onsdag 15. mai 2013

En bedre løper med styrketrening?


Jeg trener styrke fordi jeg liker det men også fordi jeg trenger det!

Jeg vil også påstår at en av grunnene til at jeg løper bedre nå, enn for feks. to år siden, er innføring av lett styrketrening på timeplanen. Nå evner jeg nemlig å stå 10Km distansen uten å ramle sammen og knekke fullstendig i hofteleddet –som fint demonstrert av H. Lyngstad HER -og som fint demonstrert av meg selv på slutten av 10Km i Halden Bruløp 2011 (altså fra tiden før jeg innførte stryketrening). Jeg var rett og slett bare ikke sterk nok og ramla sammen hver gang jeg løpe 10Km konkurranse!

En klassisk knekk -Halden Bruløp 2011. FOTO: Bjørn Johannesen for kondis
Å øke styrken i bena og kjernemuskulaturen vil, som med det meste her i livet, ha større målbar effekt hos enkelte -så det vil alltid være noen av oss som har mer å hente enn andre på å innføre styrketrening i sitt ukentlige treningsprogram. Jeg er en av dem som trengte det! Og jeg er en av dem som har løpt bedre etter at jeg begynte å trene litt styrke et par ganger i uka. Hva som blir riktig for deg må du selv avgjøre.
Gøy!!
Jeg trener ikke styrke ofte, ikke mye, ikke lenge hver gang, sjelden og aldri trener jeg med vekter i studio og aldri tung styrke. Jeg gjør øvelsene hjemme på stuegulvet og noen ganger på treningssenter. Jeg varierer med å bruke slynge, Bosu, cat-slide matter og jeg deltar innimellom på saltimer, og jeg trener som regel ikke mer enn 10-30min. pr gang. Og DET er det absolutt verd!

Styrketrening trenger altså ikke å være veldig komplisert og heller ikke så veldig tidkrevende for å ha en positiv effekt. Og det må ikke være driiiiit kjedelig heller!! :-)


Trener du styrke og hva er din erfaring??

19 kommentarer:

  1. Styrketrening har lenge vært min "favoritt".
    I min plan for de ulike konkurransene fremover, ligger det veldig lite styrke, men skviser det inn allikevel. Fordi jeg liker det.
    Men! jeg har sannelig den berømte knekken uansett!..faller fort "frem".
    Blir du med på Glommaløpet 15.juni? tenkt på det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Uæææhhh, Glommaløpet er laaaangt og jeg er i dårlig form ;-) Og dessuten er det samme dag som Bislettmila; som jeg tenker at jeg gjerne vil prøve igjen..... så jeg tror nok det blir enkleste utvei for meg: Bislett! Så sant jeg har barnepass! ;-)

      Slett
  2. Jeg trener styrke fordi jeg må, både pga frykt for skader og fordi jeg tror vi løpere har innmari godt av det.

    Jeg hater det. Men som du sier, trenger det ikke ta allverdens tid. Om vinteren er jeg ikke så verst til å få trent en skikkelig styrkeøkt eller to på senter i løpet av uka, men nå når det er lyst og (hehe) varmt ute, klarer jeg rett og slett ikke å pelle meg inn. Da løser jeg problemet ved at jeg har 1-2 ganger i uka der jeg legger inn litt hopp og sprett i løpeøktene, pluss at jeg trener mage/rygg 1-2 ganger på stuegulvet. Man kan bli skikkelig mør i magen på fem-ti minutter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Som et nødvendig onde med andre ord? ;-)

      Vel, når man skjønner at man trenger det (sånn som det virker som at både du og jeg har skjønt at vi gjør) så finner man som regel en måte å få det til på. Du har funnet en løsning: "hopp og sprett i skogen" og mage/rygg hjemme. Knallbra! Og jeg har landet på at jeg faktisk kan gjøre øvelser hjemme og det er såååå mye mindre tidkrevende enn å dra på studio.

      Og hvis "hopp og sprett" er det samme som jeg kaller "tekniske løpeøvelser", ja så sier jeg bare: kjør på!! Det er absolutt noe jeg også burde legge inn etter løpeøkter.... så takk for påminnelsen!

      Slett
  3. ... og jeg ELSKER styrketrening. Synes faktisk det er fantastisk moro! Blir fort seks styrkeøkter i løpet av en uke.

    Men: funksjonell styrketrening er moro, og diverse kjerne-øvelser er også gøy å trene. Det er snakk om å gjøre styrketrening til en lek. Faste apparater bruker jeg så og si aldri.

    SvarSlett
    Svar
    1. Der tok du det vel på kornet "det er snakk om å gjøre styrketreninga til en lek". Helt enig!

