søndag 9. juni 2013

Menyløpet –bare sier det som det er jeg!

Jeg liker at det dukker opp nye løp og jeg likte løypevalget veldig godt. Atmosfæren var bra og Sogsvann er jo den perfekte lokalisasjon for løp. Ingen tvil om det! Neste år kan arrangørene dog sørge for litt mer dopapir.... og gjerne strekke løypa så den faktisk blir 5 og 10km! Siden jeg ikke hadde andre ambisjoner i dag enn å få en hardøkt så var det for meg greit nok å være i mål etter 4.59km, men, sånn generelt sett så liker jeg ikke at en løype er kortere enn forhåndslovet distanse!!
Jeg hadde ingen anelse om hvor fort eller sakte AS kroppen var klar for å løpe i dag – det eneste jeg viste var at løypa var alt annet enn flat og enkel, snarere kupert og hard.

Vi ankom som alltid sent – jeg rakk 1km oppvarming – skifta – og så var det bare å tute og kjøre. Jeg rakk også å skavle litt med Adelheid og en hes utgave av Mr. Klevstul før startskuddet gikk. Så bar det av gårde og jeg som trodde vi skulle løpe medsols (hallo? hvor fikk jeg den ideen fra?) – men vi løp altså motsols. Snakk om å være godt forberedt.... ehhh nei!

Den opprinnelige tanken var å løpe første halvdel kontrollert og siste halve hardt. Grei skuring. Det var i alle fall tanken før jeg innså at runden skulle løpes i motsatt retning av hva jeg hadde sett for meg. Akk ja! Etter en rask rekognosering av løypa oppi hodet så landet jeg på følgende strategi: løpe kontrollert hardt hele veien fra start til (forhåpentligvis) mål. Og det ble også dagens fasit; og den holdt hele veien til mål! Jeg fikk en god hardøkt og klokka inn på 21:31min.
I mitt nye løpeskjørt - og hilser pent på fotografen!
Jeg hadde bestemt meg for ikke å se på klokka underveis men bare løpe på ren følelse. Jeg hadde derfor ingen ide om fart (eller tid, eller puls) annet enn at det føltes litt som å løpe med brekket på. Jeg fryktet nemlig smellen hele veien men jeg tror denne lille frykten for å gå ut for hardt bare resulterte i at jeg faktisk traff tilnærmet perfekt på farten i forhold til formen i dag!
For saken er jo at jeg ikke aner hva jeg er god for om dagen, hvilket gjør sitt til at det da er bortimot umulig å sette rett fart fra start. Og saken er jo også at jeg er redd for å sette ut i et tempo som er for raskt i forhold til nåværende form og dermed gå på en kanonsmell.... for kanonsmeller er som kjent ikke like morsomme!
Så selv om jeg ikke anser meg selv til å være spesielt god i små-kupert terreng så gikk det overraskende lett i dag og bena var bare helt enestående. Jeg hadde superlette ben og da er det morsomt å løpe! Jeg trenger nok å øve mer på å presse meg i sånne løypeprofiler som dette – jeg trenger rett og slett bare å erfare at jeg faktisk kan løpe opp en kneik, eller syv, uten å bli offer for verken melkesyre eller kanonsmeller!

Utenom Kondis-Runar og mine to kjære gutter så var det kun Kristin BP som heia langs løypa i dag; så takk for tilrop i bakken Kristin!! Tilrop og publikun er alltid bra så her får vi tro at det blir flere folk i løypa neste år!

Og ukestotalen gikk opp fra 25.5km sist uke til 32km denne uka - det er jo virkelig noe å glede seg over!!

27 kommentarer:

  1. Gratulerer med ny PB på 4.59 km. Fin fin løype, men får håpe de sportslige arrangørene Sk Vidar får skjerpet seg litt til neste gang. Med så god erfaring med å arrangere løp burde de klare både løypemåling og gjennomføring av et trygt barneløp. Håper vi får se Menyløpet 2014.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig - my thinking too!

      Slett
  2. Ahh, lysegrønn, du ser jo mer ut som du skal på middelhavscruise enn løpe hardt i skogen. Veldig fin!

