søndag 26. mai 2013

Uke 21: magetrøbbel og sykkelmoro!

Hva kaller man en uke som inneholder flere hviledager enn treningsdager? Ferie? Neppe!!

Mandag: hvile
Tirsdag: 12km rolig løpeøkt (i1)
Onsdag: -
Torsdag: -
Fredag: -
Lørdag: 1,5t sykkel -38,6km inkl. 4x8min drag
Søndag: 1t20min sykkel (31,5km)

Ikke mye å skryte av -men så skryter jeg som kjent heller aldri ;-) Hva skjedde?

Jo, først måtte jeg prioritere jobb ++ og så, da helgen kom, slo magen seg vrang. Takk for den liksom!

Jeg tok derfor sykkelen fatt -for det kunne jo tenkes at magen takle det.... men det var ikke spesielt vellykket. I alle fall ikke i går -da gikk jeg nemlig grusomt ned for telling etter økta og måtte til og med frem med vaske/spy-bøtta (jeg spøy ikke altså - bare nesten). Så i dag prøvde jeg en helt rolig økt og det gikk helt fint. Så da satser jeg på at toppen av elendigheta var i går og at det nå bare går rett vei! Det er jo i grunn ikke noe stort poeng å prøve å trene når kroppen er på tverka -ikke har det noe hensikt og alt er jo bare så fryktelig mye tyngre når man ikke er hundre prosent!

Bare å skulle følge denne lille karen på hans balansetrening tidlig en morgen på Sognsvann var i grunn mer enn heftig nok for meg ;-) Hopp & Sprett!


Håper du har hatt en bra treningsuke!!??

Satser på at jeg våkner til liv igjen utover uka!

Over og ut ;-)


10 kommentarer:

  1. Det er kanskje like greit å kjenne at kroppen sier fra når belastningen har vært for stor?

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, ja du sier noe der!! To ganger har jeg blitt ganske dårlig etter aktivitet; Drammen halv og etter en intervalløkt i januar. I januar var det omgangsyka som slo ut i full blomst etter økta, mens Drammen halv er jeg usikker på om bare var anstrengelsen + for mye sukkerdrikke rett etter målgang.... eller om det også var noe magevirus involvert. Uansett: like ille føltes det selv om jeg slapp billigere fra det denne lørdagen sammenlignet med de to andre gangene (da spøy jeg ille mye nemlig). Vel, vel, jeg prøvde og fant ut at det var best å ta det med ro så da tar jeg det med ro et par dager til ;-)

      Slett
  2. Silja, jeg har alltid stor glede av bloggen din på grunn av dens skuldersenkende effekt når det kommer til løping - men i 2013 må jeg si at jeg har hatt ekstra stor glede av den, rett og slett fordi du har vært såpass mye nede for telling. Det har nemlig jeg også vært, og siden alle løpebloggene jeg vanligvis leser med stor interesse og glede, har gitt meg dårlig samvittighet og relativt stor løpesjalusi, har jeg tydd til bloggen din i større grad enn vanlig. Da du hadde bronkitt, hadde jeg beinhinnebetennelse, og da du rapporterte om de første blytunge turene i 7:00-tempo, sleit jeg meg gjennom nøyaktig det samme (mens jeg drømte om de lette dagene en gang før jul). Og akkurat samtidig som jeg opplever at den lille formstigningen jeg tilkjempet meg i mars og april, er totalrasert pga jetlag de to siste ukene, har du forsyne meg en like elendig treningsuke selv. Du aner ikke hvor deilig det er å dele båt med deg. Det beste er at du tar alt med et smil og en stor dose fornuft, og da er det vanskelig å la være å følge ditt eksempel. God mandag til deg, og god bedring!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og takk! Det varmer mitt hjerte å lese dette Gunhild. Ja, altså: ikke fordi du har vært nede i en (flere) bølgedal(er) du også i 2013 men det varmer fordi du forstår! ;-)

      Livet byr på utfordringer, det svinger og i perioder svinger det relativt kraftig. Det eneste man kan gjøre er å kjempe vider, aldri gi opp, være tålmodig, senke skuldrene.... og spør du meg så tror jeg prosessen -veien tilbake- blir fryktelig mye tyngre og lengre om man blir for krampaktig, altoppslukt og navlebeskuende i sin egen ufrivillige tilværelse når det i perioder butter i mot....

      Det er aldri moro når treninga (og i verst fall hele også resten av livet) er satt på vent pga sykdom og/eller skader. Derimot, så lenge situasjonen ikke setter en permanent stopper for fysisk aktivitet så gir jeg aldri opp og jeg slutter aldri å kjempe meg tilbake i form etter en bølgedal!!

      Og det gjør ikke du heller: for vi er vinnere! ;-) SÅ: Hang in there og fatt mot -dette fikser du!

      Slett
    2. Takk selv, og enig med deg - å reagere på lavkonjunktur med stress og navleplukking kommer det ingenting godt ut av. Kanskje vi kan se på det sånn: Fordi vi har hatt en på alle tenkelige måter elendig sesong, kommer vi til å kjenne en ekstra stor glede når det endelig begynner å gå litt bedre. Jeg gleder meg i hvert fall til å følge med på hvordan det går med deg!

      :-)

      Slett
    3. Ja det tror jeg du har helt rett i!!

      Majoriteten av tiden befinner vi oss tross alt ikke på topp! Det kan gå mange sesonger mellom de gode og de aller beste sesongene. Mellom disse høydepunktene tilbringer vi altså mest tid – jeg velger å glede meg over fremgangen og det jeg får til også mellom høydepunktene! For det er jo i grunn på veien mot målet at vi virkelig lever….

      Slett
  3. Huff, håper magen sin snart er mer på lag med deg... Aldri noe gøy når det er den som slår seg vrang. Håper du får en bedre treningsuke den kommende uken :)

    Min uke har vært fin, treningsmessig altså. Og toppet seg i går, da vi syklet 5mil i finværet! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Wow, 5min på sykkel er jo knallbra Guro! Håper du ligger godt an i løypa med treninga di!! tvi tvi

      Slett
  4. Magetrøbbel er alltid kjipt! Håper du er HELT ferdig med dette nå, faktisk for hele sesongen! Bort bort! Du fikk iallefall 2 bra pulsøkter på sykkel, og restitusjon under løping er vel bra. Du er fullt i gang med sykling - prøver å dra frem det positive her :)Junior ser ut til å være en spretten liten kar. Fine bilder. Unner deg virkelig en sommer der du er i knallform og seiler på god energi basert på den harde jobben du faktisk legger ned. I fornuftens navn:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, jeg fikk tre bra økter så det får jeg være godt fornøyd med!! Nå vil jeg bare ha litt medvind så jeg får snekra formen litt mer på plass - føler på det faktum at jeg ikke er i superslag, men, det er bare å trene jevnt å trutt så kommer det seg ;-)

      Slett