mandag 24. juni 2013

Alternativ trening

Du må øve på det du skal bli god på. Skal du bli en god løper så må du derfor nødvendigvis trene på å løpe. Og løping må utgjøre hovedaktiviteten i treninga di. Avhengig av målet ditt så må du trene på henholdsvis fart og distanse. Skal du løpe fort eller langt så må du øve på å løpe fort eller langt. Og skal du løpe både langt og fort samtidig så må du altså øve på det. Kort sagt: treninga må være så spesifikk i forhold til målet ditt slik at du greier å løpe den gitte distansen i den farten du ønsker når konkurransedagen er der!

Det betyr likevel ikke at du kun skal trene løping. Du kan fint trene alternativt i tillegg til løping altså. Variasjon er ikke skadelig – snarere tvert om. Variasjon i utholdenhetsaktiviteter kan du fint utføre på lav eller moderat intensitet uten at det får negative konsekvenser for løpsprestasjonene dine. 

Jeg viser muskler under St. Hans galoppen (FOTO: Heming/kondis.no)
En god tommelfingerregel er at trening på høy intensitet skal være så spesifikk som mulig mens de alternative treningsøktene/aktivitetene bør utføres på lav til moderat intensitet.

Dette er en tommelfingerregel – er du feks. skadet eller ønsker å bli god på flere grener samtidig så blir ting nødvendigvis litt annerledes.

Jeg bruker alternativ trening som del av mengdetrening på lav intensitet (sone 1). Jeg bruker også alternativ trening som restitusjonstrening. Videre: er jeg rastløs en dag og kjenner at kropp og ben egentlig har fått dosen sin så velger jeg heller en rolig alternativ treningsøkt fremfor en løpeøkt som potensielt kan føre til overbelastning/skader.

Blant utholdenhetsaktiviteter så er spinning, ski, sykkel, svømming, rulleski eller roing fine aktiviteter. Velge en alternativ treningsform som du liker – jeg velger å velge meg mange alternative treningsformer ;-)

4 kommentarer:

  1. Tar det til meg, og får satset på å sykle litt til butikken innimellom, bare å overse at jeg ikke syklet (til butikken) i hele fjor og enhver bakke sender pulsen opp til intervallnivå.
    Bare tanken på hvor støl en slik 5km sykkeltur vil gjøre meg er egentlig gankske oppløftende.

    Flås aside, jeg er helt enig med deg selvfølgelig, bare så dårlig på å gjennomføre -)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er det som er faren når man ikke gjør en aktivitet ofte nok - man risikerer å bli stokk støl! Jeg blir heldigvis ikke støl av annet enn styrketrening så når jeg starter opp med styrkeøvelser så må jeg liksom fortsette for ikke å få den smellen hver gang; og det er i grunn den beste motivasjon til å fortsette når jeg først starter ;-)

      Slett
  2. Vi burde alle være flinkere til å trene alternativt og ikke være så opphengt i antall kilometer eller puls-soner. På sikt kan man bare bli bedre ved å trene alternativt, uansett om man skal løpe langt eller fort...eller helst begge deler;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig ;-) Som jeg har sagt før så er jeg ikke opptatt av å være blant de som trener mest - heller motsatt! Og jeg er opptatt av kvalitet fremfor kvantitet ;-)

      Slett