    SvarSlett
    Svar
    1. haha - takk! Jeg har kun to singleter og ingen matcher skjørtet, men: sko og singlet er Adidas og noe sier meg at disse ble lagd for å matche hverandre. Så om ikke annet så hadde jeg to ting som var skapt for hverandre ;-)

      Slett
  3. Og i dag blir det pers i Maridalen rundt på ski... Vi får prøve å avholde oss fra bakkespurtene, kanskje? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. haha - ja ;-) Etter alle knixene jeg så lett trippa opp i går så må jeg nok innse at bakkene ikke blir like lette med rulleski i dag! Det er greit det - for vi skal kose oss lell! ;-)

      Slett
  4. Bra løpt Silja! Står respekt av den tiden selv med 400 m for kort løype.
    Var tungt å stå langs siden idag, skulle gjerne løpt selv, men bena ville det ikke sånn.
    Forsøkte å henge i skjørtekanten din på SRM på onsdag, men du fløy avgårde. Du er i rute!
    Møtte forresten på en crazy mann i samme løpeskjørt som fløy gjennom myrene på Lillehammer i helgen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjørtemania - runs in the family ;-)

      Jeg fikk ikke med meg at du hang i skjørtet mitt på onsdag; hadde vært kjekt med litt selskap på runde nr. to så neste gang får vi avtale samløping på forhånd! Jeg er ikke helt tilbake i slag når jeg på onsdag løp 2min bak PB på torunder'n men det kommer seg. Og løpet i går var en fin bekreftelse på at det tross alt går riktig vei! ;-) Er du klar for Bislettmila??

      Slett
    2. Dessverre ble det ikke Bislettmila, da jeg dristet meg til å melde meg på Hove tri istedet :)
      Du startet nok puljen forann meg på onsdag, men jeg så skjørtet flagre i det fjerne hele veien!

      Slett
  5. GRATTIS med bra hardøkt! Og du ser jo bare smashing ut i løypa! Rett og slett!:) Liker det skjørtet altså!
    Og igjen; nok en gang et løp jeg ikke var klar over. Utrolig bra at det er så mye som skjer i disse dager.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk ;-) Du må pugge termilista til kondis vettu; så går du ikke glipp av noe! du finner terminlista på www.kondis.no

      Slett
  6. Va de mykji fælk sum va me el?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var en del! Alt er relativt men hvis du går inn på linken under og videre inn på linken til resultater så kan du se hvor mange som fullførte og hvor mange som ikke startet. 170 damer fullførte 5km blant annet. Og veldig mange som var påmeldt stilte ikke til start..... Silja
      http://www.kondis.no/stor-stemning-og-god-mat-paa-menyen.5234377-127676.html

      Slett
  7. Gratulerar med godt gjennomført "hardøkt"!

    Ja er det ikkje herleg når ting ikkje går som ein trur (medsols vs. motsols)?
    Eg blir heilt satt ut av slikt først, men så går det likevel greitt, for då stiller ein liksom med "blanke ark" føler eg ;)

    Såå stilig du var da!
    Herleg!
    Og tøft å løpe utan klokke også.

    Eg såg annonsering av Meny-løpet på Facebook og tenkte først "Hurra! Endeleg eit organisert løp her i Seljord, kult" men så fann eg ut at dette berre var EITT løp ved Sognsvann og ikkje slik at Meny organiserte løp fleire stader i landet.

    "Superlette bein"? Herleg... sukk (mine er blytunge for tida, men men :D)

    SvarSlett
    Svar
    1. Løp med klokke altså - jeg bare valgte å ikke se på klokka underveis; som jo i prinsippet blir det samme som å løpe uten klokke, hehe ;-)

      Du vet: etter en periode med blytunge ben kommer det alltid en periode med lette ben! Bare vent å se!

      Slett
  8. Så fint skjørt! Og matchende antrekk, a' gitt :)

    Skal du løpe Bislettmila? Er fryktelig usikker på om jeg skal prøve meg på Blomstermila, Glommaløpet eller Bislettmila i helgen. Har aldri løpt på bane. Flatt høres jo fristende ut, og kort vei til Bislett, men hvordan er det egentlig å løpe rundt og rundt ... og rundt ... Er litt redd for at jeg ikke takler det. Hvordan synes du det er sammenlignet med gateløp?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er påmeldt Bislettmila ja - tenkte ta det som en hardøkt.

