ei som har nettspasmer....

    SvarSlett
  6. Hei du!
    Skjònner ikke hvordan du klarer a trene i det hele tatt:)
    Er selv i syden (du ser vel at jeg ikke fèr skrevet de riktige bokstavene pè denne lante maskinen..:)
    Her gèr det meste av treninga i vannet! Og ellers ALTERNATIV lett trening..he he:)
    Kos dere masse! Hilsen ei som har nettspasmer....

    SvarSlett
  7. haha - jeg ser at du har nettspasmer siden du greide å poste samme kommentar intet mindre enn 3 (TRE!) ganger ;-) hehe - jeg bare erter deg!

    Kos deg i varmen; jeg har pådratt meg en forkjølelse så det kan se ut som jeg er ferdig med mine hotte økter - hvilket jo bare er helt greit ;-) Vi ses plustelig.

    Silja - jeg poster som anonym ;-)

    SvarSlett
  8. Svar: Jeg har og brukt mye bakketrening på langkjøring, og det er jo en fordel med det og, en blir seig, som du skriver (i den grad det er en fordel,alt ettersom hvordan man ser det :) ). Når jeg først kjører intervaller ute (alltid når bakken er fri for snø) så føler jeg at stigninger gir meg mye mere enn flate intervaller. Det lille ekstra.... Trener og litt i trapper og alpintbakker for å bli sterk i beina, da føles også løping på flatt underlag som en lek til sammenligning....Jeg heier på deg og bakkeintervaller, skriv gjerne om øktene dine, det er til inspirasjon for oss andre.

    Jeg skjønner GODT at det holder med 5 kilometer i varmen i Barcelona, synest det er tøft nok å ligge i ro i 33 varme, jeg. Det er ikke mye lettere her hjemme heller nå. Men samtidig så er det greit for oss å venne seg til både kalde og varme temp. under løping, en vet aldri hva som møter en i løp. Satte forøvrig persen min på maraton i 27 varme!Jeg følger spent med på neste konkurranse du skal være med i.

    SvarSlett
  9. Jeg tok en joggetur med 35 grader i et tropisk klima tidligere i sommer. Gikk helt greit det, men måtte holde et rolig tempo. Den store forskjellen var at jeg ble kliss våt under turen. Det formelig randt fra hele kroppen. Og selv en halvtime etter en avkjølende dusj og skift, så rant det.
    Det har vært nær tropisk i Oslo de siste ukene også. Med stabilt rundt 28 grader og stekende sol, blir det lite med noen langturer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Høy luftfuktighet er utfordrende! Da vi gikk opp til olympiaparken i Barcelona så rant det av meg... og vi gikk ikke akkurat fort ;-) SÅ at svetten renner når jeg løper i varmen er bare noe jeg må ta med på kjøpet.

      Jeg har en runde i marka (på grusvei) som jeg løper når det er veldig varmt; fra ettermiddagen og utover er det skygge hele veie så og si - da kan jeg greie 12-13km (som jo i hovedsak er lengden på mine langturer). Jeg synes likevel det er veldig variabelt: noen dager orker jeg mer enn andre dager og noen dager virker det bare ekstremt mye varmere selv om gradestokken viser deg samme.... mulig det har litt å gjøre med værtypen, om det er lummert eller ikke. Vel vel, det er bare å gjøre som best man kan og være fornøyd med det man orker i varmen ;-)

      Slett
    2. Jeg blir veldig fornøyd med mye is i varmen. Det smaker så godt da :)

      Slett