      Slett
  4. Tar dette som et spark i baken til meg selv, er ikke flink til styrketrening - selv om jeg vet at jeg trenger det svært mye. Nå MÅ jeg bare komme i gang. Takk Silja :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig å sparke deg bak Cathrine ;-) Du får sjansen til å sparke tilbake sendere; ses i Trollveggen!! ;-)

      Slett
  5. Jeg er veldig glad i styrketrening. Helst sånn styrketrening hvor jeg løfter tunge ting. Tidligere i livet, drev jeg mye med det. Både fordi jeg liker det i seg selv, og fordi jeg liker å være sterk. De siste åra med begrenset tid til trening, har jeg allikevel prioritert løping. Fordi jeg liker det enda bedre. I vinter var første perioden på lenge jeg var jevnlig i vektrommet på treningssenteret. Det var deilig. Nå som våren har kommet (?) er jeg tilbake på to-tre økter mage/rygg og litt løpsspesifikk styrke i løpet av uka. Det er ikke like morsomt som den tunge styrketreninga, men som deg kjenner jeg at det er nødvendig. Jeg kjenner veldig godt når jeg løper langt at jeg er sterkere i kjernemuskulaturen i år enn jeg var i fjor. Det er heldigvis motivasjon nok. Du er heldig som synes at det er gøy!

    SvarSlett
    Svar
    1. For meg blir det litt sånn at jeg liker å føle meg i god form, jeg liker å kjenne at jeg er sterk i kroppen og utholdende. For å være det så må jeg trene. Og da må jeg nødvendigvis også like treninga som bidrar til denne gode følelsen av å være i god fysisk form. Eller noe sånt ;-) Å føle at jeg er sterk i kroppen er for meg ikke det samme som å løfte tungt i bnekpress - det er mer følelsen av å være stram i kroppen, ha god holdning, at jeg orker mer av det fysiske i hverdagen og at jeg evner å opprettholde allsidigheten sånn passe (ski, sykkel, svømming etc). Og selvsagt tenker jeg skadeforebyggende.... men det valgte jeg ikke å skrive om denen gangen. Vel, vel, jeg tror også at jeg er forbi den tiden der jeg "løfta jern" tre ganger i uka, det var gøy, men jeg tror bare jeg må innse min begrensning hva tid angår ;-)

      Slett
  6. Jeg liker også godt å trene styrke. Av og til blir dét pri 1, men av og til blir det litt mer sykling eller løping. Jeg tar det litt sånn etter humøret jeg, hva jeg velger å trene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Støtter deg i dette Guro! Jeg er også tilhenger av å trene etter humøret! Jeg tror ikke man tar skade av det - snarere tvert om!!

      Slett
  7. Dette var innlegget jeg trengte å lese akkurat nå. Sliter så fælt med motivasjonen for å få til styrketrening, men et kvarter x2 i uka bør jeg snart begynne å prioritere..:-)) Ha en fin 17. mai-feiring:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. God 17. Mai til deg også Trude!! Tror det blir viktig som Frode sier: gjøre det til en lek! Jeg har funnet øvelser og verktøy som passer for meg og da fungerer det! Å merke at det har effekt på løpinga er også veldig god motivasjon for å gjøre øvelsene! Nå tenker jeg også skadeforebygging, selv om jeg ikke nevnte det eksplesitt i innelegget, noe som burde være den største motivasjonen (kanskje?) av dem alle ;-)

      Slett
  8. Først, gratulerer med strålende innsats i Holmenkollstafetten!

    Jeg føler at styrke er alfa og omega for meg nå som jeg snart fyller 43. Mere spenst i løpssteget, "stolt" overkropp, sterkere core...Jeg tror at alternativ trening kan få en til å "holde" som løper mye lengre, at skadene ikke kommer og tar en for alltid litt for tidlig. Jobber mye med lett belastning, men har planer om å jobbe med litt tyngre vekter etterhvert. Er spent på hvordan "løpekroppen" tar det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bare å prøve seg frem så finner du ut hvordan kroppen takler det! Jeg tenker følgende: utenom sesongen kan jeg spandere på meg å trene litt mer og litt tyngre styrke, mens i sesongen får jeg nøye meg med mer vedlikeholdstrening. Da burde hjulet går rundt....

      Denne uka har jeg endelig kommet i gang med styrketrening (etter ribbensfraktur +++ så ble det et alt for langt opphold). Og jeg merker jo stølheta fra uvante bevegelser når jeg løper akkurat nå, men, det er nå heldigvis bare de første ukene hvor jeg må påregne meg å være støl samt muskulært litt mer sliten.

      Slett
  9. Etter at jeg passerte 50 har jeg skjønt at det er ekstra viktig å trene styrke og har gjort det regelmessig de siste 4 årene. Nå synes jeg det er gøy og merker at det gjør meg sterkere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Det heter seg vel at man etter 30 må begynne å jobbe for tingene så jeg får bare fortsette å jobbe, hehe!

      Slett