      Vel - bane versus gateløp - hva skal jeg si? Personlig liker jeg godt å løpe runder fordi jeg har god kontroll på pulsen når det er flatt. Og fordi jeg også er relativt flink til å holde jevn fart når jeg løper på konstant underlag som på Bislett. I gateløp må jeg justere farten mye mer i forhold til om det går opp eller ned, om det er mange svinger, trangt, opp/ned fra fortau etc etc. Og jeg er mer sårbar i forhold til pulsøkning da.

      Så, dette er MIN oppfatning og den behøver slettes ikke være i tråd med hvordan andre opplever dette! Jeg sitter nemlig med en følelse av at jeg ikke er representativ når det kommer til dette - jeg tror nemlig mange vil oppleve det som enklere med gateløp enn baneløp.... vi er jo ulike og har ulike styrker og svakheter så kanskje du kan vurdere spørsmålet litt i forhold til hva du vet om dine styrker og svakheter?

      Det er uansett bare moro å være med og du blir jo en erfaring rikere om du deltar ;-) Jeg skal bare ha en god hardøkt og kose meg i 17C og regn (jeg håper i alle fall ikke at det blir sol og 25C for da kommer jeg til å få det tøft, haha).

      Slett
  9. Ja, er det ikke rart at de aldri (KK, I Form, Meny...) klarer å få til riktig distanse? 5 km er 5000 meter, ikke 4789 ;-)
    Det er rart hvordan det å snu en løype kan ha så stor effekt. jeg har en langtur, og hvis jeg løper den 'motsatt' vei, er den bare såååå mye lettere.
    Hvordan står det til med triathlon-treninga?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - hvor vanskelig kan det være å lage en løype som er nøyaktig 5km? Nuvel, vi vet jo hvordan dette fungerer nå så er det viktig for oss som løpere så må vi bare velge løp som er kontrollmålte - og så får vi ta disse andre løpene med en klype salt....

      Tritreninga går strålende ;-) Har sykla to økter i Mai og tre i April og fortsatt ikke svømt en meter siden august. Så dette har jeg full kontroll på! Nei - vi har droppa Trollveggen og så håper jeg fortsatt at jeg kan få deltatt på Oslo Tri; vi får se!

      Slett
  10. Grattis.....og du looking good.......kjempeflott i skjørt og matching sko og topp. Trur jaggu eg må kjøpe meg ett skjørt eg og.......e dette ett du kan anbefale? Kordan e det med str...e dei big eller okay i str. (Flau......eg har brukt ett ord om løpet.....resten om bekledning...det e då ein lurer på ka som e viktig) :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjørtet kan anbefales ja!! Shortsen kryper ikke opp på lårene selv om den føles som at sitter litt løst. Midjen er også "i løseste laget" men også i midjen sitter skjørtet godt! SÅ selv om mitt inntrykk var at størrelse var litt løs så satt det faktisk som støpt!

      Slett
  11. Spesielt ettersom det er et nytt løp Silja: Løpskarakterer! http://www.forsprang.net/p/lopskarakterer.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Ville ikke gi karakter! Dessuten har Frode tatt seg av den biten så det får holde denne gangen...

      Slett
  12. Det der med å løpe "feil" vei er rart. Både Nøklevann rundt og Årungen rundt går feil vei for meg. Og det er mye av årsaken til at jeg aldri kommer til å stille til start på noen av dem. Litt tvangsnevrotisk skal man jo være.

    Gratulerer med ny pers på ny distanse. Skjønner at det er irriterende når løypa er for kort, men tida di indikerer jo at du et på vei tilbake dit du var i fjor. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel - for meg var det greit nok med for kort løype denne gangen men hvis jeg hadde vært i knallform og innstilt på å løpe 5km "det forteste jeg klarte" så hadde jeg ikke likt at løypa var for kort! MYE bedre at en løype er noen meter for lang enn for kort....

      Og litt nevroser skal man ha ja ;-)))

      Slett
  13. Digger løpeskjørtet og fin tid fikk du jo også:-)Må kjøpe et slikt, jeg også. Kjekt for dere som bor i Oslo-området, som kan boltre dere med løp hver eneste uke...:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp vi bor bra i forhold til løpsarrangementer!!

      Slett